Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@17:27:20 GMT

لبنان دروازه طرح روسیه برای بازگشت آوارگان سوری

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۰۲۹۷۴

لبنان دروازه طرح روسیه برای بازگشت آوارگان سوری

بیروت - ایرنا - طرح ویژه روسیه برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان از لبنان کلید می خورد، کشوری که به اندازه حدود نیمی از جمعیت خود پذیرای آوارگان بوده و با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کرده است.

به گزارش ایرنا، بر اثر بحرانی که از اسفند ماه 1389 (ماه مارس سال 2011) در سوریه آغاز شد، بیش از 11 میلیون سوری از خانه و کاشانه خود آواره شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این تعداد بیش از 6 میلیون و 900 هزار آواره در 45 کشور جهان پراکنده هستند و مابقی در داخل کشورشان.
بیش از یک و نیم میلیون نفر از این آوارگان در لبنان، سه و نیم میلیون در ترکیه، حدود 700 هزار در اردن، نیم میلیون در سراسر اروپا و 130 هزار نفر نیز در مصر و هزاران نفر هم در عراق به سر می برند.
هفت سال پیش برخی ها روی سرنگونی «بشار اسد» و نظام سوریه حساب بازکرده بودند، همه سلاح ها، امکانات و پولشان را در اختیار گروه های تروریستی افراطی مسلح قرار دادند تا به مقصود خود برسند، بی آنکه فکری به حال مردم آن کشور کنند.
اما اکنون ارتش سوریه توانسته با کمک همپیمانان خود از جمله ایران، روسیه، حزب الله لبنان و جنبش های مقاومت مردمی سوری، عراقی، افغان و... مناطق وسیعی از خاک خود را باز ستاند و آمریکا و حتی رژیم صهیونیستی را در برابر واقعیت موجود تسلیم کند.
با بهبود اوضاع امنیتی در سوریه، امیدها و انتظارها برای بازگشت آوارگان به خانه و کاشانه خود افزایش یافته است.

** طرح روسیه برای بازگشت آوارگان سوری و استقبال لبنان
بازگشت آوارگان سوری، مهم ترین گام در پایان بحران در سوریه و تثبیت اوضاع سیاسی در این کشور است، بنابراین در ادامه تلاش های سیاسی ایران، روسیه و ترکیه در مذاکرات «آستانه» برای ریل گذاری روند برقراری صلح و آرامش در سراسر سرزمین سوریه، مسکو طرحی نو در انداخته است.
بسیاری از ناظران سیاسی معتقدند که طرح ویژه روسیه، برای بازگشت آوارگان سوری در «نشست هلسینکی»، میان «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری این کشور و «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا مطرح شده و توانسته موافقت او را نیز جلب کند.
هنوز جزئیات این طرح که از سوی وزارت دفاع روسیه با همکاری وزارت خارجه آن کشور تدوین شده، به صورت رسمی اعلام نشده، اما آنچه واضح است، محتوای آن فراهم کردن ساز و کاری برای بازگشت میلیون ها آواره سوری حاضر در کشورهای مختلف از جمله لبنان به کشورشان است.
روز پنجشنبه گذشته بود که «الکساندر لاورنتییف» فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه پس از سفر به «امان» و «دمشق» به بیروت آمد و به طور مشترک با «میشل عون» رئیس جمهوری، «نبیه بری» رئیس پارلمان و «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان دیدار کرد.
وی در این دیدار، طرح روسیه برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان را به مقام های ارشد لبنان ارائه کرد که با استقبال آنان روبرو شد.
عون با استقبال از طرح روسیه برای بازگشت آوارگان سوری آمادگی کشورش را برای ارائه کمک لازم جهت اجرایی کردن طرح پیشنهادی روسیه را اعلام کرد.
رئیس جمهوری لبنان این طرح را در راستای خواسته کشورش دانست که همواره بر ضرورت بازگشت امن آوارگان و جلوگیری از ادامه تبعات منفی حضور آنها برای لبنان تاکید کرده است.

