Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-05-01@19:11:14 GMT

اتمام ذخایر آبی سیستان و بلوچستان در کمتر از یک سال

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۴۲۱۹۶

خرداد:یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلاتی که در استان و به ویژه زاهدان با آن مواجه است، مشکل کمبود منابع آبی است

به گزارش خرداد ،مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: میزان مصرف کنونی آب آشامیدنی استان حدود 40 میلیون مترمکعب در سال است که اگر مصارف سایر حوزه ها از قبیل روستایی و کشاورزی و صنعت را در نظر نگیریم، با توجه به تبخیر شدید آب، چنانچه الگوی مصرف را رعایت نکنیم این ذخایر نیز در کمتر از یک سال به اتمام می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، اتابک جعفری با بیان اینکه در چهار دهه اخیر وزارت نیرو با احداث سدها و پروژه‌های زیادی در مقوله مدیریت منابع آب کارهای فراوانی انجام داده است، گفت: شرکت آب منطقه‌ای استان با در نظر گرفتن اولویت تامین آب شرب وتوجه به همکاری بخش خصوصی و استفاده از پتانسیل شبکه‌های آب بران با همکاری دستگاههای زیربط با پشتیبانی وهمکاری مردم استان در حال مدیریت منابع آب استان است و مردم استان با در نظر گرفتن اصل صرفه جویی و مصرف بهینه به خدمتگزاران خود در این بخش اعتماد داشته باشند‌.

وی با بیان اینکه از مجموع 22 سد در دست بهره برداری استان‌، هفت سد مخزنی و 15 سد تغذیه‌ای است که 69 درصد ظرفیت آنها خالی است‌، تصریح کرد: ظرفیت ذخیره سازی این سدها را یک میلیارد و 967 میلیون متر مکعب بوده و هم اکنون 603 میلیون متر مکعب آب در سدها ذخیره شده که حدود 300 میلیون متر مکعب آن در چاه نیمه‌های شمال استان و مابقی در سدهای جنوب استان است‌. میزان کاهش آب سدها نسبت به مدت مشابه پارسال 49 درصد است و این شرایط‌، وضع بحرانی را برای تامین آب منطقه ایجاد کرده است‌.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان، تبخیر شدید آب ، نبود ورودی آب کافی به سدها و قطع حقابه ایران از کشور افغانستان را از مهمترین عوامل کاهش ذخائر آب استان عنوان کرد و افزود: در سال جاری فقط در دو سد زیردان و پیشین در جنوب سیستان و بلوچستان میزان 6 و نیم میلیون متر مکعب آب ورودی داشتیم که آن هم از بارندگی‌های هفته گذشته در این منطقه بوده است‌.

جعفری همچنین از ساخت چند سد دیگر در استان خبر داد و گفت: مهمترین سدهای در دست ساخت در این استان شامل سد مخزنی کهیر کنارک با حجم 314 میلیون متر مکعب، سد تغذیه‌ای گوهرکوه خاش با حجم 10 میلیون متر مکعب و سد شهری کور مهرستان با حجم 103 میلیون متر مکعب است‌ و با ساخت این سدها ظرفیت ذخیره سازی سدهای سیستان و بلوچستان به 2 میلیارد و 400 میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت‌.

سهم کشاورزی از منابع آبی 95 درصد است

همچنین سرپرست فرمانداری زاهدان در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلاتی که در استان و به ویژه زاهدان با آن مواجه است، مشکل کمبود منابع آبی است، به طوری که در سال آبی جاری نسبت به سال آبی گذشته بارندگی و نزولات جوی در استان نسبت به کل کشور 41 درصد و مخازن آب استان نیز نسبت به سال گذشته 38 درصد کاهش پیدا کرده است‌.

عبدالرحمن شهنوازی افزود: سهم مصارف آب از منابع زیرزمینی برای شرب چهار درصد، صنعت یک درصد و سهم کشاورزی 95 درصد است که با توجه به نبود الگوی کشت مناسب باید ترویج و آموزش کشاورزی نوین، کشت گلخانه‌ای، استفاده از آبیاری قطره‌ای و تحت فشار و کشت محصولاتی که نیاز به آب کمتری دارد توسط سازمان جهاد کشاورزی در دستور کار قرار گیرد‌.

وی خواستار افزایش سهم زاهدان از کنتورهای هوشمند شد و اظهار کرد: هزارو 829 مجوز برداشت آب در زاهدان وجود دارد که نیازمند نصب کنتورهای هوشمند حجمی به منظور کنترل و مدیریت برداشت از منابع آبی است که متاسفانه به دلیل قیمت بالای این این کنتورها روند به کندی پیش می رود و شرکت آب و فاضلاب استان نصب این کنتورها را به صورت اقساط 36 ماهه از طریق بخش خصوصی در دستور کار دارد .

وی ادامه داد: برای طرح احیای آبکان های کشور، تقویت گروه‌های بازرسی در زاهدان به چهار گروه، انسداد چاه‌های غیرمجاز، اصلاح و تعدیل پروانه‌های برداشت از چاه آب به ویژه در بخش کورین، نصب کنتورهای هوشمند، ساماندهی شرکت‌های حفاری از طریق نصب دستگاه جی پی اس، متوقف کردن سه دستگاه حفاری چاه غیرمجاز، پر کردن 16 حلقه چاه غیرمجاز از ابتدای امسال، پلمب هفت حلقه چاه غیرمجاز، آبیاری فضای سبز شهری از طریق پساب تصفیه شده و آبیاری‌های پیشرفته، کاشت درختان سازگار با اقلیم زاهدان، اصلاح کشت و کشاورزی انجام شده است و در آینده هم ادامه دارد‌.


برچسب ها: سیستان و بلوچستان ، آب ، خشکسالی

منبع: خرداد

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان آب خشکسالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۴۲۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازش ۶۷ درصد پرونده‌های ارجاعی به مشاوران کلانتری‎های سیستان و بلوچستان

سرهنگ علی رحیمی با حضور در همایش گرامیداشت روز روانشناس به ارائه گزارشی از اقدامات حوزه مشاوره، مددکاری و خدماتی که توسط مشاوران روانشناس در طول یک سال گذشته توسط آنان ارائه شده پرداخت.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس استان با اشاره به نقش پر رنگ مراکز مشاوره و مددکاری در حوزه پیشگیری از آسیب ها، بیان کرد: آمار کل مراجعین به مرکز مشاوره و دوایر مددکاری اجتماعی کلانتری‌ها در سال۱۴۰۲ بالغ بر ۳۰ هزار و ۵۲۲ پرونده بوده است.

رحیمی گفت: از این تعداد ۲ هزار و ۵۴۷ پرونده به مرکز مشاوره و ۲۷ هزار و ۹۷۵ پرونده به دوایر مددکاری اجتماعی کلانتری‌ها ارجاع شده است که از پرونده های ارجاعی به کلانتری‌ها تعداد ۶۷ درصد منجر به مصالحه شده است.

معاون سیاسی  اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: نیاز به نشاط اجتماعی در جامعه با توجه به جغرافیای خاص اجتماعی استان باید یکی از اولویت‌های روانشناسان و مشاوران در سطح استان قرار گیرد.

شریفی افزود: جغرافیای اجتماعی استان دارای گستردگی و تنوع های خاصی است که نیازمند نشاط اجتماعی و حال خوب در جامعه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: تمامی دستگاههای اجرایی وظیفه مشارکت و گره گشایی در این زمینه را دارند تا انسجام اجتماعی در جامعه تحقق یابد. این امر با همت و کمک روانشناسان و مشاوران تحقق می‌یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • کشف ۱۰۰ میلیارد اخلال در نظام اقتصادی در زاهدان
  • کمتر از یک درصد از افراد واجد شرایط در سیستان و بلوچستان خون اهدا می‌کنند
  • کشف ۸۱۶ میلیارد ریال پولشویی و دستگیری دو متهم در زاهدان
  • هشدار هواشناسی سطح زرد جوی برای سیستان و بلوچستان
  • ارائه خدمات درمانی بهداشتی به اتباع مجاز و غیرمجاز در سیستان و بلوچستان
  • کمتر از ۳۰ درصد مخازن سد‌های خراسان‌شمالی آب دارد/ضرورت صرفه جویی درتابستان
  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • سازش ۶۷ درصد پرونده‌های ارجاعی به مشاوران کلانتری‎های سیستان و بلوچستان
  • کشف ۸۱۶ میلیارد ریال پولشویی در زاهدان
  • اجرای نمادین مناسک حج تمتع در سیستان و بلوچستان