Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-29@15:39:41 GMT

یادی از محمد نوری ، خواننده فقید ایرانی

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۳۱۶۶۴

محمد نوری مدرس آواز و خواننده ایرانی بود. او برنده جایزه «خورشید طلایی» (۵۰ سال صدای متفاوت و ماندگار) در سال ۷۸ از جشنواره مهر و دارای مدرک درجه یک هنری از شورای عالی ارزیابی کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. وی در سال ۱۳۸۵ چهرهٔ ماندگار شناخته شد.

محمد نوری طی پنج دهه بیش از سیصد قطعهٔ آوازی اجرا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او همچنین به تقریر و ترجمهٔ مقالات و سرودن اشعاری برای ترانه پرداخت. محمد نوری در سال‌های پایانی عمر چند اجرا به نفع بیماران خاص داشت. وی ترانه‌های زیادی با تم میهنی، چون «جان مریم»، «شالیزار»، «واسونک»، «جمعه بازار»، «ایران» را اجرا کرده‌است. از مهم‌ترین و معروف‌ترین ترانه‌های نوری، «جان مریم»نام دارد که آهنگسازی آن را خود نوری است. قطعه«وطن» که نوری آن را خواند، ایرانیان سال هاست آن را زمزمه می‌کنند.

سرانجام محمد نوری در ۹ مرداد ۱۳۸۹ در ۸۱ سالگی به دیار باقی شتافت.

آیین نکوداشت استاد محمد نوری خواننده فقید موسیقی کشورمان به مناسبت هشتمین سالروز درگذشت این خواننده ساعت ۱۸ روز دوشنبه هشتم مرداد با همت انجمن شاعران ایران، همکاری خانه موسیقی ایران و حمایت سازمان زیباسازی شهرداری تهران در انجمن شاعران ایران برگزار شد.

در این مراسم تعدادی از هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور از جمله قاسم رفعتی، حمیدرضا نوربخش، علی رستحیان، حسین بختیاری، شهرام صارمی، مسعود یکتا و مزدا انصاری حضور داشتند.

پس از صحبت‌های مقدماتی مجری برنامه، کلیپی از مرحوم محمد نوری و صحبت‌های هنرمندان در باره او و آثارش پخش شد.

مزدا انصاری پس از پخش کلیپ، پیانو زد و روی پیانو انارستانی شعری در وصف مرحوم نوری خواند. پس از آن هم چند دقیقه‌ای پیانو بی کلام اجرا شد.

در این بخش از برنامه حمیدرضا نوربخش پشت تریبون رفت و گفت: از همه عوامل برگزاری این برنامه تشکر می‌کنم. واقعا این روز‌ها جای نوری برای موسیقی پاپ خالی است. محمد نوری سال‌ها در موسیقی پاپ تحصیل کرد و زحمت کشید. این روز‌ها ما گرفتار یک بلا در موسیقی پاپ چه به لحاظ شکل چه محتوا شده ایم. موسیقی که بسیار بی مایه است و مردم را به سمت خود کشانده است.

وی افزود: نوری نشان داد برای موسیقی باید زحمت کشیده شود تا به جایی رسید نه اینکه بی قاعده جلو رفت. نوری توانست با نسل‌های مختلف ارتباط برقرار کند و مخاطبان موسیقی را با ادبیات ایران آشنا کند.

پس از صحبت‌های نوربخش، یکتا شعری از افشین یداللهی در وصف مرحوم نوری خواند و سپس دو قطعه را با تک نوازی پیانو اجرا کرد.

پس از آن متن پیام محمد سریر به مناسبت سالروز درگذشت محمد نوری توسط دخترش نگین خوانده شد.پس از آن قطعه «وطن» که نوری آن را خوانده بود، با صدای یکتا اجرا شد. 

در این بخش برنامه، کلیپی پخش شد که در آن صحبت‌های نوری به همراه برخی از اجرا‌های زنده اش پخش شد.

سپس شاعری از انجمن شاعران شعری خواند و دو قطعه با صدای مجید عبداللهی و تک نوازی پیانو، زنده اجرا شد که قطعه دوم «جان مریم»از مرحوم نوری بود. اجرای سه قطعه نوستالژی «دلم از اون دلای قدیمیه» با صدای حسین بختیاری و «زیادت می‌شوم» و «ساقی»با صدای قاسم رفعتی حسن ختام این برنامه بود.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد محمد نوری موسیقی ایران شهرداری تهران موسیقی پاپ ادبیات محمد نوری خواننده سنتی خواننده ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۳۱۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش

به گزارش جام‌جم‌آنلاین، محمد مهدی قاسمی مدیر شبکه آموزش سیما و علیرضا قزوه مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود با هم دیدار و گفتگو کردند. 
در این نشست به جایگاه ویژه میراث پرشکوه شعر فارسی که گنجینه بی نظیر معرفت واخلاق و زیبایی و معنویت است، جایگاه شایسته شعر در بخش‌های گوناگون، موسیقی ملی و آیینی و انقلابی در برابر ابتذال اشاره و در جهت تولید و ارتقاء آثار مرتبط و همکاری گسترده تر فی مابین بحث و گفتگو شد.
در ادامه قاسمی گفت: با عنایت به اهمیت زبان و ادبیات فارسی و ضرورت سیاست گذاری و برنامه ریزی در این خصوص و با توجه به اهداف، ماموریت‌ها و اولویت‌ها، شبکه آموزش سیما آمادگی دارد تا در خصوص ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی هر گونه همکاری لازم با دفتر شعر و موسیقی و سرود و دیگر مجموعه ها و نهاد ها را به عمل آورد.
همچنین گسترش فرهنگ و ادبیات فارسی، بهره گیری از ظرفیت اقوام و موسیقی فولکلور و محلی،آواز،تصنیف و مناجات خوانی،ارتباط و تعامل با شبکه نوای موسیقی و شعر اداره کل، پایش و تولید برنامه های جدید، تخصصی و فاخر در این حوزه ها و آموزش صحیح و تخصصی شاعری، نویسندگی و برنامه ریزی برای تولید مشترک برنامه شیر و شکراز دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث و گفتگو و در دستور کار طرفین قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • علیرضا طلیسچی: وضعیت موسیقی در ایران خوب است
  • پخش صدای علیرضا قربانی قبل از مسابقه حساس فوتبال !
  • موسیقی لرستان در تالار وحدت طنین انداز می‌شود
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • پاسداشت ادبیات، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • حال موسیقی ایران خوب است
  • سنندج؛ خاستگاه فرهنگ و هنر اصیل ایرانی