Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، ماجرا از یک مسابقه تلویزیونی با مجری از جنس یک سوپراستار سینمایی شروع شد. رقابتی که براساس یک اپلیکیشن موبایلی در طول هفته پیگیری می‌شود و برگزیدگان نهایی به مسابقه تلویزیونی «برنده باش» شبکه سه راه پیدا می‌کنند و محمدرضا گلزار سوالاتی را مطرح می‌کند و برنده نهایی هم پس از پاسخ به همه سوالات صاحب جایزه میلیونی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تمام ماجرایی است که قبلاً با ناصر کریمان مدیر گروه اجتماعی شبکه سه سیما صحبت کرده بودیم. اما امروز رسانه‌ها پرده‌ای دیگر از این مسابقه تلویزیونی برداشتند و آن به دو نکته دستمزد آقای سوپراستار و ماجرای بخت‌آزمایی آنلاین، اشاره کردند:

*"اساساً بحث مطالعه مطرح نیست و پرسش‌های مطرح در این اپلیکیشن را می‌توان با جستجو در گوگل نیز به سادگی پاسخ داد. این ماجرا صرفاً یک مدل بازی بخت آزمایی است... پرسش اساسی این است که آیا مشکل بخت‌آزمایی حل شده و بخش خصوصی نیز می‌تواند با فروش ژتون، بخت آزمایی آنلاین راه‌اندازی کند یا این امور فقط در حدود شبکه سوم سیما مشروعیت دارد؟!"

*"بالاترین دستمزد تاریخ تلویزیون برای محمدرضا گلزار با بخت‌آزمایی آنلاین؟! مسابقه‌ «برنده باش» که قرار است به زودی از تلویزیون پخش شود، برخلاف شعارهای مطرح توسط محمدرضا مجری این برنامه، در راستای دست درآمد کلان است و این رفتار سودجویانه از هم‌ اکنون آغاز شد و این برنامه پیش از آغاز نه تنها هزینه‌هایش را بازمی‌گرداند، بلکه به سوددهی بسیار بالایی برای عوامل آن خواهد رسید که مطالعه هیچ سهمی در آن ندارد؛ مدلی که در یک چارچوب خوش آب‌رنگ قرار داده شده اما در واقع با یک بخت‌آزمایی آنلاین مواجه هستید".

*بیشتر بخوانید: شروع کار محمدرضا گلزار با تلویزیون از هفته آینده

ناصر کریمان در گفت‌وگویی  با خبرنگار فرهنگی تسنیم شرکت کرد که به شرح ذیل آمده است:

"من واقعاً تعجب می‌کنم این همه هجمه در حالی اتفاق می‌افتد که هنوز برنامه روی آنتن نرفته و کار اپلیکشن روزهای نخست خودش را طی می‌کند. این حرکت برخی از رسانه‌ها براساس برداشت‌های شخصی انجام شده و من این انتظار را دارم که دوستان رسانه‌ای بعد از تست اپلیکیشن، اظهارنظر کنند که قضاوت بسیار موضوع مهمی است".

مدیر گروه اجتماعی شبکه سه درباره قطع شدن اپلیکیشن، تصریح کرد: قطع موقت اپلیکیشن اصلاً ربطی به هجمه‌های رسانه‌ای ندارد و فقط به خاطر رند نبودن تایتل اپلیکیشن این توقف موقت انجام شد. چون بالاخره اسپانسر هم از کلیت این برنامه قصد دارد هم به مانور تبلیغاتی‌اش دست پیدا کند و هم درآمدی داشته باشد. بنابراین بعد از تایتل رند، اپلیکیشن قابل بهره‌برداری خواهد بود".

