Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@09:40:03 GMT

بازگشت به لاله‌زار طلایی

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۴۵۶۲۰

بازگشت به لاله‌زار طلایی

داریوش اسد‌زاده پس از نیم قرن به لاله‌زار بازگشته، یاد‌مانده‌ها و روایت‌های ناگفته و خاطره‌هایش از لاله‌زار و تماشاخانه‌هایش و نمایش‌هایش را در کتاب «خاطرات تهران» مکتوب کرده است و ساعت 18 روز‌پنجشنبه یازدهم مرداد این کتاب رونمایی می‌شود؛ همچنین از این چهره‌ پیشکسوت تئاتر تقدیر خواهد شد. حسن همایون خبرنگار

ایران آنلاین /در روایت جدید او مفصلاً به لاله‌زار در فاصله سال‌های دهه بیست تا پنجاه پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لاله‌زاری که از آن اینگونه یاد می‌کند: «در دوران متفقین و جنگ جهانی دوم، لاله‌زار پیشرفت کرد. تمام اجناس مغازه‌ها فرانسوی و ایتالیایی و اروپایی بود... (تئاتر در گذر زمان 10؛ تماشاخانه تهران به روایت داریوش اسد‌زاده، صفحه 36). از تئاتر نصر به حسرت یاد می‌کند و از مسئولان شهری می‌خواهد، قدیمی‌ترین تماشاخانه تهران را دریابند و آن ویرانه را آباد و احیا کنند. به بهانه‌ رونمایی از کتابش با داریوش اسد‌زاده گفت‌وگو کردیم.

جناب اسد‌زاده، این رو‌ز‌ها چگونه می‌گذرد؟ مانند قبل می‌گذرد، معمولاً با چالش‌ها و عارضه‌های ناشی از کهولت و سالخوردگی سرگرمم و اما چند‌ روزی‌ است حالم بهتر است. پیری‌ست و دشواری‌های خاص خودش، با مدارا و حوصله روزگار می‌گذرد هرچند برخی روز‌ها درد اذیتم می‌کند. کتاب «خاطرات تهران»، روایت‌های ناگفته شما از تئاتر ایران است یا به مسائل دیگر می‌پردازد؟ خاطرات تهران، یادداشت‌ها و خرده‌روایت‌های من از سال‌ها فعالیتم در لاله‌زار و حرف‌های ناگفته‌ام درباره‌ این مرکز فرهنگی سال‌های قبل انقلاب است. در این کتاب به لاله‌زار در فاصله سال‌های دهه بیست؛ حضور متفقین در ایران و سال‌های کودتا و پس از آن می‌پردازم. رویداد‌ها و تئاتر‌ها و اتفاق‌هایی که شاهد آنها بودم و در خاطرم مانده است را یکی دو سال گذشته نوشته‌ام. علاوه بر این کتاب، برای احیا و به دست دادن فضایی از نمایشنامه‌های سال‌های دهه بیست و سی، بیست نمایشنامه که بازتاب دهنده حال و هوای آن روز‌گار است را نیز به ناشر سپردم تا منتشر شود. شش- هفت نمایشنامه نوشته خودم هست و برخی از نمایشنامه‌ها ترجمه و شماری هم نوشته دیگران است. شاید این متن‌ها اکنون کمتر ارزش هنری و زیبایی‌شناسی داشته باشد، اما بی‌شک واجد ارزش تاریخی است و نشان می‌دهد در آن روز‌گار چه متن‌هایی اجرا می‌رفت یا آنکه مردم چگونه می‌زیستند و دغدغه‌شان چه بوده است. در این اثر دیگر به تماشاخانه نصر، جایی که قریب30سال فعالیت کردید، سخن نگفته‌اید، همین‌طور است؟ بخش مهمی از دوره فعالیت هنری من در تماشاخانه نصر سپری شد و شرح مفصل آن را در کتاب «تماشا‌خانه تهران» گفتم. اینجا از آن کمتر حرف و سخنی‌ست. کاش آقایان مسئول شهری و هنری قدیمی‌ترین تئاتر دائمی ایران را دریابند و انتظار دارم هر کاری می‌کنند، تماشاخانه نصر را پاساژ و ساختمان تجاری نکنند. در اخبار خواندم شهرداری آنجا را خریده است و انتظار دارم این تماشاخانه را احیا کنند. چند سال پیش، بعد سال‌ها به آن‌جا رفتم و دیدم بسیار فرسوده و ویران است و تأسف خوردم و اشک ریختم از اینکه بر سر آن تماشاخانه چنین آمده است.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۴۵۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر| دشت لاله های واژگون آستانه دهاقان

آفتاب‌‌نیوز :

رویش و شکفتن لاله‌های واژگون که به گل سربه‌زیر، لاله سرنگون، اشک مریم و اشک سیاوش نیز معروف است از اواسط فروردین ماه شروع و تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • اتفاق ناگوار در انتظار تماشاخانه قدیمی سنگلج/ مسئولان شهرداری کجا هستند؟
  • فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران منتشر شد
  • بازیگران و عوامل «گنجشک مفرغی» معرفی شدند
  • تصاویر| دشت لاله های واژگون آستانه دهاقان
  • ریزش سنگین دلار در بازار تهران؛ بازگشت دوباره به کانال ۵۰ هزاری را شاهدیم؟
  • خبرهایی از مهران مدیری، پریناز ایزدیار و لغو ۵ کنسرت
  • (تصاویر) خیابانی که قرار بود شانزلیزه ایران شود
  • یک هشدار دیگر درباره «سنگلج» و شروع «جادوی شهرزاد»
  • (تصاویر) دشت لاله‌های واژگون در دهاقان
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد