Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه مانیتورینگ بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد چهارشنبه بار دیگر مدعی شد مقام‌های ایران به زودی با دولت او وارد گفت‌وگو خواهند شد. 

او که در جمع هوادارانش در شهر «تامپا» در ایالت «فلوریدا» سخنرانی می‌کرد گفت: «من ایالات متحده را از توافق هسته‌ای وحشتناک و یکجانبه ایران خارج کردم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» 

ترامپ بار دیگر این ادعا که به موجب این توافق «۱.۸ میلیارد دلار پول نقد به ایران» بابت یک توافق تبادل زندانیان پرداخت شده بود را تکرار کرد. البته رقم این پرداخت ۱.۷ میلیارد دلار است که ترامپ گاهاً آن را ۱.۸ میلیارد دلار عنوان می‌کند. 

وی گفت: «۱.۸ میلیارد دلار [به ایران] پرداخت شد. ۱.۸ میلیارد دلار پولا نقد! توافق هسته‌ای ایران، نمایشی ترسناک است.»

اشاره رئیس‌جمهور آمریکا  به ماجرای تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا در ۲۶ دی ماه سال ۱۳۹۴ در دولت باراک اوباما بود که طی آن در ازای آزادی چهار زندانی از ایران، چند تن از ایرانیان بازداشت شده در آمریکا آزاد شدند.

دولت آمریکا همزمان با این اقدام با پرداخت ۱.۷ میلیارد دلار برای حل و فصل یک دعوای حقوقی قدیمی هم موافقت کرد.

ایران، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از دولت آمریکا بابت عدم تحویل ۴۰۰ میلیون دلار مندرج در قراردادی اجرایی‌نشده برای خرید تسلیحات میان دولت «جیمی کارتر»، رئیس‌جمهور اسبق  با شاه مخلوع ایران به «دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا» شکایت برده بود که در نهایت این دادگاه به نفع تهران رای داد.

«جان کری»، وزیر خارجه سابق آمریکا روز ۲۷ دی‌ماه ۱۳۹۴ اعلام کرد واشنگتن توافق کرده علاوه بر تسویه این بدهی ۱.۳ میلیارد دلار هم بابت محاسبه نرخ تورم به ایران بپردازد. 

اعلام این توافق، از آنجا که تقریباً همزمان با تبادل زندانیان میان دو کشور صورت گرفت حساسیت‌های زیادی در آمریکا برانگیخت و شمار زیادی از نمایندگان کنگره مدعی شدند دولت اوباما این پول را بابت آزادی زندانیان از ایران پرداخت کرده است.

ترامپ در ادامه گفت: «امیدوارم کار با ایران خوب پیش برود. آنها الان گرفتاری‌های زیادی دارند. امیدوارم که کار خوب پیش برود و احساس من این است که آنها خیلی زود با ما صحبت می‌کنند. شاید هم این کار را نکنند که آن هم اشکالی ندارد.»

رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این هم این ادعا که ایرانی‌ها روزی برای مذاکره با او تماس خواهند گرفت را مطرح کرده بود. این دیدگاه ترامپ در میان سیاستمداران حرفه‌ای در آمریکا با مخالفت‌های جدی رو به رو است.

به عنوان مثال، «وندی شرمن»، مقام اسبق وزارت خارجه آمریکا که سابقه مذاکرات طولانی با ایران دارد در مصاحبه‌ای روز گذشته تصریح کرد که درک ترامپ از ایرانی‌ها صحیح نیست و او نمی‌داند که ایرانی‌ها «فرهنگ مقاومت» دارند.

شرمن در مصاحبه با «یاهونیوز» گفته بود: «روش دیپلماتیک ترامپ این است که با تهدید به دشمنان حمله کرده و سپس می‌گوید بیایید گفت‌‌وگو کنیم تا به توافق برسیم.»

مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی در ادامه گفت: «او متوجه نیست که  ایران فرهنگ مقاومتی دارد که کوتاه آمدن در برابر آن تهدیدهای علنی را تسلیم تلقی می‌کند و تسلیم نمی‌شود.»

ترامپ در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر ایتالیا در روز دوشنبه (۸ مردادماه) هم مدعی شد که ایرانی‌ها در نهایت وارد گفت‌وگو با او خواهند شد.

