Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجله فارس پلاس؛ سیامک شادکام: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی که در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر ایتالیا بر زبان راند مدعی شد که آماده است بدون هیچ پیش‌شرطی با مقامات ایرانی دیدار کند.

ترامپ در پاسخ به سؤال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا تمایل دارد با «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران دیدار کند گفت: «من آماده‌ام با هرکسی دیدار کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

من به ملاقات اعتقاد دارم.» 

درج این خبر در خبرگزاری فارس، واکنش‌های متفاوتی در پی داشت و ذیل این خبر بحث‌های فراوانی انجام شد که نظر به اهمیت نظر مخاطبان گرامی، مجموعه‌ای از این نظرات در ادامه می‌آید. 

برخی از کاربران پیشنهاد مذاکره آمریکا به ایران را اقدامی مثبت قلمداد کردند که می‌تواند تجربه تلخ برجام را جبران کند اما قاطبه مخاطبان با نگاهی منفی به سابقه بدعهدی‌های آمریکا این موضوع را بار دیگر متذکر شدند که آمریکا قابل اعتماد نیست.

یکی از مخاطبان این پیشنهاد ترامپ را به عقب‌نشینی آمریکا از مواضعش ربط داده و گفته اگر نتیجه این مذاکره، مثل برجام نشود، مفید است:‌ خوبه کم‌کم داری سر عقل میای. مذاکره بدون پیش‌شرط اونم از غولی مثله امریکا نشانهٔ بدی نیست. مذاکره کنیم اما این بار از برجام درس بگیریم. هیچ‌چیز رو ندیم. فقط مذاکره کنیم. اگر آمریکا قدرت منطقه‌ای‌ ایران رو قبول کرد. اون زمان داد و ستد رو شروع کنیم. ایران چون قصد دخالت در امور هیچ کشوری رو نداره قطعا چیزی از دست نمی‌ده در سیاست خارجی. در یمن قطعاً مردم یمن باید تصمیم بگیرن، اونم از صندوق رأی. در سوریه، عراق و فلسطین هم همینطور؛ حتی اگر فلسطینی‌ها هم قبول کنن که بصورت دو کشوری با اسرائیل زندگی کنن، ایران راضی به به رسمیت شناختن اسرائیل نخواهد بود. در زمینه هسته‌ای هم ایران چیزی برای مخفی‌کاری نداره و قطعاً تولید سلاح هسته‌ای‌ جایی در افکار ایرانی‌ها نداره. در ارتباط با کشورهای عربی هم قطعاً ایران خواسته‌های خودشو داره و امریکا باید قبول کنه که ایران قدرت بلامنازع منطقه‌ای‌ هست.

 

مخاطبی با نام «علی» هم از آن دست مخاطبانی بود که به استقبال پیشنهاد ترامپ رفته و با ربط دادن همه مشکلات اقتصادی ایران به آمریکا نوشته است: حداقل مذاکره، خواباندن التهاب ارزی و امید به ثبات اقتصادی. رد مذاکره ملتهب شدن دوباره بازار ارز و ناامیدی از ثبات اقتصادی و عواقب غیرمترقبه.

مخاطبی هم با نگاهی به تاریخ نوشته: امام علی(ع) و امام حسن(ع) هم با شیطانی مثل معاویه مذاکره کردند. مذاکره خوبه ولی مذاکره دارای تضمین مناسب که هر دولتی بعداً نتونه زیرش بزنه. ایران برگ برنده زیادی داره و این ترامپ رو مجبور به تغییر لفظ کرده. ترامپ دیوانه فکر می‌کرد که ایران هیچی نداره ولی اشتباه می‌کرد و باب‌المندب یه نمونه کوچکی رو نشان داد.

دیگری هم چنین تغییر رویکردی را ناشی از قدرت ایران دانسته است: ظاهراً مقاومت ملت و دولت و اظهارات مالک‌اشتر زمان سردار سلحشور جواب داده. حال که آمریکایی‌ها خواستار دیدار هستند باید بدون پیش‌شرط دیدار کرد. دیدار و گفتگو به معنای شکست و یا عقب‌نشینی نیست.

