Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-08@22:47:38 GMT

نورخوزستان: لایحه ای مغایر منافع ملی

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۱۹۶۱۲

نورخوزستان: لایحه ای مغایر منافع ملی

قرار است این هفته لایحۀ جدید افزایش مناطق آزاد کشور در کمیسیون تخصصی مجلس به رأی گذاشته شود و سپس در صحن علنی مجلس مطرح گردد. لایحۀ افزایش 100 درصدی مناطق آزاد و 12 منطقۀ ویژۀ اقتصادی در حالی در مجلس مطرح است که قبلاً نیز این لایحه، ولو با اندک تفاوتی در محتوی، به مجلس تقدیم شده و با توجّه به ابهامات فراوان در عملکرد این مناطق و تصویب ضرورت تحقیق و تفحّص در مورد آنها با نظر مخالف نمایندگان روبرو شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مناطق آزاد که از سال 1369 رسماً تأسیس شده و قرار بود اهدافی چون توسعه صادرات، ورود به بازارهای جهانی، آشنایی با تجارت خارجی، تنوع بخشی به صادرات، دستیابی به بازارهای پولی جهان، تسهیل ورود سرمایه های خارجی، جذب و انتقال فناوری های نوین، افزایش کارایی اقتصادی، افزایش تولید و ارزش افزوده بخش های اقتصادی به ویژه بخش صنعت، کمک به ورود کالاهای واسطه ای و سرمایه ای با شرایط و قیمت مناسب تر، افزایش درآمد کشور ناشی از فعالیت هایی همچون حمل و نقل، بارگیری و تخلیه، بانکداری، بیمه گری و توریسم، محرومیت زدائی از منطقه و مانند آن را دنبال کنند، 27 سال پس از تأسیس رسمی بجز در مواردی اندک، نتوانسته اند به اهداف خود دست یابند و بالعکس با اولویت بخشیدن به امر تجارت و جذب واردکنندگان، به یکی از مهمترین عوامل رشد بی رویهِ واردات کالاهای مصرفی به داخل کشور تبدیل شده اند. علاوه بر آن به جهت آزادی بیشتر خرید و فروش ارز و ورود کالاهای مصرفی و لوکس، قاچاق ارز و کالا از این مناطق به راحتی امکان پذیر است و بهمین جهت نیز مناطق آزاد متهمند که از مهمترین مبادی ورودی کالای قاچاق به داخل کشور و از عوامل مهم اختلال در اقتصاد کشور بوده اند.
اگرچه ایجاد مناطق آزاد در بسیاری از کشورها و بخصوص کشورهائی که این مناطق از نفوذ آقازاده ها و رانتخواران نورچشمی محفوظ مانده و از این مناطق به عنوان حیات خلوت مدیران استفاده نشده، به افزایش فوق العادۀ صادرات از این مناطق و ایجاد اشتغال پایدار و مولد کمک کرده و موافقان گسترش این مناطق در ایران در توجیهات خود نیز معمولاً به همین توفیقات در کشورهای دیگر اشاره می کنند، امّا از آنجا که بنا به تأیید برخی نمایندگان مجلس و سایر قرائن و شواهد، مدافعات این لایحه را کسانی تشکیل می دهند که بنوعی در توسعۀ این مناطق ذیفعند و طبعاً در این دفاع تنها منافع خود را در نظر می گیرند لذا با توجّه به عملکرد 27 ساله و ناموفق این طرح در ایران و علیرغم امکان مفید بودن مناطق آزاد در صورت اداره صحیح آنها، بهتر است قبل از هرچیز به ارزیابی عملکرد مناطق فعلی پرداخته شود و با استفاده از نتایج این ارزیابی اصلاح ساختار در آنها صورت گیرد و تنها در صورت توفیق در بهینه سازی عملکرد این مناطق، لایحۀ مورد بحث مطرح گردد.

7158/6002
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت خرید و فروش سرمایه صحن علنی مجلس لایحه واردات رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۱۹۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود سامانه بارشی جدید به لرستان

بهمن محمدی مقدم گفت:برای مناطق مختلف استان بارش باران گاهی رعد و برق و افزایش سرعت وزش باد تا بازه شدید و شدیدلحظه‌ای و در مناطق مستعد ریزش تگرگ پیش بینی می‌شود.

به گفته کارشناس هواشناسی استان، آبگرفتگی معابر عمومی ،سیلابی شدن مسیل‌ها و اختلال در تردد جاده‌ای از مخاطرات این شرایط جوی در استان خواهد بود.

وی بیان کرد: برای روزهای دوشنبه و سه شنبه در برخی مناطق به ویژه مناطق غربی و مرکزی استان احتمال غبار آلود بودن هوا و کاهش میدان دید افقی دور از انتظار نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • عملکرد قابل قبولی از هیات نظارت مشاهده نشد
  • لایحه‌ مالیاتی دولت برای سرمایه‌گذاری بیشتر در تولید
  • کاندیداهای دور دوم انتخابات برای ورود به مجلس چقدر باید رأی بیاورند؟
  • ورود جانبدارانه نمایندگان فرماندار به انتخابات مطلقاً ممنوع است
  • مجلس دوباره به موضوع افزایش حقوق بازنشستگان ورود می‌کند؟
  • ورود دوباره مجلس به موضوع افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
  • هواشناسی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ورود سامانه بارشی جدید به ایران / هشدار بارش‌های شدید در ۱۷ استان
  • پیش‌شرط‌های مشارکت مردم در اقتصاد چیست؟
  • هواشناسی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ورود سامانه بارشی جدید به ایران
  • ورود سامانه بارشی جدید به لرستان