Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-02@01:32:11 GMT

عقل سرخ حکیم

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۱۳۷۵۶

عقل سرخ حکیم

«ایران»: شهاب‌الدین یحیی سهروردی معروف به شیخ اشراق حلقه وصل حکمت ایران باستان با معارف دینی دوران ایران اسلامی است. او در سده ششم هجری قمری (دوازدهم میلادی) زیست و به چهل سالگی نرسید که در زندان صلاح‌الدین ایوبی درگذشت. حسن سیدعرب پژوهشگر فلسفه اسلامی

ایران آنلاین /سهروردی در مقدمه حکمه الاشراق بر این باور است که حکیم متأله در رأس اندیشه فلسفی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به انسان و کمال او فارغ از اندیشه اصالت انسان به معنای امروزی آن پرداخت. تأکید بر مسأله توحید و نفی ثنویت و الحاد، موجب شد تا هستی‌شناسی به نورالانوار، غایت هستی باز گردد. حکیم در فلسفه اشراق، پیچیده در تأله است و کمال او در انسان بودن و نیل به فنا در توحید است. این مسیر به نورالانوار منتهی می‌شود. انوار جلال وی را به عالم ایران باستان و خورنه پیوند داد. بخشی از اندیشه او مشتمل بر حکمت و بخشی دیگر ناظر به فلسفه است. هنگامی که از حکمت سخن می‌گوید لحن وی فلسفی و متمایز از عرفان است. حکیم در فلسفه او با مقامات حکیمان در دیگر ادیان و مذاهب فلسفی قابل مقایسه نیست. سهروردی با طرح مقام امام تمایلات شیعی خود را نشان داد. نزدیک بودن سخن او در مقدمه حکمه الاشراق به فرمایشاتی از امام علی، امام باقر و امام رضا علیهم السلام این سخن را تأیید می‌کند. در اندیشه وی با حضور متأله، ریاست به بحاث نمی‌رسد. خلیفه آن‌چه را نیاز دارد از خدا می‌گیرد. انسان متأله با فکر و نظر و نیز با اتصال به وحی و الهام، مقبول خداوند می‌شود. ریاست معنوی امام به معنای شایستگی، قدرت و اتصاف به کمالات است. به گزارش شارحان سهروردی، کیومرث و کیخسرو حکومت معنوی داشته و حکومت آنان مرتبه نازلی از حکومت انبیا علیهم السلام است. خلافت و ولایت وارثان محمدی کامل‌ترین ظهور توحید است. کمالات انبیا علیهم السلام در باطن حضرت علی علیه السلام نهفته است. حکیم متأله، به حسب تعبد و تعقل، شایسته قانون‌گذاری است. نیز شایستگی او به حسب فهم وحی و درک آن و اجرای قوانین است. بعضی از حکیمان از ارباب تأله در هر عصر محسوب می‌شوند. قطب یا پیر به‌عنوان راهبر آدمیان در طریق الی‌الله است. کار او تعلیم و تهذیب نفوس است. او از حیث احراز این دو صفت در کمال است. دنیای آدمیان را آراسته می‌کند، بدون آنکه تعلقی به آن داشته باشد. اخلاق حسنه را در میان آنان رواج می‌دهد و اسوه فضایل است. او به‌عنوان قطب، ولایت و ریاست ظاهری و باطنی داشته و فرمان او قابل اطاعت است. قطب، در رأس هرم ولایت است. در این عصر وجود مقدس حضرت ولی‌الله الاعظم حضرت حجه بن الحسن العسکری، روحی و ارواح العالمین له الفداه، تنها خلیفه خداوند بر زمین است. ایشان به نیابت از انبیا علیهم السلام دارای مقام ولایت کلی الهی است. حکم و شمشیر در دست متأله بحاث یا فقط متأله است. اگر تدبیر احوال عالم در دست امام باشد، آن زمان، نورانی خواهد بود و اکثر اهل آن به دور از اخلاق زشت بوده و آراسته به اوصاف پسندیده هستند. زمان ریاست حکیم متأله به سبب نشر علم، حکمت، عدل واخلاق پسندیده، نورانی است. جامعه یا امت، تحت تأثیر کمالات نفسانی انسان کامل است. سبب غلبه ظلمت، فقدان نور امام است. سهروردی و شارحان او در تقریر شناخت شناسی سخن فارابی، فلسفه اشراق را به گونه‌ای توصیف می‌کنند که در رأس آن امام قرار دارد. این مقام بر مقام انبیا علیهم السلام اشتمال دارد. اینکه مبنای سخن سهروردی در طرح این سخن به چه اموری راجع است، هنوز معلوم نیست. اختصار سخن وی در مقدمه حکمه الاشراق موجب شده تا کمتر از آن رمزگشایی کنند. ظهور شیعی سخنان سهروردی به حسب تأثر از فارابی است. فلسفه اشراق، فیض ناشی از مجاری عالی هستی بوده و از مقام امام ناشی می‌شود. سهروردی فلسفه اشراق را بر این مبنا استوار کرد. حکمت نظری و عملی فارابی و سهروردی بر این معانی استوار است.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۱۳۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیداری آزادی‌خواهان جهان نشات گرفته از انقلاب اسلامی است

به گزارش خبرنگار مهر، سرتیپ علی رزمجو بعد از ظهر چهار شنبه در مراسم بزرگداشت سالروز شهادت شهید مرتضی مطهری و هفته عقیدتی سیاسی در سپاه در سالن ۲۲ بهمن بوشهر با بیان اینکه مبانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ریشه در آیات قرآن کریم دارد گفت: فلسفه تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر اساس اصول و اعتقادات الهی ترسیم شده است و با به کارگیری عقل، خرد و توانمندی‌های فردی و سازمانی در راه حق حرکت می‌کند.

فرمانده سپاه امام صادق علیه السلام استان بوشهر با اشاره به تکثیر اعتقادات آزادی‌خواهانه‌ای که از انقلاب اسلامی در دنیا نشأت گرفته است افزود: ایستادگی ملت مظلوم فلسطین در مقابل رژیم غاصب صهیونیستی و بیداری آزادی‌خواهان جهان در راستای حمایت این ملت مظلوم همگی نشأت گرفته از آرمان‌های الهی انقلاب اسلامی است.

وی در ادامه رژیم غاصب صهیونیستی را گیر افتاده در باتلاقی عمیق خواند و تصریح کرد: مقاومت مردم فلسطین، ناتوانی رژیم غاصب صهیونیستی در هدف قرار دادن اهداف نظامی و اعتراضات داخلی این رژیم کودک کش را در باتلاقی عمیق فرو برده است.

فرمانده سپاه امام صادق علیه السلام استان بوشهر در پایان اظهار کرد: موفقیت‌های مختلف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف تجلی‌گاه عشق به خدا، ایثار، فداکاری و از خود گذشتگی است

در پایان این مراسم به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در سپاه از مربیان و هادیان نمونه سپاه امام صادق علیه‌السلام استان بوشهر تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

کد خبر 6094443

دیگر خبرها

  • بیداری آزادی‌خواهان جهان نشات گرفته از انقلاب اسلامی است
  • مسجد و مدارس در روز شهادت امام صادق (ع) به هم می‌پیوندند
  • کارنامه و کتابشناسی شهیدمطهری؛ از مشهد و قم تا مبارزه با مارکسیسم
  • تقویم نجومی امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دشمنان نظام و ملت ایران مرعوب تربیت یافتگان مکتب شهدا هستند
  • سوگواره شعر «صادقانه ها» در قم برگزار می‌شود
  • لزوم توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • تقویم نجومی امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث