Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-25@15:19:42 GMT

پاسخ اخراج ۲ دیپلمات ایرانی چیست؟

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۲۹۴۳۸

پاسخ اخراج ۲ دیپلمات ایرانی چیست؟

به گزارش جهان نيوز، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. 

خبرنگار کیهان در این نشست خبری از آقای قاسمی پرسید:«دولت هلند با فرار به جلو، با اخراج دو دیپلمات ایرانی و برچسب اتهام قتل به جمهوری اسلامی، از مسئولیت اعطای پناهندگی به عامل حادثه تروریستی 7 تیر، شانه خالی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاکنون وزارت خارجه به جز احضار سفیر که آن هم یکماه پس از اخراج دیپلمات‌های ایرانی صورت گرفته، هیچگونه اقدام عملی انجام نداده است. چرا وزارت خارجه از اقدام متقابل خودداری کرده است؟!».

قاسمی در پاسخ گفت: وزارت خارجه منافع و مصالح کشور را دنبال می‌کند و سعی می‌کند که بهترین گزینه‌ها را انتخاب کند.

وی افزود: بلافاصله روز بعد از اخراج دو دیپلمات ایرانی، سفیر هلند احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی به وی ابلاغ شد. به دلایلی که من به آن ورود نمی‌کنم، بعد از چند هفته خبر احضار را اعلام کردم و تاریخ احضار را قید نکردم و گفتم سفیر بلافاصله بعد از حادثه احضار شده است. احضار سفیر، یک‌ماه بعد نبوده است.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: در حال حاضر با دولت هلند در تماس هستیم و گفت‌و‌گو می‌کنیم. ایران این حق را قائل است که در زمان لازم و شرایط مقتضی اقدام متقابل را انجام دهد که این بستگی به بررسی ما و سیاست ما دارد که ما آن را دنبال می‌کنیم. از بیان بیشتر خودداری می‌کنم. در آینده در صورت نیاز در این خصوص می‌توانم صحبت کنم.

گفتنی است در سایه سکوت و انفعال و وادادگی سفارت ایران در لاهه و وزارت امور خارجه کشورمان، طرف هلندی در کمال آرامش به جای مجرم (به دلیل پناه دادن به یک تروریست جانی) در مقام شاکی نشسته و در 17 خرداد سال جاری دو نفر از دیپلمات‌های ما را از این کشور اخراج کرده 
است.

اخراج دیپلمات‌های ما از هلند و عدم واکنش وزارت امور خارجه در حالی صورت می‌گیرد که دیپلمات‌ها در همه جای جهان علاوه‌ بر مصونیت دیپلماتیک، بالاترین مقام رسمی در ماموریت‌ها در کشورهای مقصد هستند و هرگونه تعرض به آنان در بدیهی‌ترین و پایین‌ترین شکل بر اساس اصل عمل متقابل (اخراج دیپلمات‌های طرف مقابل) صورت می‌پذیرد.

باید به مدیران محترم وزارت امور خارجه این نکته را یادآوری کرد که پاسخ اخراج دیپلمات‌های ایرانی، گفت‌وگو با دولت هلند نیست!

غیرقابل اعتماد
قاسمی درباره تمایل آمریکایی‌ها برای مذاکره با ایران گفت: ممکن است بخش‌هایی از آمریکا آرزوهایی را مطرح کنند، ولی با توجه به شرایط موجود و اقدامات خصمانه آمریکا، خروج این کشور از برجام و ادامه سیاست‌های خصمانه آمریکا، تلاش برای فشار اقتصادی بر ملت ایران و تحریم‌ها، فکر می‌کنم شرایط برای چنین بحثی اصلا وجود ندارد.

وی بیان کرد: تا مراحلی که عنوان می‌کنید، فاصله‌های بسیار طولانی داریم؛ با این آمریکا و این سیاست‌ها قطعا امکان گفت‌وگو و تعامل وجود نخواهد داشت و آمریکا نشان داده و می‌دهد که غیرقابل اعتماد است و طرف مطمئنی برای هیچ کاری نیست.

آرزوی خام
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بحث تغییر رژیم در ایران که از سوی برخی مقامات آمریکایی مطرح می‌شود، این حرف را بی‌ربط و بی‌جا و آرزویی خام خواند که تعبیر نخواهد شد.
وی افزود: جمهوری اسلامی در طی 4 دهه نشان داده که چگونه توانسته در کنار مردم و با حمایت و مقاومت مردم بزرگ ایران در مقابل انواع توطئه‌ها و فشارهای خارجی بایستد و از مراحل دشوار به خوبی عبور کند و ما این مرحله را حتما به خوبی طی می‌کنیم و این سخنان و گفتار قابل اعتنا و توجه 
نیست.

