Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: audio/mp3

فاطمه باقری - امروز دیگر مثل قدیم‌ترها آشنایی ما با موسیقی صرفا با آلبوم‌های گاه به گاه و تیتراژهای تلویزیونی تعریف نمی‌شود. حالا با انتشار روزانه تک آهنگ‌ها در فضای مجازی، تلفن همراه و پخش‌کننده‌های دیجیتال خیلی‌هایمان پر از قطعه‌های رنگارنگ موسیقی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین هم‌نشینی و دوستی نزدیک باعث شده اگر حتی تخصصی هم در این هنر نداشته باشیم آن را بهتر بشناسیم؛ تا جایی که موسیقیِ باکلام را جز با اسم خواننده، گاهی با نام شاعر و آهنگساز هم به یاد می‌آوریم. حتی ممکن است در قطعات موسیقی ویژگی‌هایی را حس کنیم که فراتر از کلام ترانه، صدای خواننده یا ملودی آهنگساز است. همان چیزی که اسم فنی‌اش «تنظیم موسیقی» است. در اینجا سعی کرده ایم مهارت تخصصی تنظیم موسیقی را به زبان ساده تعریف کنیم و برای این کار با «پویا نیک‌پور» از تنظیم کنندگان به‌نام موسیقی گفتگو کرده ایم.

تو اهل کجایی؟ من ایرانی‌ام!

آقای نیکپور می‌گوید بیست و هفت سالی می شود که به فعالیت در حوزه موسیقی مشغول است، ولی اولین باردر شانزده سالگی یک خط ملودی را تنظیم کرده‌است. همان سال‌ها علاقه زیادش به ارکسترهای بزرگ وموسیقی الکترونیک در نهایت باعث شد تنظیم را به شکل علمی و در سبک‌های مختلف یاد بگیرد. می‌پرسیم از بین قطعاتی که تنظیم کرده، کدام را بیشتر دوست دارد؟ «چه سوال سختی! همه آن‌ها را خاطرم نیست؛ اما  کارهای خوبی با خوانندگان خوب داشته‌ام. سال‌ها با دکتر محمد اصفهانی کار کردم و در آلبوم «برکت» او، قطعه‌ای را به نام «هوای تو» ساختم و تنظیم کردم. با علیرضا افتخاری در قطعه «دل را ببین» همکاری داشتم که تنظیم متفاوتی بود و با اقبال مردم هم روبرو شد. همین تازگی‌ها آهنگ «من ایرانی‌ام» را تنظیم کردم؛ این قطعه برای جام جهانی ۲۰۱۸ آماده شده بود و ترانه آن را علیرضا عصار خواند. این قطعه هم کار متفاوتی بود، این بار به دلیل استفاده از سازهای ایرانی در کنار سازهای ریتمیک.

تنظیم، فشردن یک کلید یا پیچاندن یک پیچ نیست!

با این سوال شروع کنیم که تنظیم کننده از چه مرحله ای وارد پروسه ساخت آهنگ می‌شود؟ «تنظیم قسمت نهایی موسیقی است. همه عوامل یک کار اگر یک تیم فوتبال باشند، کسی که گل نهایی را می زند تنظیم کننده است. می توانیم یک ساختمان را در نظر بگیریم که طراحی فونداسیون و شکل ظاهری آن با ملودی است، ولی طبقات این ساختمان و به ثمر رسیدن آن کارارنجمنت(تنظیم) است. تنظیم موسیقی، مثل فشردن یک کلید یا پیچاندن یک پیچ نیست! تنظیم روح بخشیدن به جسمی به نام ملودی است. اگر کسی آهنگی که خودش ساخته را تنظیم کند، به این معنی است که خط ملودی خودش را بسط داده، برای تک تک سازهای آن نت نویسی کرده و برای آنها فرم در نظر گرفته است.» گاهی به اشتباه آهنگساز را همان ملودی ساز می دانیم، اما تفاوت این دو عنوان در شناخت بخش های مختلف ساخت موسیقی است: «اگر کسی بین «ساخت ملودی» و «تنظیم» فقط اولی را بلد باشد، ملودی‌ساز است. اما آهنگساز کسی است که ملودی را می‌ شناسد، یک ساز را می نوازد و می تواند تنظیم کند. آهنگ یک مجموعه است که شامل ملودی و تنظیم است و البته حالا میکس و مستر هم جزئی از آن است.»

