Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگر و کارشناس رسانه در ارتباط با چرایی برخورد سلبی حاکمیت با تلگرام گفت: در این زمینه آگاهی‌بخشی‌های لازم به مردم صورت نگرفت، همچنین اطلاعات لازم به مردم در مورد چرایی فیلتر تلگرام داده نشد و مردم نیز از پیام‌رسان‌های پوسته‌ای حمایت کردند. ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹ استانها قم نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، پیام‌رسان خارجی تلگرام فراتر از یک نرم‌افزار و پیام‌رسان عمل و به یک رسانه در کشورمان تبدیل‌شده بود اما به‌علت عدم رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی، مسئولان و حاکمیت را به این نتیجه رساند که این پیام‌رسان خارجی فیلتر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیلتر این پیام‌رسان خارجی بسیاری از مردم را به سمت استفاده از نرم‌افزارهای داخلی و یا موارد جایگزین تلگرام همچون استفاده از هاتگرام و تلگرام طلایی و یا استفاده از فیلترشکن برد که خود دارای پیامدهایی بود.

چند صباحی است که زمزمه‌های رفع فیلتر تلگرام از سوی برخی مسئولان به گوش می‌رسد، شاید بتوان گفت انجام این کار به معنای ابتر ماندن کاری است که اتفاق افتاد، به این بهانه به گفت‌وگو با محمدرضا خوشرو پژوهشگر و کارشناس رسانه پرداخته‌ایم که در ادامه می‌آید.

تسنیم: آیا اصل فیلترینگ تلگرام کار درستی بود؟

فیلترینگ تلگرام یک بحث حاکمیتی بود‌ و همه نهادهای حکومت به این نتیجه رسید‌ند باید جلوی روند آزادانه یک پیام‌رسان را که نقش یک رسانه بی‌در وپیکر را برای مردم بازی کرده و نظارت و کنترلی بر آن نیست، گرفته شود.

تسنیم: دلایل فیلترینگ تلگرام چه بود؟

تلگرام به جهت داشتن کانال، فراتر از یک پیام‌رسان بود و نه به‌عنوان یک نرم‌افزار و نه به‌عنوان یک شبکه اجتماعی بلکه به یک رسانه تبدیل‌شده بود، از سوی دیگر زمانی که یک رسانه اجتماعی در حاکمیت ایران در حال فعالیت است باید قوانینی را رعایت و یک سری اصول و محدودیت‌هایی داشته باشد اما به‌دلیل عدم رعایت این قوانین و اصول عدم پایبندی مؤسس این نرم‌افزار به تعهداتش حاکمیت و حتی وزیر ارتباطات را به این نتیجه رساند که اقدام به فیلتر تلگرام کند.

همچنین قوه قضائیه وظیفه مطالبه و رسیدگی به شکایات در ارتباط با تلگرام را داشته و باید حق مردم و شاکیان را پیگیری و حق آنان را استیفا می‌کرد، طبق گزارش دادستانی 70 درصد پرونده‌های شکایت اینترنتی، جرم‌هایی بود که در فضای تلگرام اتفاق می‌افتاد و امکان ردیابی مجرم توسط  سرورها وجود نداشت و گزارش‌های موردنیاز به دستگاه قضا توسط سرورها داده نمی‌‌شد، بنابراین حق مردم قابل‌ پیگیری نبود پس تصمیم جدی همه نهادها این شد که فیلترینگ تلگرام صورت بگیرد.

تسنیم: آیا جایگزینی پیام‌رسان‌های داخلی برای تحقق خواسته‌ها و نیازهای مردم به‌درستی انجام گرفت؟

از دی‌ماه سال گذشته قرار بود مجموعه خدماتی به پیام‌رسان‌های داخلی ارائه شوند که ازجمله آن‌ها تقویت، حمایت‌های مالی، حمایت‌های تخصصی و دادن پهنای باند موردنیاز به کاربران بود اما این مجموعه حمایت‌ها به آن شکلی که باید، انجام نشد. در نتیجه پیام‌رسان‌های داخلی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بودند؛ در نهایت دو پوسته تلگرام یعنی پیام‌رسان‌های هاتگرام و تلگرام طلایی که با استفاده از فیلترشکن‌های داخلی و تحت پیام‌رسان‌های داخلی حمایت می‌شد به عرصه آمدند.