مخاطبی هم گفته ترامپ متوجه اشتباهاتش در قبال ایران شده است و امید داشته که اگر ایران از اشتباهات برجام دست بگیرد، می‌تواند این بار تجربه بهتری داشته باشد: ترامپ خیلی زود به تصمیمات غلط و احمقانه خود در باره خروج از برجام رسیده است با مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌های امریکا، فشارهای آمریکا بر اروپا و سایر کشورها برای تحریم ایران فروخواهد پاشید. دولتمردان باز دوباره مانند توافق برجام عجله نکنند. اگر آن زمان هم مدتی تحمل می‌کردند از زبان خود اروپایی‌ها تحریم‌های امریکا و اروپا در حال فروپاشی بود. ولی با عجله دولتمردان به مثابه فروشنده‌ای که عجله برای فروش کالای خود دارد آن را به زیر قیمت اصلی فروخت.

یکی از مخاطبان هم طوری نظر داده که گویا به اسرار مگو و پشت‌پرده دسترسی داشته است: اگه سری به وبسایت‌های خارجی بزنید می‌بینید گروه‌های ضدانقلاب و مخالف نظام هم به شدت با مذاکره احتمالی بین ایران و آمریکا مخالف هستند. در دوره جالبی از تاریخ قرار داریم که انقلابی و ضدانقلاب کاملاً یک صدا هستند. ولی خواسته اتاق فکر نظام چیز دیگری خواهد بود.

یک مخاطب هم مذاکره با شرط امتیاز گرفتن را تأیید کرده و گفته اگر نتیجه‌ای نداشت، تجربه دیگری به تجارب قبلی اضافه خواهد شد: به نظرم باید مذاکره کرد اما این بار عاقلانه و نه مثل برجام. تا حداقل بهانه‌ای باقی نماند. شاید با وجود دیوانه‌ای مثل ترامپ بشود امتیازهای خوبی گرفت.

«محمد» هم ناظر به فروکش کردن التهاب‌های بازار سکه و ارز نوشته: امیدوارم بازار سکه و ارز که با کوچک‌ترین اخبار جعلی منفی به شدت بالا می‌رفت فردا با انتشار این خبر یک ریزش اساسی را استارت بزند و نگرانی را از مردم بزداید.

یکی از مخاطبان هم مذاکره با آمریکا را فرصتی دانسته که از نیاز ترامپ به رای آمریکایی‌ها نشات گرفته: ترامپ برای چهار سال بعد نیاز به این مذاکره داره، از این فرصت میشه خوب استفاده کرد. ما هم اصول خودمون رو داریم. قرار نیست که با صحبت کردن، زمین و زمان به هم بریزه. اتفاقاً بازار و اقتصاد واکنش مثبت نشون میده. اگه مشکل ظریف‌ه، خب با ولایتی بفرستین که دیگه امینه و مورد اعتماد. حرف زدن که دیگه شعار نداره. برین ببینیم حرف حسابش، نه هارت پوتاش چیه. بعد اگه دیدیم نه، میگیم ما شرایط رو قبول نداریم. الان دنیا چشمش به ماست.

یکی از مخاطبان هم به زعم خود شروطی را برای مذاکره پینشهاد داده است:

 1-ممنوعیت هرنوع وبه هرعنوان درمقابل ترک خصومت طرفین برعلیه یکدیگر ومتحدین یکدیگر

2-برقراری روابط براساس منافع مشترک و احترام متقابل

3-لغو هرگونه تبعیض برعلیه ملت ایران نسبت به سایر ملت‌ها

4-استرداد کلیه دارایی‌ها واموال بلوکه شده ایران

5-حل سیاسی مسائل منطقه ازطریق گفتگو و احترام به حقوق کلیه طرف‌های درگیر درمنطقه

«شهاب» هم از اصل مذاکره استقبال کرده اما به این شرط که منافع جمهوری اسلامی تأمین شود و برجام دوباره‌ای به بار نیاید: خب می‌تونیم قبول کنیم توی یه دیدار دوجانبه راحت و صریح حرف‌هامونو بزنیم و موضع خودمونو اعلام کنیم. هیچی هم ازمون کم نمیشه. نمیگم که بریم هرچی اونا گفتن قبول کنیم مثل برجام. نه، اونا حرفشونو میزنن ما هم حرفمونو. البته با یه تیم دیپلماسی دیگه نه با کسی که دهنش همیشه بازه.

مخاطبی هم جواب «شهاب» را این‌گونه داده است که:‌ ترامپ یک توافق بین‌المللی چندجانبه بین المللی (برجام) را زیر پا گذاشته، اونوقت جنابعالی انتظار داری به یک توافق دوجانبه احتمالی پایبند باشه؟ کمی تفکر هم بد نیست. تنها گزینه ما مقاومت در برابر آمریکا است و لا غیر.

یکی از مخاطبان هم انجام مذاکره را راهی برای انتقام از سودجویان اقتصادی معرفی کرده: من که نه دلار نه سکه و نه موبایل و نه خودرو خریدم موافق توافق هستم، آن‌هایی که خریدند و احتکار کردند تا به چند برابر قیمت بفروشند مخالف توافق. حالا ببینید که در کدام صفحه هستید. با یک توافق بلایی بر سر مفسدین اقتصادی و پیروانشان می‌آید که دیگر چنین غلط‌هایی نکنند. ته کلام را بیان کردم و مثل بعضی‌ها صغری کبری نکردم.

مخاطب دیگری مذاکره با آمریکا را به دلیل اختلاف در ایدئولوژی‌های دو کشور بی‌فایده دانسته و نوشته است: واقعاً مذاکره با آمریکا بی فایده است. چون ما با آمریکا اختلاف ایدئولوژی داریم دقیقاً مثل کره شمالی با آمریکا. اروپا با آمریکا تفاوت ایدئولوژی ندارند گرچه در نوع نگرش اقتصادی و سیاسی گهگاه با هم اختلاف دارند. پس دلخوش کردن به مذاکره کاری اشتباه است. اینکه ما بخواهیم ایدئولوژی آن‌ها را تغییر دهیم غیر ممکن است مگر اینکه یا شرایط موجود را تحمل کنیم یا دست از نظام جمهوری اسلامی بکشیم.

مخاطبی هم نگران هدررفتن دوباره وقت و فرصت ایران برای امضای چیزی است که نتیجه‌ای نخواهد داشت: دو سه سال هم با ترامپ وقت تلف کنیم و یه برجام بدتر از اولی امضا کنیم اما درست قبل از اینکه عملی بشه ترامپ بره و رئیس‌جمهور بعدی آمریکا بگه: نه این برجام به اندازه کافی دست و پای ایران رو تو پوست گردو نذاشته، باید یه بدترش رو به ایران تحمیل کنیم. برجام حلال مشکلات این مملکت نیست. امریکا ایرانی رو میخواد که از هر جهت تحت سیطره‌ش باشه.

مخاطب دیگری، ضعف نشان دادن در قبال ترامپ را عامل جری شدن او و نشانه خیانت به ایران دانسته:‌ ترامپ هنوز هیچی نشده اطمینان داره که خروج از برجام ایران رو مجبور به مذاکره مجدد خواهد کرد. هرکسی کوچک‌ترین سیگنالی به ترامپ بده در مورد دادن امتیاز بیشتر به امریکا، خیانتکاره.