هیچ درآمد چند صدمیلیونی در کار نیست

کریمان در پاسخ به این سوال که موضوع بسیاری از رسانه‌ها درآمد چند صدمیلیونی محمدرضا گلزار مجری این برنامه بوده است، تصریح کرد: "من موافق دستمزدهای چند صد میلیونی محمدرضا گلزار نیستم، چون ما یک کف و سقفی برای پرداخت دستمزد مجریان تلویزیونی داریم. این برآوردها محدود بوده و این چنین برآوردهایی را تاکنون نداشته‌ایم. البته در برنامه‌های مشارکتی به دلیل حضور اسپانسر، علاوه بر مبلغی که به عنوان مشارکت در امر برنامه سازی به صداوسیما پرداخت می‌کند، گاهی مبلغی اضافه به مجریان و حتی برای تحولات ساختاری و طراحی لوکیشن هزینه‌های گزافی انجام می‌شود که این موضوع هیچ ربطی به صداوسیما ندارد. چرا که ما مثلا برای محمدرضا گلزار برای هر برنامه یک رقم میلیونی درنظر گرفته‌ایم که اسناد آن هم موجود است و اسپانسر هم مبلغ مضاعفی برای ایشان درنظر می‌گیرد، هیچ ایرادی ندارد. جالب است بدانید صدهزار تومان کف دستمزد ما به مجریان تلویزیونی است و سقف ما هم به پنج میلیون تومان می‌رسد. بعضاً پیش می‌آید برای پروژه مالی که اسپانسری دارد صاحب برند احساس می‌کند در کنار این برنامه بیشتر دیده شود حمایت‌های مالی و پیشنهادات برای دکور و مجری و امکان فنی برنامه قائل بشود و هزینه‌ها را انجام دهد".

وی در پاسخ به این سوال که آیا مبالغ اعلام شده روزانه دریافت 52 میلیون تومان تا چند صد میلیون درست است، تأکید کرد: "این مبالغ واقعیت ندارد و اصلاً رسانه ملی هیچ‌وقت قابلیت پرداخت چنین مبالغ هنگفتی را نداشته و ندارد. روال ما در برخورد با اسپانسرها به این صورت است که آن‌ها یک مبلغی را به عنوان پخش تلویزیونی درنظر می‌گیرند که به ما پرداخت می‌کنند و یک هزینه تولید هم مدنظرشان است که با ما تفاهم می‌کنند و ما برآورد به تهیه‌کننده اعلام می‌کنیم. گاهی در این مکانیزم تولید کار مشارکتی، برندینگ برای پیشبرد با کیفیت کار،‌ همچون برنامه «برنده‌باش» یک دکور گران انتخاب می‌کند و یا علاقه دارد به مجری برنامه‌اش هزینه مضاعف‌تری از برآورد سازمانی اختصاص دهد".

اسپانسر بخواهد برای گلزار بیلبورد هم بزند،‌ ایرادی ندارد

مدیر گروه اجتماعی شبکه سه به ابهامی که برخی در موضوع احسان علیخانی داشتند، چرا ثامن‌الحجج مستقیما به تهیه‌کننده پول داده مگر نباید این فرآیند از بازرگانی صداوسیما گذرانده شود،‌ افزود: "شما دیدید که متهم ردیف اول موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج در دادگاه رسمی اعلام کرد پولی فراتر از چارچوب به مجریان تلویزیونی پرداخت نکرده و پولی که به احسان علیخانی داده شده بنابر برآوردها و کاملاً قانونی بوده است. اگر اسپانسر صلاح بداند برای گلزار بیلبوردی هم درنظر بگیرد هیچ مشکل و ایرادی وجود ندارد. اتفاقاً بایستی استقبال کنیم که اسپانسرها برای بالا بردن کیفیت برنامه و جذب مخاطب به کیفیت‌ها توجه میکنند".

واکنش کریمان به حضور سلبریتی‌ها در تلویزیون...!

