Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@14:36:34 GMT

لوطی گری؛ ارزش اجتماعی

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۴۸۹۷۸

لوطی گری؛ ارزش اجتماعی

گذشــت و ایثــار و فــداکاری از دیربــاز در فرهنگ ایرانی ریشه داشــته و اسالم نیز با تأیید آن موجبات باروری و رشد و تعالی آن را فراهم ساخته است. دکتر جعفر بای محقق و آسیب شناس اجتماعی

ایران آنلاین / هــر عنصــر فرهنگــی در گــذر زمــان دســتخوش تغییــر و تحــوالت حــوادث روزگار خویــش میشــود و اگــر آن پدیدهها به درســتی مدیریت نشود در مسیر انحرافی و گاهی در جهت مخالف مسیری که در حرکت بود ادامه طریــق میکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هر دوره از گذر زمــان و مقطع تاریخ عناصــر فرهنگی موجود در آن جامعه طیفی از افراد را تحت تأثیر قرار داده و به سوی خود جلب میکند و این امر موجبات بروز فراز و نشیبهایی در تعداد طرفداران اندیشه های موجود اجتماعی در مقاطع مختلف تاریخی میشــود. در این فرآیند انتقال نســلی اســت که تغییرات نیز خود نمایی می کند و امروزه که برش زمانی تغییرات فرهنگی بســیار کوتاه شــده و تغییرات فرهنگی شــتابان گشــته ایــن تغییر و تحــوالت نیز بســیار فراوان قابل مشــاهده اســت. و در نتیجه اگــر در مراحل انتقال از نســلی به نسل دیگر مراقبتهای ویژهای بر روند تغییرات صورت نپذیرد ما شــاهد دگردیســیهای بســیار عجیب و غریبــی در متن و محتوای فرهنگی پدیده مورد نظر خواهیم شد. پدیده لوطیگری نیز از جمله عناصر فرهنگــی اســت که در گذر زمان تغییرات بســیار فراوانــی را در خود پذیرفته و امــروزه ماهیتی بســیار جدید به خــود گرفته. لوطیگری و عیــاری از دیرباز بــه عنوان یــک ارزش مقبول اجتماعی از قداســت فوقالعــادهای برخوردار بود. در همه جوامع بشــری طبقه ایثارگری که خود را مدافع حقوق دیگران میداننــد وجــود دارد آنــان تــاش میکنند تــا از مظلومــان دفاع کــرده و با ظالمان بستیزند و با از خود گذشتگی نسبت به احقاق حقوق دیگران کوشا باشــند و با حمایت از مظلومان یاور ســتمدیدگان شده و پرچم حقطلبی را بــر بــام جامعه به اهتــزاز درآورده و باطل را محو کننــد. مظلومنوازان ظالم ســتیز به یاری بیچارگان پرداخته و اخالق، گذشــت و فــداکاری را در جامعه ترویج مینمایند.

از دیربــاز فتــوت و جوانمــردی بــه عنوان یــک فضیلت متعالــی اجتماعی مــورد قبــول ایرانیــان بوده اســت که بــه عنوان یــک عنصر حاکــم فرهنگی در گــذر زمــان تحــت تأثیــر اتفاقــات ادوار خویــش بــوده و از دگرگونی های پدیدههــای پیرامونــی تأثیر پذیرفته و امروزه تغییرات شــگرفی را در محتوا و چارچوب هــای آن می تــوان مشــاهده کرد. اگر به عناوین متــداول در زبان مردمــی از این پدیــده توجه کنیــم درخواهیم یافت که اندیشــه های غالب در ادوار مختلف بر این عنصر فرهنگی تأثیر گذاشــته و موجبات دگردیسی ً مشــتیگری یکــی از عناوینی اســت که تحــت تأثیر بر آن شــده اســت. مثال اندیشــه های امام رئوف حضرت رضا)ع( اســت. اینکه کســی که به پابوس حضرت مشــرف میشود و به اصطالح مشهدی شده باید مرام مشتیگری یعنــی ایثــار و فداکاری و گذشــت و کمک به مظلومان و یاری ســتمدیدگان و نجــات محرومان و امــداد بیچارگان را بــه عنوان رهاورد این ســفر زیارتی کسب کرده به مرحله اجرا بگذارد که همه مشتیهای عالم اینگونهاند. به
هر حال منشــأ لوطیگری مبتنی بر فرهنگ دینی و اندیشــههای ناب الهی اســت. امروزه گروهی این اندیشــه را یدک میکشند که با فرهنگ مذهبی و اندیشــه دینی فاصله دارند و هیچگونه قرابتی با مناســک مذهبی ندارند و ارتباط معناداری بین تفکرات پیروان این مرام با اندیشــههای خداپرستانه و تمایالت ناب دینی مشــاهده نمیشــود. تغییرات همه جانبه پیش آمده بر این اندیشــه امروزه پیروانی را به خود میبیند که از نظر الگوهای رفتاری نقطــه مقابــل مدعیــان ســابق میباشــند و هیچ ســنخیتی با اندیشــه های مذهبی که سرچشمه اصلی این مرام است ندارند. باید پیروان این مسلک رفتــار و گفتار خویش را منطبق بــا ائمه اطهار نموده و تالش کنند که مروج واقعی سبک رفتاری نبوی شوند. / روزنامه ایران

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۴۸۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیاده‌راه خیابان ملت شهرکرد، موجب جذب گردشگر خواهد شد

شهردار شهرکرد با بیان این که وجود پیاده راه در شهر می‌تواند یک ظرفیت گردشگری خوبی ایجاد کند، گفت: در کنار مسیر گردشگری فرهنگ و هنر پروژه پیاده راه شدن خیابان ملت در سال جاری شروع می‌شود

به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری، محمد حسین واحدیان امروز _سه شنبه، یازدهم اردیبهشت_ در اولین جلسه کمیته گردشگری شهرداری شهرکرد، اظهار کرد: یکی از پارامتر های توسعه‌های پایدار هر شهر توجه به حوزه گرشگری است نحو مدیریت گردشگری نیازمند برنامه ریزی صحیح و دقیقی است که منجر به درآمد پایدار یا بلعکس تخریب اجتماعی فرهنگی و هزینه گزاف می‌شود.

وی با بیان این‌که در سالیان گذشته به موضوع گردشگری در بودجه شهرداری نگاه ویژه‌ای شده، افزود: در صورتی که ظرفیت های شهری معرفی شود ولی زیرساخت‌های گردشگری مناسبی وجود نداشته باشد نتیجه عکسی در جذب گردشگر به وجود می‌آید، در کنار معرفی شهرکرد باید زیر ساخت‌ها برای حضور مسافران مهیا شود.

شهردار شهرکرد گفت: در راستای تکمیل مسیر گردشگری فرهنگ و هنر به علاوه سازمان عمران باید دیگر سازمان‌ها هم پای کار بیایند.

واحدیان با بیان اینکه وجود پیاده راه در شهر می‌تواند یک ظرفیت گردشگری خوبی ایجاد کند، ادامه داد: در کنار مسیر گردشگری فرهنگ و هنر پروژه پیاده راه شدن خیابان ملت در سال جاری شروع می‌شود و مردم در این خصوص سوالاتی دارند که باید این موضوع تبیین شود.

وی اضافه کرد: برای جهانی شدن شهرکرد شهر ملی نمد باید دستگاه‌های مختلف فرای شهرداری پای کار باشند

شهردار شهرکرد خاطر نشان کرد: از روز شهرکرد به عنوان یک ظرفیت گردشگری مناسبی برای حضور گردشگران باید استفاده شود و اقدامات موئثر جهت ملی شدن این روز باید عملی شود.

توسعه گردشگری، توسعه شهر را در پیش دارد

اکبر ایازی رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد، در این جلسه اظهار کرد: با توسعه بخش گردشگری، جذب گردشگر و مسافر به استان و شهر شهرکرد موجب رونق بازار و توسعه سایر بخش‌ها می شود.

وی با بیان این‌که حوزه گردشگری و نمد در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد به صورت جدی دنبال می شود گفت: هم اکنون در این دو حوزه از کارشناسان مجرب و متخصص در حال فعالیت هستند که خوشبختانه چند سال گذشته در حوزه‌های گردشگری و نمد رشد خوبی صورت گرفته است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد اضافه کرد: حضور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در تهران و معرفی شهرکرد به عنوان شهر ملی‌نمد به سایر استان‌های کشور یکی از اقدامات مثبت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد بوده است.

ایازی تصریح کرد: اقدام مهمی که سال گذشته از سوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد در بخش گردشگری صورت گرفته، مشخص شدن مسیر گردشگری است که از سقاخانه ارباب میرزا شروع و به کوی نمدمالان منتهی می‌شود.

کد خبر 749437

دیگر خبرها

  • پیاده‌راه خیابان ملت شهرکرد، موجب جذب گردشگر خواهد شد
  • زادآوری‌های جدید در باغ وحش ارم سبز
  • لزوم ایجاد یک سایت فرهنگی و هنری در استان البرز
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • آیا اوضاع حجاب با اجرای طرح نور بهتر شده است؟
  • کارکرد‌های مختلف وقف در نمایشگاه دستاورد‌های این نهاد
  • نگاه ویژه شورای ششم به فعالیت‌های فرهنگی در مشهدالرضا
  • برپایی جشنواره بیتا در یزد