Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@00:11:44 GMT

وقتي پويش آب در مزرعه شکل مي گيرد

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۱۵۲۰۷

وقتي پويش آب در مزرعه شکل مي گيرد

خبرگزاري آريا - کرج-ايرنا- تغيير اقليم و کاهش بارندگي، روزهاي گرم و کم آبي پيش پاي ايران و جهان قرار داده، پديده اي که اکنون پويش هاي مردمي به ويژه در استان البرز راه مقابله با آن را از مرزعه تا خانه در پيش گرفته اند.

به گزارش ايرنا، آنطور که در مستندات تاريخي آمده، اقليم خشک و نيمه خشک ايران در ادوار گذشته بارها خشکسالي را تجربه ساکنان اين سرزمين کرده که حفاري هاي طولاني با نام قنات در اعماق زمين خود گواهي براين مدعاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اينکه ساکنان اين سرزمين گاهي بنا به تجربه راه مصرف بهينه آب را در پيش گرفته و زماني هم آن را به فراموشي سپرده اند، خود حکايتي است که بايد ريشه يابي شود.
طبق اعلام مسئولان کشور، بيش از 90 درصد آب هاي ايران در بخش کشاورزي به مصرف مي رسد و سنتي بودن کشت و کار و باغداري در کشور سبب شده تا ميزان تبخير آب و هدر روي آن بالا باشد.
آبياري به سبک کشاورزي سنتي افزون برآب هاي سطحي ، سفره هاي زير زميني را هم يکي پس از ديگري مي بلعد و حفاري چاه هاي غير مجاز نيز چاشني آن شده است.
تغيير اين روش کشت و آبياري موضوعي است که در اين سال ها توسط دستگاه هاي اجرايي تبليغ و ترويج مي شود و اکنون اين درک مشترک بين مسئولان و کشاورزان و باغداران به وجود آمده تا کم کم از کشاورزي و آبياري سنتي فاصله گرفته شود.
با اين حال گرماي کم سابقه تابستان 97 همه قشرهاي مردم به ويژه کشاورزان و باغداران را تحت تاثير خود قرار داده و اين روزها حرکتي ارزشمند در مناطقي از استان البرز با عنوان پويش هاي مردمي آب در مزارع و مناطق شهري به چشم مي خورد.
پويش مردمي مصرف بهينه آب تيرماه سال جاري توسط فرهنگيان استان البرز کليد خورد اما پيوستن کشاورزان و باغداران به عنوان مصرف کنندگان عمده آب به اين پويش، بيانگر احساس عمومي از خطر کم آبي و رفتن به سمت شيوه هاي جديد براي مقابله با اين بحران يا به عبارت ديگر در پيش گرفتن مسير درست مصرف آب است.
اعلام آمادگي کشاورزان و باغداران استان البرز براي مشارکت در طرح هاي مصرف بهينه آب ، شرکت آب منطقه اي استان را بر آن داشت تا تيم هاي کارشناسي و ترويج مصرف آب را به روستاها ، مزارع و باغ هاي منطقه اعزام کند که ضمن معرفي سيستم هاي آبياري نوين ، روش هاي مصرف بهينه آب براي کشاورزان و زارعان تشريح شود.
با تشکيل پويش آب در مزارع و باغ هاي استان البرز، اين روزها کارشناسان ومروجان شرکت آب منطقه اي استان البرز ها همگام و همراه با کشاورزان و باغداران اسلوب علمي و اصولي کشت وکار و آبياري را با الگو برداري از روش هاي تجربه شده جهاني در سطح مزارع استان پياده سازي مي کنند.
از سوي ديگر وجود ده ها چاه غيرمجاز آب دراستان البرز، موضوعي است که اين روزها مروجان و کارشناسان شرکت آب منطقه اي البرز در قالب پويش آب براي انسداد آنها و تعادل بخشي در مصرف آب
به محدوده هاي برداشت بي رويه از آب رفته اند.
آنطور که در آمارهاي رسمي استان البرز اعلام شده ، حدود 11 هزار حلقه چاه غير مجاز آب در اين استان وجود دارد که خطري براي سفره هاي زير زميني محسوب مي شوند.
بنا به گفته مسئولان شرکت آب منطقه اي البرز، اين شرکت در تلاش است تا با کمک زارعان و باغداران، چاه هاي غير مجاز را مسدود و شيوه هاي مناسب را جايگزين آبياري سنتي کند ، موضوعي که با استقبال بهره برداران مواجه شده و انتظار مي رود پويش آب به جهش مناسب در ترويج آبياري نوين بينجامد.
براساس آمار موجود، 92 درصد آب هاي کشور توسط بخش کشاورزي به مصرف مي رسد که اگر شيوه هاي آبياري نوين جايگزين روش هاي سنتي شود، مي توان به وضعيت مطلوب آب در کشور اميدوار شد.
** پويش آب در مزارع البرز الگويي براي کشور
رئيس روابط عمومي شرکت آب منطقه اي استان البرز اعلام کرد که براي نخستين بار در کشور، پويش مردمي مصرف بهينه آب در مزارع و باغ هاي اين استان تشکيل شده و اين پويش مي تواند الگويي فراگير شود.
عباسعلي کيخايي اظهار داشت: به دنبال اين پويش مردمي، تيم هاي کارشناسي شرکت آب منطقه اي استان البرز با حضور در مزارع و باغ هاي استان اصول مناسب مصرف بهينه آب را به زارعان و باغداران آموزش مي دهند.
وي با قدرداني از کشاورزان و باغداران زحمتکش و فهيم استان البرز گفت: کاهش بارندگي ها و کمبود منابع آبي اين درک مشترک را به وجود آورد تا پويش مردمي براي مديريت مصرف آب در بخش کشاورزي البرز شکل بگيرد.
کيخايي اظهار داشت: برهمين اساس کارشناسان شرکت آب منطقه اي استان البرز در تلاش هستند آبياري
در مزارع و باغ هاي استان جايگزين شيوه هاي سنتي شود.
رئيس روابط عمومي شرکت آب منطقه اي البرز افزود: کشاورزاني که براي مزارع از روش غرقابي و از چاه هاي غير مجاز استفاده مي کنند با فراگيري آموزش هاي لازم از رويه سنتي آبياري اجتناب خواهند کرد.
وي بيان داشت: اکنون تيم کارشناسي استان البرز با حضور در 2 روستاي مراد تپه و صحت آباد شهرستان اشتهارد ضمن آموزش به کشاورزان در حال پياده سازي طرح هاي آبياري نوين هستند.
کيخايي خاطر نشان کرد: متاسفانه آثار کم آبي در کل کشور مشهود است و براي عبور از اين بحران بسيج مردم و همراهي آنها نياز است.
به گفته وي، شرکت آب منطقه اي استان البرز با بسيج کارشناسان و اعزام آنها به مناطق مختلف استان ، موضوع مديريت آب را به سمت همگاني کردن پيش مي برد که انتظار مي رود اين رويه در سراسر کشور عملي شود.
کيخايي خاطر نشان کرد: قرار است که کلاس هاي آموزشي براي کشاورزان و باغداران در سراسر استان استمرار يابد تا راه هاي مقابله با بحران آب به صورت فراگير پيش رود.
وي گفت: تلاش مي شود تا مشارکت مردم چاه هاي غير مجاز آب مسدود و باغ ها و اراضي کشاورزي استان با روش هاي مناسب آبياري شود.
براساس اعلام مسئولان آب منطقه اي البرز اکنون حدود 97 درصد از آب سفرهاي زير زميني اين استان برداشت مي شود که اگر طي 4 سال آينده اين منابع آبي جبران نشود به مرگ سفره هاي زير زميني مي انجامد.
استان البرز 75 هزار هکتار زمين کشاورزي و باغي دارد.
** حرکت ارزشمند فرهنگيان البرز
مدير کل آموزش و پرورش البرز از اجرايي شدن پويش مصرف بهينه آب با مشارکت فرهنگيان و معلمان در اين استان خبرداد.
خسرو ساکي با اشاره به جمعيت 460 هزار نفري دانش آموزي و حدود 30 هزار فرهنگي در استان البرز افزود: دراين پويش با مشارک مربيان و کارشناسان به دنبال گسترش راه هاي مصرف بهينه آب و پيشگيري از اصراف و هدر روي آب به ويژه در فصل تابستان در بين جامعه هدف هستيم.
وي گفت: با توجه به کاهش بارندگي ها و پايين آمدن سطح آب هاي زير زميني در سال هاي اخير، فرهنگ سازي در بين خانواده ها مي تواند آثار و تبعات خشکسالي را کم کند.
ساکي با اشاره به اينکه پويش فرهنگيان البرز در قالب پيام هاي آموزشي از طريق فضاي مجازي و پايگاه هاي غني سازي اوقات فراغت دنبال مي شود، اظهارداشت: معلمان و دانش آموزان البرزي فعال در حوزه محيط زيست ، منابع طبيعي و طرح داناب همواره مي کوشند تا در قالب نشست هاي آموزشي و برنامه هاي فرهنگي و هنري از جمله فضاي مجازي فرآيند انتقال پيام هاي آموزشي به شهروندان را دنبال کنند و گسترش دهند.
مديرکل آموزش و پرورش البرز تصريح کرد: امروز بحران آب به دغدغه عمومي تبديل شده و بايد از اين فرصت براي انتقال دانش مصرف بهينه آب در بين مردم استفاده کرد.
وي خاطرنشان شد: معلمان و والدين در آموزش فرهنگ استفاده بهينه ازمنابع انرژي به خصوص آب در کلاس درس و خانه نقش موثر و تاثير گذاري دارند .
مدير کل آموزش و پرورش در ادامه به برگزاري مسابقه آب زندگي براي دانش آموزان در البرز پرداخت و افزود : در طول سال تحصيلي 97-96 به منظورانتقال نکات آموزشي به زبان هنر نيز فراخوان يک مسابقه بزرگ فرهنگي استاني با موضوع « آب زندگي » در سطح مدارس استان برگزار شد.
ساکي با اشاره به اينکه اين مسابقه براي دانش آموزان 6 تا 16سال پيش بيني شده بود ، تصريح کرد: در اين مسابقه بزرگ دانش آموزان آثار خلاقانه هنري خود را با موضوع « آب زندگي » با الگو برداري از فرهنگ غني اسلامي ايراني به تصويرکشيدند.
وي اضافه کرد: در اين مسابقه 5 هزار دانش آموز البرزي شرکت کردند که پس از ارزيابي داوران منطقه اي - استاني 32 اثر در بخش کودکان و نوجوانان منتخب شناخته شد.
وي ياد آور شد: اين طرح آموزشي - فرهنگي با همکاري معاونت پرورشي آموزش و پرورش و شرکت آب و فاضلاب استان البرز در مدارس البرز برگزار شد.
وي تاکيد کرد: ابعاد مختلف چالش آب با توجه به وضعيت کم آبي و خشکسالي کشور و استان البرز
بايد اطلاع رساني شود.
با اين حال شکل گيري پويش هاي مردمي در مزارع و خانه هاي البرز نويدبخش حرکتي عمومي براي پاسداشت آب و در پيش گرفتن اسلوب و روش هاي مصرف بهينه و مقابله با بحران خشکسالي است که اگر در سطح کشور فراگير شود مي توان به پياده سازي مديريت آب اميدوار بود.
7410/ 6155
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۱۵۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشریح‌ جزئیات برگزاری شصت و دومین جایزه نخبگانی البرز

