Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@22:05:37 GMT

پل تاریخی معلق آمل زیر تیغ ترمیم رفت

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۳۷۵۷۲

پل تاریخی معلق آمل زیر تیغ ترمیم رفت

ساری - ایرنا - کار مرمت پل قوسی شهر آمل با حدود 80 سال قدمت پس از پشت سر گذاشتن عملیات بهسازی و مقاوم سازی با هماهنگی میراث فرهنگی آغاز شده است .

به گزارش خبرنگار ایرنا ، ترمیم این پل که یکی از نمادهای هویتی شهر آمل محسوب می شود ، یکی از مطالبات آثار فرهنگی و تاریخی این شهرستان بود.
این پل در هسته مرکزی شهر آمل واقع است و به خاطر تردد روزانه وسایل نقلیه از روی آن در بخش هایی دچار آسیب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون فنی وشهرسازی شهرداری آمل روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت که با ضرورت بازنگه داشتن این پل در طول روز برای تردد خودروها ، ترمیم و رنگ آمیزی آن شبانه و از ساعت 22 تا 5 بامداد انجام می شود.
محمدرضا عقیلی نژاد افزود : شهرداری از سال 91 تا 96 مطالعات و آزمایش های مربوط به سازه پل را با هدف شناسایی نقاط ضعف و قوت آن طبق آیین نامه های روز علم مقاوم سازی انجام داد و در مراحل ابتدایی پس از مطالعه هم نسبت به اجرای ژاکت بتنی برای تقویت فنداسیون و پایه ها با حفظ ظاهر اصلی پل اقدام کرد.
وی گفت که در این مرحله هم بهسازی و مقاوم سازی عرشه و قوس بتنی با الیاف پلیمری بدون تغییر در ساختار سنتی و بافت تاریخی انجام می شود.
پل قوسی آمل مربوط به دوره پهلوی اول است که در مرکز این شهر ، جنب پل دوازرده چشمه ساخته شده است و از جمله بناهایی است که کاربری گردشگری هم دارد.
این پل در سال 1315 تا 1318 توسط مهندسان آلمانی برای متصل کردن غرب و شرق شهر آمل بر روی رودخانه هراز بنا شد. این پل با توجه به اهمیت امنیت ساکنان شهر آمل در برابر سیلاب رودخانه هراز به گونه ای ساخته شده که حتی اگر سیلاب پایه های آن را تخریب کند ، کمان هایی که روی پل وجود دارد باعث می شود تا خود پل فرو نریزد و تخریب نشود.
از این پل تاریخی به عنوان یکی از نخستین نمونه پل های بزرگ و جدید ایران یاد می شود که در سوم اسفند ماه سال 1353 با شماره 1524 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.
7327/1654

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي مرمت پل آمل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۳۷۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه‌ها شنبه تعطیل است

تمام موزه‌ها، کاخ‌ها و محوطه‌های تاریخی روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه همزمان با شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطیل است.

به گزارش ایسنا، بنا بر بخشنامه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تمام موزه‌ها، کاخ‌ها و محوطه‌های تاریخی، شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه همزمان با شهادت امام جعفر صادق(ع) تعطیل است.

ساعت بازدید از این موزه‌ها در روزهای غیر تعطیل از شنبه تا چهارشنبه از ۹ صبح تا ۱۸ عصر و در روزهای پنج‌شنبه و جمعه از ۹ صبح تا ۲۰ شب است.

گروه موزه‌های دفینه، زیر مجموعه بنیاد مستضعفان، که شامل پردیس موزه‌ای دفینه، پردیس موزه‌ای شهدای رامسر (کاخ رامسر)، موزه زمان، موزه هنر ایران (کاخ مرمر)، موزه خودروهای تاریخی ایران، موزه نور و روشنایی یزد و موزه ملی هنرهای اصفهان است، مطابق سال‌های گذشته در روز شهادت امام جعفر صادق(ع) تعطیل هستند.

این موزه‌ها از روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت، برنامه بازدید را طبق روال در پیش می‌گیرند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • موزه‌ها شنبه تعطیل است
  • ترمیم راه‌های روستایی در کرمان با شروع بارش باران + فیلم
  • اجرای ترمیم روکش آسفالت محور اسپاین به سمت برج مراقبت فرودگاه امام
  • تیزر سپاهان برای بازی با پرسپولیس؛ این یک مصاف تاریخی است / فیلم
  • تکمیل عملیات اجرای روکش آسفالت خیابان‌های شهید هاشمی‌نژاد و شهدا
  • جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور اعلام شد
  • صفر تا صد تأیید سوابق تحصیلی و ترمیم نمرات داوطلبان کنکور
  • نگاهی به نقاط ضعف نسخه ترمیم‌یافته سند تحول بنیادین
  • تدارک تمام زیرساخت های گردشگری سرعین تا آخر اردیبهشت ماه
  • «استون‌هنج» چه ارتباطی با «ماه» دارد؟ (+عکس)