Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@10:39:27 GMT

مرمت برج تاریخی کمارج کازرون آغاز شد

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۲۲۳۵۶

مرمت برج تاریخی کمارج کازرون آغاز شد

شیراز- ایرنا- مرحله نخست مرمت برج تاریخی کمارج که به دوره صفویه تعلق دارد و در بخش کنار تخته از توابع شهرستان کارزون در استان فارس واقع شده، آغاز شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری شهرستان کازرون، دوشنبه با بیان این مطلب در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این برج تاریخی دیده بانی که به شماره 15320و در بیست و چهارم اسفند سال 84 خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده در بلند ترین نقطه تپه مشرف بر دهستان کمارج قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمد رضا معینی افزود: این برج که از مصالح سنگ و گچ ساخته شده از بیرون دایره ای شکل است اما داخل آن به صورت هشت ضلعی و گنبد دار است.
وی در مورد کاربری این برج گفت: در دوره صفویه استان بوشهر از مناطق استقرار و مبادلات کالاهای تجاری و محل بار انداز اینگونه کالاها به کشورهای اروپایی بود و کاروان های حامل محموله های تجاری پس از عبور از استان فارس به سوی بوشهر حرکت می کردند.
وی ادامه داد: برای استراحت کاروانیان، کاروانسراهایی در بین راه ساخته شد و با هدف حفاظت از این مکان ها و همچنین اعضای کاروان ها، برج های دیده بانی بر بلندترین نقطه در این مسیر نیز احداث شد که حرکت و امنیت کاروان ها را رصد می کردند.
معینی ادامه داد: برج های دیده بانی و از جمله این برج در زمان جنگ جهانی اول و دوم برای رصد حرکت قوای بیگانه و اطلاع رسانی به نیروهای خودی نقش عمده ای داشت.
صفویان از سال ۸۸۰ تا ۱۱۰۱ خورشیدی به مدت ۲۲۱ سال بر ایران حکومت کردند. پایتخت این دودمان در زمان فرمانروایی اصفهان، تبریز و قزوین بود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي يادمان تاريخي مرمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۲۲۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانه انصاری ارومیه مرمت می‌شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، مرتضی صفری در حاشیه بازدید از خانه انصاری ارومیه اظهار کرد: مرمت این بنای تاریخی در چند فصل انجام می‌شود و در این فصل مرمت و به‌سازی سازه‌ای بنا، حذف الحاقات نامتجانس و آسیب‌رسان و ساماندهی و اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی انجام می‌شود.   مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی انجام مرمت‌های معماری اعم از نازک‌کاری و اجرای کف‌سازی متناسب، بازسازی بخش‌های تخریب شده بنا مطابق الگوی تاریخی، ساماندهی و محوطه‌سازی بنا و نیز اجرای دیوار محوطه حیاط ضلع جنوبی جزو اقداماتی مرمتی این بنا هستند.   او گفت: هزینه مرمت در نظر گرفته شده در این فصل از مرمت بالغ بر بیست میلیارد ریال است.

دیگر خبرها

  • تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه بافت تاریخی بوشهر
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی
  • برای هفتمین سال تشرف کاروان پیاده «قافله عشق و انتظار» به مشهد انجام می‌شود
  • اعزام کاروان خودرویی غیرت از مشهد به سبزوار
  • فرونشست دوباره زمین در شهر یزد + فیلم
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • خانه انصاری ارومیه مرمت می‌شود
  • مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد