Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@04:49:51 GMT

مدیریت اختلافات مذهبی، حج را فرصت وحدت می کند

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۲۹۴۹۷

مدیریت اختلافات مذهبی، حج را فرصت وحدت می کند

اگر قرار بود همه یکی باشند خداوند همه را سفیدپوست یا سیاه پوست و با یک سلیقه می آفرید، در ایام حج اتفاقا همین اختلافات مذهبی است که اگر به درستی مدیریت شود باعث تعامل بیشتر میان مسلمین و یا حداقل باعث تفاهم می شود.

حجت الاسلام محمدمحسن مروجی طبسی، عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان با اشاره به معناشناسی کلمه حج، اظهار کرد: این واژه از «حَجَجَ» مشتق شده است و به معنای یک مساله روشن و بدیهی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

 

وی ادامه داد: حج امری روشن است که با مناسکی خاص به نمایش گذاشته می شود، این فلسفه و معنای حج است، در طول تاریخ این مساله افت و خیزهای زیادی داشته اما هر وقت ملت هایی که به لحاظ نژاد و لهجه متفاوت ولی از نظر آیین یکی هستند با هم متحد می شوند، همواره تاثیر گذار خواهند بود، بارزترین مثال این امر حج مسلمین است که همواره توانسته موثر واقع شود.

 

مروجی طبسی با اشاره به راهکار کاهش تفرقه و اختلافات میان مسلمین و به ویژه در ایام حج، گفت: اختلاف یک مساله بدیهی است، اگر بخواهیم این امر روشن و بدیهی ظهور و بروز کند قطعا نباید دچار منازعات و بحث های دیگر شویم، اختلافات همیشه بوده، هست و خواهد بود.

 

عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: نباید از اختلاف بترسیم چراکه اصل اختلاف مساله نیست بلکه سوءمدیریت در اختلافات است که منجر به منازعه و جدال و درگیری می شود، همواره در طول اعصار گذشته، اختلافات مذهبی وجود داشته است، هیچ کاری هم نمی توان کرد، اگر قرار بود که همه یکی باشند خداوند همه را سفیدپوست یا سیاه پوست و با یک سلیقه می آفرید، در ایام حج اتفاقا همین اختلافات مذهبی است که اگر به درستی مدیریت شود باعث تعامل بیشتر میان مسلمین و یا حداقل باعث تفاهم می شود.

 

حج؛ موسم تبدیل تهدیدها به فرصت

 

 

 

 

وی اضافه کرد: برای مثال تبلیغاتی که وهابی ها علیه شیعیان راه انداخته اند از جمله اینکه می گویند شیعیان مشرک هستند و هزاران تهمت دیگر، طبیعتا با ارتباطات و وحدت میان مسلمین هرگز مشکل آفرین نمی شود، اگر یک شیعه ایرانی، عراقی، لبنانی، فرقی نمی کند از هر کجا، بتواند با آن برادر دینی مسلمان خودش ارتباط بگیرد و عقیده حَقه شیعه را درست بیان کند، آن وقت اختلافی که برخی تهدید می دانند تبدیل به یک فرصت و باعث می شود مکتب اهل بیت(ع) خودش را بروز و ظهور و دهد و حج اصلی ترین نمود این امر است.

 

طبسی در مورد شیوه برخورد و رفتار حجاج با پیروان دیگر مذاهب و روش های استدلال و احتجاج در جریان برخی بحث هایی که در آن فضا رخ می دهد، اظهار کرد: برای مثال در قرستان بقیع، یا قبور شهدای احد، کسانی ایستاده اند و افراد را به چالش می کشانند، قصد و غرض آنها بحث علمی نیست بلکه می خواهند مچ گیری کنند. هدف شان این است که شیعیان را به واکنش وادار کنند و بعد از اینکه واکنش را دیدند سریع بایستند و بگویند که شیعیان به مقدسات اهل سنت توهیت کرده اند حال آنکه فردی که واکنش نشان داده فقط جواب استدلال آنها را داده است، بنابراین، به طور کلی بهترین راه عدم ورود به بحث با چنین افرادی است.

 

وی گفت: این جاهلان قصد و غرض شان این است که احساسات شیعه را جریحه دار و آنها را به واکنش های غیرمعقول وادار کنند، لذا همواره تاکید شده که به این مباحث نفیاً و اثباتاً توجهی نشود چراکه غرض این افراد به هیچ روی مباحث علمی نیست که اگر بود، می آمدند و با بزرگان شیعه و علمای شیعه یا شاگردان آنها به مناظره می پرداختند.

 

وحدت دو لبه اثباتی و سلبی دارد

 

پژوهشگر فِرَق اسلامی با بیان اینکه وحدت دو لبه دارد، ابراز کرد: یک جنبه وحدت، اثباتی است و یک جنبه آن سلبی، با این تفاوت که وحدت جذب حداکثری و دفع حداقلی دارد. پیشنهاد من این است که در ایام حج و حتی در غیر از این ایام، ایران نقش فعالی داشته باشد و در کنار وحدت که بحث جذب حداکثری است دافعه وحدت را هم مطرح و خط قرمزهایی را برای کشورهای اسلامی مطرح کند و این امر اصلا منافاتی با وحدت هم ندارد چراکه یکی از کارکردهای وحدت دافعه حداقلی است که باید به درستی مطرح شود.

 

طبسی اظهار کرد: برای مثال در گستره وحدت همه را به انس و الفت فرا می خوانند ولی در کنارش باید درباره خطرات منافقان و دشمنانی که می خواهند از آن جو دوستانه به نفع خودشان استفاده کنند، صحبت شود. این جذب حداکثری و دفع حداقلی وحدت است.

 

عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان خاطرنشان کرد: دفع حداقلی یعنی افراد مواظب کسانی باشند که منافقانه و آگاهانه تشنج ایجاد می کنند. وقتی در مورد این افراد که اجتماع عظیم حج را زیر سوال برده و آن را به هم ریختند صحبت می کنیم، دفع حداقلی وحدت اتفاق افتاده است.

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس نماز جمعه بهرام قاسمی آمریکا همایش اوقات فراغت اقتصاد مقاومتی دهه کرامت شیراز عملیات مرصاد ادیان و مذاهب ایام حج وحدت شیعه و سنی مکه مکرمه شیعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۲۹۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استعفای برخی اعضای حزب «نسل نو»

آفتاب‌‌نیوز :

خبرگزاری فارس نوشت: تعدادی از اعضای شورای مرکزی حزب «نسل نو» با نگارش نامه‌ای از حضور در این حزب استعفا دادند.

تاکنون آلما فرامرزی، نوید خاصه باف و امیدعلی پورحسن سه تن از اعضای شورای مرکزی حزب نسل نو هستند که از عضویت در این حزب کناره‌گیری کردند.

«عدم برگزاری جلسه شورای مرکزی در یک سال گذشته» و «موضع‌گیری‌های ناصواب دبیرکل حزب» عمده دلایلی است که در نامه استعفای این اعضا دیده می‌شود.

دبیرکلی حزب نسل نو را مهدی اقراریان برعهده دارد. اقراریان از سوی اطرافیانش به اختلاف افکنی بین شورای شهر و شهردار تهران متهم شده است. 

منتقدان اقراریان می‌گویند وی با پوشش انقلابی وارد لیست شورا شد، اما مواضع وی در راستای اختلاف افکنی است به نحوی که غالبا مورد توجه رسانه‌های ضدانقلاب قرار می‌گیرد. 

برخی دیگر با استناد به سامانه پیامکی حزب نسل نو، مدعی هستند که وی پس از انتخابات مجلس، این سامانه را جهت اختلاف بین رئیس مجلس و شهردار تهران فعال کرده است.

البته یک عضو شورای شهر به خبرنگار فارس گفت علت تغییر موضع آقای اقراریان ربطی به موضوعات سیاسی ندارد و تحلیل‌های در این زمینه اشتباه است.

وی افزود اختلافات پیش آمده عمدتا مربوط به مسائل شهری و سلایق مدیریتی است. مثلا آقای اقراریان با توجه به سکونتشان در منطقه ۸ شهرداری توقع داشتند که شهردار این منطقه با نظر وی انتخاب شود که عدم موافقت شهرداری با این موضوع آغازگر این اختلافات بوده است. در سایر موارد نیز اختلافات از همین تفاوت سلیقه هاست و بی جهت نباید آن‌ها را با عینک سیاسی تحلیل کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • استعفای برخی اعضای حزب «نسل نو»
  • محسن رضایی: جبهه انقلاب اختلافات جزیی را کنار بگذارد
  • چرا به سمت قبله نماز می‌خوانیم؟ + دلائل علمی
  • توصیه محسن رضایی به جبهه انقلاب: اختلافات جزئی و سلایق شخصی را کنار بگذارید
  • جبهه انقلاب اختلافات جزیی را کنار بگذارد
  • حج تجلی وحدت و اقتدار امت اسلامی است
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  • همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری
  • دهقانی: نظام مالکیت فکری کلید توسعه عادلانه فناوری است
  • تألیف کتاب«روش تحقیق در مدیریت» توسط عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد