Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@23:56:17 GMT

سفره هاي خالي از ماهي در فصل ارزاني

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۲۸۸۷۳

سفره هاي خالي از ماهي در فصل ارزاني

خبرگزاري آريا - ساري - ايرنا - با وجود اين که انواع ماهي پرورشي کيفي در فصل تابستان با قيمت ارزان و بسيار مناسب به وفور در استان مازندران توليد و عرضه مي شود ، اما باور نادرست ناسازگاري مصرف ماهي با گرما سبب شده است تا سفره ايرانيان در اين فصل از سالم ترين ماده پروتئيني خالي بماند .

به گزارش خبرنگار ايرنا ، بسياري از خانواده‌هاي ايراني با شروع فصل گرما بر اساس يک سنت و رسم نانوشته از خوردن ماهي اجتناب مي‌کنند و اين غذا را مخصوص فصل سرد سال مي‌دانند ، در حالي که متخصصان طب سنتي غذا‌هاي تهيه شده با ماهي را ويژه فصل گرم معرفي و مصرف آن را توصيه مي‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از نظر طب سنتي، ماهي طبعي سرد و فصل تابستان طبعي گرم دارد و به همين دليل مصرف انواع ماهي‌ها به صورت کبابي يا بخارپز يا ترکيبي همچون قليه ماهي و ماهي شکم پر نه تنها هيچ ضرري براي بدن ندارد ، بلکه مفيدتر از فصول سرد سال است .
متخصصان تغذيه معتقدند گوشت ماهي علاوه بر مقوي و مغذي بودن ، در مقايسه با گوشت قرمز و مرغ بسيار سهل‌الهضم و سبک است و بسرعت جذب مي‌شود و به همين دليل نيز براي فصل گرم مناسب تر است .
** باوري برآمده از فصل صيد
شايد خاستگاه اصلي اين باور نادرست شمال ايران به عنوان کانون صيد و عرضه ماهي به صورت سنتي باشد که به ساير نقاط کشور هم سرايت کرده است .
مصرف ماهي تا همين چند دهه پيش تنها از راه صيد آن از رودخانه ها و درياها امکان پذير بود و صيادان نيز تنها در فصل پاييز و زمستان به صيد ماهي اقدام مي کردند.
محدود شدن صيد در فصول سرد سال عمدتا به دو دليل بود ؛ اول اين که ماهي هاي شناخته شده نزد مردم براي مصرف در اين فصول به آب هاي ساحلي نزديک مي شدند و ديگر اين که فصل سرد سال ضريب ماندگاري ماهي از صيد تا مصرف را افزايش مي داد .
مهم ترين مشکل بيشتر مردم براي مصرف ماهي حتي در زمان حاضر با وجود انواع وسايل سرمازا و انجمادگر ، سرعت فاسد شدن آن در هواي آزاد و تغيير بو و طعم آن است و اين مشکل به طور قطع در زمان هاي قديم بسيار شديدتر بود و در نتيجه در محدود شدن صيد و مصرف ماهي در فصل سرد سال اثرگذاري مهمي داشت .
همچنين اگر چه گونه هاي مختلف ماهيان قابل مصرف در شمال کشور در دهه هاي اخير متنوع شده و افزايش يافته است ولي در زمان هاي نه چندان دور تنها گونه هاي سفيد و کپور شناخته شده بود که فصل مهاجرتشان به آب هاي ساحلي درياي خزر و رودخانه ها پاييز و زمستان است .
در سال هاي اخير متنوع شدن ماهيان دريايي و رودخانه اي در استان هاي شمالي سبب شده است تا صيد و صيادي در تمامي فصول سال ادامه يابد و گسترش صنعت پرورش ماهي هم امکان مصرف اين ماده پروتئيني پرخاصيت با ارزش غذايي بالا را در تمامي فصول سال از جمله تابستان فراهم کرده است .
در سال هاي اخير انواع ماهي پرورشي از جمله کيلکا ، آمور ، کپور ، فيتيفاک و قزل آلا در تمامي فصول سال در مازندران به وفور توليد و با ارزان ترين قيمت در بازار عرضه مي شود ، ولي همچنان مصرف کنندگان تمايلي به مصرف آنها ندارند .