کریمان در پاسخ به این سوال که چرا آنقدر صداوسیما رویه‌ای بر توجه بی‌چون و چرا به سلبریتی‌ها دارد، خاطرنشان کرد: "من قبول ندارم که رسانه ملی در سطح گسترده‌ای از هنرمندان چهره استفاده می‌کند؛ چرا که اگر این طور بود بسیاری از هنرمندان روی آنتن تلویزیون می‌رفتند. ما از هنرمندانی بهره می‌بریم که با چارچوب‌ها و ضوابط ما هماهنگی داشته باشند. حالا این سوال پیش می‌آید که حالا اگر از هنرمندان بهتر و چهره برای سریال‌ها و برنامه‌هایمان استفاده کنیم بهتر است و یا صرفاً به جهت صرفه‌جویی، هم به کیفیت کار لطمه بزنیم و هم میزان مخاطب ما کاهش پیدا کند".

ما به حمایت از کالای ایرانی توجه کردیم

وی با بیان اینکه اپلیکیشن مسابقه "برنده باش" جلوی محتواهای غیرارزشی رایانه‌ای را می‌گیرد، اضافه کرد: "گیم‌های وارداتی وقت‌ جوان‌ها را با یکسری محتواهای غیرارزشی می‌گیرد، اما راه‌اندازی این اپلیکیشن، هم اطلاعات بومی و هم محتوای خوبی را به جوانان ما عرضه می‌کند. از این رو رسانه‌ها به اصل ماجرای استفاده از این بازی رایانه‌ای و ساخت این برنامه پی نبرده‌اند و نمی‌دانند خود این کار در جهت توجه به حمایت از کالای ایرانی است".

برخی معنای بخت‌آزمایی را نمی‌دادند به این برنامه نسبت می‌دهند

مدیر گروه اجتماعی شبکه سه سیما با اشاره به اینکه معنای بخت‌آزمایی را برخی نمی‌دانند که به این برنامه نسبت داده‌اند، افزود: "فرآیند مسابقه به گونه‌ای است که همه چیز را مخاطبین روی آنتن تلویزیون می‌بینند و 15 سوالی که واقعاً سخت و دشوار است را طی فرآیند کاملاً علمی و اصولی مسابقه‌ای تلویزیونی توسط برگزیدگان پاسخ داده می‌شود. در نهایت جایزه صد میلیونی به برنده نهایی که از سطح دانش و اطلاعات عمومی قابل توجهی برخوردار باشد تعلق می‌گیرد. اما امروز که برخی واژه "بخت آزمایی" را به این برنامه نسبت دادند تعجب کردم چون به معنای این واژه و محتوا و مفهوم برنامه "برنده باش" پی نبرده‌اند. چرا که در موقع بخت‌آزمایی، شخص باید یک پول اندکی پرداخت و جایزه بزرگی دریافت کند. اما این اتفاق با برنامه "برنده باش" نمی‌افتد، زیرا در مسابقه آنلاین طول هفته که برگزیدگان به مسابقه اصلی راه پیدا می‌کنند، هیچ پولی از شخص دریافت و جایزه‌ای هم داده نمی‌شود. در مسابقه تلویزیونی که از برترین‌های هفته این اپلیکشن، انتخاب می‌شوند، برنده نهایی وقتی به همه سوالات سخت پاسخ داد صاحب جایزه میلیونی این مسابقه می‌شود که برخی اوقات هم امکان دارد مسابقه برنده نداشته باشد".

اسناد مالی هم منتشر می‌کنیم

وی در پاسخ به این سوال که چرا مانند سازمان سینمایی و فارابی اسناد مالی را برای شفاف‌سازی بهتر منتشر نمی‌کنید، خاطرنشان کرد: مشکلی با نشر اسناد مالی مربوط به برنامه‌ها نداریم و به راحتی می‌توانیم اعلام کنیم. درست است که حتی این اسناد را هم منتشر کنیم برخی از رسانه‌ها به دنبال مغایرت‌ها خواهند رفت ولی هدف ما همیشه بر شفاف‌سازی رسانه‌ای بوده و هست.

براساس گزارش تسنیم، تهیه‌کنندگی «برنده باش» برعهده حمید رحیمی‌نادی و هاشم رضایت است. دو تهیه‌کننده‌ای که بنیانگذار و طراح اصلی برنامه پرمخاطب «دورهمی» هستند. این دو تهیه‌کننده پس از انتخاب مهران مدیری برای برنامه‌ای مانند «دورهمی»، این بار قرار است همراه با محمدرضا گلزار تولید مسابقه‌ای خاص و متفاوت را آغاز کنند. «برنده باش» 52 قسمتی این هفته روزهای پنج‌شنبه و جمعه ساعت 22:30 روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود. 

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۴۵۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی ادعاهای تازه بی‌بی‌سی در مورد پرونده نیکا شاکرمی

با گذشت بیش از یکسال از پرونده درگذشت نیکا شاکرمی، بی بی سی در نبش قبری تازه روایتی پر شائبه در رابطه با این فرد منتشر کرده و مدعی شده نیکا شاکرمی پس از دستگیری مورد تعرض و ضرب و جرح قرار گرفته و بر اثر ضربات ماموران کشته شده است، سندی که بررسی دقیق آن پرده از تناقض گویی‌های تازه این شبکه برمی‌دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روز سه‌شنبه _یازدهم اردیبهشت_ انتشار تصاویری جنجالی از یک سند محرمانه توسط بی بی سی در رابطه با پرونده «نیکا شاکرمی» خبرساز شد. نیکا شاکرمی نوجوانی ساکن تهران بود که در بحبوحه اغتشاشات زن، زندگی، آزادی جان خود را از دست داد و در همان زمان جریانات رسانه‌ای معاند تلاش بسیاری کردند تا او را به عنوان یکی از کشته شدگان اعتراضات به دست ماموران حکومت جا بزنند تا در کنار مهسا امینی او را به چهره ای برای بهره برداری هرچه بیشتر از احساسات مردمی تبدیل کنند، با این وجود هرگز نتوانستند دلایل محکمی در تایید این اتهام ارائه کنند و تحقیقات میدانی افراد مستقل و گزارش پزشکی قانونی نیز با آشکار کردن تعارضات موجود در این روایت، دروغ بودن چنین ادعایی را ثابت کرد.

حالا با گذشت یکسال و اندی از آن وقایع، بی بی سی فارسی بار دیگر روایتی پر شائبه درهمین رابطه منتشر کرده و مدعی شده طبق اسنادی که سرویس جهانی بی بی سی به دست آورده و تایید شده، نیکا شاکرمی، پس از دستگیری مورد تعرض جنسی و ضرب و جرح قرار گرفته و بر اثر ضربات سه مأمور امنیتی کشته شده است، سندی که اینبار نیز بررسی دقیق آن پرده از تناقض گویی ها و روایت سازی های تازه این شبکه برمیدارد.

بی بی سی میگوید این اسناد حاوی گزارش افراد درگیر در ماجرای بازداشت و قتل نیکا شاکرمی، از جمله اظهارات خود این افراد بوده است و این گزارش دارای مهر «بسیار محرمانه» و حاوی خلاصه جلسه رسیدگی به پرونده نیکا توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

همچنین در بخش هایی از این گزارش به جزئیاتی در رابطه با آزار و اذیت نیکا شاکرمی پرداخته شده که بی بی سی آنها را تکان‌دهنده میخواند و مدعی است که سرویس جهانی بی بی سی برای کسب جزئیات لازم و تایید صحت این اسناد پرتناقض، چندین ماه را به بررسی و مقابله و تطبیق آن با منابع متعدد اختصاص داده است!

بعد از انتشار این گزارش، وحید اشتری، از فعالان رسانه ای مستقل عدالت‌خواه که در سال ۱۴۰۱ نیز نتیجه تحقیقات میدانی خود در رابطه با پرونده نیکا شاکرمی را منتشر کرده بود، به بررسی تناقض گویی ها و نقاط مبهم و عجیب این گزارش پرداخته است و نتیجه بررسی های خود را در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرده است.