ضرب الاجل نداشتیم
قاسمی در پاسخ به سؤالی درباره زمانبندی برای ارائه بسته پیشنهادی گروه 1+4 به ایران گفت: اراده اتحادیه اروپا را برای باقی ماندن در برجام و همکاری با ایران داشتیم و در حد توان برآورده کردن هر آن چیزی که برجام باید به ایران ارائه می‌کرد در این زمینه تفاهم داشتیم. در انجام مذاکرات مشکلی نداشتیم و تفاهمات لازم انجام شده و بر همین اساس مذاکرات ما در بخش‌ها و سطوح مختلف ادامه یافته و در کلیاتی تفاهم اولیه حاصل شده و در بخش‌های جزیی و فنی مسائلی باقیمانده که بحث کارشناسی در حال دنبال شدن است.

وی افزود: ضرب‌الاجل و زمان مشخصی برای پایان مهلت برای مذاکرات با اروپا نداشتیم و می‌دانستیم مذاکرات پیچیده و سختی است و علی‌رغم داشتن اراده لازم در مجموعه کشورهای اروپایی برای همکاری با ایران، مراحل زیادی را پشت سر گذاشتیم و امیدوارم هر چه زودتر بتوانیم باقیمانده مسائل فنی را حل و فصل و شفاف کنیم و برای دستگاه‌های ذیربط روشن شود و بتوانیم به نتایج لازم در درون کشور برای اخذ تصمیم لازم برسیم.

منبع:کیهان

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۲۹۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محکومیت حمله اسرائیل به سفارت ایران در نشست بریکس

معاون سیاسی وزیر امور خارجه از محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق در نشست گروه بریکس با موضوع تحولات خاورمیانه در مسکو خبر داد.

به گزارش ایرنا، علی باقری که به منظور شرکت در نشست معاونان وزیران امور خارجه و نمایندگان ویژه کشورها در امور خاورمیانه و شمال آفریقا به مسکو سفر کرده است، پنجشنبه در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران افزود: در این نشست، رئیس جلسه (بوگدانف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه) این اقدام صهیونیست‌ها را محکوم کرد و این اقدام را در امتداد رویکرد و سرشت تجاوزگری صهیونیست‌ها برشمرد

وی خاطرنشان کرد: ما نیز در این جلسه تأکید کردیم که پاسخ به جنایت رژیم صهیونیستی در دمشق، حق قانونی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب اقدام متقابل بوده است.

معاون وزیر امور خارجه تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در قبال هرگونه تعدی و تعرض به سرزمین، منافع و شهروندانش به طور جدی، سریع و بسیار سخت پاسخ خواهد داد

وی ادامه داد: ما در پاسخ قاطعی که به جنایت و تجاوز صهیونیست‌ها به سفارت کشورمان در دمشق نشان دادیم که راه‌حل صیانت از ثبات و پایداری منطقه، سرجای خود نشاندن متجاوز است. تا زمانی که متجاوز برای تجاوزگری‌اش پاداش دریافت کند یا سکوت در قبال تجاوزش ببیند،‌ ما نباید امیدی به ثبات در منطقه داشته باشیم.

باقری گفت:‌ اقدام ایران در پاسخ به جنایت اسرائیل در سوریه علاوه بر آنکه حق جمهوری اسلامی ایران بود،‌ نشان‌دهنده اراده کشورمان برای تحکیم ثبات در منطقه بود و و این اقدام در راستای امنیت و صلح و ثبات منطقه بود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • محکومیت حمله اسرائیل به سفارت ایران در نشست بریکس
  • جایزه ۱۰ میلیون دلاری آمریکا برای معرفی سه «هکر ایرانی»
  • آمریکا برای این سه «هکر ایرانی» ۱۰ میلیون دلار پاداش تعیین کرد
  • محکومیت تکرار تقاضای غیرقانونی قضات آرژانتینی درباره اتباع کشورمان
  • واکنش وزارت خارجه به ادعای آمریکا علیه شرکت‌های ایرانی
  • واکنش وزارت‌خارجه به درخواست بی‌اساس آرژانتین برای استرداد یکی از مقامات ایرانی
  • اتهامات علیه شهروندان ایرانی در پرونده آمیا فاقد اعتبار است
  • واکنش وزارت خارجه به ادعای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی
  • آمریکا برای سه «هکر ایرانی» ۱۰ میلیون دلار پاداش تعیین کرد
  • روزنامه‌نگاری که دیپلمات نبود