تسنیم: آیا هاتگرام و تلگرام طلایی همان تلگرام نیستند؟ به این معنا که آیا این دو دسترسی به کانال‌های تلگرامی را امکان‌پذیر نمی‌کنند؟

این دو پیام‌رسان نبوده و همان تلگرام هستند فقط با یک درگاه ورودی و پوسته جداگانه که بتوانند برخی کانال‌ها را فیلتر کنند، این اتفاق  مدنظر حاکمیت نبود بلکه حاکمیت به دنبال آن بود که اطلاعات مردم به خارج از مرزها منتقل نشود در حال حاضر این اتفاق در حال افتادن است، هاتگرام و تلگرام طلایی صرفاً دسترسی به تلگرام را توسط فیلترشکن‌های دولتی و ارتباطاتی که مردم‌ دارند را باز می‌کنند و دسترسی مردم به کانال‌های معاند یا غیراخلاقی توسط هاتگرام یا تلگرام طلایی سانسور و فیلتر می‌شود.

تسنیم: آیا آگاهی‌بخشی لازم به مردم در مورد چرایی فیلتر‌شدن تلگرام صورت گرفت؟

خیر، در ارتباط با چرایی برخورد سلبی حاکمیت با تلگرام آگاهی‌بخشی‌های لازم به مردم صورت نگرفت، همچنین اطلاعات لازم به مردم در مورد چرایی فیلتر تلگرام داده نشد و مردم نیز از پیام‌رسان‌های پوسته‌ای حمایت کردند و ترجیح دادند که از هاتگرام و تلگرام طلایی استفاده و یا با فیلترشکن از تلگرام استفاده کنند.

تسنیم: به چه دلایلی مسئله رفع فیلترینگ مطرح است و زمزمه‌هایی در این رابطه شنیده می‌شود؟

شاید یک دلیلش محقق‌نشدن مطالبه عمومی و ملی در ارتباط با فیلتر تلگرام بود، از طرف دیگر این دو پوسته اعلام کرده‌اند که می‌توانند ارتباط اطلاعاتی با خارج از کشور را قطع کرده و می‌توانیم در داخل سرورهایی داشته باشیم، باید ببینیم ادعای مطرح‌شده در عمل تا چه حدی اتفاق می‌افتد، در این صورت اکثریت افراد از پیام‌رسان‌های داخلی و تلگرام طلایی و هاتگرام استفاده خواهند کرد.

تسنیم: آیا هاتگرام و تلگرام طلایی می‌توانند جای تلگرام را بگیرند؟

بعید می‌دانیم این دو پوسته بتوانند جای تلگرام را به‌طور کامل بگیرند و امکان نرم‌افزاری این اتفاق را بعید می‌دانیم. فعلاً دسترسی را از طریق فیلترشکن‌ها امکان‌پذیر کرده‌اند، از طرف دیگر، ‌نه سرور و نه پهنای باندی برای پیام‌رسان‌های داخلی در نظر گرفته نمی‌شود.

تسنیم: آیا می‌توان گفت حمایت‌های لازم از طرف مسئولان برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی اتفاق نیفتاده است؟

به بخشی از پیام‌رسان‌ها سرور و به برخی نیز پهنای باند داده‌ شد اما اتفاق بعدی که باید می‌افتاده نوع حمایتی بوده که از این دو پوسته شده است درحالی‌که این نوع حمایت‌ها از پیام‌رسان‌های داخلی نشده است، مسئولان به‌شدت به‌دنبال آن هستند این حمایت‌ها اتفاق بیفتد و یا به دنبال آن هستیم که این دو پوسته تبدیل به پیام‌رسان شوند.

تسنیم: ‌زمزمه‌هایی شنیده‌شده که قرار است رفع فیلترینگ از سوی وزارت ارتباطات اتفاق بیفتد، آیا رفع فیلتر تلگرام به معنای ابتر ماندن آن نیست؟

امیدواریم این اتفاق نیفتد چراکه مسئولان شرایط کشور را می‌شناسند و مطالبات عمومی را درک می‌کنند طبیعتاً کاری نخواهند کرد که به نفع دشمن باشد.رفع فیلترینگ دست وزارت ارتباطات نیست که اتفاق بیفتد و احتمال این کار توسط مرجعی که فیلتر کرده  وجود دارد.

بر‌اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته احتمال اینکه این دو پوسته یعنی هاتگرام و تلگرام طلایی تبدیل به پیام‌رسان شوند وجود دارد و در این صورت دیگر ضرورت آن‌چنانی ندارد که تلگرام فیلتر باشد، منتهی اصولی برای پیام‌رسان‌های خارجی مصوب شده که در صورت پذیرش این شرط‌ها رفع فیلترینگ تلگرام اتفاق خواهد افتاد.

تسنیم: هر از گاهی از سوی برخی از مسئولان مسئله فیلترینگ اینستاگرام مطرح و در این‌ ارتباط دغدغه‌هایی برای مردم ایجاد شده است، آیا این اتفاق خواهد افتاد؟

دلیل مطرح‌شدن این مسئله به این برمی‌گردد که وزارت ارتباطات قول داده بود نرم‌افزارهایی تعبیه کند که مطالب خلاف واقع در اینستاگرام را شناسایی و از انتشار آن جلوگیری کند، اما این اتفاق نیفتاد‌. امروز شاهد آن هستیم بسیاری از فیلم‌ها و تصاویر غیرمجاز در اینستاگرام موجود است و خیلی از خانواده‌ها نگران دسترسی کودک و نوجوانان خود هستند، در این فضای کمتر کنترل‌شده فیلترینگ آخرین کاری است که مسئولان آن را انجام خواهند داد چرا که می‌دانند که فیلتر کردن کار درستی نیست.

تسنیم: آیا وزارت ارتباطات در این زمینه راهکاری دارد؟

در فضای رسانه امکان همه کار وجود دارد، اینترنت کشور، پهنای باند و محتوای آن از یک مجاری مشخصی وارد کشور می‌شود می‌توان حربه‌هایی تعبیه کرد که هر آنچه رفت‌وآمد می‌کند تحت کنترل باشد و ‌باید فضای مجازی را همچون هر چیزی که تبادل در کشور انجام می‌گیرد تحت کنترل درآورد.

انتهای پیام/ ز

R7854/P41362/S6,62/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۲۰۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اپل مجبور به حذف اپلیکیشن‌های محبوب در چین شد

غول فناوری آمریکا یعنی شرکت اپل اعلام کرد که به درخواست دولت چین در پی نگرانی‌های مربوط به امنیت ملی این کشور، چندین اپلیکیشن پیام رسان محبوب را از فروشگاه برنامه خود (اپ‌استور AppStore) حذف کرده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، غول فناوری آمریکا یعنی شرکت اپل روز جمعه اعلام کرد که به درخواست دولت چین در پی نگرانی‌های مربوط به امنیت ملی این کشور، چندین اپلیکیشن پیام رسان محبوب را از فروشگاه برنامه خود (اپ‌استور AppStore) حذف کرده است.

بلومبرگ گزارش داد که برنامه‌های واتس‌اپ WhatsApp و تردز Threads  متعلق به شرکت متا و همچنین سرویس‌های پیام‌رسان تلگرامTelegram  وسیگنال Signal دیگر برای دانلود در در چین در دسترس نیستند.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز مدعی شد که برنامه "لاین" متعلق به یک شرکت کره‌ای برای کاربران چینی غیرقابل دسترس شده است.

اپل جایگاه جهانی خود را به رقیب آسیایی واگذار کردفشار صهیونیست‌ها به اپل در پی جنجال پرچم فلسطین

این در حالی است که قبل از حذف این برنامه‌ها و پیام‌رسان‌ها، هیچ یک از آن‌ها به طور گسترده در چین استفاده نمی‌شد. در این کشور برنامه وی‌چتWeChat  که متعلق به شرکت تنسنت است، بیشتر از سایر برنامه‌ها توسط عموم مردم استفاده می‌شود.

اپل در بیانیه‌ای که روز جمعه برای رویترز ارسال شد، اعلام کرد که اداره فضای سایبری چین به دلیل مسائل امنیت ملی خواستار حذف این پیام‌رسان‌ها از اپ استور شده است، اما تاکید کرد که این برنامه‌ها در تمام فروشگاه‌های دیگر در دسترس هستند.

این غول فناوری مستقر در ایالات متحده خاطرنشان کرد که موظف است از قوانین کشورهایی که در آن فعالیت می کند پیروی کند، حتی اگر با آنها موافق نباشد.

در عین حال، سایر برنامه های متا مانند فیس بوک، اینستاگرام و مسنجر همچنان برای دانلود در اپ استور چینی موجود هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تظاهرات دانشجویی در آرژانتین 
  • پیام رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت روز روانشناس
  • گردش مالی عجیب و غریب فیلترشکن‌ فروش‌ها | پول‌های مردم کجا می‌روند؟
  • قیمت فیلترشکن گران‌تر از اینترنت! گردش مالی فیلترشکن‌ها برابر با یک اپراتور ایرانی است!
  • درخواست موزیلا برای اتخاذ تدابیر واتس‌اپ در انتخابات‌های جهانی
  • فیلترشکن گران‌تر از اینترنت؛ گردش مالی فیلترشکن‌ها برابر با یک اپراتور ایرانی
  • همدستی این پیام رسان با اسرائیل برای کشتار مردم فلسطین + جزئیات
  • مدیر عامل تلگرام : اپل با حذف تلگرام از اپ استور، گل به‌خودی زد
  • پاول دورف: اپل با حذف تلگرام از اپ استور، گل به‌خودی زد
  • اپل مجبور به حذف اپلیکیشن‌های محبوب در چین شد