Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@06:01:38 GMT

رفتار حرفه ای از ناز تا نیاز- دکتر نصیر دهقان*

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۱۶۵۹۳

رفتار حرفه ای از ناز تا نیاز- دکتر نصیر دهقان*

الزام به اخلاق و رفتار حرفه ای از موارد مهم در جوامع بشری به شمار می آید و از دیرباز در علوم پزشکی اهمیت ویژه ای دارد.

در واقع، اخلاق به مجموعه اعتقادات ذهنی، باورها و ارزش داوری های انتزاعی محدود نمی شود؛ بلکه نحوه خاصی از منش افراد در انتخاب ها و اولویت های زندگی ما است.
مبحث اخلاق و رفتار حرفه ای، همان گونه که از نامش بر می آید، به صورت مجموعه ای از باید و نبایدهایی است که خطاب به حرفه مندان یک رشته و در ارتباط با مسئولیت های حرفه ای آن ها می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امروزه مسئولیت های اخلاقی در طیفی از وظایف فردی و شغلی به حساب می آیند. اصولا افراد حرفه ای در هر شغلی می توانند تصمیم بگیرند که چه رفتاری منطقی تر و البته موثر است.
مقوله اخلاق و رفتار همواره در میان فلاسفه و دانشمندان مطرح بوده و از قدیمی ترین نظام اخلاقی می توان به نظام ارسطویی اشاره کرد که بر اساس چهار مقوله ناشی از چهار قوه شهوی، غضبی، عامله و عاقله منجر به فضیلت ها و رذیلت ها است.
از طرفی میزان توسعه و رشد اخلاق و رفتار حرفه ای بستگی به میزان کارکرد موفق آن دارد. هر میزان که اعتبار و مزایای حاصل از رعایتش فراگیرتر باشد، میزان تعهد به اصول آن از درجه بالاتری برخوردار خواهد بود. همچنین هر چقدر محدودیت های اعمال شده ناشی از اصول اخلاق حرفه ای منطقی تر و در رشد سازمان موثرتر باشـــد، پایبندی به آن محکم تر خواهد بود.
با رشد زندگی اجتماعی، مسئله اخلاق و رفتار حرفه ای نیز شکل گسترده و پیچیده تری به خود گرفته است و به تبع آن تعریف اخلاقی روابط میان انسان ها در جامعه و نیز تشخیص مصادیق اخلاقی از غیراخلاقی دشوارتر گردیده است.
رفتار اخلاقی در هر سازمان به طور ویژه خدماتی، منوط به شناخت ارزش ها و ضد ارزش هاست. پنج نظام عمده اخلاقی در بیان اخلاق حرفه ای وجود دارد که شامل نظام فایده گرا، وظیفه گرا، عدالت گرا، آزادی گرا و خیر گراست.
وجود معیارهای اخلاق و رفتار حرفه ای به کارکنان سازمان خدماتی مانند مراکز درمان کمک می کند تا نقش های خود را به روشنی درک کرده و ایفا نمایند.
مطالعه تقریبا تمامی مطالعات صورت گرفته در کشورمان از منظر رضایت سنجی کیفیت ارائه خدمات درمانی، موارد رفتاری و ارتباطی درمانگر و کارکنان را همواره در صدر نیاز مخاطبان نشان می دهد.
از سوی دیگر، نارضایتی و احیانا شکایت از درمانگر و مراکز درمانی به همین رفتار حرفه ای و نقص مهارت های موثر ارتباطی میانشان، همواره یکی از علل ثابت و شایع است.
برای دانشجویان علوم پزشکی همراه داشتن یک درمانگر راهبر (Mentor) که به عنوان یک مربی رفتاری حضور فعالی دارد، احتمالا یکی از ارزشمندترین منابع در مسیر تبدیل شدن به یک درمانگر حرفه ای خواهد بود.
در بسیاری از کشورها برنامه بازگشت به دانشکده پزشکان (DBTS) برگزار می شود که هدف از آن الهام بخشیدن به نسل جدید پزشکان است. در این برنامه، پزشکان و سایر درمانگران با دانش آموزان جوان در مورد رفتار حرفه ای در علوم پزشکی، به طور ویژه برای افرادی که در گروه های قومی و نژادی مختلف بوده و نیازمند تبادلات بیشتر خرده فرهنگ ها هستند صحبت می کنند.
نتایج مطالعات نشان می دهد، رویکرد مربیگری با کمک متخصصین خوش نام و حرفه ای می تواند منجر به افزایش موفقیت در آموزش علوم پزشکی دانشجویان و گسترش رفتار حرفه ای در محیط کار شود. به بیان دیگر، این هدایت و راهبری برای دانشجویان علوم پزشکی به نوبه خود موجب ایجاد و گسترش چرخه انتقال مهارت (شامل دانش و تجربه) گردیده که توفیق ماندگاری خواهد داشت.
از آنجا که جوانان امروز ما بیش از گذشته نیازمند الگوهای اخلاقی و رفتاری در زندگی خود هستند، امید است تا با بهره گیری از نمونه های موفق بتوانیم هر چه بیشتر بر ارتقای حقوق شهروندی در حوزه سلامت و بهبود رضایتمندی مراجعین قدم برداریم.

*دکتر نصیر دهقان
مدیر دپارتمان مدیریت سلامت دانشگاه علم و فرهنگ
پزشک متخصص توسعه مهارت های فردی، مدیکال منتور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي رفتار حرفه اي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۱۶۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری زیرخاکی از اولین مصاحبه حرفه‌ای مهران مدیری! (فیلم)

 

 

 

منبع :فرارو

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: کل‌کل دیدنی نیما شعبان‌نژاد و نعیمه نظام‌دوست؛ بشین خانم محترم! (فیلم) نعیمه نظام‌دوست؛ دوست دارم با مهران مدیری ازدواج کنم (فیلم) رقص هماهنگ مهران مدیری و محمدرضا شریفی‌نیا در فیلم «دایره زنگی» (فیلم)

دیگر خبرها

  • آمادگی دانشگاه شیراز برای جذب دانشجویان خارجی
  • آمادگی دانشگاه شیراز برای جذب دانشجویان اخراجی خارجی
  • تصاویری زیرخاکی از اولین مصاحبه حرفه‌ای مهران مدیری! (فیلم)
  • تجلیل ازدکترعراقی‌زاده بنیانگذار آموزش دندانپزشکی درهرمزگان
  • توسعه‌یافتگی در جامعه با اتصال دانشگاه و صنعت محقق می‌شود
  • بهورزان دیده بانان و پیشگامان عرصه سلامت هستند
  • حاکمیت نگاه ویژه‌ای در تأمین نیاز‌های حرفه‌ای ماماها داشته باشد
  • مجیدی: ورزشکاران حرفه‌ای اسکیت نیاز به حمایت بیشتری دارند
  • رئیس شورای عالی نظام پزشکی: مراقب باشیم دوران طلایی پزشکی ایران افول نکند
  • آیت‌الله حسینی بوشهری: اگر گفته‌های ما منطقی باشد مردم به سمت دین گرایش پیدا می‌کنند