نقد مازیار معاونی بر نظرسنجی پدر: صداوسیما از ارزیابیهای بدون معیار، دست بردارد
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۰۲۶۲۱
یکی از منتقدان تلویزیون با اشاره به آمار منتشره درباره میزان مخاطب برنامههای تلویزیونی، اعتقاد دارد رویه نظرسنجیها، بدون معیار منطقی دنبال میشود. ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹ فرهنگی تلویزیون ، سینما و تئاتر نظرات
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، نظرسنجی و ارزیابی در رسانه ملی واکنشهایی را برانگیخته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
چرا صداوسیما خودش، خودش را ارزیابی میکند؟!
مازیار معاونی منتقد تلویزیون و کارشناس رسانه در واکنش به این گونه نظرسنجیها، گفت: این پذیرفتنی نیست که یک ارگان، سازمان و یا نهادی خودش، خودش را ارزیابی کند. اگر قرار به ارزیابی هم باشد این کار را بایستی به مجموعهای از کارشناسان هنری بنابر بستهای مشخص و معیارهایی متقن خارج از چارچوبها و سلسله مراتب صداوسیما، ارزیابی را انجام دهند. نه اینکه امروز میبینیم هنوز 9 قسمت از یک سریالی گذشته و به لحاظ حرفهای نتوانسته آمالی را برآورده کند میبینیم چطور دوباره از خودشان تقدیر میکنند.
همه آمارها هم به بیش از 80 درصد میرسد!
وی با اشاره به اینکه صداوسیما بدون هیچ معیار منطقی و اصولی از خود و عوامل آثار حتی بیکیفیت تقدیر میکند،تأکید کرد: صداوسیما هر موقع هم اقدام به انتشار نظرسنجی میکند آمار زیر 80 درصد نمیآید. از طرفی هم به آثار غیرقابل قبول و بیکیفیت تلویزیونی هم هدیه میدهد و از آن آثار هم تجلیل میکند. انگار هیچ نظاممندی و سامانبخشی در رابطه با ارزیابی و نظرسنجی برنامهها و سریالهای تلویزیونی وجود ندارد. چرا که نظرسنجیها با یک سوالات از پیشتعیینشده و بارمهای همیشگی هنوز بدون شفافسازی درست برای جامعه، انجام میشوند. در صورتیکه مسئولان مربوطه در نظرسنجی و ارزیابی از صاحبنظران و نگاه تخصصی و عمیق بدون وابستگی بهره ببرد، نتایج بهتری حاصل میشود.
تلویزیون تابع معیار و چارچوب مشخصی برای ارزیابی نیست
معاونی مشکل تلویزیون را سردرگمی در انسجامبخشی یک معیار درست ارزیابی دانست و افزود: تصورم بر این است که تلویزیون ما بایستی برای افزایش اثرگذاری یک درونمایه نمایشی مثل سریال "پدر" بایستی از کارشناسانی استفاده کند که هیچ وابستگی سازمانی نداشته باشند و از طرفی به یک آمایش مطلوب جامعهای و منطقهای نیز دست پیدا کند. چون نقدهایی که به رسانه ملی وارد است یکی از آنها عدم شناخت سلایق و نیازمندیهای مخاطبین است. همچنین مهمترین مشکل تلویزیون ما امروز به عدم بهره برخورداری از یک معیار و چارچوب مناسب ارزیابی و نظرسنجی برمیگردد. مصداق بارز آن کمدیهای بفروش این روزهای سینمای ایران است که در میدان ارزیابی کیفی هیچ حرفی برای گفتن ندارند ولی بنابر مقتضیات روانشناسانه مجموعه افراد جامعه، به این نقطه از استقبال مخاطب رسیده و نه به پای موفقیت ارشاد نوشته شود. تلویزیون هم از این قاعده مستثنی نیست و میبینیم که طبق روال بعد از پخش کامل یک آمار بیش از 90 درصدی متوجه این سریال خواهد شد و عوامل هم مورد تقدیر رسانه ملی قرار خواهند گرفت حالا چه به لحاظ کیفی قابل قبول جامعه و صاحبنظران باشند و چه این نمره را به خود اختصاص ندهند.