اشتری در همین راستا نوشته است: «‏همزمان با تلاش مسئولان جمهوری اسلامی برای تکه پاره کردن مجدد ایران با فعال کردن دوباره گشت موسوم به ارشاد، لبه دیگر قیچی یعنی بی بی سی انگلیسی برای تحریک احساسات یک گزارش جدید در مورد ‎نیکا شاکرمی کار کرده است. چند خطی به این بهانه می‌نویسم.»

وی در ادامه آورده است: «‏مستند این مطلب یک نامه است که فاقد ابتدائیات مثل فونت رایج نامه‌های اداری است. سازندگان نامه از کف حداقل‌ها بی اطلاع بوده‌اند. نامه مهر خیلی محرمانه ندارد ولی آن بالا خیلی محرمانه را تایپ کرده‌اند. نکته مهمتر اینکه نمی‌شود نامه خیلی محرمانه باشد ولی تاریخ نداشته باشد.»

این فعال رسانه ای میگوید: «‏به کار بردن عباراتی مثل فلانی «اشعار داشته» است (ظاهراً به جای اظهار داشته است) یا «متهمه» احتمالاً برای متهمان زن که اصلاً در نامه‌های اداری و قضایی رایج نیست نشان دهنده همان مدعاست که سازندگان قبل از این نامه حداقل دو تا نامه اداری مشابه که در فضای مجازی پر است را ندیده بودند.»

اشتری نوشته است: «از همه عجیب‌تر در نامه بدون تاریخ آن بالا نوشته «سال تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» که اسم سال ۱۴۰۱ است و نامه ظاهراً متعلق به همان سال است، ولی ناجا از سال ۱۴۰۰ تبدیل به فراجا شد و در همه سربرگ‌ها و مکاتبات رسمی اسم فراجا می‌آید. در حالیکه در این نامه مبتدیانه هنوز ناجاست.»

وی معتقد است: «‏ به جز این نامه که بی بی سی مدعی افشاگری آنست کلیات گزارش نکته جدیدی ندارد و همان حرف‌های قبلی است، یعنی مدعی است نیکا بعد از تجمع ساعت ۴ و ۵ بعد از ظهر بازداشت شده است، تنها ادعای جدید آنجاست که می‌گوید نیکا در حین حمل در ماشین یخچالدار مورد تجاوز قرار گرفته و کشته شده است، ‏ این ادعا با قرائن زیادی همخوانی ندارد. از جمله مصاحبه‌های اطرافیان نیکا مثلاً مادر نیکا پیش از این بارها گفته که در واپسین ساعات ۲۹ شهریور حدود ساعت ۲۳:۳۰ با نیکا حرف زده و نیکا به او گفته بعد از ظهر در تجمع بوده و از دست ماموران فرار کرده است.»

این فعال رسانه‌ای مستقل در ادامه اینطور نتیجه میگیرد که «‏خب عقلا نمی‌شود آدمیزاد ساعت ۴ و ۵ بعد از ظهر در یک تجمع بازداشت شود بعد حالا یکی دو ساعت یا چندین ساعت بعد در نقل و انتقال‌ها در ماشین یخچالدار کشته شود بعد همین جنازه ساعتها بعد حدود ۲۳:۳۰ به موبایل دسترسی پیدا کند و با مادرش تماس بگیرد و از فرار از دست نیروی انتظامی بگوید.»

اشتری در ادامه پرده از اشتباهات دیگر این گزارش برمیدارد: «‏ این روایت بی بی سی باگ‌های دیگری هم دارد. این روایت را قرائن زیادی که در مصاحبه‌های اطرافیان نیکا وجود دارد تمسخر می‌کنند. از این تناقض‌ها یکی دو تا نیست. قبلاً با جزئیات در مورد واقعه و نکات مصاحبه‌ها نوشته‌ام. (همانها را بخوانید) این نامه فاقد ابتدائیات چیز جدیدی ندارد.»

