Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@12:14:40 GMT

مذاکرات با کره شمالی و سایه جنگ تعرفه‌ای

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۳۵۴۶۴

مذاکرات با کره شمالی و سایه جنگ تعرفه‌ای

راهبرد واشنگتن در قبال کره شمالی مذاکره در عین حفظ فشارهای اقتصادی است اما اگر جنگ تعرفه‌ای میان پکن و واشنگتن تعمیق شود، چینی‌ها قابلیت اخلال در این راهبرد را دارند. ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴ بین الملل آسیا-اقیانوسیه نظرات

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ماه ژوئن سال جاری میلادی بود که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که بر واردات کالا از چین به ارزش سالانه 50 میلیارد دلار 25 درصد تعرفه وارداتی اعمال خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس اعلام ترامپ، این فهرست از جمله شامل اقلام مرتبط با برنامه «ساخت چین 2025» می‌شود که هدف از آن، تولید و صدور کالاهای برخوردار از فناوری پیشرفته است. به گفته رئیس‌جمهور آمریکا، برنامه مزبور «می‌خواهد عامل ادامه رشد اقتصادی چین شود اما به اقتصاد آمریکا و دیگر کشورها و کشورهای دیگر زیان خواهد رساند.»

اما داستان به همین‌جا ختم نشد. اوایل ماه میلادی جولای، ترامپ تهدیدی دیگر بر تهدیدهایش افزود، تهدیدی که این‌بار باید آن را تمام‌عیار خواند: «اعمال تعرفه بر تمام 505 میلیارد دلار کالاهای وارداتی از چین.» واکنش وزارت بازرگانی چین به این تهدید چنین بود:«چین قول داده بود که اولین گلوله را شلیک نکند اما برای دفاع از منافع ملی و منافع مردم این کشور راهی بجز اقدام متقابل علیه آمریکا ندارد.»

به نوشته دویچه‌وله، «ترامپ بر این باور است که هرگاه بر روی واردات کالاهای ساخت اروپا یا چین عوارض گمرکی وضع کند، بهای این محصولات در بازارهای داخلی بیشتر شده و از این طریق می‌تواند از محصولات ساخت آمریکا حمایت و پشتیبانی کند.» این سیاست ترامپ البته پاسخ متقابل چین و اروپا را در پی خواهد داشت و بنابر ادعای این رسانه آلمانی، قاعده مدنظر ترامپ تنها زمانی عمل می‌کند که طرف مقابل دست به اقدام مشابهی نزند.

واقعیت آن است که تنش‌های تعرفه‌ای بین ایالات متحده و چین پدیده جدیدی نیست. پس از آنکه چین در سال 2001 به سازمان تجارت جهانی پیوست، دو کشور تاکنون 35 اختلاف نظر خود را در زمینه تعرفه‌ها به این سازمان ارائه کرده‌اند. اما این‌بار قضایا جدی‌تر به‌نظر می‌رسند و پس از تحریم‌های چهارماه پیش تجاری آمریکا علیه چین، بسیاری از تنش‌های اخیر تحت عنوان «جنگ تعرفه‌ای» نام می‌برند.

چین آسیب بیشتری از جنگ تعرفه‌ای متحمل می‌شود

«چنگ لی» و «دایانا لیانگ» در یادداشتی که موسسه بروکینگز آن را منتشر کرده، بر این باورند که اگرچه جنگ تعرفه‌ای می‌تواند به هر دو کشور درگیر در آن – آمریکا و چین – صدمه برساند اما آنکه از «اضافه تراز تجاری» برخودار است (چین) در این جنگ احتمالا ضرر بیشتری متحمل خواهد شد. این مورد در خصوص ژاپن نیز در دهه 1980 میلادی محقق شده است.

به باور این دو تحلیلگر، چین از هم‌اکنون در حال چشیدن آسیب‌هاست و این امر می‌تواند در آینده بیشتر هم بشود. جنگ تعرفه‌ای نه‌تنها موتورهای کلیدی توسعه اقتصادی چین را تحت تاثیر قرار می‌دهد بلکه اقتصاد چین را در حالت کلان نیز زیر سایه خود قرار خواهد داد، چرا که اقتصاد این کشور وابسته به تجارت خارجی است. بازارهای بورس چین نیز به تنش‌های تجاری واکنش منفی نشان داده‌اند و ادامه تنش‌های تجاری با ایالات متحده می‌تواند قیمت دارایی‌ها را نیز در چین تحت تاثیر خود قرار دهد، امری که افکار عمومی این کشور نسبت به آن حساس است.