** کمیته مشترک روسیه، لبنان و سوریه
نخستین نتیجه دیدار فرستاده ویژه پوتین به بیروت، توافق برای تشکیل کمیته ای تخصصی میان لبنان، روسیه و سوریه بود تا برنامه های بازگشت آوارگان سوری را تدوین و امور مربوطه را هماهنگ کنند.
«معین المرعبی» وزیر مشاور در امور پناهجویان در دولت موقت لبنان گفت که این کمیته، متشکل از چند وزیر خواهد بود و سرلشکر «عباس ابراهیم» رئیس دستگاه امنیتی لبنان و سرلشکر «علی مملوک» رئیس نهاد امنیت ملی سوریه نیز در آن حضور خواهند داشت.
المرعبی این را هم گفت که الحریری نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه معتقد است که نباید تشکیل این کمیته منجر به عادی سازی روابط با دولت سوریه شود و بین حل پرونده آوارگان و رابطه سیاسی با دمشق باید تفاوت قائل شد.
این وزیر لبنانی خاطر نشان کرد که هیات روس، تاکید کرده که دولت سوریه اطمینان داده، کسانی که به کشور خود باز می گردند، از سوی دولت و نهادهای قانونی آن دچار مشکلات امنیتی نشوند و هرکدام بدون درنظر گرفتن تقسیم بندی مذهبی یا طائفه ای به مناطق، شهرها و روستاهایی بروند که پیش از جنگ در آن زندگی می کردند.

** بازگشت هزاران سوری به ویرانه های جنگ
گرچه بازگشت آوارگان سوری به کشورشان می تواند امیدبخش و نشانه ای از بهبود وضعیت در این کشور باشد، اما این ماموریت چندان هم آسان نیست و مشکلات پیش روی آن بسیار است.
لاورنتییف در بیروت به چالش اصلی بازگشت آوارگان اشاره کرد و گفت که همه می دانیم دولت سوریه به دلیل شرایط کنونی قادر نیست اعتبار مالی لازم برای بازگشت صدها هزار آواره را تامین کند. این یک بحران انسانی و غیر سیاسی است که بدون کمک های بین المللی، نه بازگشت آوارگان و نه فراهم کردن شرایط زندگی برای آنان امکان پذیر نیست.
«جورج شعبان» مشاور نخست وزیر لبنان خبر داد که هیات روس پس از تکمیل سفرها و دیدارهای خود، با طرحی کامل تر بازخواهد گشت، طرحی که برای اجرای آن و فراهم کردن بازسازی سوریه جهت بازگشت هزاران نفر به خانه های خود، شامل کمک های سازمان ملل متحد و سرمایه گذاری های آمریکایی و اروپایی خواهد بود.
روزنامه «المستقبل» لبنان با بیان اینکه «نقشه راه» روسیه در چند مرحله اجرا می شود، خبر داد که بر اساس این طرح، 890 هزار آواره سوری از لبنان، 300 هزار نفر از ترکیه، 150 هزار نفر از اردن، 100 هزار آواره از عراق و مصر، و حدود 200 هزار پناهجوی دیگر نیز از اروپا به کشور خود بازخواهند گشت.
روزنامه وابسته به الحریری از قول منابع خاص خود نوشت که روس ها 7 مرکز را در خاک سوریه جهت پذیرش آوارگان سوری تعیین کرده اند که «اتاق راهبری ویژه روسیه» متشکل از وزارت های دفاع و خارجه و چند دستگاه امنیتی این کشور، تجهیزات، امکانات و خدمات لازم برای پذیرایی و عبور آوارگان را فراهم می کند.
المستقبل، این 7 مرکز را «ابوالضهور» ، «السلخانیه» ، «گذرگاه النصیب» ، «الزمرانی» ، «البوکمال» ، «دیرالزور» و «درعا» عنوان کرد و به نقل از منابع خود خبر داد که پلیس روسیه در همه این مراکز حاضر بوده و بر عملیات انتقال آوارگان به داخل سرزمین های سوری اشراف کامل خواهد داشت.

