Web Analytics Made Easy - Statcounter

محبعلی، مدیرکل پیشین وزارت خارجه ؛ پیامدهای هر یک از پاسخ های مثبت یا منفی ایران به پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط ترامپ را تحلیل کرد/ «ایران باید «برجام» را از مذاکرات خارج کند» می توان شهری مانند مسقط، ژنو یا وین را برای آغاز مذاکرات «کارشناسی» پیشنهاد کرد

ایران آنلاین /  قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین وزارت امور خارجه کشورمان معتقد است ایران باید از پیشنهاد رییس جمهور آمریکا برای مذاکره بدون پیش شرط استقبال کند؛ البته این استقبال به معنای آغاز فوری مذاکره نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او شوک به بازار ارز، امیدوار کردن مشتریان نفتی ایران، تشویق به سرمایه گذاری در داخل و بالا بردن موضع ایران در مذاکرات با اروپا را از نتایج این اتفاق می داند. محبعلی با بیان اینکه «ایران باید «برجام» را از مذاکرات خارج کند» می توان شهری مانند مسقط، ژنو یا وین را برای آغاز مذاکرات «کارشناسی» پیشنهاد کرد.

 

قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین وزارت امور خارجه کشورمان معتقد است ایران باید از پیشنهاد رییس جمهور آمریکا برای مذاکره بدون پیش شرط استقبال کند؛ البته این استقبال به معنای آغاز فوری مذاکره نیست.

به گزارش «انتخاب»، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا شب گذشته در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر ایتالیا در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید «چه‌طور می‌توان تنش‌ها با ایران را کاهش داد»، پاسخ داد: «البته که حاضرم با آنها ملاقات کنم. هروقت که بخواهند. نمی‌دانم آنها آماده باشند. هیچ پیش‌شرطی نداریم.هروقت بخواهند. هم برای آنها خوب است،هم دنیا.» ترامپ اضافه کرد: «این کار را از موضع قدرت یا ضعف انجام نمی‌دهم، فکر می‌کنم ملاقات کردن کار مناسبی است.»

محبعلی در گفت و گو با «انتخاب»، در خصوص این پیشنهاد ترامپ گفت: فکر می کنم باید از پیشنهاد ترامپ استقبال کرد. حتی اگر این پیشنهاد را به خاطر تبلیغاتی مطرح کرده باشد، باز هم استقبال از آن حتما به نفع ایران است.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی ادامه داد: البته استقبال از پیشنهاد مذاکره ترامپ، به معنای این نیست که این مذاکره بلافاصله شروع شود. موضوع این است که ترامپ می خواهد در دنیا این موضوع را مطرح کند که خود فردی صلح طلب است ولی این طرف ایرانی است که از آن استقبال نمی کند. استقبال از پیشنهاد ترامپ می تواند این نگاه در دنیا را تغییر دهد.

محبعلی افزود: در صورت استقبال دو طرف از مذاکره، می توان در سفر وزیر خارجه عمان به تهران، چنین موضوعی را مطرح کرد و شهری مانند مسقط، ژنو یا وین را برای آغاز مذاکرات در سطح کارشناسی پیشنهاد کرد.

او ادامه داد: در مذاکرات کارشناسی، مشخص می شود که مذاکره باید درباره چه موضوعاتی برگزار شود. طبعا در این شرایط طرف ایرانی باید برجام را خارج از مذاکرات قرار دهد و موضوعات دیگر را که می تواند از احتمال درگیری و جنگ بین دو کشور جلوگیری کند در مذاکرات بگنجاند.

محبعلی ادامه داد: چنین اتفاقی می تواند به بازار ارز شوک وارد کرده مشتریان نفتی ما را نیز به بهبود اوضاع امیدوار کند. حتی چنین رویدادی می تواند تشویقی برای سرمایه گذاری خارجی در ایران باشد و از طرفی، موضع ایران در مذاکرات با اروپا را نیز بالا ببرد.

محبعلی درباره پیش بینی خود از واکنش ایران به پیشنهاد ترامپ گفت: من این موضوعات و مکانیسم های حل و فصل اختلاف را به عنوان کارشناس عنوان می کنم؛ طبیعتا مسئولین کشور با توجه به ابزارها و شرایطی که در اختیار دارند در این مورد تصمیم خواهند گرفت. تصور می کنم اکنون فرصت مناسبیاست که با استقبال از این موضوع، ابزارهایی را که در اختیار داریم در مذاکرات «نقد» کنیم؛ چراکه اگر این ابزارها در کمذاکرات نقد نشوند عملا کارایی نخواهند داشت.

او درباره اظهارات ضبط شده پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که پس از صحبت های ترامپ پحخش شد و در آن شروطی برای مذاکره مطرح شده بود، گفت: البته این مصاحبه ضبط شده بود؛ ولی حتی اگر این موضوع را هم در نظر نگیریم، ما باید موضع بالاترین سطح در آن کشور یعنی رییس جمهور را در نظر بگیریم. حتی اگر اختلافاتی در این زمینه در میان مسئولان بلندپایه آمریکایی وجود داشته باشد، تفاوتی برای ما ندارد و این موضوع حتی به نفع ماست./ 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۳۴۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهاد اسلامی: پیشنهاد جدید صهیونیست‌ها منجر به توافق نمی‌شود

یکی از مسئولان جنبش جهاد اسلامی با اشاره به هماهنگی و وحدت موضع همه گروه‌های فلسطینی در مذاکرات آتش‌بس غزه اعلام کرد که پیشنهاد جدید رژیم اشغالگر در مذاکرات تفاوت اساسی با پیشنهادات قبلی نداشته و همین امر رسیدن به توافق را بعید می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در سایه تحرکاتی که اخیرا برای فعال‌سازی مجدد مذاکرات قاهره درباره آتش‌بس غزه انجام شده، «احسان عطایا» عضو ارشد دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین طی سخنانی درباره تحولات اخیر مربوط به مذاکرات آتش بس غزه اعلام کرد که سند پیشنهادی جدیدی که رژیم اشغالگر در مذاکرات ارائه داده هیچگونه تفاوت اساسی با پیشنهادات قبلی ندارد و بنابراین رسیدن به توافق بسیار بعید و دشوار به نظر می‌رسد.

احسان عطایا در گفتگو با المیادین اظهار داشت که برخلاف گفته‌های آمریکا که می‌خواهد جهان را فریب دهد پیشنهاد ارائه شده در این مذاکرات اصلاً سخاوتمندانه نبوده و خواسته‌های مقاومت را برآورده نمی‌کند.

وی تصریح کرد که پیشنهاد جدیدی که صهیونیست‌ها ارائه داده‌اند حاوی خلأ‌های بزرگ و تلاش‌های مخرب و خبیثانه است.

این مسئول جهاد اسلامی گفت که بیش از 90 درصد این پیشنهاد همانند پیشنهادات قبلی بوده و تغییر واقعی و اساسی در آن دیده نمی‌شود.

احسان عطایا در ادامه به هماهنگی و اتحاد کامل همه گروه‌های فلسطینی و موضع واحد آنها در مذاکرات اشاره و تاکید کرد که هماهنگی و وحدت بین جنبش جهاد اسلامی و حماس در بالاترین سطوح خود قرار دارد و ما هر پیشنهادی که می‌توانست منجر به شکاف در صفوف وحدت فلسطینی‌ها شود را رد کردیم.

این عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح اظهار داشت که تاخیر در حمله رژیم اشغالگر به شهر رفح مرتبط به موضوع ایجاد اسکله‌ای در ساحل غزه است که آمریکا در تلاش برای ساختن آن می‌باشد.

بازگشت هیئت حماس از قاهره برای تکمیل رایزنی‌هاحماس: تسلیم هیچ فشار آمریکایی در مذاکرات نمی‌شویم

 احسان عطایا هدف از ایجاد این اسکله را تبدیل گذرگاه‌های غزه به گذرگاه‌های محاصره شده توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی دانسته و تاکید کرد که واشنگتن در تلاش برای تغییر واقعیت میدانی است.

وی تصریح کرد که آمریکا همچنان به دنبال تغییر واقعیت جغرافیایی غزه بوده و می‌خواهد به هر چیزی که مربوط به مقاومت است پایان دهد اما رهبری مقاومت به خوبی از نقشه‌های خبیث دشمنان آگاهی دارد.

در حالی که هیئت حماس دیروز برای گفت‌وگو با مسئولان مصری درباره مذاکرات آتش‌بس غزه به قاهره رفته بود، رهبری این جنبش طی پیامی به گروه‌های مقاومت فلسطین به تشریح مواضع این جنبش درباره مذاکرات قاهره برای رسیدن به آتش بس در غزه پرداخت.

در این پیام آمده است: هیئت حماس به قاهره رفت و در آخرین پیشنهادی که به جنبش ارائه شد، درباره چندین موضوع مشورت و رایزنی کرد. این هیئت به توضیحات و نقطه نظرات میانجیگران مصری و قطری در خصوص جزئیات پیشنهاد اخیر گوش فرا داد.

پیش از این «سامی ابوزهری» یکی از رهبران حماس اعلام کرده بود: ما همچنان در حال بررسی پاسخ رژیم صهیونیستی به موضع حماس که از طریق میانجی‌ها دریافت شد هستیم و هنوز برای تصمیم‌گیری جهت پاسخ به آن زود است.

ابوزهری تأکید کرد: جنبش حماس هرگز هیچ توافقی را که شامل توقف کامل تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه نباشد، نخواهد پذیرفت.حماس به برادران مصری و قطری اطمینان داده است که برای دستیابی به توافق جدی است اما تسلیم هیچ فشار آمریکایی نخواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیدار نمایندگان فتح و حماس در چین/ پیشرفت مذاکرات مثبت بود
  • پیام حماس به گروه‌های مقاومت درباره مذاکرات
  • جزئیات جدید از پیشنهاد مصر درباره غزه
  • جهاد اسلامی: پیشنهاد جدید صهیونیست‌ها منجر به توافق نمی‌شود
  • پیام‌ها و پیامدهای عملیات «وعده صادق»/ اسرائیل و آمریکا تحقیر شدند
  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • پاسخ منفی مربی سابق جهانبخش به پیشنهاد لیورپول
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند
  • جدیدترین موضع‌گیری مقاومت فلسطین درباره مذاکرات آتش‌بس
  • حماس: احتمال پذیرش طرح صهیونیست‌ها پایین است