عجب آدم بی‌حیایی. تعهد رسمی کشورش رو بی اعتنایی میکنه و انتظار داره یک ملت فهمیده زیرک، بازیچه فریب کلامش بشه.
دولت کنونی آمریکا در بدنه خود مشاوران طرفدار جنگ و دوستداران و حامیان گروهک‌های منافقین را دارد، آیا این مذاکره آن‌ها برای از پشت خنجر زدن نیست؟ رئیس‌جمهوری که تمامی توافقات مهم بین‌المللی را یکجانبه لغو کرده آیا به فکر تغییر حکومت در ایران یا به دست آوردن یک فرصت دیگر برای زدن ضربه نهایی و سپس ترک سریع مجدد توافق به دلخواه خود و یا امتیاز گیری بیشتر در جهت آماده سازی برای یک جنگ تمام عیار کشورهای دشمن با ایران در آینده نیست؟ چگونه باید به کشوری که در تمامی سال‌های پس از انقلاب هیچگاه دست از تحریم و عهدشکنی و از پشت خنجر زدن بر نداشته اعتماد کنیم؟

مخاطبی هم حرف‌های ترامپ را به نگرانی‌های اقتصادی او ربط داده و گفته: احتمالاً این تاجر و نه سیاستمدار نگران بالا رفتن قیمت نفت در صورت بروز یک درگیری نظامی در منطقه خلیج فارس که به نفع ایران خواهد بود، مایل به ملاقات با مقامات ایرانی شده. یک آدم کله‌شقی که به سادگی توافق نامه‌ای را که به قول دکتر ظریف بعد از صدها ساعت مذاکره تهیه شده، لغو کرده و با قلدری ۱۲ شرط برای توافق تازه با ایران وضع می‌کند؛ از جمله بازدید از تمام مراکز نظامی ایران! که این خود به معنای در اختیار گذاشتن اسرار نظامی یک کشور و خلع سلاح آن است. از این ملاقات و نوشیدن چای یا قهوه چه نتیجه‌ای را مایل است بدست آورد؟ آیا مایل به یک نوع تحلیل روانی از دیدار با مقامات ایرانی است؟! به فرض توافق تازه ای صورت بگیرد، چه ضمانت اجرائی برای آن خواهد داد؟

مخاطبی با نام «حسین» هم نوشته است:‌ آمریکایی‌ها جدی جدی کم آوردن‌ها. دیدن از گردهمایی با براندازها به نتیجه نرسیدند حالا مثل بچه آدم درخواست عاجزانه برای دیدار بدون پیش‌شرط دارند. این ترامپ حاضره همون برجام قبلی رو حتی با دادن امتیازات بیشتر به ایران قبول کنه فقط به اسم اوباما نباشه که بگه من معامله بهتری کردم.

مخاطبی هم عدم اعتماد به ترامپ و سیاست‌های امریکا را گوشزد کرده است: «برای خاتمه دادن به همه رفتارهای شرورانه ایران» منظورش هم هسته‌ای، موشکی، مقاومت، حمایت از لبنان و حماس و همه سیاست‌های دفاعی و منطقه‌ای ایرانه. همه اونایی که به قول خودش توی برجام نیومده! باید مراقب بود! اون یکی که با دستکش مخملی اومد، نتیجه‌ش برجام شد که خسارت محض و تقریباً هیچ بود! این یکی که شمشیر رو از رو بسته! دیگه معلومه چیکاره‌س و دنبال چیه. نباید گولشو خورد.

مخاطبینی هم بودند که اتکا به نیرو و توانایی‌های داخلی را به جای چشم‌داشت به غرب خواستار شدند. مثلاً کاربری نوشته است: ایران باید راه خودشو بره و از جهاد اقتصادی در داخل شروع کنه. باید یه بخش‌هایی از اقتصاد رو به سپاه بسپارند و اشتغال‌زایی رو به سپاه واگذار کنن. خیلی عجیبه از نیرویی با این قدرت در هر عرصه چرا استفاده نمی‌کنیم حتی به صورت تست به مدت یکسال، یعنی وضعیت اشتغال ممکنه بهتر نشه؟ نه ممکن نیست چرا که در بدترین حالت و بدترین شرایط بازهم سپاه بازدهی بالایی رو نمایش می‌ده.

