Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@11:32:26 GMT

مصوبه « شهرک بازیافت ضایعات » روی کاغذ ماند

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۴۹۳۰۴

مصوبه « شهرک بازیافت ضایعات » روی کاغذ ماند

خبرگزاری مهر - گروه استان ها ، سمانه ابوالحسنی: جمع آوری ضایعات شغل بسیاری از شهروندان جویباری را تشکیل می دهد و ورودی شهر جویبار با انباشتی از وسایل مستهلک پرشده است و مردمان این خطه با خرید ضایعات، وسایل کهنه و فرسوده منازل امرار معاش می کنند و به گفته کارشناسان امر چیزی حدود ۵ هزار نفر در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال ۸۷ در سفر دوم هیئت دولت وقت ایجاد شهرک جمع آوری و بازیافت جزو مصوبات سفر قرار گرفت و از آن زمان تاکنون به دلیل فراهم نشدن زمین، ساماندهی و مستقر شدن این واحدها در یک مکان هنوز در هاله ای از ابهام باقی مانده است.

حبیب الله جویباری یکی از صاحبان واحد ضایعاتی درجویبار با بیان اینکه ۱۲ سال در این حرفه مشغول به فعالیت هستم ، گفت: حدود ۷ سال پروانه کسب دریافت کردم و چون هنوز صنف مستقل این حوزه تشکیل نشده ، فعالیت ما زیر نظر صنف مصالح ساختمانی انجام می شود.

متاسفانه در این شهرستان صنایع تبدیلی وجود نداشته و اکثر واحدهای ضایعاتی در دفع مواد زاید مشکل دارند

وی مهمترین مشکل واحدهای ضایعاتی شهرستان را بازیافت مواد ضایعاتی بیان کرد و افزود: متاسفانه در این شهرستان صنایع تبدیلی وجود نداشته و اکثر واحدهای ضایعاتی در دفع مواد زاید مشکل دارند.

جویباری با اعلام اینکه ماهیانه ۲۰۰ تن ضایعات راجمع آوری می کنیم، اظهار داشت : مواد زاید این جمع آوری حدود ۴۰۰ کیلو است که با توجه به نبود صنایع تبدیلی در دفع این مواد زاید با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم اما خوشبختانه بحث درآمدی این حرفه بسیار خوب بوده و در حال حاضر ۲۵۰ کارگاه ضایعاتی با اشتغالزایی حدود ۵ هزار نفر در این شهرستان مشغول به فعالیت هستند.

فرماندار شهرستان جویبار در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه درخصوص بحث سازماندهی واحدهای بازیافتی تفاهم نامه ایی با شرکت شهرک های صنعتی منعقد شد گفتواحدهای بازیافتی باید در فاصله معین و با تغییر کاربری زمین انجام شود و تنها زمین که توسط شهرداری برای اجرای این طرح معرفی شد در محور جویبار به سیمرغ بوده است.

رجبعلی وهابی با اشاره به اینکه زمین معرفی شده در کنار چند واحد مرغداری بوده است افزود: ساخت و ساز و عملیات اجرایی به این طرح داده نشده و نتیجه ایی خاصی در این مورد اتخاذ نشده است.

مصوبه ایجاد شهرک با گذشت ۱۰ سال به نتیجه نرسید

وی مصوبه احداث شهرک جمع آوری و بازیافت را مربوط به سال ۸۷ بیان کرد و افزود: متاسفانه این طرح که از مصوبات هیئت دولت وقت بوده است به سرانجامی نرسید و مانند دیگر طرح ها مسکوت باقی ماند.

فرماندار جویبار با بیان اینکه سال ۹۲ اجرای شهرک جمع آوری و بازیافت در شهرک صنعتی آغاز شد گفت: چندین جلسه شهرستانی و استانی در این خصوص برگزار شد ولی در این مکان نیز بعد از این چند سال اقدام خاصی صورت نگرفت.

وهابی با اعلام اینکه فرمانداری در خصوص ارایه امکانات بالقوه به این طرح اعلام آمادگی کرد افزود: کل پیگیری در حد گفتمان باقی مانده و مشکل زمین برای اجرای این طرح همچنان پابرجا است.