شصت و دومین جایزه نخبگانی البرز با حضور شخصیت‌های علمی و سیاسی کشور ۱۷اردیبهشت‌ماه در سالن‌ همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، حیدر ارشدی مدیرعامل بنیاد بین‌المللی البرز امروز سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت‌ماه) در تشریح جزئیات شصت و دومین جایزه بخش نخبگانی البرز اظهار کرد: از ابتدای برگزاری این جایزه تا به امروز ۳هزار دانشجو از طریق وام تحصیل و اشتغال به کار مورد حمایت بودند و ۴۶۵۰نفر هم موفق به کسب جایزه البرز شدند.

وی ادامه داد: از اوایل دهه ۹۰ که این‌ مراسم به صورت رسمی آغاز به کار کرده است ۱۳همایش ملی و ۸همایش استانی در سطح طلاب، دانش‌آموزان، دانشجویان، نخبگان و دانشمندان برگزار شده است.

مدیرعامل بنیاد البرز در مورد ۶۲‌امین جایزه بخش نخبگانی البرز نیز خاطرنشان کرد: ما دو مراسم ملی هر ساله داریم که یکی از آنها بخش نخبگانی است که در اردیبهشت ماه هرسال برگزار می‌شود. دانشمندان، فناوران، دانشگاهیان، نخبگان و حوزویان در این بخش به رقابت می‌پردازند.