مخاطبینی هم کنار گذاشتن خوی استکباری آمریکا را مقدمه هرگونه مذاکره دانسته و نوشته‌اند: راه حل، فقط و فقط کنار گذاشتن خوی استکباری در عمل و رفتار است. تازه بعد از کلی اعتمادسازی، اولین دستور کار مذاکرات ،رسیدگی به جنایات سران کاخ سفید خواهد بود!

این مخاطب هم بسته شدن تنگه باب‌المندب و عدم تردد نفت‌کش‌های سعودی از آن را دلیل تغییر رفتار ترامپ دانسته و نوشته است:‌ باب‌المندب یه ذره بسته موند، نمونه کوچک بسته شدن تنگه رو دیدند. حالا ترامپ غیرمستقیم میگه آقا بیایید مذاکره کنیم. منتها میخواد ژست پیروزی بگیره که ایران رو مثلاً مجبور به مذاکره کردیم.
شرط ایران باید تظمین درست و حسابی باشه که دیگه هر دولتی نتونه بزنه زیرش. ایران دیگه ایران قدیم نیست. ترامپ خیلی دور برداشته بود ولی انگاری مشاورانش بهش فهموندن که ایران هم دارای برگه‌های برنده‌ای است که می‌تونه شماها رو به پای میز مذاکره واقعی بکشونه. ولی مسئولان اول باید اوضاع اقتصادی رو کمی ثبات بدهند بعد برن مذاکره. چون نمایش خوب در ثبات اقتصادی، برگ برنده دیگر ایران خواهد بود.

مجید هم نوشته است: برای تعامل با ایران، تنها راه برای آمریکا ابتدا بازگشت به برجام و لغو کلیه اقدامات خصمانه است که از عهده آقای ترامـپ خارج است چرا که لابی صیهونیست بزرگ‌ترین تصمیم گیرنده آمریکاست!

 

ادامه نظرات کاربران رامی‌توانید   اینجا   بخوانید. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۴۴۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکره با برزیل برای برگزاری دیدار تدارکاتی با فوتسال ایران

فدراسیون فوتبال قصد دارد مذاکراتی با برزیل برای برگزاری دیدار تدارکاتی با تیم ملی فوتسال با این کشور انجام دهد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، جام جهانی فوتسال شهریور ماه سال جای در کشور ازبکستان برگزار می‌شود. تیم ملی فوتسال ایران که به تازگی قهرمان جام ملت‌های آسیا شده، در سید یک قرار دارد و منتظر قرعه‌کشی جام جهانی است تا رقبایش را بشناسد.

ضعف‌هایی که نباید پشت قهرمانی فوتسال ایران در آسیا پنهان شود

احسان اصولی، رئیس کمیته فوتسال فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره برنامه‌های تیم ملی پیش از شروع جام جهانی و امکان برگزاری بازی تدارکاتی با تیم ملی برزیل گفت: اردوی تیم ملی پیش از شروع جام جهانی از 40 روز قبل آغاز می‌شود. مذاکره با برزیل در شهریور ماه سال گذشته انجام شده بود و این مذاکرات را ادامه می‌دهیم تا به نتیجه نهایی برسیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بذرپاش: فصل نوینی از تعاملات اقتصادی ایران و امارات رقم می‌خورد
  • سرگیجه بزرگ!
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • الگوریتم اینستاگرام تغییر می کند؟
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • بیش از ۱۰۰ مذاکره هیئت‌های تجاری داخلی و خارجی در غرفه فارس
  • وقتی مخاطبان اسناد بی‌بی‌سی درباره قتل نیکا شاکرمی و تجاوز به او را مسخره کردند+ تصاویر | واکنش رسانه انگلیسی
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • مذاکره با برزیل برای برگزاری دیدار تدارکاتی با فوتسال ایران
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