پله پله تا تنظیم یک قطعه موسیقی

احتمالا با یادگیری یک ساز یا حتی با سوت زدن می‌توانید ملودی یک قطعه موسیقی معروف را اجرا کنید یا ملودی جدیدی بسازید، ولی بخش مربوط به تنظیم، علم و تجربه زیادی نیاز دارد: «کسی که می‌خواهد تنظیم کند باید بتواند یک ساز را تخصصی بنوازد، کنترپوآن(علومی که بدانیم خطوط ملودی چطور می‌توانند در کنار هم حرکت کنند) و مبانی آکوردشناسی را بلد باشد، و با همه طیف‌های صدا از لحاظ تُنالیته یا گام آشنا باشد. جز اینها، لازم است فرم های مختلف موسیقی را، هم شنیده و هم ساخته باشد.» رابطه سازها و صدای خواننده هم کاملا به انتخاب تنظیم کننده برمی‌گردد: «این «تنظیم» است که تعیین می کند موسیقی چطور و با چه تنالیته و سازهایی شروع شود؟ مقدمه چقدر طول بکشد تا به فراز اول برسد و خواننده شروع کند؟ در زیر صدای او، لایه های سازهای مختلف تشکیل یک هارمونی می‌دهند که خود این علم «هارمونی» یا «ارکستراسیون» است. اگر زیر صدای خواننده سازها به درستی قرار نگیرند، چیزی که بیشتر جلب توجه خواهد کرد آن سازها هستند تا آن خواننده!»

اَرِنجمِنت بای...!

حتما شما هم حداقل یک بار اول یا آخر یکی از قطعات موسیقی که در اینترنت منتشر می شود، صدای بم و عجیبی را شنیده‌اید که می‌گوید: «ارنجمنت بای! ...» یا «تنظیم از ...»

آقای نیک‌پور می گوید این اعلام به دلیل نادیده گرفته شدن حقوق تنظیم کننده به وجود آمده‌است: «مولفه شاخص موسیقی باکلام، خواننده آن است. خیلی وقت‌ها اسامی بقیه عوامل کار، مهجور مانده و هیچوقت به اقبال خواننده از حیث مادی و معنوی نرسیده‌اند. اما حالا در موزیک ویدیوها یا تیتراژها اسم همه عوامل به طور کامل نوشته می‌شود و البته این درست هم است. چون تک تک این سلول ها پیکره یک قطعه را به وجود آورده‌اند.» اما یکی از دلایل این اتفاق، زیرزمینی شدن موسیقی، غیرمجاز بودن و نداشتن کپی‌رایت است: «این قطعه در کوچه پس کوچه های اینترنت گم می شود و برچسبی هم برای آن وجود ندارد. این اعلام اسم، هم معرفی تنظیم کننده‌است و هم تبلیغی برای او. اگر موسیقی ها برچسب درست داشته باشند، اپلیکشن هایی مثل اسپاتیفای و ساوندهاوند آن را تشخیص می‌دهند و متن ترانه و نام عوامل را نشان می‌دهند. این طوری حقوق مولف، شاعر و تنظیم کننده هم نادیده گرفته نمی شود.»

چند نکته برای تشخیص یک تنظیم حرفه‌ای

با همه این حرف‌ها، تشخیص یک تنظیم خوب آن قدرها سخت نیست. تنظیمی قوی و حرفه‌ای‌ است که به هدف اصلی‌اش نزدیک شود: «منظور از هدف اصلی، آن قصه ای است که در ترانه یا شعر از آن صحبت شده. مثلا موسیقی که برای یک مراسم مذهبی ساخته می‌شود یا قطعه‌ای که برای تیتراژ یک فیلم یا سریال تولید شده یا ... همه این ها هدف ارنجمنت و نوع سازبندی را مشخص می‌کند.» نکته دیگر این که هرچند این کار تخصصی و علمی است اما به قول آقای نیکپور برای موفقیت در آن ذوق هنری هم لازم است: «اینطور نیست که کسی در این کار آن قدر خبره شود که فقط با چیزهایی که بلد است کار کند. تنظیم‌کننده خوب باید هوشمندانه هربار از یک مسیر مجزا موسیقی را تنظیم کند. مثلا فرض کنید خواننده متنی را بخواهد احساسی بیان کند؛ حالا اگر تنظیم کننده، قدرتمند ساز بچیند هدف اصلی خواننده را از بین برده است! و حواس شنونده می رود پی رنگارنگی سازها. از طرفی یک نمونه تنظیم ضعیف این است که خواننده ملودی یکنواخت و ثابتی را بخواند و نیاز به یک زیر صدای حجیم داشته باشیم، اما تنظیم کننده با یک شاخص لاغر و ضعیف موسیقی را تنظیم کند.»

کد خبر 4342997

منبع: مهر

کلیدواژه: ساز موسیقی مهارت آموزی موسیقی ایرانی موسیقی پاپ کارگاه آموزشی کپی رایت دکه روزنامه صفحه اول روزنامه ها کیوسک مطبوعاتی مطبوعات ایران صفحه اول روزنامه های ورزشی صفحه اول روزنامه های اقتصادی اینفوگرافیک اسرائیل گروهک منافقین ایالات متحده آمریکا اهدای خون تنگه هرمز تازه تفحص شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۴۸۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داستان تیتراژ سریال«دلیران تنگستان»/ وقتی موسیقی ایرانی محترم است

دریافت 46 MB

خبرگزاری مهر-گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ کارکرد تیتراژ چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراحش تلاش می‌کند با انتخاب عناصر، فرم‌ها و چینش‌ها با کمک گرافیک و موسیقی مخاطب یک اثر را در جریان موضوع قرار دهد. شرایطی که گاهی بسیار نکته‌سنج، اندیشمندانه و حساب‌شده پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد و گاهی هم به قدری سردستانه و از روی ادای یک تکلیف اجباری ساخته می‌شود که بیننده را از اساس از یک اثر تصویری دور می‌کند.

آنچه بهانه‌ای شد تا بار دیگر رجعتی به کلیدواژه «تیتراژ» داشته باشیم، مروری بر ماندگارترین و خاطره‌سازترین موسیقی‌های مربوط به برخی برنامه‌ها و آثار سینمایی و تلویزیونی است که برای بسیاری از مخاطبان دربرگیرنده خاطرات تلخ و شیرینی است و رجوع دوباره به آن‌ها برای ما در هر شرایطی می‌تواند یک دنیا خاطره به همراه داشته باشد. خاطره‌بازی پس از آغاز و انتشار در نوروز ۱۴۰۰ و استقبال مخاطبان از آن، ما را بر آن داشت در قالب یک خاطره‌بازی هفتگی در روزهای جمعه هر هفته، روح و ذهن‌مان را به آن بسپاریم و از معبر آن به سال‌هایی که حال‌مان بهتر از این روزهای پردردسر بود، برویم.

«خاطره بازی تیتراژهای ماندگار» عنوان سلسله گزارشی آرشیوی با همین رویکرد است که به‌صورت هفتگی می‌توانید در گروه هنر خبرگزاری مهر آن را دنبال کنید.

در صدوچهاردهمین شماره از این روایت رسانه‌ای به سراغ موسیقی متن و تیتراژ سریال ماندگار «دلیران تنگستان» به آهنگسازی احمد پژمان و همراهی علی رهبری رفتیم که در آن روزگار توانست ارایه دهنده گونه ای از موسیقی متن و تیتراژی در سریال های تلویزیونی باشد که به واسطه توانمندی های احمد پژمان در حوزه آهنگسازی و همچنین همراهی هنرمند دارای اعتباری چون علی رهبری می تواند همچنان به عنوان یک کارگاه آموزشی در حوزه آهنگسازی مورد توجه هنرجویان و علاقه مندان این حوزه قرار گیرد. مسیری که با همراهی تعدادی از نوازندگان حرفه ای و بومی منطقه جنوب به نوعی ساختارشکنی کرده و توانست قدرت و خلاقیت یک آهنگساز مستقل و درجه یک چون احمد پژمان را به مخاطبان معرفی کند.

