Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-23@14:31:47 GMT

بناهای تاریخی شهرستان خلیل آباد مرمت می شوند

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۳۳۷۵۳

بناهای تاریخی شهرستان خلیل آباد مرمت می شوند

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خلیل آباد از مرمت بناهای تاریخی شهرستان خبر داد و گفت: 4 بنای ثبتی شهرستان خلیل آباد شامل یخدان گلی خلیل آباد ، آب انبار شماره 2 کندر ، مسجد جامع سعدالدین و امامزاده قاسم ارغا مرمت خواهند شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمید رضا محمودی قوژدی در گفت و گو با خبرنگار یار خراسانی اظهار داشت: بناهای تاریخی شهرستان خلیل آباد که نیاز به مرمت اضطراری دارند مرمت می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: با توجه به اعتبارات مرمت اضطراری و اولویت های شهرستان 4 بنای ثبتی شهرستان خلیل آباد شامل: یخدان گلی خلیل آباد ، آب انبار شماره 2 کندر ، مسجد جامع سعدالدین و امامزاده قاسم ارغا مرمت خواهند شد. 

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خلیل آباد تشریح کرد : اثر تاریخی فرهنگی موسوم به یخدان گلی یکی از شاخص ترین بناهای تاریخی شهر خلیل آباد است که تا کنون هیچ گونه اقدامات مرمتی روی آن صورت نگرفته ، بزودی شاهد برپایی کارگاه مرمت آن خواهیم بود و اقدامات مد نظر جهت مرمت این یخدان شامل : مرمت سبکی و برچیدن الحاقات ، مرمت حفاظتی و انجام عملیات اندود بیرونی کاهگل بر روی بدنه آن و نیز مرمت های موضعی استحکام بخشی و در نهایت مرمت تکمیلی در قسمت های از بین رفته حد فاصل اثر و پلاک های همجوار خواهد بود . 

وی در ادامه افزود: اثر تاریخی فرهنگی آب انبار شمار 2 یا همان آب انبار رحمانی با توجه فرسودگی مواد مصالح تنوره ( مخزن آب ) و نیاز فوری آن به مرمت ، مرمت اضطراری آن در دستور کار قرار گرفت که در همین راستا مرمت بخشی از امام زاده قاسم ارغا و مسجد جامع سعدالدین نیز در برنامه های مرمتی این اداره در مرداد ماه گنجانده شده است .

محمودی در پایان گفت: شهرستان خلیل آباد با دارا بودن 11 اثر تاریخی فرهنگی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران و 6 اثر معنوی در فهرست اثار ناملموس و دارا بودن جاذبه های متعدد گردشگری همچون آبگرم معدنی در ارتفاعات شمال شهرستان و کویر روستاهای کاهه و جعفرآباد و نیز محور گردشگری پارک جنگلی در فاصله 240 کیلومتری از مشهد مقدس واقع شده است . 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۳۳۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت پیکره گلی محوطه تاریخی کنارصندل جیرفت

به گزارش خبرنگار مهر، قادر شیروانی، ظهر یکشنبه به خبرنگاران گفت: در سالیان گذشته بخش‌های زیادی از پیکره گلی کنار صندل آسیب دیده بود که اکنون مرمت شد.

وی افزود: حدود دو ماه پیش طی سفر رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی به استان کرمان و نشستی که با مدیر کل میراث فرهنگی استان برگزار شد، مقرر گردید با همکاری پژوهشگاه و میراث‌فرهنگی استان کرمان برنامه مرمت و حفاظت از پیکره آسیب دیده کنار صندل در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه فاز اول این پروژه شامل تثبیت، پاکسازی و مرمت پیکره توسط فتح اله نیازی، کارشناس مرمت پژوهشگاه میراث فرهنگی در حال اتمام است افزود: طراحی اولیه برای ساخت محفظه با هدف حفاظت و معرفی اثر نیز انجام شده و امید است که به زودی به مرحله تأمین اعتبار رسیده و اجرا شود.

کد خبر 6084347

دیگر خبرها

  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار می‌شود
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی
  • مزایده کاروانسرا‌های ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد
  • احیای‌آب انبار تاریخی مریم آباد
  • ۵۰ درصد بناهای تاریخی تایباد خراسان رضوی نیازمند مرمت است
  • مرمت پیکره گلی محوطه تاریخی کنارصندل جیرفت
  • تزریق روح تازه در کالبد بناهای تاریخی پایتخت
  • تدوین بسته‌های تشویقی ساخت‌وساز و مالی برای حمایت از بخش خصوصی در اصفهان
  • لزوم حمایت از بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در حوزه گردشگری