ترامپ گفت: «من به توافق ایران خاتمه دادم. توافق مضحکی بود. من تصور می‌کنم آنها (ایرانی‌ها) در نهایت تمایل به دیدار خواهند داشت و من هر موقع آنها بخواهند آماده دیدار هستم.»

او که از زمان ورود به کاخ سفید با اثرپذیری از لابی‌‌های سعودی-اماراتی-صهیونیستی اتخاذ ضدایرانی‌ترین سیاست‌ها را در دستور کار قرار داده در این کنفرانس خبری تلاش کرد تصویر سیاستمداری حامی گفت‌وگو و مذاکره از خودش به نمایش بگذارد. 

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سئوال یک خبرنگار که پرسید آیا حاضر است با «حسن روحانی»، رئیس جمهور ایران دیدار کند گفت که همیشه طرفدار چنین دیدارهایی بوده و حاضر است «بدون پیش‌شرط» این کار را انجام دهد. 

اعلام آمادگی جدید ترامپ برای «گفت‌وگو بدون پیش‌شرط» با مقام‌های ایران در حالی مطرح شد که او اردیبهشت‌ماه سال جاری به مشارکت کشورش در توافق هسته‌ای حاصل‌شده میان ایران و گروه ۱+۵ که حاصل سال‌ها گفت‌وگو بر سر پرونده هسته‌ای ایران بود، پایان داد.  

این توافق تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران از یک سو و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (گروه ۱+۵) حاصل شد و قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

دونالد ترامپ به این کارشکنی‌ها شدت داد و سرانجام در روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه آمریکا را از این توافق هسته‌ای خارج کرد. او بعد از این اقدام، کارزای همه‌جانبه برای اجرای تحریم‌ها و اعمال فشار بر ایران به راه انداخته است. 

دولت ترامپ به عنوان بخشی از این کارزار، کارگروهی مشترک همراه با رژیم صهیونیستی تشکیل داده که هدف آن تحریک به اغتشاش و ناآرام کردن ایران است.  شواهد متعدد همچنین حاکی است حمایت از تجزیه‌طلبی و ناآرام کردن مرزهای ایران در رأس برنامه‌های ضدایرانی کاخ سفید قرار دارد.

این اقدامات ترامپ بخشی از سیاست‌های ضدایرانی‌ای است که او تحت تأثیر لابی‌های صهیونیستی-سعودی-اماراتی از نخستین روزهای کاخ سفید علیه ایران آغاز کرده است.

او در یکی از نخستین تصمیم‌های خود بعد از ورود به کاخ سفید با صدور یک فرمان، شهروندان ایران و چند کشور مسلمان دیگر را از ورود به خاک آمریکا منع کرده است. نام عربستان که ۱۵ نفر از شهروندانش جزو عوامل حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بودند در فهرست این کشورها نبود.

کاخ سفید همچنین در زمان وقوع زلزله کرمانشاه، در حالی که ایرانی‌ها در سراسر دنیا سرگرم جمع‌آوری کمک برای آسیب‌دیدگان بودند با صدور چندین بیانیه به طور مکرر درباره احتمال نقض قوانین تحریم‌ها هنگام کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان هشدار داد. چ

ترامپ چندی بعد هم در سخنانی سخیف، مردم ایران را «ملت تروریست» توصیف کرد. توهین‌های ترامپ به همینجا ختم نشد و او در زمان آشوب‌های دی‌ماه سال گذشته هم مردم ایران را «گرسنه غذا» توصیف کرد.

گزارش‌های متعددی که از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید منتشر شده نشان می‌دهند سیاست‌های ضدایرانی او تا اندازه زیادی تحت تأثیر شبکه لابی سعودی-اماراتی-صهیونیستی قرار دارند. 

این افشاگری‌ها نشان می‌دهند قراردادهای تسلیحاتی و امنیتی لابی‌گران با دولت‌های عربستان و امارات نقش مهمی در موج رسانه‌ای ایجاد شده از سوی رسانه‌های آمریکایی، سعودی-اماراتی و صهیونیستی علیه ایران و قطر ایفا کرده‌اند. 

در حال تکمیل...