نوع واکنش چینی‌ها البته از یک بُعد قابل توجه است. آنها تعرفه‌ها را بیشتر بر صنایع و مناطقی خاص از آمریکا اعمال کرده‌اند. بیشتر این تعرفه‌ها بر مواد غذایی و کشاورزی وارداتی از آمریکا اعمال شده و بر مناطقی از ایالات متحده تمرکز دارند که بیشترین رای را به دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 داده‌اند. با این حال، چون واردات آمریکا از چین به مراتب بیش از واردات بالعکس است، توانایی چین نیز برای پاسخ‌گویی در عرصه اقتصادی به‌همین نسبت دچار محدودیت است. در چنین شرایطی، اگر فشارهای اقتصادی ناشی از جنگ تعرفه‌ای یا تجاری ادامه یافته و بالاخص اگر منتج به تاثیرگذاری بر بازار دارایی‌ها در این کشور شود، آن‌گاه رهبران چین تحت فشار سیاسی قرار خواهند گرفت و «شی جینگ پینگ»، رئیس‌جمهوری خلق چین، در خصوص نحوه مدیریت جنگ تجاری با ایالات متحده تحت قضاوت‌های تند قرار خواهد گرفت.

اگر شرایط بر رهبران چین سخت شود، طبعا رویکرد فعلی آنها مبنی بر مذاکره با ایالات متحده دیگر کارساز نخواهد بود و چاره‌ای جز اتخاذ شیوه‌های تقابل‌جویانه  ندارند. آن‌طور که دو تحلیل‌گر اندیشکده بروکینگز نوشته‌اند، رسانه‌های چینی در تلاش هستند تا با نسبت دادن تنش‌های اخیر به دیوانگی و طمع دونالد ترامپ از فشارهای سیاسی بر سران پکن کم کرده و به آنها فرصت مذاکره بدهند. جامعه چین اقدامات تعرفه‌ای آمریکا را فشارهایی برای جلوگیری از «ظهر چین» تلقی می‌کند و تحت چنین شرایطی فشار افکار عمومی می‌تواند راهی جز ایستادگی برای مقامات سیاسی این کشور باقی نگذارد.

مذاکرات با کره شمالی، جایی که تنش‌ها می‌تواند بالا رود

22 خردادماه سال جاری، مهم‌ترین خبری که تمام رسانه‌های بین‌المللی به انعکاس آن اشتغال داشتند، دیدار رهبر کره شمالی و رئیس‌جمهور آمریکا در سنگاپور بود، دیداری که دونالد ترامپ همواره از آن به عنوان نشانه پیروزی دیپلماتیک دولتش نام برده است. شاید دست‌‌کم در ظاهر ترامپ یک ابزار تبلیغاتی به کف آورده باشد اما در کنار آن باید به واقعیتی دیگر نیز توجه داشت. در روزهای منتهی به موعد دیدار کیم – ترامپ و همچنینی روزهای پس از آن، شخص کیم جونگ اون سه سفر رسمی را به چین ترتیب داد. این سه سفر نشان از بهبود جدی در روابط دو متحد قدیمی و افزایش نفوذ پکن بر پیونگ‌یانگ دارد؛ آن هم در حالی که ظرف هفت سال پیش از آن هیچ سفری از این دست صورت نگرفته بود.

برای پیش‌گیری از یک بحران در شبه‌جزیره کره و در شرایطی که کره شمالی دست از آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی خود نمی‌کشید، مواضع پکن نشان از تمایل برای هماهنگی با واشنگتن برای جلوگیری از یک بحران در شبه‌جزیره کره داشت. از اینها گذشته، کیم دست به اعدام برخی مقامات کره شمالی زده بود که روابط خوبی با پکن داشتند. اما اکنون با بهبود روابط صورت گرفته بین پیونگ‌یانگ و پکن، شاید چینی‌ها نیاز چندانی به هماهنگی با واشنگتن در موضوع کره شمالی نبینند.

راهبرد واشنگتن در قبال کره شمالی مذاکره در عین حفظ فشارهای اقتصادی است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا تصریح کرده که تحریم‌ها برجای خود می‌مانند تا کره شمالی به خواسته‌های آمریکا جامه عمل بپوشاند.چین به‌عنوان همسایه و متحد قدیمی کره شمالی که اکنون روابط خوبی هم با پیونگ‌یانگ دارد، به‌راحتی می‌تواند از فشارها بر پیونگ‌یانگ بکاهد، اگر چنین شود، انگیزه کیم برای تن دادن به خواسته‌های واشنگتن می‌تواند کاهش یابد.

