Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، آمارهای رسمی نشان داده که هرسال همزمان با شروع فصل کوهنوردی که از اواخر خرداد ماه آغاز می شود و تا پایان شهریور ماه نیز ادامه دارد، قله علم کوه و تخت سلیمان پذیرای هزاران کوهنورد داخلی و خارجی است .
هرساله طبق گزارش های مستند ، عده ای از افراد کوهنورد در حین صعود یا بازگشت از قلل علم کوه و تخت سلیمان به علت مهیا نبودن زیرساخت های امداد رسانی و عدم استقرار پایگاه امداد و نجات جانشان را از دست می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شهرت قله علم کوه به خاطره وجود دیواره در دامنه شمالی آن است چرا که جزو فنی ترین و سخت ترین مسیرهای سنگ نوردی و دیواره نوردی در ایران است.
قله مرتفع علم کوه با ارتفاع 4850 متر در مرکز رشته کوه تخت سلیمان کلاردشت در غرب مازندران قرار دارد .این قله پس از دماوند با 5671 متر ارتفاع، دومین قله مرتفع ایران است.
این منطقه با بیش از 45 قله بالای 4000 متر و داشتن یخچالهای متعدد ، برف چالها و دیواره هایش مشهورترین ارتفاعات ایران و نامی آشنا برای کوهنوردان داخلی و خارجی است.
پارسال نزدیک به 9 هزار کوهنورد از جمله 400 کوهنورد خارجی برای صعود به قلل علم کوه و تخت سلیمان به کلاردشت سفر کرده بودند و براساس گزارش های مستند ، در میان این شمار افراد کوهنورد سه نفرشان به هنگام صعود به قله های علم کوه و تخت سلیمان فوت کردند و چهار نفر دیگر هم مصدوم شده بودند.
مسئولان و کارشناسان ذیربط تاکید دارند همان طوری که امداد رسانی به سوانح دریایی در زمان های مختلف بویژه همزمان با آغاز فصل شنا برای مصدومان مهم است ،امداد رسانی به مصدومان دچارحادثه کوهنوردی در قلل علم کوه و حصارچال نیز اهمیت دارد.
رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان کلاردشت با ابراز نگرانی از فراهم نبودن زیرساخت های امداد و نجات برای امداد رسانی بموقع به کوهنوردان افراد آسیب دیده در قله علم کوه ، استقرارپایگاه امداد و نجات در این منطقه را بسیار ضروری دانست.
کردکارمحمودی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شرائط در این منطقه به گونه ای است که هنوز راه دسترسی مناسب برای آمد و شد آمبولانس برای امداد رسانی به مصدومان حوادث کوهنوردی در این منطقه وجود ندارد و اگرحادثه ای برای یک کوهنورد رخ دهد برای مداوا فقط با قاطر می توان او را به مراکز درمانی انتقال داد که ساعت ها زمان می برد.
وی اظهارداشت :‌ نکته دیگر آنکه جمعیت هلال احمر این منطقه نیز از امکانات و تجهیزات مورد نیاز برخوردار نیست و غالب نیروهای آن افتخاری هستند بنابراین در زمان وقوع چنین حوادثی نمی توان از آنها انتظارداشت تا به بهترین شکل ممکن برای نجات جان مصدومان خدمات ارائه دهند.
رئیس جمعیت هلال احمر کلاردشت گفت :‌ بارها موضوع ضرورت استقرار پایگاه امداد و نجات کوهستان برای مسئولان دست اندرکار بویژه فرمانداری ، استانداری و حتی نماینده مجلس شورای اسلامی تبیین شد ولی تاکنون بی نتیجه بوده است.
مشاور پناهگاه های منطقه علم کوه نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت :‌ سابقه کوهنوردی به قله علم کوه به سال 1295 باز می گردد در همان سال بود که دیواره گرده آلمان ها در این قله ثبت و نام گذاری شد.
علی فرضی افزود :‌ از سال 1374 نیز آمد و شد افراد کوهنورد داخلی و خارجی به این قله به شکل گروهی آغاز شد و ضمن آنکه در کنارگروه های فنی کوهنوردی ، عده ای از افراد نیز غیرفنی هستند که از طالقان و سه هزار و 2 هزار برای گشت و گذار به این منطقه می آیند.
وی ادامه داد :‌ تجربه تلخ و ناگوار سال های پیش نشان داده که عده زیادی از افراد کوهنورد از ارتفاعات دامنه علم کوه سقوط کرده اند که متاسفانه به علت مصدومیت شدید و درپی آن تاخیر درارائه خدمات امداد رسانی فوت کردند.
مشاور پناهگاههای قله علم کوه گفت : در هفته پیش نیز فرد کوهنوردی از یکی از استان های کشور در منطقه حصارچال علم کوه درحین گذر از مسیرسنگلاخی دچار شکستگی پا شد و برای مداوا حدود 7 ساعت به طول انجامید تا او را با قاطربه منطقه پائین دست برای مداوا انتقال دادند.
مهرزاد فرضی نماینده فدراسیون کوهنوردی در کلاردشت هم پیش از این در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به سخت گذر و کوهستانی بودن منطقه گفت : برای امداد رسانی مصدومان حوادث کوهنوردی فراهم کردن امکانات پیش بیمارستانی و استقرار اورژانس هوایی جزو نیازهای ضروری منطقه است که متاسفانه دراین منطقه وجود ندارد.
سرپرست فرمانداری کلاردشت ضمن انتقاد از نبود پایگاه امداد و نجات کوهستان دراین منطقه ، عدم آنتن دهی تلفن همراه در ارتفاعات پای قله علم کوه را از دیگر دغدغه های جدی افراد کوهنورد در این منطقه معرفی کرد.
کامران پولادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود :‌ امروز مهم ترین ماموریت مسئولان این منطقه صیانت از جان افراد کوهنورد بویژه کوهنوردان خارجی است بنابراین اگرحادثه ای برای آن ها رخ دهد با توجه به محدودیت امکانات وتجهیزات امداد رسانی کدام مقام مسئول باید پاسخگو باشد.
وی اظهارداشت :‌ ایجاد امکانات امداد و نجات اهمیت آن کمتر از مناطق ساحلی نیست و این موضوع به اطلاع مسئولان ذیربط رسانده شد و حتی در پی مکاتباتی با مدیرکل مدیریت بحران استانداری و جمعیت هلال احمر استان مازندران برآوردهای اولیه فراهم کردن چنین امکاناتی حدود 50 میلیون تومان ارزیابی شده بود.
سرپرست فرمانداری کلاردشت با اشاره به آنکه هرسال به طور میانگین حدود 10 هزار تا 15 هزار کوهنورد و گردشگر برای صعود به قلل تخت سلیمان و علم کوه و دیدن دیگر جاذبه های گردشگری به این شهرستان سفر می کنند ، از مسئولان ذیربط خواست در جهت رفع محدودیت و فراهم کردن امکانات امداد ونجات در این منطقه تلاش کنند.
شهرستان تاریخی و کوهستانی کلاردشت با جمعیتی دستکم 50 هزار نفر درغرب مازندران قرار دارد
7078 / 1602/1899
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت امداد و نجات پایگاه امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان فوت مراکز درمانی رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۴۷۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طراحی سامانه «آی محسن» برای کمک به محرومین جهان اسلام