بخشدار مرکزی شهرستان جویبار نیز با اعلام اینکه ۲۰۰ واحد ضایعاتی با ۷۰ سال سابقه فعالیت در این شهرستان وجود دارد گفت: باتوجه به اینکه در گذشته در خیلی از شهرها تفکیک و پسماند زباله وجود خارجی نداشته اما دوره گردهای این شهر نسبت به تفکیک و بازیافت موادضایعاتی اقدام می کردند.

محمد مدانلو با بیان اینکه بازیافت مواد ضایعاتی هنوز به صورت سنتی در این شهرستان انجام می شود، افزود: باتوجه به گردش مالی خوب این صنعت ساماندهی مناسبی در این حوزه انجام نشده است.

وی با تاکید براینکه صنعت و معدن باید در راستای ساماندهی این واحدها ورود جدی تری داشته باشد، اظهار داشت: محیط زیست هم درخصوص دادن مجوزهای استاندارد زیست محیطی باید نظارت بیشتری بر این واحدهای ضایعاتی داشته باشند.

بخشدار مرکزی بیان کرد: بسیاری از این افراد در حریم راه جویبار مشغول به فعالیت هستند که این امر چهره نازیبایی به مدخل ورودی و خروجی شهر وارد کرده است.

ایجاد صنایع تبدیلی و تبدیل مواد بازیافتی نیاز جویبار است

مدانلو با اعلام اینکه تفکیک و چرخه جمع آوری در این شهر انجام می شود خاطرنشان کرد: نبود مجموعه صنایع تبدیلی در این شهرستان تفکیک مواد بازیافتی را سرمایه ایی برای دیگر استان های دارای صنایع تبدیلی تبدیل کرده است و ایجاد صنایع تبدیلی و تبدیل موادبازیافتی به محصول جدید حجم زباله در این شهرستان را بسیار ناچیز خواهد کرد.

رئیس اداره بهداشت شهرستان جویبار با بیان اینکه همکاران مرکز بهداشت بازدیدهای بسیاری از این واحدهای ضایعاتی  به عمل آورده اند گفت: متاسفانه اکثر این واحدها شرایط مناسبی از لحاظ بهداشتی ندارد.

مهدی فکوری با اشاره به اینکه واحدهایی که از لحاظ  رعایت اصول بهداشتی در وضعیت بحران قرار دارند توسط مراجع قضایی باید پلمپ شوند افزود: واحدهایی که غیربحرانی هستند تنها به تذکرات بسنده کرده ایم.

رئیس محیط زیست شهرستان جویبار با اعلام اینکه حدود یک ماهی از پایش این واحدها توسط اداره محیط زیست شهرستان می گذرد، گفت: از لحاظ قانونی واحدهایی که مجوز فعالیت ندارند باید بسته شوند و این امر باید توسط اداره صنعت صورت گیرد.

ناصر کیایی بیان کرد: نظریه کارشناسی قطعی محیط زیست یک ماه زمان می برد و بعد از آن باید در خصوص فعالیت این واحدهای ضایعاتی تصمیم نهایی گرفته شود.

وی از طرح استقرار واحدهای ضایعاتی در شهرک صنعتی استقبال کرد و اظهار داشت: برای مستقر شدن ۲۰۰ واحد ضایعاتی به مساحت بالای زمین نیاز است و این کار بسیار زمان بر خواهد بود .    

واحدهای بازیافتی زیر نظر اتحادیه مصالح ساختمانی قرار دارند

رئیس صنعت ، معدن و تجارت شهرستان جویبار با اعلام اینکه تنها ۱۱ اتحادیه فعال در این شهرستان وجود دارد ، گفت: واحدهای مواد بازیافتی چون به حد نصاب نرسیده اند در حال حاضر زیر نظر اتحادیه مصالح و لوازم ساختمانی قرار گرفته اند.

بهرام عبدالله پور با اشاره به اینکه از سال ۸۶ پیگیری برای پروانه دار شدن این واحدهای ضایعاتی شروع شده، افزود: از ۲۰۰ واحد فعال ضایعاتی تاکنون ۷۰  واحد مجوز فعالیت خود را دریافت کرده اند.

وی با تاکید براینکه فعالیت این واحدها در شهرک بازیافت بسیار مناسب تر بود، اظهار داشت: به اکثر این واحدها مجوز داده نمی شود چون مکان ثابتی نداشته و قابل ساماندهی نیز نیستند.

وی تصریح کرد: از طریق فرمانداری ، شهرداری و نیروی انتظامی باید ستادی برای ساماندهی این واحدهای ضایعاتی در این شهرستان مستقر شود.