سریال تلویزیونی «دلیران تنگستان» مجموعه ای تلویزیونی به نویسندگی و کارگردانی همایون شهنواز است که طی سال های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۲ ساخته و اولین بار در سال ۱۳۵۳ پیش روی مخاطبان قرار گرفت و بعدها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در همان سال های اولیه انقلاب مجددا به نمایش درآمد. مسیری که بعد از پخش سری اول آن نزدیک به بیست مرتبه در سال های مختلف از شبکه های تلویزیون پخش و موجب شد تا این سریال از حیث مرتبه تکرار پخش آن نیز جزو رکورداران محسوب شود.

محور داستانی سریال هم متمرکز بر معرفی رییس علی دلواری یکی مفاخر ملی ایران در دفاع از خاک میهن است؛ آن زمان که انگلیس به بهانه محاصره هرات، به جنوب ایران حمله کرد. در این مسیر شخصی به نام احمد تنگستانی از فعالان جنبش جنوب ایران در مقابل انگلیس به همراه ۳۰۰ نیروی دلاور، در قلعه ای ویران به دفاع از ایران می پردازند. البته در این مبارزه ۲ انگلیسی به دست مردم قطعه قطعه می شوند و دولت انگلیس به خونخواهی از آن ها از آب و خشکی به جنوب کشورمان حمله می کند. در این اثنا رییس علی دلواری مردم دلوار و تنگستان را مسلح و همراه با آن ها به دفاع از خاک میهن در مقابل تجاوز بیگانگان می پردازد.

مجموعه تلویزیونی «دلیران تنگستان» برداشتی آزاد از کتاب «دلیران تنگستانی» به نویسندگی محمدحسین رکن زاده آدمیت است که همایون شهنواز علاوه بر استفاده این منبع، از آثار پژوهشی و تاریخی دیگری برای نگارش فیلمنامه بهره مند شده بود. شرایطی که موجب شد این سریال ۲ بخش تاریخی دوره مبارزات احمد تنگستانی و مبارزه رییس علی دلواری را برای مخاطبان به تصویر بکشد. مسیری که به دلیل عدم استفاده از لهجه بومی برای گویش بازیگران و استفاده از دوبله در آن دوران موجب انتفاداتی هم شد اما یکی از منابعی است که توانست بخشی از یک دوره تاریخی ایران را به تصویر بکشد.

سریال «دلیران تنگستان» در چهارده قسمت طی ۲ سال ساخته شد و یک گروه ۵۰۰ نفری در بوشهر، تنگستان، اهرم، چغادک، تنگک، بندرسیراف، ده سولقان، شیراز و تهران پروژه را به سرانجام رساندند. پروژه ای که پخش آن در آن دوران به دلیل فقدان سیستم پخش رنگی به صورت سیاه و سفید پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

محمود جوهری در نقش رییس علی دلواری، شهروز رامتین در خالو حسین دشتی، غلامحسین لطفی در نقش حاج یوسف، کاوه مخبری در نقش احمد تنگستانی، علی اکبر مهدوی فر در نقش باقرخان، منوچهر فرید در نقش موقرالدوله، اسماعیل داورفر در نقش سید محمدرضا کازرونی، هادی اسلامی در نقش نمازگزار، حمید طاعتی در نقش سید مهدی بهبهانی، کامران نوزاد در نقش شیخ حسین خان، نعمت الله گرجی در نقش دریابیگی، محمد ابهری در نقش میرزاعلی کازرونی، منوچهر آذر در نقش واسموس، قاسم سیف در نقش بالیوز، منوچهر حامدی در نقش سلطان اخگر و حسین محجوب در نقش سید محمد دکتر هنرمندانی بودند که در این اثر به عنوان بازیگر حضور داشتند.

اما از ارایه اطلاعات تاریخی و شناسنامه ای این اثر تاریخی که بگذریم، این موسیقی متن و تیتراژ سریال است که به دلیل حضور هنرمندان تمام عیاری چون احمد پژمان و علی رهبری به عنوان آهنگساز توانسته بر کیفیت موسیقایی اثر ارزش ۲ چندانی بخشیده و این موسیقی را تبدیل به خاطره ای ماندگار برای مخاطبانش کند. مسیری که به دلیل ساختار موسیقی تیتراژ چه به لحاظ بصری و چه موسیقایی اش می تواند به عنوان اثری پیشگام در حوزه موسیقی تیتراژها معرفی شود.