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۴۶۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد/ پول نمی‌دهیم

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مصاحبه‌ای با مجله «تایم» که سه‌شنبه منتشر شد، بر اصرار ماه گذشته خود مبنی بر اینکه تل‌آویو باید «جنگ را به پایان برساند» قبل از آنکه هرگونه حمایت بین‌المللی را از دست بدهد، ایستاد.

ترامپ گفت: «فکر می‌کنم که اسرائیل یک کار بسیار بد در حوزه روابط عمومی انجام داده است. فکر می‌کنم ارتش اسرائیل نباید هر شب تصاویری از ساختمان‌های فروریخته و بمباران بفرستد.»

او در پاسخ به این سوال که آیا او تعلیق یا اعمال شروطی برای کمک نظامی ایالات متحده به رژیم صهیونیستی را به منظور پایان دادن به جنگ در نظر دارد، گفت «خیر.»

تهدید ناتو

در جریان گفت‌وگو با مجله تایم، ترامپ همچنین خطاب به اعضای ناتو گفت آنها را به حال خود رها می‌کند، مگر اینکه آنها هزینه‌های نظامی خود را افزایش دهند.

دونالد ترامپ به اعضای ناتو هشدار داده است که در صورت پیروزی در دور دوم ریاست‌جمهوری، آن‌ها «دست تنها» خواهند بود، مگر اینکه هزینه‌های نظامی خود را افزایش دهند. رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده و نامزد سال ۲۰۲۴ گفت که پیام او به این ائتلاف نظامی این است: «اگر نمی‌خواهید هزینه کنید، پس خودتان هستید و خودتان.»

ترامپ که مدت‌هاست شکایت می‌کند که «ایالات متحده بار مالی ناروایی را در ناتو به دوش می‌کشد»، قبلا ماده پنج این معاهده، یعنی اصل دفاع جمعی ائتلاف را زیر سوال برده است.

در اوایل سال جاری، او بیشتر از این پیش رفت و گفت روسیه می‌تواند با متحدان ناتو که به اندازه کافی برای دفاع جمعی هزینه نکرده‌اند، «هر کاری که می‌خواهد انجام دهد.» ترامپ در مصاحبه مفصل خود با مجله تایم گفت هنوز روی حرفش هست.

یک اقیانوس فاصله

این سیاستمدار ۷۷ ساله گفت، اگر در انتخابات نوامبر دوباره کاخ سفید را به دست بگیرد، ادامه کمک‌های ایالات متحده به اوکراین مشروط به این خواهد بود که اروپا با این کمک‌ها مطابقت کند. واشنگتن تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار، با حمایت جو بایدن و حمایت دو حزب اصلی کنگره، کمک به اوکراین ارسال کرده است.

ترامپ می‌گوید: «ما یک اقیانوس بین خودمان داریم، آنها هیچی.»

ترامپ نگفت که آیا به همه کمک‌های مالی آمریکا پایان می‌دهد یا خیر، اما گفت: «تا زمانی که اروپا شروع به برابری نکند، پول نمی‌دهیم. اگر اروپا قرار نیست پول بپردازد، چرا ما باید پرداخت کنیم؟ آنها بسیار بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند. ما یک اقیانوس بین خودمان داریم، آنها نه.»

رئیس‌جمهور سابق آمریکا همچنین اشاره کرد که در صورت پیروزی در دور دوم ریاست جمهوری، در حمایت نظامی دیرینه آمریکا از تعدادی از متحدان کشورش تجدیدنظر خواهد کرد. او پیشنهاد کرد که می‌تواند نیروهای آمریکایی را که با هدف بازدارندگی علیه نظام کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در کره‌جنوبی مستقر هستند، خارج کند.

ترامپ گفت که تدابیر فعلی «هیچ معنایی ندارد. چرا ما باید از کسی دفاع کنیم؟ و ما در مورد یک کشور بسیار ثروتمند صحبت می‌کنیم.»

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901651

دیگر خبرها

  • ترامپ بار دیگر از جنایات اسرائیل در غزه حمایت کرد
  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم
  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد
  • فیلم لو رفته از بایدن درباره احتمال توافق با ایران؛ پای ترامپ وسط است؟
  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد/ پول نمی‌دهیم
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • دادگاه نیویورک ترامپ را ۹۰۰۰ دلار جریمه کرد
  • ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