** طرحی برای حل چند چالش با چند برنده
نخستین برنده اجرای این طرح را می توان لبنان دانست که به سبب حضور بیش از یک و نیم میلیون آواره سوری بویژه از نظر اقتصادی و اجتماعی با بحران شدیدی روبرو شده است. بی شک، بازگشت 890 هزار آواره سوری باعث کاهش فشار بار سنگین این حضور خواهد شد. لبنانی که معادل حدود نیمی از جمعیت خود، میزبان آواره های سوری و فلسطینی است. لبنانی که به خاطر حضور نیروی کار ارزان قیمت سوری، نرخ بیکاری 36 درصدی را تجربه می کند. لبنانی که فقط در سال 2017 به دلیل برق رسانی به آوارگان سوری 333 میلیون دلار هزینه متقبل شده است.
علاوه بر اینها 150 هزار ولادت ثبت نشده در میان آوارگان سوری وجود دارد که می تواند پس ازگذشت چند سال، باری اضافی در بافت جمعیتی این کشور شود و توازن طایفه ای را برهم زند و بیش از پیش بازار کار جوانان لبنانی را به خطر اندازد. بنابراین پیش از اینکه رشد نوزدان و کودکان آواره سوری در لبنان به یک بحران بزرگتر برای این کشور تبدیل شود، باید برای آن چاره اندیشید که طرح روسیه بهترین طرح برای لبنان است.
سوریه هم اگر برنده نخست این طرح نباشد، دومین پیروز آن خواهد بود. هزاران نفر از ملت سوریه به شهر و دیارشان باز می گردند؛ هر چقدر هم که خانه شان ویرانه باشد، از چادرنشینی و آوارگی بهتر است. نظام سوریه هم با بازگرداندن شهروندانش به دامن خود، بیش از پیش ثابت می کند که دارای مشروعیت بوده و توطئه های خارجی را ناکام گذاشته است.
سومین طرفی که از بازگشت پناهجویان سود خواهد برد، کشورهای اروپایی هستند که در این سالها هر چه در توان داشتند، گذاشتند تا لبنان و ترکیه را راضی نگه دارند که از خروج این آواره ها جلوگیری کنند. چرا که سیل آواره ها اروپا را با چالش های جدی روبرو کرده و می کند. همین تعدادی نیز که به آن کشورها رسیدند، برای قاره سبز مشکل ساز شدند.
از این رو می توان پیش بینی کرد که اروپایی ها، برای بازسازی سوریه و بازگشت آوارگان به خانه هایشان پیشگام اول سرمایه گذاری ها و کمک های مالی نیز باشند، تا بزرگترین چالش بر سر این راه یعنی نبود خانه و سرپناه و شغل را از میان بردارند.
خاورم**م.ا*2054**1651

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي لبنان سوريه آوارگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۰۲۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار رییس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ تن/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام دو پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده‌های روسیه

بین الملل تابناک: هشدار رییس سیا درباره شراکت ایران و روسیه، افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ تن، حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات، انهدام دو پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده‌های روسیه و برنامه آمریکا برای فروش جنگنده‌های «اف-۱۵ ای. ایکس ۲» از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

هشدار رئیس سیا درباره شراکت ایران و روسیه

رییس آژانس مرکزی اطلاعات(سیا) آمریکا در گفت‌وگویی به تکرار ادعاهایی درباره روابط دفاعی ایران و روسیه پرداخته و درباره سطح فعالیت‌های هسته‌ای ایران اظهارنظر کرد.

"ویلیام برنز" رییس سیا با مطرح کردن ادعاهایی درباره همکاری دفاعی ایران و روسیه، گفت که شراکت روسیه و ایران در حال پیشروی "در مسیر بسیار خطرناکی" است.

پایگاه خبری بیزینس اینسایدر گزارش داد، برنز در گفت‌وگویی با شبکه سی‌بی‌اس مدعی شد، روسیه در ازای دریافت کمک‌های نظامی برای جنگ در اوکراین در حال ارائه، کمک‌هایش به ایران در زمینه برنامه موشکی آن است.

روسیه از سوی اوکراین و متحدان غربی آن به استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین متهم شده است.

ایران این ادعا را رد کرده و گفته که همکاری‌های نظامی آن با روسیه در چارچوب روابط دفاعی دوجانبه بوده و ارتباطی به جنگ اوکراین ندارد.

مقامات ایران همنین تاکید کرده‌اند، بر خلاف متحدان غربی اوکراین که آشکارا به مداخله نظامی در این جنگ می‌پردازد، از هیچ یک از طرفین این جنگ حمایت نمی‌کند و آماده میانجیگری برای رسیدن به راهکاری برای حل‌وفصل سیاسی این مناقشه است.