به گزارش خبرگزاری مهر، تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع با هدف توسعه فرهنگ خیر و احسان و استفاده از ظرفیت‌های برون‌مرزی در حوزه نیکوکاری، در مراسمی با حضور سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد و حجت الاسلام حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی امضا شد.

حجت الاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این مراسم ضمن قدردانی از کسانی که زمینه همکاری مجمع جهانی تقریب و کمیته امداد امام خمینی (ره) را فراهم آوردند، گفت: اگر در کار خیر ابتکار عمل داشته باشیم، می‌توانیم به پیشرفت‌هایی برسیم.

وی افزود: ما باید بستری را طراحی و فراهم کنیم که برای اقشار جامعه قابل اعتماد باشد.مجمع جهانی تقریب اولین اقدامی را که در این راستا انجام داد، طراحی سامانه «آی محسن» بود. این سامانه جهت کمک به محرومین جهان اسلام است تا همگان بتوانند به واسطه آن کمک‌رسانی کنند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: در این سامانه پویش هایی برگزار می‌شود و سقف نیازها بررسی می‌گردد و ما بسترهای مناسب را برای کمک رسانی فراهم می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما ظرفیت‌های بسیاری در جهان اسلام برای کمک رسانی به محرومین جامعه داریم و بخشی از این ظرفیت‌ها در کشور ما وجود دارد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: مردمان کشورهای دیگر می‌دانند که سردمدارانشان ممکن است طرفدار آمریکا باشند و کمک‌هایشان به دست مردم غزه نرسد، اما از طرفی می‌خواهند که به مردم غزه کمک کنند. ما می‌توانیم تدابیری بیاندیشیم و شبکه‌ای را که در جهان اسلام در اختیار داریم را به هم پیوند بزنیم.

حجت الاسلام شهریاری تصریح کرد: باید فرهنگ سازی کنیم که محروم، محروم است و فرقی نمی‌کند ایرانی و یا از هر کشور دیگری باشد.افراد زیادی هستند که به برخی از پویشها علاقه بسیاری دارند و می‌توانند در این مسیر به ما کمک کنند.

سیدمرتضی بختیاری، رییس کمیته امداد در این مراسم با اشاره به سابقه همکاری دو نهاد در حوزه ترویج فرهنگ احسان و انفاق، گفت: کمیته امداد به عنوان یادگار حضرت امام (ره) و یکی از بزرگترین نهادهای خیریه در سطح جهان، توجه ویژه‌ای به استفاده از ظرفیت‌های برون‌مرزی به ویژه ایرانیان خارج از کشور داشته است.

وی با تاکید بر تجربیات موفق کمیته امداد در حوزه بین‌المللی، اظهار کرد: یکی از موضوعات اصلی در این حوزه، توجه به ظرفیت‌های عظیم امت بزرگ اسلامی در زمینه خیر و احسان است.

بختیاری خاطرنشان کرد: کمیته امداد در برخی کشورهای منطقه که در چارچوب تفاهم‌نامه دولت‌ها عمل کرده است، در خصوص تبادل تجربیات به ویژه در توانمندسازی و حرفه‌آموزی، عملکرد موفقی داشته و زمینه اشتغال بسیاری را فراهم کرده است.

رییس کمیته امداد با اشاره به ظرفیت‌های عظیم مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برای ترویج فرهنگ احسان و انفاق در داخل و خارج از کشور، تصریح کرد: امکانات دو مجموعه کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی باید در عرصه فعالیت‌های انسان‌دوستانه، تجمیع شود.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از فرصت‌های مشترک در قالب همایش‌ها، سمینارهای علمی و پژوهشی و نمایشگاه‌های فرهنگی، اضافه کرد: کمیته امداد آمادگی دارد دوره‌های انتقال و تبادل تجربیات را برای مخاطبان و جامعه هدف مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار نماید.

بختیاری بر نقش نخبگان علمی، فرهنگی، احتماعی و خیران حقیقی و حقوقی برای راه‌اندازی مراکز رشد نوآوری و فناوری تاکید کرد و گفت: این موضوع در تفاهمنامه با مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیش‌بینی شده و امیدواریم هسته‌های خیر و احسان در داخل و خارج از کشور تشکیل شود.

رییس کمیته امداد ادامه داد: شناسایی و ایجاد ارتباط میان خیریه‌ها، خیران و ایرانیان فعال، مرتبط و مقیم خارج از کشور در راستای حمایت از نیازمندان از دیگر مواردی است که در این تفاهم‌نامه مورد توجه قرار گرفته است.

وی تسهیل انجام فعالیت‌های خیریه‌ای در خارج از کشور را ضروری دانست و افزود: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ظرفیت‌های خوبی در زمینه شناسایی و معرفی خیریه‌های فعال به منظور تبادل تجربیات دارد که در این تفاهم‌نامه مورد توجه قرار گرفته است.

کد خبر 6092798 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • امکانات اطفای حریق در مراتع و جنگل‌ها به خصوص در سمیرم تقویت شود
  • طراحی سامانه «آی محسن» برای کمک به محرومین جهان اسلام
  • نکات کلیدی برای خرید و فروش ملک در ستارخان
  • شهریاری: ظرفیت جهان اسلام را برای کمک به غزه استفاده بگیریم
  • تصادف مرگبار در خوزستان ۴ نفر را به کام مرگ کشاند
  • رنجش اهالی شهرک آ. اس. پ شهریار از کمبود امکانات رفاهی
  • شبکه خیریه‌ها و خیران خارج از کشور ایجاد می‌شود
  • برای موفقیت فوتسال در جام جهانی به امکانات زیادی نیاز است
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
  • آتش نشانان ناجی جوان٣٣ساله کوهنورد