"پدر" نتوانست آمالی را برای سیما برآورده کند
این منتقد تلویزیون اعتقاد دارد سریال "پدر" هیچ محتوا و مفهوم جدیدی ندارد، خاطرنشان کرد: سریال "پدر" اصلاً سوژه بکر و بدیعی ندارد و از منظر مدیوم نمایش و دسترسی مردم به سریالهای بینالمللی، سریال جدید شبکه دو سیما نتوانست هیچ آمالی را برآورده کند. در صورتیکه از فیلمسازان و مسئولان امر فیلم و سریال و برنامهسازی تلویزیونی انتظار میرود به سمت تعریف مضامین جذاب و موردنظر مردم بروند. سوژهها بایستی به واقعیت امروز نزدیک باشند نه اینکه هنوز داستان علاقهمندی یک پسر سنتی به یک دختر مدرن را بازتعریف کنیم. کاری که پیش از این روئینتن با ساخت «دل شکسته» به نحو بهتری انجام داده بود.
سکانسهای غیرقابل باور "پدر" در پس پرداختهای نچسب و ضعیف
وی در خاتمه با بیان اینکه سریال "پدر" بسیار پرداختهای نچسب و ضعیفی دارد، افزود: سریال "پدر" از پایه مضمون جذابی برای بیننده نیست، چون بنمایه و محتوای به روزی را روایت نمیکند. واقعیت امر این است که با گذشت 9 قسمت از این سریال، چیز خاصی ندیدهایم و در واقع مخاطب بدون هیچ سردرگمی و حلقه مفقودهای میتواند از این به بعد هم سریال را دنبال کند. از عنقا هم به عنوان یک نویسنده خلاق بعید بود طراحی و نویسندگی چنین اثری که قصهاش را پیش از این بارها روایت کردهاند. علاوه بر پرداختهای ضعیف و نچسب و بدون اتکا به واقعیتهای امروز جامعه، برخی از سکانسها و موقعیتهایش را غیرباور برای مخاطب خلق کرده است. امیدوارم مدیران و فیلمسازان و تهیهکنندگان ما در تلویزیون قدری با جامعه همراه شوند، شاید کیفیت کارها بالاتر رفتند و حسّ درگیری برای مخاطب ایجاد کردند.
انتهای پیام/
R1515/P1010114/S4,34/CT3 واژه های کاربردی مرتبط رسانه ملی شبکه دو تلویزیونمنبع: تسنیم
کلیدواژه: رسانه ملی شبکه دو تلویزیون رسانه ملی شبکه دو تلویزیون
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۰۲۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون
مدتهاست که رضا عطاران در تلویزیون سریال جدیدی ندارد، درحالیکه برخی در فضای مجازی شایعاتی از حضور او را در این سریال مطرح میکنند، اما کارگردان سریال به یک واقعیت اشاره کرد.
به گزارش تسنیم، یکی از نکات جالب در قصه این سریال، نام خانواده «عطاران» و یکی از شخصیتهای محوری داستان است که به او «رضا عطاران» گفته میشود. همین نکته باعث شد برخی در فضایمجازی از این تیتر استفاده کنند: «حضور رضا عطاران در سریال جدید تلویزیون». خبر در نوع خودش جالب، اما این صفحات مجازی برای دیده شدنِ خودشان از این عناوین خبری استفاده میکنند وگرنه حقیقت چیز دیگری است.
علی مشهدی به عنوان کارگردان سریال گفت: ماجرا از این قرار است که قصه و اتفاقات سریال «بدل» در سال ۱۴۰۲ رقم میخورد و به یک خانوادهای برمیگردد که نسل اندر نسل عطارند. به همین خاطر نام فامیلیاش «عطاران» شده، همچون کسی که به او آهنگر میگویند فامیلیاش «ی» نسبتی میگیرد و او را «آهنگری» میخوانند.
وی در خصوص اینکه چرا نام پسر خانواده رضا عطاران گذاشته شده و آیا پایِ استفاده ابزاری از نام رضا عطارانِ بازیگر شناخته شده در میان است، تأکید کرد: شهرام قائدی نقش پدر را در خانواده عطاران بازی میکند، پریسا مقتدی همسرش و عرفان آصفی نقش پسر خانواده را با نام رضا عطاران بازی میکند. اصلاً هیچ استفاده ابزاری نشده حتی با وجود رفاقت و قرابت تنگاتنگ با رضا عطاران، از او اجازه گرفتم که نامِ کاراکترمان را رضا عطاران بگذاریم.
این کارگردان و نویسنده شاخص حوزه طنز در تلویزیون ابراز امیدواری کرد که تلویزیون بتواند در حوزه طنز بدرخشد و مخاطب را با خودش به دورانی ببرد که بهترینهای طنز در تلویزیون کار میکردند و بسیاری از خیابانخلوتکنهای تلویزیون جزو همین طنزها و کمدیهای سیما بودند.