با این حال، برنز مدعی است، ایران تسلیحاتی به روسیه داده که در جنگ اوکراین، از جمله علیه زیرساخت‌های غیرنظامی استفاده شده‌اند.

رییس سیا همچنین در ادامه مدعی شد که روسیه در حال بررسی عرضه هواپیماهای جنگنده به ایران نیز هست.

برنز در بخش دیگری از اظهاراتش درباره ایران گفت که برنامه هسته‌ای ایران بیش از پیش پیشرفته است.

او مدعی شد که برنامه هسته‌ای ایران تا حدی پیشرفته است که اگر بخواهند پافراتر بگذارند، غنی‌سازی ۹۰ درصدی تنها چند هفته طول می‌کشد.

برنز با ادعای این که ایران پیشتر در برنامه هسته‌ای خود اهداف نظامی را دنبال می‌کرد که در سال ۲۰۰۳ متوقف شد، گفت که فکر نمی‌کند ایران تلاش‌ها برای ساختن تسلیحات هسته‌ای را از سر گرفته باشد.

افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ تن

تعداد مجروحان حادثه در تمرین تفنگ‌داران نیروی دریایی آمریکا در نزدیکی سواحل فلوریدا به ۳۵ تن افزایش یافت؛ این حادثه در پی برخورد دو «هاورکرافت» نیروی دریایی آمریکا روی داد که برای جابه‌جایی تجهیزات و تفنگ‌داران از کشتی به ساحل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سخنگوی نیروی دریایی آمریکا در ابتدا تعداد مجروحان این حادثه را ۳۰ تن اعلام کرده بود، ولی اکنون شمار زخمی‌ها به ۳۵ تن افزایش یافته است.

پنج تن از مجروحان که وضعیت وخیم‌تری داشتند، برای مراقبت ویژه به مرکز درمانی دانشگاه «ساوانا» منتقل شده بودند، اما پنتاگون اعلام کرد یکی از آن‌ها به مرکز پزشکی نیروی دریایی ایالات متحده در پورتسموث انتقال یافته تا مراحل درمان خود را در نزدیکی محل اقامت خود ادامه دهد.

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات

مقاومت اسلامی عراق بار دیگر اهدافی در جنوب مناطق اشغالی فلسطین را آماج قرار داد.

در همین ارتباط، مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد، از طریق حملات پهپادی، پایگاه هوایی نظامی رژیم صهیونیستی در ایلات را هدف قرار داده است.

به گفته مقاومت اسلامی عراق، مجاهدان این گروه سحرگاه امروز پایگاه هوایی نظامی اشغالگران اسرائیل در ایلات واقع در جنوب فلسطین اشغالی را هدف قرار داده‌اند.

مقاومت اسلامی عراق بامداد یکشنبه هم در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که در حمایت از مردم غزه و در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی بندر نفتی حیفا در فلسطین اشغالی را هدف قرار داده است. طبق اعلام مقاومت اسلامی عراق، حیفا با یک فروند موشک پیشرفته «الأرقب» مورد حمله قرار گرفته است.

در این بیانیه مقاومت اسلامی عراق آمده است: رزمندگان ما، بندر حیفا در اراضی اشغالی فلسطین را با موشک کروز پیشرفته ارقب هدف قرار دادند. این عملیات در ادامه مقاومت در برابر اشغالگران و یاری مردم غزه و پاسخ به جنایاتی انجام شده که رژیم غاصب علیه زنان و کودکان و سالخوردگان فلسطینی مرتکب می‌شود.

مقاومت اسلامی عراق بر ادامه عملیات خود برای درهم کوبیدن مواضع دشمنان تاکید کرده است.

دو روز پیش نیز، مقاومت اسلامی عراق از حمله به اهدافی در عمق فلسطین اشغالی خبر داده بود. در همین ارتباط نیز مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد که مجاهدین ما بعدازظهر پنجشنبه با موشک‌های ارقب «موتور کروز» یک هدف حیاتی را در بئرشبه در سرزمین‌های اشغالی هدف قرار دادند.