رئیس صنعت جویبار با بیان اینکه این واحدها در ایجاد اشتغال ، کار آفرینی و بازیافت مثمر ثمر هستند، گفت: این مساله گردش مالی خوبی برای این شهرستان دارد اما مسئولین باید نسبت به ساماندهی این حوزه جدی تر ورود پیدا کنند.

مدیر شهرک های صنعتی جویبار با بیان اینکه در جلساتی که برای استقرار واحدهای ضایعاتی برگزار شد زمینی به مساحت ۱۰ هکتار در ضلع جنوبی شهرک در نظر گرفته شد ، افزود: متاسفانه این زمین متصل به شهر کوهیخیل بوده که از لحاظ فاصله زیست محیطی مورد موافقت مردم منطقه نیز قرار نگرفته است.

محسن ولی پور با اشاره به اینکه عملا این زمین برای استقرار این واحدها منتفی شد، اظهار داشت: پیگیر گرفتن زمینی دیگر برای این واحد ها هستیم اما دو سالی طول خواهد کشید تا مسئله پیدا کردن زمین به نتیجه برسد.

کد خبر 4362790

منبع: مهر

کلیدواژه: جویبار شهرک صنعتی بوشهر کرمانشاه خبرگزاری مهر گرگان مشهد خرم آباد یاسوج شهرکرد شیراز خطبه های نماز جمعه بیرجند دهه کرامت زلزله سانحه تصادف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۴۹۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۵۴۳ مورد بازرسی از واحدهای صنفی محلات انجام شد

محمد جمالعباسی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سال گذشته با ۱۰۷۹ مورد بازرسی و نظارت بر عملکرد واحدهای صنفی شهرستان محلات توسط اداره صمت این شهرستان، ۱۱۱ پرونده به ارزش حدود ۲۴۰ میلیون تومان تشکیل و به اداره تعزیرات حکومتی این شهرستان ارجاع شده است.

وی با اشاره به فعالیت حدود ۳۰۰۰ واحد صنفی در محلات، گفت: سال گذشته با انجام ۱۴۶۴ مورد بازرسی از واحدهای صنفی شهرستان محلات، ۱۶۶ پرونده به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون تومان تشکیل و به اداره تعزیرات شهرستان محلات ارجاع شده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان محلات افزود: سال گذشته ۶۰ گزارش توسط ستاد خبری اداره صمت محلات دریافت و ۸۶ گشت مشترک توسط ادارات تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی، شبکه بهداشت و درمان، اتاق اصناف و جهاد کشاورزی انجام شد که طی این گشت‌ها ۳۷۱ واحد صنفی مورد بازرسی قرار گرفتند.

جمالعباسی گفت: همچنین پارسال از مجموع ۲۵۴۳ مورد بازرسی از واحدهای صنفی شهرستان محلات، ۲۷۷ پرونده با ارزش بیش از ۷۵۰ میلیون تومان به تعزیرات حکومتی این شهرستان ارسال شده است.

وی گفت: در حوزه قاچاق کالا نیز ۱۱۰ مورد بازرسی مشترک و مستقل با محوریت دخانیات، لوازم یدکی خودرو، لوازم خانگی و لوازم آرایشی و بهداشتی توسط اداره صمت محلات انجام شد.

کد خبر 6088532

دیگر خبرها

  • ۹۲ واحد طرح نهضت ملی مسکن تحویل متقاضیان شاهرود شد
  • ۲۵۴۳ مورد بازرسی از واحدهای صنفی محلات انجام شد
  • بازگشت به کار کارگران اخراجی شرکت پارس طبیعت سلولز گروه صنایع کاغذ پارس
  • خروج ۵ پزشک خانواده از چرخه بهداشت و درمان در جویبار
  • وزیر ارشاد از ابلاغ مصوبه برپایی بازار هنر ایران خبر داد
  • ناگفته‌هایی از مزایده زباله در ایران / پول‌سازی ۱۰ میلیارد دلاری آشغال‌ها در سال
  • فعالیت پایانه صادراتی در منطقه ویژه اقتصادی ازنا
  • صنعتگران اردبیلی در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادرات ایران
  • کارگران اخراجی کاغذپارس به کار برگشتند/ برچیدن بساط قرارداد‌های یک ماهه کارگری
  • یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال در دشتستان احیا شد