Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-24@07:50:36 GMT

کمکی به فیلترشکن‌ها نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۱۰۲۲۳

کمکی به فیلترشکن‌ها نمی‌شود

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، ابوالحسن فیروزآبادی در حاشیه بازدید از نمایشگاه الکامپ، اظهار کرد: مطابق تقسیم کاری که شده بود، طرح مرکز ملی فضای مجازی، خروج از انحصار تلگرام بود؛ برای بعضی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها تکالیفی تعیین شده بود که تقریبا همه‌ی دستگاه‌ها در این‌ حوزه همکاری خوبی را با مرکز ملی فضای مجازی داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه چیزی تحت عنوان کمکی به فیلترشکن‌ها وجود ندارد، افزود: شرکت ارتباطات زیرساخت باید برای ممانعت از فعالیت فیلترشکن‌ها در کشور، ایمن‌سازی و مصون‌سازی شبکه مخابراتی کشور را با دقت بیش‌تری انجام دهد که البته در این زمینه این اواخر نقص‌هایی دیده می‌شود که امیدواریم وزارت ارتباطات مانند گذشته به شرایط قبل از یک ماه اخیر برگردد و همان میزانی که باید، جلوی فیلترشکن‌ها را بگیرد.

رییس مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: درباره حمایت از هاتگرام و طلاگرام هم در حقیقت از همان ابتدا که سیاست خروج از انحصار تلگرام را داشتیم، برای دوران گذار، پذیرفتیم که تلگرام‌های نسخه فارسی چند ماهی فعال باشد. با آخرین مهلتی که به آنها دادیم، تا ۱۵ شهریور باید به یک پیام‌رسان ۱۰۰ درصد بومی تبدیل شوند.

او در پاسخ به جایگزین کردن روش فیلتر تولیدکننده محتوای مجرمانه به جای سازنده‌ی پلت‌فرم بیان کرد: این موضوع مصوبه شورای عالی فضای مجازی است و قرار شد قوه قضاییه هم در این خصوص آیین‌نامه‌ای بنویسد که توسط رییس قوه قضاییه چند ماه پیش ابلاغ شد. از آن تاریخ نباید شاهد این باشیم که درباره محتوای مجرمانه، پلت‌فرم مجرم شناخته شود. مگر اینکه اگر به صاحب پلت‌فرم اعلام شود محتوای مجرمانه را بردارد و این کار را نکند، آن وقت مجرم تلقی خواهد شد.

وی درباره تعدد متولی‌های زمینه‌ی فیلترینگ از کمیته فیلترینگ تا دادستانی و اینکه آیا شورا تصمیم ندارد، به عنوان  نهاد تصمیم‌گیری در حوزه فضای مجازی، این موضوع را بر عهده بگیرد، اظهار کرد: شورا تاکنون تصمیمی نگرفته که در این حوزه ورود کند؛ تا الان در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه یا اگر شاکی خصوصی وجود داشته باشد راسا توسط قوه قضاییه این کار صورت گرفته است. البته ما در شورا نظارت داریم تا ‌درباره پیام‌رسان‌هایی که مخاطب زیادی در اجتماع دارند، دقت بیش‌تری شود.

رییس مرکز ملی فضای مجازی درباره نحوه اطلاع‌رسانی به کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌ها قبل از فیلترینگ اظهار کرد: قاعدتا باید این موضوع را از قوه قضاییه سوال کنید و تا الان این مطلب به ما ارجاع نشده که بخواهیم به آن بپردازیم. قاعدتا اگر  اقدام خلافی که صورت گرفته، فوریت نداشته باشد، باید قبلش هشدار داده شود و مراحلی طی شود. به هر حال کسب‌وکارها حرمت دارند، چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی و تا به مرحله جرم مشخص که در قانون تعیین شده باشد که کسب و کار بر اساس آن باید تعطیل شود، نباید این کار صورت بگیرد.

فیروزآبادی درباره ارزهای مجازی و تصمیم برای استفاده از آن‌ها برای دور زدن تحریم‌ها در خریدهای خرد، گفت: احتمالا به زودی باز می‌شوند، اما هنوز تصمیم‌گیری نشده کدام ارز، در  کمیسیون اجتماعی دولت تصمیم گرفته شد کارگروهی در این رابطه تشکیل شود؛ بحث راه‌اندازی صرافی‌ها و ارزهای مجازی، ماینینگ پول‌های مجازی و اینکه چه پول‌های مجازی در کشور مجاز باشد، تصمیم‌گیری شود. البته بحث دیگری هم وجود دارد که برای مبادلات اقتصادی بین کشورهای دوستی که با آن‌ها مبادلات زیادی داریم، یک رمزارز ملی و مشترک طراحی کنیم که قرار شد در جلسه بعدی شورای عالی فضای مجازی به این مطلب پرداخته شود.

