Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش وانانیوز، 

دکتر امیر قاضی‌لو با اشاره به سفیدشدگی حجم وسیعی از آبسنگ‌های مرجانی خلیج چابهار افزود: بعد از اعلام وضعیت قرمز هشدار جهانی مبنی بر افزایش دمای آب و احتمال سفیدشدگی مرجان‌ها، تیم کارشناسان و غواصان مرکز در اوایل مرداد ماه جاری به خلیج چابهار اعزام شدند و پاره‌ای از تحقیقات انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: میزان سفیدشدگی انواع گونه‌های مرجان توده‌ای مانند گونه‌های متعلق به جنس Favia و Cyphastrea قریب به 100 درصد و در گونه‌های متعلق به جنس Acropora بین 10 تا 50 درصد برآورد و ثبت شد.

قاضی‌لو با بیان اینکه در زمان بررسی، اغلب مرجان‌های Acropora موجود در منطقه در حالت رنگ پریدگی و دمای آب بیش از 30 درجه بوده است، خاطر نشان کرد: در صورت تداوم موج گرما نرخ سفیدشدگی این مرجان‌ها افزایش خواهد یافت.

وی اظهار کرد: در این تحقیقات میدانی کمترین میزان سفیدشدگی (کمتر از 5 درصد) در مرجان‌های متعلق به جنس Pocillopora مشاهده و گزارش شد.

مشاهده سفیدشدگی چابهار

بر اساس اعلام روابط عمومی مرکز، رییس مرکز اقیانوس‌شناسی دریای عمان و اقیانوس هند، یادآور شد: بر اساس هشدار جهانی افزایش دمای آب به حدی زیاد است که احتمالا منجر به سفید شدگی آبسنگ‌های مرجانی خواهد شد و این افزایش بیش از حد دما خارج از تحمل مرجان‌ها است.

انتهای پیام 

منبع: وانا

کلیدواژه: مرجان دریایی مرکز تحقیقات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۴۱۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارواش های منطقه یک تهران زیر ذره بین بازرسان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه یک تهران گفت: با هدف کاهش معضلات زیست محیطی و حفظ منابع آب‌های زیرزمینی، کارواش‌های منطقه یک تهران ساماندهی شد.

احسان صفایی افزود: ۲۳ کارواش شناسایی شدند که ۹ مورد متعلق به اماکن نظامی و ۱۳ مورد متعلق به اشخاص حقیقی هستند.

وی گفت: برابر تعامل انجام شده با شرکت آب و فاضلاب همه کارواش‌های اشخاص حقیقی به جز یک مورد که مجهز به شبکه تصفیه فاضلاب بود ملزم به اتصال به شبکه تصفیه فاضلاب شهری شدند.

معاون شهردار منطقه یک به دیگر معضلات کارواش‌ها اشاره کرد و گفت: بهره برداری بی رویه و غیر مجاز از چاه‌های آب و سفره‌های آب زیرزمینی از دیگر معضلات است که در این خصوص نیز ۶ مورد چاه غیر مجاز توسط شرکت آب منطقه‌ای شناسایی شدند که از این تعداد ۲ چاه غیر مجاز طی مراحل قانونی مسدود و ۴ مورد دیگر نسبت به اخذ مجوز از شرکت مذکور اقدام کردند.

او درباره کارواش‌های متعلق به اماکن نظامی نیزگفت: ضمن انجام مکاتبه با امور نهادها، سازمان‌ها و نیرو‌های مسلح مکاتبه و جلسات مشترکی با نمایندگان در اینباره برگزار شد.

دیگر خبرها

  • کارواش های منطقه یک تهران زیر ذره بین بازرسان
  • خراسان رضوی هفته ای سرد و بارانی را پیش رو خواهد داشت
  • افزایش دمای هوای همدان
  • اعلام برنامه‌های هفته ملی خلیج فارس و روز معلم در قشم
  • هرگونه افزایش قیمت در حوزه کالا‌های اساسی گرانفروشی است
  • پیاز این‌گونه ۱۵۹۸ درصد گران شد/ تغییر ۱۵۴۰ درصدی قیمت گوشت در ۷ سال گذشته
  • ورود سامانه بارشی به غرب کشور | افزایش نسبی دما در غالب مناطق تا اواسط هفته آتی
  • به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی
  • وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در خلیج‌فارس
  • استقبال گسترده دانش‌آموزان یزدی از رویداد ایده شو دانش‌آموزی