Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@19:36:13 GMT

موازی کاری در حوزه پرستاری زمینه ساز بروز تخلف می شود

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۰۹۵۳۱

موازی کاری در حوزه پرستاری زمینه ساز بروز تخلف می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر ترکی، با انتقاد از ایجاد شورای هماهنگی صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای در استان‌ها برای تفکیک پرستارانحرفه‌ای و غیرحرفه‌ای که رئیس کل سازمان نظام پرستاری از آن خبر داده بود، گفت: ما یک نظام آموزشی داریم که متولی آن وزارت بهداشت پزشکی است و افراد برای کسب مهارت لازم و مجوز فعالیت در مراکز درمانی تنها از طریق ورود به مراکز تحت پوشش آن می‌توانند در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی تحصیل کنند، ضمن اینکه دانشگاه آزاد هم برای فعالیت در این زمینه از این وزارتخانه مجوز اخذ کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: وقتی فردی از طریق کنکور با طی روالی که برای اخذ مدرک پرستاری تعریف شده تحصیل کرده و گواهینامه دریافت می‌کند و نشان می‌دهد دارای مدرک کارشناسی در این رشته است، بهترین روش برای تعیین صلاحیت حرفه‌ای وی خواهد بود.

ترکی با بیان اینکه سازمان نظام پرستاری تنها به فعالیت پرستاران نظم می‌دهد، تاکید کرد: مگر وقتی فردی فاقد مدرک دانشگاهی در رشته پرستاری باشد می‌تواند ادعای حرفه‌ای بودن کند که با ایجاد شورای هماهنگی صدور پروانه حرفه‌ای بودن یا غیرحرفه‌ای بودن وی را از هم تفکیک کنیم؟ مگر ما پرستار غیرحرفه‌ای هم داریم؟، کما اینکه افرادی که در رشته پزشکی تحصیل می‌کنند نیز به حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای تقسیم نمی‌شوند.

وی یادآورشد: هم‌اکنون پرستار به فردی اتلاق می‌شود که بعد از شرکت در آزمون دانشگاه‌های علوم پزشکی به مدت چهار سال در این رشته تحصیل کند و تمام این افراد هم بعد از مهارت‌آموزی به صورت حرفه‌ای وارد بازار کار می‌شوند، بنابراین در این شرایط پرستار غیرحرفه‌ای مفهومی ندارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید بر اینکه ایجاد این شورا می‌تواند زمینه‌ای برای فعالیت افراد فاقد مدرک پرستاری فراهم کند که بعد از این ادعا می‌کنند پرستار غیرحرفه‌ای هستند، تصریح کرد: هم‌اکنون سازمان نظام پرستاری با این اقدام نظام در نظام ایجاد می‌کند، ضمن اینکه اگر به این مرکز مجوز قانونی داده شود، ممکن است مشکلات دیگری را به همراه داشته باشد، چرا که حوزه پرستاری نظامی قانونمند دارد و ایجاد فضایی خارج از قانونی که پیش از این در مجلس مصوب شده است برای تعیین صلاحیت این قشر قابل قبول نیست.

کد خبر 4360357 حبیب احسنی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان نظام پرستاری کمیسیون بهداشت و درمان وزارت بهداشت سازمان غذا و دارو دارو سید حسن هاشمی سرطان دندانپزشکی دیابت بیمارستان زنان پوست بارداری پرستار فشار خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۰۹۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین لایحه حمایت از حقوق پرستاران با هدف بهبود معیشت

معاون پرستاری وزارت بهداشت از تدوین لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی پرستاران با هدف بهبود وضعیت معیشتی آن‌ها خبر داد و گفت: تصویب این لایحه به بهبود وضعیت معیشتی پرسناران کمک خواهد کرد. - اخبار اجتماعی -

عباس عبادی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در حاشیه هشتاد و دومین اجلاس مدیران پرستاری کشور اظهار کرد: همه ارکان کشور اعم از دولت و مجلس و وزارت بهداشت در صدد این هستند که شرایط محیط کار را برای همه کارکنان سلامت به‌ویژه پرستاران ارتقا دهند. در همین راستا نسخه اولیه لایحه حمایت مادی و معنوی از پرستاران تدوین شده است و پس از چکش کاری از منظر حقوقی در وزارت بهداشت، به هیئت دولت ارسال خواهد شد و در صورت تصویب، به ارتقای وضعیت معیشتی پرستاران کمک خواهد کرد.

معیشت پرستاران بهبود می‌یابد

وی افزود: این لایحه در 37 ماده و چند سر فصل شامل سرفصل‌های معیشتی، امور رفاهی و ارتقای شغلی گروه پرستاری تنظیم شده که کمک خواهد کرد وضعیت معیشتی پرستاران بهبود یابد‌. همچنین خلاهای قانونی که در مشاغل سخت و زیان آور وجود دارد در این لایحه دیده شده و در بحث‌های رفاهی مسائلی ازجمله بهبود وضعیت اسکان پرستاران، درآمد آن‌ها، حمایت از حضور پرستاران در مناطق محروم از طریق افزایش درآمد، ارائه خدمات رفاهی به پرستاران پیش‌بینی شده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: در این بسته همچنین تسهیلاتی برای ادامه تحصیل همکاران پرستار در نظر گرفته شده که ارتقای شغلی داشته باشند.  این لایحه در محورهای مشوق‌های آموزشی، جبران مالی خدمات پرستاری، جذب و استخدام و تامین نیروی انسانی، رفاهی و انگیزشی، ارتقای جایگاه و کرامت معنوی پرستاران تدوین شده که جزئیات دقیق‌تر همه این موارد، پس از تصویب اطلاع رسانی می‌شود. 

وی ابراز امیدواری کرد که با تصویب این لایحه، شاهد افزایش انگیزه کاری پرستاران و درنتیجه ارائه خدمات باکیفیت‌تر به بیماران باشیم.

عبادی همچنین به افزایش تعرفه خدمات پرستاری نیز اشاره و بیان کرد: اجلاس معاونین و مدیران پرستاری برای تبیین اهداف وزارت بهداشت به شکل دوره‌ای و در هر فصل به صورت حضوری برگزار می‌شود‌، یکی از اهداف مهم این اجلاس تغییراتی است که در تعرفه گذاری خدمات پرستاری رخ داده است.

رشد 50 درصدی ضریب ریالی خدمات پرستاری

معاون پرستاری وزارت بهداشت از رشد قابل قبول در حوزه تعرفه‌های خدمات پرستاری خبر داد و گفت: با رشد 50 درصدی ضریب ریالی و افزایش 15 درصدی ارزش نسبی خدمات پرستاری و اصلاحاتی که در آیین نامه بازتوزیع در حال انجام است رشد قابل قبولی در حوزه تعرفه‌های خدمات پرستاری ایجاد شده است.

شبکه متخصصان پرستاری ایجاد می‌شود

وی با اشاره به اینکه توانمندسازی پرستاران یکی از اولویت‌های کاری ماست، افزود: در سال 1403 شبکه‌ای از متخصصان پرستاری تشکیل خواهد شد و بر اساس حوزه‌های تخصصی، گردهمایی‌های فنی ایجاد و برگزار خواهد شد. برای اولین دوره تمام همکاران سرپرستار و به ترتیب پرستارات بخش‌های بستری، مراقبت‌های ویژه اطفال و ... گرد هم می‌آیند تا با ایجاد شبکه ملی متخصصین حوزه پرستاری ارتقای کیفیت خدمات پرستاری ارائه شده به مردم را شاهد باشیم.

پرستاران؛ 30 درصد کارکنان وزارت بهداشت

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به این که نظام سلامت به لحاظ جمعیت و تعداد کارکنان دومین وزارتخانه کشور پس از وزارت آموزش و پرورش است، عنوان کرد: بالغ بر 600 هزار نفر به عنوان کادر درمان در نظام سلامت در حال فعالیت هستند. در حوزه درمان در مجموع بیمارستان‌ها نزدیک به 60 درصد گروه فنی را گروه پرستاری و در کل نظام سلامت 30 درصد جمعیت را جامعه پرستاری تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است
  • درخواست جذب سالانه ۱۵۰۰۰ نیروی پرستاری
  • تدوین لایحه حمایت از حقوق پرستاران با هدف بهبود معیشت
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!
  • الکل‌های دست‌ساز و قاچاق زمینه‌ساز بروز مسمومیت
  • افزایش استعفای پرستاران سلامت مردم را نشانه گرفته است
  • ایجاد تبادل آخرین تجارت حوزه صادرات کشور با نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • سرمایه گذاری اوقاف در حوزه دانش بنیان‌ها موجب ایجاد انگیزه می شود
  • جزئیات لایحه حمایت مادی و معنوی از پرستاران/ از استخدام تا معیشت
  • پیگیری لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی پرستاران