Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز با توجه به تغییر اقلیم و گرم شدن هوا برخی مناطق کشور ما به سمت بیابانی شدن پیش می رود که حفظ عرصه های منابع طبیعی از جمله جنگل و مراتع را در مقابل تخریب سودجویان بیش از پیش می طلبد که این امر نیازمند فرهنگسازی و مشارکت مردمی است.

ایران آنلاین / وسعت کل منابع طبیعی ایران 135 میلیون هکتار معادل 82 درصد کل مساحت کشور است که از این میزان 14.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

3 میلیون هکتار اراضی جنگلی طبیعی، 32.5 هکتار اراضی بیابانی و 84.5 هکتار اراضی مرتعی تشکیل می دهد.
ایران دارای پنج رویشگاه اکولوژیک جنگلی منحصر به فرد شامل جنگل های هیرکانی و خزری، زاگرسی، ارسباران، ایرانی و تورانی و خلیج فارس و عمانی (مانگرو) است.
سرهنگ «قاسم سبزعلی» فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور روز یکشنبه در نشست خبری دومین جشنواره ملی روز جنگلبان با حضور هانا کامکار موزیسین و حامی حفظ جنگل ها که در خانه هنرمندان برگزار شد، گفت: گونه های گیاهی منحصر به فرد جنگل ها و مراتع کشور همانند گونه های جانوری در معرض نابودی قرار گرفته است.
وی افزود: 15 میلیون هکتار جنگل های طبیعی و دست کاشت و بیش از 80 میلیون هکتار اراضی مرتعی در سطح کشور وجود دارد که با توجه به وضعیت اقلیمی و مخاطرات در حوزه آب و خاک و گیاه و چالش های جدی که در سطح دنیا و کشورمان با آن روبروست باید نگاه ویژه ای به منابع طبیعی داشته باشیم.
وی اضافه کرد: چنانچه زیربنایی و برنامه ریزی شده به این موضوع پرداخته نشود، نسل آینده جایی برای زندگی نخواهند داشت، زیرا نگاه خوبی به طبیعت نداشته ایم و عرصه های منابع طبیعی ما به شکل جدی تخریب شده است.
سبزعلی گفت: نگاه دولتی نمی تواند این میراث ملی را حفظ کند، بنابراین از ظرفیت تشکل های مردم نهاد، هنری، ورزشی و رسانه ها در بحث فرهنگ سازی و مشارکت مردمی باید کمک گرفت.
وی منابع طبیعی را مظلوم ترین بخش در کشور دانست و اظهارداشت:تاکنون از ابتدای انقلاب اسلامی 500 نفر جانباز و بیش از 14 نفر برای حفظ عرصه های منابع طبیعی کشور به شهادت رسیده اند.
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به این که جنگلبانان ما به جای حمایت مورد هجوم قرار می گیرند، اظهارداشت: امروز مردم به دلیل نبود اطلاع رسانی و آگاهی لازم از اقدامات سازمان جنگل ها، در تقابل با این سازمان قرار دارند به طوری که افراد سودجو اقدام به کشتن نیروی های حفاظتی این سازمان و پرت کردن آنها از پرتگاه ها می کنند درحالی که این افراد امانت دار این منابع برای نسل های آینده هستند.
وی ادامه داد: اقدامات سازمان جنگل ها بدون مشارکت همه جانبه مردمی و فرهنگسازی عملیاتی نمی شود و نیاز به کمک مردم و دیگر ارگان ها وجود دارد.
سبزعلی مساله آتش سوزی جنگل های گیلان و مازندران را در ابتدای امسال یادآور شد و گفت: بخش عمده این آتش سوزی ها که منجر به از بین رفتن بخشی از منابع ملی می شود، ناشی از سهل انگاری های مردم است.
این مسئول یگان حفاظت سازمان جنگل ها خاطرنشان کرد: نگاه سازمان جنگل ها با استفاده کنندگان از عرصه های طبیعی کشور قهری نیست و به طور قطع برخورد قهری با افراد سودجو و زیاده خواه که منجر به تخریب عرصه های جنگلی و مرتعی کشور می شوند، امری اجتناب ناپذیر است.

تاسیس صندوق توتک جنگلبان
سعید طهماسبیان دبیر جشنواره ملی روز جنگلبان از راه اندازی صندوق توتک جنگلبان به مناسبت این روز خبرداد و گفت: این صندوق برای جلب حمایت مردمی از جنگلبان ایجاد می شود که بیشتر کمک های آن خدماتی و بخشی مالی است.
وی افزود: برای آگاهی همگان از اقدامات ارزشمند جنگلبانان در کشور امسال برخی از استان ها از جمله سمنان، مازندران، گلستان و آذربایجان شرقی و کردستان جشنواره برگزار می کنند که انتظار می رود سال آینده در تمامی استان های کشور برپا شود.

توزیع پنج هزار عدد کیسه زباله در عرصه های جنگلی توسط خانه هنرمندان
مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان با اشاره به این که ریختن زباله چهره عرصه های طبیعی به ویژه جنگل های شمال کشور را مخدوش کرده است گفت: در نظر است برای جمع آوری زباله در اراضی منابع طبیعی و جنگلی شمال کشور، پنج هزار عدد کیسه زباله توسط جامعه هنری تامین و عرضه خواهد شد.
وی ایجاد جایگاه های تخصیص زباله تحت عنوان دروازه های آبی در ابتدای شهرهای توریستی و عرصه های منابع طبیعی ایجاد کمپین جمع آوری زباله را پیشنهاد داد و افزود: در برخی شهرهای توریستی دیده می شود که مبلغی پول دریافت و کیسه زباله در اختیار توریست ها قرار می دهند که در صورت بازگرداندن کیسه زباله مبلغی از پول را برمی گردانند که براین باورم در صورت ایجاد فضاهای خاص برای ریختن زباله و حتی اقدامات تشویقی در زیباسازی عرصه های طبیعی شمال کشور تاثیرگذار است. /ایرنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۰۹۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردمی‌سازی منابع طبیعی با توجه به طبیعت، اقتصاد و امور اجتماعی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ عباسعلی نوبخت در نشست سراسری - وبیناری ارائه نظامنامه مردمی‌سازی و رویکرد‌های معاونت آبخیزداری، امور مراتع و بیابان؛ به طرح و بررسی رویکرد‌های این معاونت در راستای شیوه‌های نوین حکمرانی و مدیریت مشارکتی و ایفای نقش آگاهانه و مسوولانه مردم بویژه ذی‌نفعان عرصه‌های منابع طبیعی بخصوص مراتع کشور و احاله مدیریت طرح‌های منابع طبیعی به مردم در قالب ظرفیت‌های قانونی موجود پرداخت.     وی به وسعت نزدیک به ۸۳ میلیون هکتاری مراتع کشور و ظرفیت‌های آشکار و نهان آن اشاره و اظهار کرد: باید به طور دقیق مشخص شود که مراتع چه توانمندی‌هایی در زمینه حفظ ذخایر ژنتیکی، تولید علوفه و تولید گوشت قرمز و دیگر اثربخشی‌ها دارند.   نوبخت ادامه داد: با تشکیل و توسعه تعاونی‌های مرتعداری، امر مدیریت و بهره‌برداری مراتع در قالب طرح‌های مرتعداری به ذی‌نفعان حقیقی (دامداران، ساکنان و بومیان) احاله می‌شود و در این صورت است که خود مردم با انجام بذرکاری، اقدامات بیومکانیکی و بخصوص بیولوژیک، شروع به غنی‌سازی و تقویت ظرفیت مراتع می‌کنند.   وی خاطرنشان کرد: دفتر آموزش و ترویج باید با برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مرتعداران و روستاییان فعالیت خود را از جنبه تسهیلگری افزایش دهد، همچنین دفتر روابط عمومی نیز با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی بیشتر در زمینه توانمندسازی جوامع بهره‌بردار و زمینه‌سازی اجرای شیوه‌نامه‌ها نقش‌آفرینی کنند.   رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، مدیریت درست عرصه‌های منابع طبیعی را مدیریت از پایین به بالا در هرم مدیریت برشمرد و با تاکید بر اجرای منطقه‌ای شیوه‌نامه‌ها و شرح خدمات طرح‌های منابع طبیعی بخصوص مرتعداری افزود: برای مردمی‌سازی درست، ما ناگزیریم برای شیوه‌نامه‌ها و شرح خدمات طرح‌ها به صورت منطقه‌ای عمل کنیم یعنی این انتظار نیست که مثلا در کل سطوح مرتع کشور به یکباره اجرا شود.   به گفته وی، امسال نیز که سال مشارکت مردم است، اگر در هر استان یک پایلوت ایجاد شود با افزایش ظرفیتی که در مراتع وجود دارد، مرتعداران تبدیل به تسهیلگر خواهند شد، بستر‌های همکاری و مشارکت‌دهی مردم در نظامنامه‌های مردمی‌سازی، لحاظ شده و فقط نیازمند عزمی جدی برای عملیاتی شدن است.   نوبخت با اشاره به عنوان "دستیار مردمی‌سازی" در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اضافه کرد: برای مردمی‌سازی و راهبری این جلسات، ۵ کارگروه شامل کارگروه‌های آموزش و ترویج، علوم آبخیز، مالی، اطلاع‌رسانی و کارگروه اجرایی باید تشکیل شود.   وی تصریح کرد: برای مشارکت موفق مردم در بهره‌برداری و حفاظت از منابع طبیعی، توجه توأمان به سه مؤلفه طبیعت، اقتصاد و امور اجتماعی ضروری است و یک نگاه همه‌جانبه می‌تواند جوابگوی این مهم باشد چرا که این سه مؤلفه، لازم و ملزوم یکدیگرند و به صورت توأمان می‌توانند موفقیت در مردمی‌سازی منابع طبیعی را تضمین کنند.   بنابر این گزارش، تا انتهای سال ۱۴۰۲ و در راستای مردمی‌سازی طرح‌های منابع طبیعی در سطح کشور، ۲۰ صندوق ملی منابع طبیعی، ۱۲۰ اتحادیه استانی و ۴۲۵ تعاونی فراگیر در ۴۰۰ سامانه عرفی تشکیل شده که حدود ۱۰۰ هزار خانوار بهره‌بردار را تحت پوشش قرار می‌دهند.   گفتنی است؛ چهارمین جلسه سراسری – وبیناری تبیین سیاست‌ها، برنامه‌ها، اقدامات و عملکرد معاونت آبخیزداری، امور مراتع و بیابان با دستور کار ارائه نظامنامه مردمی‌سازی و رویکرد‌های این معاونت درخصوص جلب مشارکت مردمی و جذب سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی برگزار شد.

دیگر خبرها

  • لزوم ورود حوزه علمیه به عرصه درختکاری و حفظ منابع طبیعی
  • بیش از ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی عنبرآباد رفع تصرف شد
  • کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل
  • اثربخشی مراتع در تولید گوشت قرمز
  • مردمی‌سازی منابع طبیعی با توجه به طبیعت، اقتصاد و امور اجتماعی
  • هیچگونه قطع درختان جنگلی در فندقلو اتفاق نیفتاده است
  • قطع درختان جنگل فندقلوی نمین صحت ندارد
  • جلوگیری از تخریب اراضی ملی در بم
  • مستقر شدن بالگرد در لرستان برای جلوگیری از آتش‌سوزی احتمالی ضروری است
  • حق‌آبۀ لرستان فدای بازی‌ سیاسی شد/ کشاورزان ‌مهاجرت کرده‌اند