بر اساس گزارش رسمي شيلات مازندران ، در سال 95 حدود 90 هزار تن و سال 96 هم بيش از 95 هزار تن انواع آبزي در اين استان توليد شد که نشانگر گسترده تر شدن صنعت پرورش ماهي در اين خطه است .
گزارش ميداني خبرنگار ايرنا هم نشان مي دهد که هم اکنون در فصل گرم سال ماهي کيلکا که ارزش غذايي بالايي دارد در بازار مصرف به قيمت هر کيلو گرم پنج هزار تومان ، فيتيباک 6 هزار ، کپور هشت هزار و قزل آلا به عنوان ماهي سردآبي تا 15 هزار تومان در بازار مازندران عرضه مي شود.
اين در حالي است که قيمت انواع ماهي در فصل سرد سال گاهي تا دو برابر بيشتر از فصل گرم عرضه مي شود و در همان حال بيشترين خريداران را به خود جلب مي کند .
بر اساس آمار شيلات مازندران علاوه بر وجود 170 مرکز عرضه و فروش انواع ماهي پرورشي زنده ، در بيشتر فروشگاههاي عرضه مواد پروتئيني استان ماهي نيز به صورت زنده ،تميز و بسته بندي شده عرضه مي شود.
** سخت پنداري طبخ ماهي
شايد يکي از دلايل مصرف کم ماهي در فصل گرم ، دردسر تميز کردن و طبخ آن در کنار ماندگاري بيشتر بوي ماهي در فضاي آشپزخانه و محيط زندگي باشد .
متصدي يک رستوران مخصوص ماهي در بابلسر در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينکه در فصل تابستان نيز همانند فصل سرد سال ماهي به عنوان انتخاب اصلي مشتريانش است ، گفت : اگر چه ماهي دريايي در اين فصل وجود ندارد ، اما انواع ماهيان پرورشي کيفي با قيمت مناسب وجود دارد.
وي علت اصلي کاهش مصرف ماهي در فصل تابستان در بين خانواده ها را موضوع پخت و پز و ماندگاري بوي آن در فضاي خانه دانست و افزود : احتمالا به همين خاطر است که رستوران هاي مخصوص ماهي مازندران همواره در طول سال داراي مشتري هستند.
اين آشپز مازندراني با تاکيد بر اين نکته که مقدار مصرف ماهي همراه با مخلفات آن طبع سرد ماهي را در فصل گرما لذت بخش تر مي کند ، گفت : در حال حاضر منوي ماهي به دليل قيمت مناسب آن در بازار از ارزان ترين منوهاي غذايي رستوران هاست.
بررسي ها نشان مي دهد که ماهي شکم پر با سبزي پلو يکي از منوهاي اصلي بيشتر رستوران هاي استان مازندران به خصوص مراکز پذيرايي شهرهاي ساحلي است که انتخاب اصلي بيشتر مسافران را در فصول مختلف سال تشکيل مي دهد .
تمايل گردشگران به مصرف ماهي تازه سبب شده است تا چند رستوران ويژه طبخ ماهي و حتي ساندويچ ماهي در شهرهاي مازندران با همکاري شيلات و اتحاديه پرورش دهندگان ماهيان گرم آبي و سرد آبي ايجاد شود.
** توليد و عرضه ماهي پرورشي در طول سال
رئيس اداره پايش صنايع و توسعه بازار آبزيان شيلات مازندران هم گفت که با برنامه ريزي و مديريت ، توليد ماهي پرورشي در طول سال انجام مي شود و در واقع توليد خارج از فصل پائيز و زمستان صيد ماهيان استخواني از درياي خزر گسترش يافته است.
حسين اصغري در گفت و گو با خبرنگار ايرنا به توليد سالانه حدود 100 هزار تن انواع ماهي پرورشي در مازندران اشاره کرد و افزود: با هماهنگي پرورش دهندگان ، انواع ماهي در تمامي ماههاي سال وجود دارد و مردم مي توانند از اين ماده پروتئيني استفاده کنند.
رئيس اداره پايش صنايع و توسعه بازار آبزيان شيلات مازندران به وجود 170 مرکز عرضه انواع ماهيان زنده پرورشي در استان اشاره کرد و گفت : توسعه بازار ماهي فروشي با هدف دسترسي آسان مردم نيز هدف و برنامه ريزي اصلي شيلات است.
وي با بيان اينکه مازندران در توليد آبزيان رتبه نخست کشور را دارد ، افزود : افزايش توليد ، تنوع در عرضه و دسترسي آسان از راهکار هاي بالا بردن مقدار سرانه مصرف آبزيان است.
اصغري سرانه مصرف ماهي در مازندران را 13.5 کيلو گرم در سال اعلام کرد و گفت : 40 درصد از توليد انواع ماهي در استان مصرف و بقيه به خارج از ستان و کشور صادر مي شود.
وي با بيان اينکه انواع ماهي در فصل گرم تابستان به دليل باور غلط نخوردن ماهي در گرما با قيمت پائين عرضه و به وفور قابل دسترسي است ، افزود : کارشناسان طب سنتي بويژه دست اندرکاران دانشگاههاي علوم پزشکي بايد در باره اهميت مصرف ماهي به عنوان ماده غذايي با طبع سرد در فصل گرم تابستان بيشتر اطلاع رساني کنند.
اصغري به برگزاري دوره هاي آموزشي طبخ ماهي و چگونگي مصرف آن در طول سال در استان مازندران اشاره کرد و گفت که يکي از دلايل پائين بودن مصرف آبزيان در کشور مي تواند مشکل تميز کردن و تيغ هاي موجود در گوشت ماهي باشد.
وي با بيان اينکه توسعه صنايع تبديلي و فرآوري آبزيان در دستور کار شيلات قرار دارد ، افزود : در حال حاضر مردم ما ماهي را به دو شيوه سرخ شده و يا شکم پر مصرف مي کنند ولي در هر 2 روش طبخ ، مشکل تميز کردن و تيغ ماهي وجود دارد.
او افزود : در حال حاضر کارشناسان تغذيه و آشپزهاي همکار با شيلات درست کردن انواغ غذا با ماهي را مانند ماکاروني ماهي ، سالاد ماهي ، سوپ ماهي ، قيمه ماهي ، خوراک ماهي و قارچ ، برگر ماهي ، سالاد کاردينال با فيله ماهي ، ساندويج ماهي ، سس ماهي ، کتلت ماهي ، املت ماهي و پياز ، سالاد پاستا و ماهي و آش ماهي را به صورت عملي آموزش مي دهند.
اصغري گفت : در سال هاي اخير به منظور دسترسي آسان مردم به ماهي زنده ، تميز شده و آماده طبخ ، مراکز عرضه ماهي در کنار بازار ماهي فروشان ايجاد شده است.
بر اساس آمارهاي رسمي ، سه هزار و 330 واحد پرورش آبزيان در مازندران وجود دارد که از اين تعداد 276 واحد مربوط به پرورش ماهيان سردآبي و 14 واحد هم ماهيان خاوياري است و بقيه را ماهيان گرم آبي تشکيل مي هند.
سفيد ، کپور ، آزاد ( فيتيفاک ) انواع قزل آلا از گونه هاي مهم ماهيان گرم آبي و سرد آبي مازندران است.
سالانه به طور متوسط هفت هزار تن انواع ماهي استخواني ( کفال، سفيد و کپور ) توسط چهار هزار و 200 ماهيگير از آب هاي درياي خزر در استان مازندران صيد مي شود.
حدود 800 قطعه آببندان با مساحت 17 هزار هکتار و ظرفيت حدود 350 ميليون متر مکعب آب در استان مازندران وجود دارد که هرساله علاوه بر تامين آب کشاورزي ، انواع ماهي در آنها توليد و به بازار داخلي و خارجي عرضه مي شود.
6990/1654
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۲۸۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قلیان اکسیژن طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است/ توزیع در ۸ استان

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: اجرای طرح مطالعاتی دستگاه پاکدم یا قلیان اکسیژن به صورت آزمایشی تحت نظارت وزارت بهداشت با هدف کاهش مصرف قلیان دخانی در هشت استان کشور آغاز شده است. - اخبار اجتماعی -

مهندس بهزاد ولی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در واکنش به خبر تسنیم درباره عرضه قلیان اکسیژن در کافی شاپ‌ها و قهوه‌خانه‌های تهران اظهار کرد: طرح مطالعاتی دستگاه "پاکدم" یا "قلیان اکسیژن" در حال حاضر به صورت آزمایشی، تحت نظارت وزارت بهداشت حدود دو سال است که در هشت استان‌ کشور در حال اجراست. این وسیله ثبت اختراع شده و بعد از اینکه تأییدیه آن از سازمان غذا و دارو گرفته شد به عنوان تجهیزات پزشکی ثبت و در سازمان غذا و دارو استانداردهایی برای آن در نظر گرفته شده است. در این وسیله از ترکیب گازهای اکسیژن و N2O با رعایت حدود تعیین شده در سازمان غذا و دارو برای اطمینان از اینکه ضرری برای سلامتی افراد نداشته باشد استفاده می‌شود.

وی افزود: به دلیل نگرانی وزارت بهداشت از افزایش مصرف قلیان که نسبت به سال 95 بیش از 50 درصد افزایش داشته است، گسترش بی‌رویه مراکز عرضه قلیان بعد از همه گیری بیماری کرونا و ضعف در اجرای قانون ممنوعیت استعمال دخانیات در مراکز عرضه قلیان که مستلزم همکاری تنگاتنگ ارگان های برون بخشی است، اجازه داده شد که طرح بررسی دستگاه پاکدم در 10 استان کشور شامل تهران، آذربایجان شرقی، البرز، فارس، خوزستان، گیلان، مازندران، کرمان، بوشهر و سیستان و بلوچستان آغاز شود و در ادامه با درخواست دانشگاه‌های دیگر، هماهنگی برای توسعه مرحله آزمایشی طرح در استان‌های خراسان شمالی، اصفهان و زنجان انجام شد.

وی ادامه داد: این طرح در مرحله آزمایشی قرار دارد و بعد از مشخص شدن نتایج مطالعه که تحت نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی مرتبط انجام می‌شود؛ در صورت اثبات اثربخشی و تأثیر آن بر کاهش مصرف قلیان دخانی، به صورت سراسری اجرا خواهد شد. وزارت کشور نیز به استان‌های مجری طرح، این موضوع را ابلاغ کرده و نمونه برداری‌ها از استانهای تحت پوشش این طرح در حال انجام است.

ولی‌زاده تصریح کرد: در مرحله اولیه مطالعه، شاخص‌های سلامتی در هنگام استفاده از این دستگاه مورد بررسی قرار گرفت که نتایج نشان داد براساس شاخص‌های مدنظر، استفاده از دستگاه پاکدم یا قلیان اکسیژن ضرری را از نظر سلامتی افراد ندارد.

وی با بیان این که متأسفانه قلیان به عنوان یک وسیله تفریحی در جمع‌های خانوادگی و دوستانه استفاده می‌شود؛ یادآور شد: این موضوع در حال بررسی است که این دستگاه تا چه میزان می‌تواند جایگزین قلیان و مواد دخانی باشد.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با بیان این که نتایج طرح مذکور در امکان جایگزینی با قلیان دخانی حاوی تنباکو تا پایان سال مشخص می‌شود؛ خاطرنشان کرد: پس از آن تصمیم گرفته می‌شود که این طرح به چه صورت در کشور اجرا شود.