وی معتقد است: «‏کارکرد قصه ‎نیکا شاکرمی در کوران حوادث سال ۱۴۰۱ برای تحریک احساسات و رادیکال‌تر کردن فضای اعتراضات بود. امروز جمهوری اسلامی به برکت راه انداختن مجدد گشت ارشاد روزانه خودش صدها کلیپ ضرب و شتم واقعی برای تحریک مجدد احساسات تولید می‌کند و در فضای مجازی به اشتراک گذاشته می‌شود، نبش قبر آن قصه شاید برای رسانه‌های بین المللی خالی از وجه باشد ولی این رو کردن چند وقت یکبار یک سند مجعول بی سر و ته به‌عنوان یک کشف جدید بیشتر دفاع این رسانه‌ها از حیثیت بر باد داده‌شان در آن ماجراست. بالاخره قصه عجیبی بود…»

این فعال رسانه‌ای در ادامه می‌گوید: «‏ یک قصه بدون فکت بدون شاهد بدون صوت و فیلم بدون راوی بدون هیچ گونه مستند در مورد بازداشت و … را با پروپاگاندای جمعی چنان پرداختند که هرگونه پذیرش قصه برساخته چیزی جز تحمیق مخاطب در پی ندارد و ناچارند چند وقت یکبار یک نامه مجعول به‌عنوان سند مدعا رو کنند.»

اشتری در انتها یادآور می‌شود: «‏در گزارش بی بی سی آمده است که نمی‌تواند ۱۰۰ درصد مطمئن باشد که این سند واقعی است. جالب اینکه خود این متن ویرایش شده است و در اسنپ شات قبلی این صفحه چنین چیزی وجود ندارد.»

وی در نهایت به گاف دیگر این گزارش اشاره میکند: «خیلی‌ها نمی‌دانند منزل خاله نیکا حوالی چهارراه امیراکرم بود و جنازه نیکا در حیاط یک ساختمان ۳ طبقه نزدیک به آن پیدا شد. بی بی سی انگلیسی هم ظاهراً تهران را بلد نبوده که در اسناد نوشته جنازه را در یادگار زیر پل رها کردند. از یادگار تا امیر اکرم یک ساعت فاصله است.»

لازم به ذکر است که پس از واکنش اشتری به ماجرای سند محرمانه بی بی سی و انتقاد گسترده مخاطبان در صفحات بی بی سی، این شبکه در یک عقب نشینی جالب توجه و برای باور پذیر کردن این روایت در توییتی نوشت «بی بی سی برای حفظ امنیت افرادی که اسناد را به دستش رسانده آمد آنها را بازسازی کرده است!» ادعایی که به نظر هدفی جز توجیه خطاهای فاحش موجود در این گزارش ندارد.

کد خبر 749500

دیگر خبرها

  • چالش تازه طلا فروشان با ثبت اطلاعات
  • بررسی ادعاهای تازه بی‌بی‌سی در مورد پرونده نیکا شاکرمی
  • (ویدئو) مهاجر مبتلا به سرطان برنده جایزه بخت آزمایی یک میلیارد دلاری شد
  • تشکیل سه پرونده برای بررسی امکان ابطال مصوبه حقوق و دستمزد کارگری ۱۴۰۳ / تبدیل حکم اعدام بابک زنجانی به ۲۰ سال حبس
  • از شجاعت سردارحمیدرضا هاشمی تا راه‌اندازی نخستین گرمخانه توسط گروه جهادی شهید
  • تجلیل جامعه معلولان از یک برنامه تلویزیونی/«نامیرا» فرهنگسازی کرد
  • جزئیات تازه از مسمومیت پزشکان با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز
  • نقد و بررسی برنامه تلویزیونی محفل در قم
  • بیان ساده مفاهیم قرآن از نوآوری‌های برنامه «محفل» بود
  • ضبط برنامه تلویزیونی نامزد‌های انتخابات میان دوره‌ای مجلس