مقاومت اسلامی عراق همچنین افزوده بود که دو هدف حیاتی را در تل آویو در سرزمین‌های اشغالی با موشک ارقب هدف قرار دادیم. به گفته مقاومت اسلامی عراق، حمله به دو هدف در بئرشبه و تل آویو با موشک ارقب شد.

تصاویر ماهواره‌ای نیز از اهداف بمباران شده توسط مقاومت اسلامی در عراق در سرزمین‌های اشغالی حکایت دارد.

انهدام دو پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده های روسیه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: نیروی هوایی این کشور در سوریه دو پایگاه تروریست‌ها را در صحرای استان حمص منهدم کرد.

به گزارش خبرگزاری سوریه (سانا)، «یوری پوپوف» معاون مرکز هماهنگی روسیه در سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد: حملات هوایی ارتش روسیه دو پایگاه تروریست‌هایی را که منطقه التنف در مرز سوریه با عراق و اردن را ترک کرده و در منطقه صعب العبور حومه شرقی استان حمص و منطقه العمور در این استان پنهان شده بودند، هدف قرار داد.

به گفته وی، در منطقه التنف روزانه ۹ مورد نقض حریم هوایی توسط جنگنده‌های «اف -۱۵»، تایفون، تاندربولت و هواپیماهای اطلاعاتی از نوع «ام سی ۱۲ دبلیو» ـ که همگی متعلق به ائتلاف تحت سرکردگی آمریکا موسوم به «ائتلاف ضد داعش» هستند ـ ثبت شده است.

برنامه آمریکا برای فروش جنگنده‌های «اف-۱۵ ای.ایکس ۲» 

شرکت بوئینگ تایید کرده که قصد دارد با فروش جنگنده‌های «اف-۱۵ ای.ایکس ۲» به عربستان سعودی، درآمدهای خود از این نسل جنگنده را افزایش دهد.

 عربستان سال‌هاست از جنگنده‌های «اف-۱۵ ایگل» استفاده می‌کند و در گذشته نیز نسخه‌های پیشرفته‌ای از این جنگنده را خریداری کرده است. با این حال، بوئینگ در حالی به دنبال فروش این جنگنده‌های اف-۱۵ به عربستان است که رقبای اروپایی بوئینگ هم سعی دارند به ریاض جنگنده بفروشند؛ از جمله جنگنده‌های «داسو رافال» و «یوروفایتر تایفون».

در همین حال، بوئینگ اخیرا جنگنده‌های «اف-۱۵ ای.ایکس» را به لهستان پیشنهاد کرده و رژیم صهیونیستی هم خواستار دریافت نسخه سفارشی خود شده است.

وزارت خارجه آمریکا همچنین با فروش این جنگنده‌ها به اندونزی هم موافقت کرده است.

هم‌زمان منابع عبری گزارش کرده‌اند، عربستان سعودی نگران دو قابلیت اصلی در هواپیماهای اف-۱۵ کنونی خود است و این دو نکته قابلیت حمل سلاح و کار مداوم برای مدت طولانی است که این دو مورد در نسخه جدید اف ۱۵ ارتقا یافته است.

نیروی هوایی عربستان در حال حاضر دارای ۸۴ جنگنده F-۱۵ SA و همچنین ۶۸ جنگنده F-۱۵ s است.

دیگر خبرها

  • هشدار رییس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ تن/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام دو پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده‌های روسیه
  • شلیک ۷۰ راکت از لبنان به جولان اشغالی سوریه
  • بارانی از موشک بر سر صهیونیست‌ها/ شلیک ۷۰ موشک از سمت لبنان
  • بازگشت توفنده فرعون: من همان مو صلاح هستم!‏
  • روسیه: ۲ پایگاه تروریست‌ها را در سوریه منهدم کردیم
  • روسیه ۲ پایگاه تروریست‌ها را در سوریه منهدم کرد
  • روسیه ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه را منهدم کرد
  • میقاتی دریافت رشوه از اروپا برای نگه داشتن پناهجویان سوری را تکذیب کرد
  • انهدام ۲ پایگاه متعلق به تروریست‌ها در سوریه
  • بعد از 9 ماه: کورتوا با کلین‌شیت برگشت