وی درباره رتبه‌بندی شرکت‌های انفورماتیک هم اظهار کرد: دستور رییس جمهوری این بود که این کار توسط دولت انجام شود؛ علی‌رغم پیگیری‌های زیادی که ما کردیم، هنوز دولت در این زمینه تصمیم‌گیری نکرده است. طبق آخرین پیگیری‌ها، ملاحظه شده وظایفی در شورای عالی انفورماتیک بوده که مصوبه قانونی دارد و باید اصلاح آن توسط مجلس صورت بگیرد و ما هم پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: شورای عالی فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۱۰۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فضای مجازی یکی از راه‌های مشارکت مردم در اقتصاد است

حجت‌الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد روز دوشنبه در نشست شورای هماهنگی کارگروه‌های فضای مجازی استان با اشاره به تعیین و اعلام شعار سال جدید، توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار کرد: عرصه اقتصاد فضای مجازی یک «مزیت ناجی» است و این در حالی است که کارشناسان و ظرفیت‌های تخصصی بسیار خوبی در استان وجود دارند که می‌توانند این درگاه را با کیفیت، سرعت و ارزان راه‌اندازی کنند.

وی ادامه داد: توجه به فضای مجازی به عنوان ضمیمه‌ای بر سایر فعالیت‌ها نیست و مفاهمه مشترک و دقیق از فضای مجازی نخستین گام در ماموریت‌هاست و بر این اساس تبیین دقیق و کاملی از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برای فضای مجازی ارائه شده است.

معاون استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: از کلیات، طرح واژه‌ها و اصطلاحات باید عبور کرد و کارگروه‌های شورای مجازی با همکاری دستگاه‌های عضو باید با تعریف و اولویت بندی پروژه‌های اقتصادی در فضای مجازی به سمت تحقق این اولویت حرکت کنند.

گنابادی نژاد افزود: این فضا، عرصه‌ای است که با نگاه تحولی، نوآورانه، مبتکرانه و مدیریت منطقی ریسک می‌تواند ریل گذاری یک میدان پیشرفت و توسعه اقتصادی فنآورانه را در استان فراهم کند.

وی صنایع فرهنگی، سوغات زائر، تکمیل و ارتقای کمی و کیفی خدمات به زائران داخلی و خارجی، گردشگری سلامت و جذب دانشجویان خارجی را از نمونه‌های میدان اقتصاد فضای مجازی نام برد و همچنین طراحی درگاه و مرکز تجارت بین المللی فرهنگ، هنر و فناوری در فضای مجازی را یک اولویت برای شورای فضای مجازی استان دانست.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: بیشترین تهاجم دشمنان به انقلاب و نظام و حقوق مردم کشورمان از طریق فضای مجازی است که ما همچنان کمترین استفاده را از آن داریم در حالی که نه منفعلانه بلکه باید بتوانیم فعالانه، هوشمند و موثر فضای مجازی را مدیریت کنیم.

گنابادی نژاد به سه اولویت ویژه فضای مجازی در سال ۱۴۰۳ پرداخت و افزود: اقتصاد فضای مجازی، امنیت در فضای مجازی و صیانت از حقوق و رضایتمندی مردم از خدمات الکترونیک و فضای مجازی استان، اولویت‌های سال هستند و بر این اساس باید به پروژه‌های مشخص و روشن برسیم و آنها را در سال جدید عملیاتی و پیاده کنیم.

او تاکید کرد: امروز اسرائیل و آمریکا دیگر توان و اراده‌ای برای حمله نظامی به ایران ندارند لذا در فضای مجازی لازم است آمادگی‌های بیشتری ایجاد شود و همه احتمالات نفوذ و هجمه در فضای مجازی برای دشمن بایستی به طور کامل مسدود و امنیت روانی جامعه و مردم صیانت شود و این موضوع نیازمند برنامه روان، دقیق و عملیاتی است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • دینِ انسانیت در حال فراگیر شدن است
  • انتقام‌جویی زن جوان از یک بلاگر معروف
  • مسدود شدن ۸۴ صفحه اینستاگرامی هنجارشکن در بوشهر
  • کلیپ پربیننده مهران مدیری در فضای مجازی برای مقایسه قیمت‌ها
  • بازتاب اجرای طرح نور در فضای مجازی
  • مسدود شدن ۲۱ صفحه اینستاگرامی هنجارشکن
  • فضای مجازی یکی از راه‌های مشارکت مردم در اقتصاد است
  • آیا معلم بلاگری از لحاظ حقوقی مجاز است؟
  • سکانسی از سریال پایتخت که سوژه فضای مجازی شد + عکس
  • فیلم| واکنش کاربران فضای مجازی به ماجرای اصفهان