آن هنگام قبل از آغاز سریال و در تیتراژ که با ملودی ملهم از هم جواری سازهای جهانی و سازهای بومی ایران به ویژه منطقه جنوب تلفیق شده و به گوش شنیداری مخاطب می رسد، مجموعه تصاویری نیز در قالب انیمیشن به بیننده با مفهومی خاص ارایه می شود. نخل هایی که تبدیل به اسب سوارانی سلاح به دست می شوند و در قالب یک تایپوگرافی که در آن دوران خلاقیتی کم نظیر به حساب می آمد، سریال «دلیران تنگستان» به مخاطب معرفی می‌شود. تصاویری که با همراهی موسیقی حماسی طراحی شده توسط گروه آهنگسازی با نواهای محلی جنوب کشور به ویژه سنج و دمام توازن گوش نوازی را طراحی کردند که بی تردید در آن سال ها توانست به عنوان یکی از پیشگام ترین موسیقی تیتراژها معرفی شود.

حماسه حق پرست از فعالان موسیقی منطقه بوشهر چندی پیش درباره موسیقی تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» گفته بود: از آن تک یاخته‌ای که در تیتراژ شروع می‌کند به رشد و تبدیل می‌شود به آن اسب‌سوار تنگستانی، شما ببینید آهنگساز به چه شکل از آن بوق ماندگار استفاده کرده و بعد چه استفاده به جایی در ارکستراسیون و سازبندی از سنج انجام می دهد. این یعنی استادانه‌ترین وجه ممکن برای به‌کارگیری بوق و سنج و تمپویی که رفته رفته دمام را زیاد و این روند هم همراه با شروع سریال انجام می شود. به هر صورت یک سری عوامل دست به دست هم دادند تا توانستند یک موسیقی ماندگار بسازند. کما اینکه آقای شهنواز در موسیقی «شاه خاموش» هم به همین استقلال موسیقایی می‌رسد. ضمن اینکه احمد پژمان و علی رهبری وقتی کنار هم قرار گرفتند توانستند این موسیقی را خلق کنند.

این پژوهشگر و نوازنده موسیقی ایرانی در یادداشت دیگری که به همین مناسبت در رسانه ها منتشر کرد، نوشته بود: «همه بوشهر و بی شک کشور حتی، سریال جاودانه «دلیران تنگستان» ساخته همایون شهنواز را همواره و همیشه به خاطر دارند و هر بار که مجدداً این سریال پخش می شود، علاقه مندی به روایتِ تاریخی و بازیِ بازیگران تو را به تماشا وامی کشاند. در این بین اما موسیقی تیتراژ حکایت خود را دارد! صدای آغازین؛ بوق! کشش و امتداد! صفیر مبارزه و استقامتِ این اقلیم و جغرافیا! درآمیختگی کوبش! شروع و اوج! تو گویی تپش مردمان این خطه جنوبی است تا نبض تند خود به رخ استعمار بریتانیا بکشاند! اما عوامل و عناصر موسیقاییِ احمد پژمان چنان نقش تاثیرگذار خود را در ساختار و شاکله یک مجموعه تلویزیونی ایفا نموده چه اگر موسیقی سریال شنیده شود، ناخودآگاه ذهن مخاطب را به یاد «دلیران تنگستان» آورده که خود شاخصه یک اثر ماندگار هنری است که اندیشه و نگاه فنی به همراه خاطره سازی با گرایش مردم شناختی را درون خود جای داده است. شاهنامه خوانی و نوحه با صدای زنده یاد جهانبخش کردی زاده از دیگر موارد و انتخاب شایسته موسیقی سریال می باشد که با نگاه و روحیه جنوبی آهنگساز شاید البته بی ارتباط نباشد.»

هوشنگ جاوید از پژوهشگران صاحب نام موسیقی نواحی ایران هم چندی پیش بود که در یکی از گفت‌وگوهای رسانه ای خود درباره موسیقی تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» گفته بود: من در شیراز از استاد احمد پژمان پرسیدم «شما که غرب درس خواندی، موسیقی غربی و ارکسترها را هم خوب می‌شناسی، چه شد که رفتی در تیتراژ سنج و دمام بوشهری را استفاده کردی؟». گفت «فکر نکن ساده بوده. برای من کلی سمفونی آوردند. تهیه‌کننده و حتی مدیر تلویزیون وقت گفتند که می‌خواهیم یک چیزی مثل این سمفونی‌ها باشد». واقعاً از بالا فشار بوده. گفت «ولی هرچه این‌ها را گوش کردم دیدم به درد نمی‌خورند. یک نفر یک نوار آورد، گفت این سنج و دمام خودمان است شاید به دردت بخورد. تا گوش کردم گفتم همینه. موسیقی روی این فیلم باید این باشد». تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» که شروع می‌شود چقدر قشنگ است! خب این آدمی که خارج رفته بود نمی‌شد قبول کند چنان چیزی بسازد؟ واقعاً فکر و اندیشه و آن ایران‌دوستی و فهم بالایی که در استاد پژمان وجود دارد خیلی قشنگ تعهد ایرانی را نسبت به موسیقی نشان می‌دهد. این سریال هر جا برود موسیقی‌اش تأثیرگذار است. چون می‌دانند مال همان‌جاست و هویت دارد.

احمد پژمان که به دلیل خلق بسیاری از آثار ماندگار و دارای کیفیت در حوزه های آهنگسازی و پژوهش همواره به عنوان یکی از مهم ترین و جریان ساز ترین هنرمندان عرصه موسیقی ایران معرفی شده هم در یکی از معدود گفت‌وگوهایش بود که درباره ساختار موسیقایی آثارش توضیح داده بود: آهنگسازی که موسیقی میهن خود را نداند نمی تواند آهنگساز خوبی باشد و آهنگسازی عاریتی می شود که نظیرش در دنیا فراوان است و ارزشی هم ندارد. من همیشه به موسیقی ایرانی فکر می کنم، زیرا بنای موسیقی من ایرانی است؛ موتیف و بعضی تم‌ها ایرانی است، ولی هارمونی من صددرصد صدای ایرانی نمی دهد؛ چون خود هارمونی اساسا یک مقوله‌ غربی است و ارکستر هم طبعا صدای ایرانی ندارد؛ چراکه سازها ایرانی نیستند. اما همیشه کوشیده‌ام رنگ و حالت ایرانی را در آثار خود حفظ کنم و معتقدم آهنگسازان ما باید بیشتر به سنت‌های موسیقی خودمان متکی باشند و نباید به دنبال موتیف‌های غربی بروند.

وی درباره خلق موسیقی سریال «دلیران تنگستان» هم گفته بود: روی یک نوار سونی ۹۰ دقیقه‌ای روزانه سنج و دمام گوش می‌کردم، از این طریق با آقای کردی‌زاده آشنا می‌شوم و حاصل این ارتباط می‌شود ضبط موسیقی سریال «دلیران تنگستان» که با همراهی عده‌ای از اهالی بوشهر در رادیو و تلویزیون شیراز انجام شده است.

به هر ترتیب موسیقی متن و تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» از جمله آثار موسیقایی است که توانسته بخشی از توانمندی های ۲ آهنگساز مطرح و جریان موسیقی کشورمان را به مخاطبان معرفی کند. مسیری که طی سال های اخیر اگرچه در حوزه کیفیت می تواند با دقت و تحلیل بیشتری مورد توجه قرار گیرد اما دربرگیرنده ابعاد مثبت و ارزشمندی است که توجه و عنایت بیشتر به بزرگان موسیقی این سرزمین را ۲ چندان می کند.

کد خبر 6088293 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • نماهنگ «نحن المنتقمون» منتشر شد/ یک موسیقی برای نمایش اقتدار
  • مداخله جویی کاخ سفید درباره خواننده رپ ایرانی
  • شوم تار ؛ عرفان طهماسبی
  • تداوم مداخله جویی واشنگتن؛ کاخ سفید خواستار آزادی خواننده رپ ایرانی شد
  • ادامه مداخله جویی واشنگتن؛ کاخ سفید خواستار آزادی خواننده رپ ایرانی شد
  • آواز علیرضا قربانی در استادیوم فوتبال؛ جدی می‌فرمایید؟
  • قایق هایی از جنس ملودی (عکس)
  • سنندج؛ خاستگاه فرهنگ و هنر اصیل ایرانی
  • داستان تیتراژ سریال دلیران تنگستان
  • داستان تیتراژ سریال«دلیران تنگستان»/ وقتی موسیقی ایرانی محترم است