ارشدی اضافه کرد: در آذرماه سال گذشته فراخوان این بخش اعلام و تمام دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، حوزه‌های علمیه و مراکز نخبگانی فراخوان ارسال شد، نهایتا در مدت یک‌ماه ثبت نام اتمام و براساس شیوه‌نامه جایزه البرز راستی‌ آزمایی آغاز و اسفندماه آیین داوری برندگان جایزه البرز انجام شد.

وی افزود: دانشجویان در رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی امکان شرکت را داشته‌اند، در واقع تمام مقاطع دانشگاهی و حوزی امکان حضور در این جایزه را دارند.

مدیرعامل بنیاد البرز در مورد مراسم اختتامیه گفت: روز دوشنبه ۱۷اردیبهشت‌ماه راس ساعت ۱۶ اختتامیه بخش نخبگانی در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود و از ۶۲ نفر از برگزیدگان به مناسبت ۶۲‌امین‌ سال اعطای جایزه البرز تحلیب خواهد شد.

ارشدی تصریح کرد: از میان‌ مهمانان این مراسم می‌توان به آقایان ذوالفی گل وزیر علوم، دهقانی فیروزآبادی رئیس بنیاد ملی نخبگان، حجت‌الاسلام خاموشی رییس سازمان اوقاف، عین اللهی وزیر بهداشت و سیدافقهی قائم مقام بنیاد علمی نخبگان حضور اشاره کرد.

وی ابراز کرد: رقم جایزه امسال نسبت به سال گذشته ۵۰درصد رشد داشته و امسال ۹میلیارد تومان برای نفرات برگزیدن در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل بنیاد البرز یادآور شد: ۲۳۴۸نفر در فراخوان بخش نخبگانی شرکت کردند، ۵۴درصد مربوط به دانشجویان غیرپزشکی، ۱۵درصد در بخش حوزویان و طلاب، ۱۱درصد دانشجویان علوم‌پزشکی، ۱۲درصد دانشمندان جوان و ۸درصد شرکت‌های دانش بنیان شرکت کردند.

ارشدی در پایان سخن گفت: جایزه البرز طبق نیت واقف تماما از محل درآمدهای این موقوفه تامین‌ می‌شود، البته در تسهیل و احیای درآمدهای این بنیاد سازمان اوقاف کمک می‌کند.

در بخش دوم این نشست پروفسور امیرعلی حمیدی -دانشمند برگزیده سال ۱۴۰۰ جایزه البرز- با اشاره به اهمیت جایزه البرز گفت: جایزه البرز هرساله بلندآوازه‌تر می‌شود به این دلیل که این جایزه برای رفع آلام بشری است.

وی ادامه داد: پول و تحصیلات دو چیزی است که هیچ‌وقت انسان را وارسته نمی‌کند، باتوجه به شرایطی که در کشور وجود داشت ما در علم سلول‌های بنیادی تلاش‌های زیادی کردیم اما کم کم اعضای گروه من به خاطر دیده نشدن کارشان در حال جدا شدن از گروه بودن تا اینکه بنیاد البرز در سال ۱۴۰۰ تیم‌ ما را برگزیده کرد و همین انگیزه‌ی زیادی به تیم ما داد و توانستیم امروز برای درمان بیماری سرطان به راه‌حل‌های خوبی برسیم.

این دانشمند خاطرنشان کرد: در هیچ جای دنیا ما واقفی نداریم که حتی پیکر خود را وقف کرده باشد، زیرا مرحوم البرز به دنبال کمک به بشریت بود. من در جاهای مختلف دنیا جایزه گرفته‌ام اما هیچ جایزه‌ای به اندازه البرز بر روی من و گروه هم تاثیر نگذاشت زیرا شرافت وانسانین ما با جایزه البرز بیشتر شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تشریح‌ جزئیات برگزاری شصت و دومین جایزه نخبگانی البرز
  • پیش بینی کاهش ناترازی برق به ۱۱ هزار مگاوات
  • ۸۵ درصد از شبکه آبیاری سد حوضیان الیگودرز اجرا شد
  • جایزه نوبل ایرانی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟
  • اسراف در مصرف آب به لطف آبیاری گل‌ها در محدوده پل آذر اصفهان + فیلم و تصاویر
  • ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!
  • اهدای ۸۰ میلیون جایزه برقی با قرعه‌کشی/ از ابتدای خرداد تا پایان شهریور فرصت دارید
  • رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی
  • برگزاری پویش دانش‌آموزی «معلم خوب من»
  • نیاز ۲۰ میلیاردی برای تکمیل شبکه آبیاری «حوضیان»