Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@20:45:46 GMT

چهار هزار موسسه داوری بدون ضابطه فعالیت می کنند

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۳۸۹۵۵

چهار هزار موسسه داوری بدون ضابطه فعالیت می کنند

تهران- ایرنا- رئیس مرکز امور مشاوران، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه گفت: بیش از چهار هزار موسسه داوری در کشور تاسیس شده اند که بدون ضابطه هستند و قوه قضاییه ناچار است به پرونده های آنان رسیدگی کند.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار قضایی ایرنا از معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، عبدالرضا مومنی در نشست تخصصی شورای سیاستگذاری نهاد داوری افزود: در مقطع خاصی قرار داریم و تعداد شعب دادگاه های کشور پاسخگوی نیازهای موجود نیست؛ از این رو باید بخشی از مراجعات، با نظارت دقیق برون سپاری شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه در این زمینه آیین نامه ای تهیه و به منظور بررسی و تصویب به ریاست قوه قضاییه تقدیم شده است، اظهار داشت: با توجه به ضرورت تاسیس موسسه داوری توسط افراد صالح، می توان از قضات بازنشسته توانا کمک گرفت.
علی افتخاری مدیرکل قضایی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نیز در این نشست اعلام کرد: با وجود این که تاسیس موسسات داوری نسبت به سال های گذشته جهش داشته و در برخی استان ها تعداد زیادی مجوز صادر شده است اما تعداد پرونده های روی میز این داوران کم است، به طوری که نمی توانند هزینه های حداقلی را تامین کنند.
وی یکی از مشکلات این موسسات را عدم مقبولیت داوران و عدم پذیرش آرای آنان از سوی قضات دانست و گفت: به همین منظور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، مسئولیت آموزش و گزینش داوران و همچنین معرفی داوران دارای صلاحیت و مورد تایید قوه قضاییه را برعهده مرکز امور مشاوران این قوه قرار داده است.
محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نیز با اشاره به اینکه تصمیمات مردمی عاری از بوروکراسی اداری است، گفت: اجازه دهیم بخش خصوصی و مردم تصمیم بگیرند.
وی افزود: به موجب قانون توسعه و سیاست های کلی نظام و برنامه توسعه چهارم قوه، مکلف هستیم داوری را هم تبلیغ و هم ترویج کنیم و برای تحقق این مساله باید نهاد داوری را به رسمیت بشناسیم.
معاون قوه قضاییه اضافه کرد: در سایر کشورها اراده مردم بر انتخاب داور حاکم است و طرفین با توافق به داوری مراجعه می کنند و باور دارند قضاوت داوران، فنی و تخصصی است و همچنین اطلاعات شخصی آنها در دادگاه مطرح نمی شود اما در کشور ما نهادهای حکومتی برای مراجعه به داوری مشوق مردم هستند.
وی گفت: برای حل مشکل قوه قضاییه و کاهش ورودی پرونده به دادگاه ها، مردم را برای حل دعاوی خود به استفاده از داوری ترغیب می کنیم و برای ترغیب مردم به منظور مراجعه به موسسات داوری باید تسهیلات لازم را برای آنان فراهم کنیم.
الفت، داوری را قضاوت خصوصی دانست و گفت: قرار نیست داور لزوما حقوقدان باشد و قانونگذار از داور انتظار ندارد تمام قوانین و مقررات آیین دادرسی مدنی را رعایت کند بلکه رای داور نباید خلاف قوانین موجد حق باشد.
وی تاکید کرد: کاری نکنیم نهاد داوری از جایگاه خود منحرف شود؛ این یک نهاد مردمی است و مدیریت و اداره آن باید توسط مردم انجام شود.
معاون قوه قضاییه گفت: برای جلوگیری از تخلفات احتمالی در نهادهای داوری به این نتیجه رسیدیم داورانی که از سوی دادگاه به درخواست طرفین دعوا انتخاب می شوند، مورد نظارت قرار گیرند و باید اجازه دهیم داورهای واقعی وارد صحنه شوند، زیرا آنان سبب رشد حقوق می شوند.
اجتمام*1003*1834

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي موسسات داوري قوه قضاييه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۳۸۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری ۶۸ معترض در موسسه هنر شیکاگو


به گزارش تابناک از الجزیره، این ایستگاه تلویزیونی گفت: «این اولین بار است که اداره پلیس شیکاگو از زمان آغاز اردوگاه‌های طرفدار فلسطینی‌ها این سطح از دستگیری‌ها را انجام می‌دهد».

این سازمان افزود که دانشجویان برای ششمین روز در یک کمپ جداگانه در دانشگاه شیکاگو باقی ماندند.

دیگر خبرها

  • تاج: دولت به دنبال "ورزش قوی برای ایران قوی" است/ حضور بانوان در ورزشگاه‌ها ضابطه‌مند می‌شود
  • ورود زنان باید ضابطه‌مند باشد/ ورود بانوان به ورزشگاه منع نمی‌شود
  • علیرضا فغانی در کنار داوران بین المللی فوتبال ایران
  • هفتمین تور نظارتی قوه قضاییه با حضور اصحاب رسانه در استان هرمزگان/ طراحی سامانه‌های الکترونیک قضایی در حوزه های اعسار، انحصار وراثت و.../ ابتکار جالب توجه در خصوص پرداخت دیه تصادفات بدون تشکیل پرونده قضایی/ تشریح آسیب‌های قاچاق سوخت در استان هرمزگان
  • تعیین تکلیف بیش از ۷ هزار سند مالکیت در قشم
  • تشریح فعالیت‌های موسسه فرهنگی حقوقی بزرگمهر حکیم
  • دقیقا چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟
  • دستگیری ۶۸ معترض در موسسه هنر شیکاگو
  • برزگر: بعضی هواداران با سلاح سرد بازی‌ها را تماشا می‌کنند!
  • ۱۰۶۴ شعبه اخذ رای در دوره دوم انتخابات مشهد و کلات فعال است