وی درباره ترکیب موجود در این قلیان به ارائه توضیحات بیشتر پرداخت و گفت: در این دستگاه گاز N2O به عنوان گاز خنده و شادی آور در ترکیب با اکسیژن مورد استفاده قرار گرفته و احتمال می‌رود که این ترکیب بتواند جایگزین اعتیاد به نیکوتین و تنباکو باشد. شواهد تاکنون نشان داده افرادی که این وسیله را مصرف کرده‌اند پس از مصرف قلیان اکسیژن تمایل چندانی به مصرف مواد دخانی ندارند؛ البته باز هم باید نتایج آزمایش به طور قطعی مشخص شود. انتظار داریم که با پایان یافتن مرحله آزمایشی این طرح، علاوه بر مشخص شدن اثرات مرتبط با سلامتی، درباره بحث جایگزینی آن با مواد اعتیادآوری مانند نیکوتین و تنباکو نیز به نتیجه برسیم.

ولی‌زاده در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است تخلفاتی در مراکز عرضه قلیان اکسیژن رخ بدهد و از گازهای غیرمجاز در این وسیله استفاده شود؟ تشریح کرد: باید توجه داشت که اولاً‌ نیکوتین حاوی بسیاری از مواد سمی و تنباکوی معطر حاوی فلزات سنگین و مواد شیمیایی بسیار مضر است دوماً در تنباکوهایی که در برخی از مراکز عرضه قلیان مواد و ترکیبات دیگری اضافه می‌شود برای افزایش وابستگی و حفظ مشتری انجام می‌شود بنابراین آنچه الان بیشتر مورد نگرانی ماست؛ توزیع تنباکوهای معطر و مواد دخانی حاوی نیکوتین است نه تخلفاتی که ممکن است در توزیع قلیان اکسیژن رخ دهد. از سوی دیگر قلیان‌های اکسیژن تحت نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی عرضه می شود و استفاده از گازهای دیگر در این قلیان مجاز نیست و دانشگاه‌ها با مجریان این طرح یعنی قهوه خانه ها و کافی شاپ هایی که این طرح در آنها اجرا می شود نیز تعهد نامه هایی اخذ می‌کنند و این مراکز صنفی نیز با رضایت خودشان در این طرح مشارکت می‌کنند و به دلیل سود اقتصادی عرضه این قلیان در این مراکز، توجیهی ندارد که بخواهند تخلفی در این زمینه داشته باشند.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت تأکید کرد: گازهای اکسیژن و N2O اعتیادی برای مصرف کننده ایجاد نمی‌کند و به محض این که مصرف متوقف می‌شود فرد نیازی برای مصرف مجدد احساس نمی‌کند و بنابراین مصرف قلیان اکسیژن وابستگی آور نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پشت پرده «قلیان اکسیژن»؛ قلیان اکسیژن چیست و قیمت آن چقدر است؟
  • سرو قلیان اکسیژن و جوانانی که موش آزمایشگاهی شده‌اند
  • اگر قصد باروری دارید این خوراکی‌ها را حتما بخورید
  • مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی
  • ۱۷ هزار تن توت فرنگی در مازندران تولید می‌شود
  • ۸۰۰ مورد آبیاری غیرمتعارف با آب فاضلاب در استان گزارش شد
  •  انواع ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی در آرمانی 724
  • قلیان اکسیژن طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است/ توزیع در ۸ استان
  • انواع مرغ ماهی خوار در ایران + بررسی خصوصیات آن ها
  • نحوه صحیح استفاده از انواع محصولات مراقبت پوست برای حفظ شادابی و سلامت