فضای بی‌اعتمادی

چین همواره از سوی آمریکایی‌ها با سوءظن نگریسته می‌شود؛ به قول «جان مرشایمر»، نظریه‌پرداز آمریکایی روابط بین‌الملل،اگر رشد اقتصادی چین ادامه یابد و توان اقتصادی این کشور به توان نظامی تبدیل شود، هژمونی چینی‌ها در شرق آسیا قطعی است و این چیزی است که واشنگتن باید از آن جلوگیری کند. یکی از راه‌های جلوگیری از ایجاد هژمونی چین در شرق آسیا، اخلال در روند سریع رشد اقتصادی این کشور است که شاید بتوان جنگ تعرفه‌ای ترامپ علیه پکن را گامی در این راستا توصیف کرد.

ترامپ در سخنرانی سالانه خود در سال 2018 از چین به‌عنوان یک رقیب نام برد و اسنادی چون «راهبرد امنیت ملی آمریکا» و «راهبرد دفاع ملی آمریکا» نیز روابط با چین را در زمره «رقابت راهبردی» تلقی کرده‌اند. چنین ادبیاتی برای پکن قطعا هشداردهنده محسوب می‌شود. در این میان اختلافات چین و آمریکا بر سر تایوان را هم نباید از یاد برد. این فضای بی‌اعتمادی چینی‌ها را بدان واخواهد داشت که حتی به‌ پیشنهادهای اقتصادی دولت ترامپ برای حل چالش‌ها هم به دیده تردید بنگرند.

در این میان شاید چین بخواهد از ابزارهای سیاسی در دسترس خود برای ایستادن در برابر دولت ترامپ استفاده کند و اگر چنین کند، تنها دست‌آورد ظاهرا دیپلماتیک ترامپ هم بر باد خواهد رفت.

انتهای پیام/

R1036249/P36446/S8,87/CT4

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۳۵۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

مشاوران اقتصادی دونالد ترامپ، نامزد ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری خواه در حال بررسی راه‌هایی هستند تا کشور‌ها را از پدیده دلار زدایی که باعث می‌شود استفاده از دلار را کنار بگذارند، دور شوند.

در حال حاضر، تعدادی از کشور‌ها بطور فعال استفاده از دلار را کنار گذاشته اند.

گفته می‌شود این تلاشی برای مقابله با اقدامات بازار‌های نوظهور کلیدی برای کاهش استفاده از دلار آمریکا است.

این بحث شامل مجازات‌هایی برای کسانی است که به دنبال تعاملات جایگزین در تجارت دوجانبه با ارز‌هایی غیر از دلار آمریکا هستند. این مجازات‌ها می‌تواند شامل کنترل صادرات، هزینه‌های دستکاری ارز و تعرفه‌ها باشد.

در ماه مارس، ترامپ در مورد دلار به CNBC گفت: با بایدن، شما دلار را به عنوان استاندارد از دست خواهید داد. این مانند شکست در بزرگترین جنگی است که ما تا به حال حضور داشته ایم. من از زمانی که کشور‌ها استفاده از دلار را کاهش می‌دهند متنفرم. من به کشور‌ها اجازه نمی‌دهم استفاده دلار را کاهش دهند. زیرا وقتی این معیار را از دست بدهیم، مانند از دست دادن یک جنگ انقلابی خواهد بود.

او همچنین در مصاحبه با فاکس بیزنس گفت: «کشور ما دارد به جهنم می‌رود و ما دیگر نقش مهمی در جهان نخواهیم داشت. ما قدرت داریم، اما در حال کاهش است. در واقع پول رایج ما رو به تنزل است. من فقط در مورد ارزش پول‌مان صحبت نمی‌کنم بلکه بحث در مورد استفاده از پول ما (دلار) در سراسر جهان است». 

یادآور می‌شود: استفاده ابرازی آمریکا از دلار باعث شده عزمی جهانی برای پایین کشیدن این ارز به راه بیافتد. آمریکایی‌ها از واحد پولی خود به عنوان «ابزار فشار سیاسی» بر سایر کشور‌ها استفاده می‌کنند که این امر، ناخواسته یک عزم جهانی برای سرنگونی پادشاهی دلار را به راه انداخته است.

در همین راستا، کشور‌های عضو بریکس نیز اعلام کرده‌اند قصد دارند در آینده از ارز‌های داخلی در معاملات خود استفاده کرده و پس از مدتی یک ارز دیجیتال مشترک را جایگزین دلار کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اقتصاد بین الملل

دیگر خبرها

  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند
  • چالش تغییر تعرفه های گمرکی برای بازرگانان و فعالان اقتصادی
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • سایه روشن ورود توصیه‌ای بانک‌ها به واگذاری سرخابی‌ها
  • واکنش آمریکا به ادعای مذاکرات مستقیم با ایران/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران/ سفر هیات اقتصادی کره شمالی به ایران/ تصویب بسته کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان در سنای آمریکا
  • هیئت اقتصادی کره شمالی راهی ایران شد
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت