Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا-رئيس سازمان شيلات ايران از پيش بيني توليد بيش از يک ميليون و 250 هزار تن محصولات آبزي طي سال جاري خبر داد.
به گزارش سرويس اقتصادي آريا، حسن صالحي بيان کرد: طبق برآورد هاي صورت گرفته توليد و پرورش ميگو و ماهي در دريا به بيش از 10 درصد افزايش مي يابد.
وي افزود: سياست ما در زمينه صيد و صيادي در خليج فارس و درياي خزر حفظ روند موجود صيد، بازسازي ذخاير براي احياي ذخاير، اقتصادي بودن صيد و حفظ اشتغال موجود است و در حوزه درياي عمان و اقيانوس هند برنامه ما اين است که سهم بيشتري از صيد در اين آب ها داشته باشيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صالحي درباره توليدات ماهي به شيوه پرورش در قفس نيز اظهار داشت: با توجه به زير ساخت هايي که براي پرورش ماهي در دريا فراهم کرده ايم پيش بيني مي کنيم امسال بين 25 تا 30 هزار تن توليد با اين روش داشته باشيم.
وي با بيان اين که در سال 97 براي حداقل افزايش 10 درصدي صادرات محصولات شيلاتي برنامه ريزي شده است، خاطرنشان کرد: سال گذشته 124 هزار تن انواع محصولات شيلاتي به ارزش بيش از 500 ميليون دلار از کشور صادر شد.
معاون وزير جهاد کشاورزي درباره تاثير تشديد تحريم ها در حوزه صادرات و توليد محصولات شيلاتي گفت: ما براي صادرات محصولات شيلاتي به حوزه هايي که مطمئن هستند مانند اوراسيا، آسياي جنوب شرقي و حوزه خاورميانه مشکلي نداريم ضمن آن که حوزه هاي جديد براي صادرات در دستور کار ما قرار گرفته است.
وي ادامه داد: اخيرا ايران براي صادرات قزل آلا به اروپا توافق کرده و صادرات ميگو نيز مانند سال هاي قبل به کشورهاي اروپايي ادامه دارد.
صالحي افزود: خوشبختانه عمده نيازمندي هاي ما در بخش شيلات خارج از حوزه نفوذ آمريکا است و اروپائيان هم مايلند در برجام بمانند و ما هم از اين موضوع استقبال مي کنيم.
وي اضافه کرد: طي سه سال اخير تا حدودي زيرساخت هاي توسعه توليد آبزيان در دريا و پرورش ماهي در قفس در کشور فراهم شده و اين زير ساخت ها مورد تاييد سرمايه گذاران داخلي و خارجي است و اگر مشکل بانکي با اروپا شدت پيدا نکند در حوزه توليدات هم نگراني نداريم.
رئيس سازمان شيلات ايران در عين حال تصريح کرد: ممکن است در تامين برخي تجهيزات براي فرآوري محصولات شيلاتي مشکلاتي ايجاد شود، زيرا يک مرحله از فرآوري به خصوص براي فيله کردن و يا بسته بندي خاص ماهي به منظور افزايش ماندگاري و يا بخشي از پخت اوليه براي صادرات به روسيه نياز به ماشين آلات و تجهيزات مدرن دارد.
وي درباره رها سازي بچه ماهي براي احياي ذخاير ماهي در دريا نيز گفت: ما براي بازسازي ذخاير ماهي چند کار جديد انجام داده ايم که يکي از آن تکثير طبيعي در آب هاي شمال کشور با کمک روستاييان حاشيه رودخانه هاي مهم است.
صالحي افزود: امسال بيش از 30 ميليون عدد بچه ماهي با روش تکثير طبيعي در آب هاي شمال کشور رهاسازي شده و ما با کمک شوراي روستاها و تعاوني هاي صيادي پره توانستيم بخشي از مولدين به ويژه ماهي سفيد را به سر چشمه ها منتقل کنيم تا در نواحي تکثير طبيعي صورت گيرد و سپس بچه ماهي را در دريا رها کنيم.
وي دريابست را يکي ديگر از اقدامات سازمان شيلات براي تکثير ماهيان در جنوب کشور عنوان کرد و اظهار داشت: طي دوسال اخير به ويژه براي افزايش تکثير ميگو، اقدام به دريابست به مدت 15 تا 30 روز در زمان تکثير مولدين کرده ايم و ورود هرگونه شناور صيادي را با کمک تشکل هاي صيادي در مناطقي که تکثير صورت مي گيرد، متوقف ساخته ايم.
معاون وزير جهاد کشاورزي ادامه داد: اين اقدام در آب هاي بوشهر، خوزستان و هرمزگان بسيار موثر بوده است.
صالحي، ايجاد مزارع دريايي و فراهم کردن تاسيسات و پناهگاه در درون دريا براي تکثير و پرورش آبزيان را از ديگر اقدامات موثر براي بازسازي ذخاير دريايي عنوان و تصريح کرد: امسال ايجاد مزارع دريايي براي تکثير آبزيان افزايش خواهد يافت.
وي در عين حال از گسترش صيد با رشته قلاب در خليج فارس خبر داد و گفت: با اين روش، مقدار ماهي کمتر با ارزش افزوده بالاتر صيدي شود و اکنون بسيار از قايق هاي ما در لنگه و بندر عباس ، صيد ماهي يال اسبي را با رشته قلاب انجام مي دهند.
رئيس سازمان شيلات ايران عدم آسيب به کف بستر، صيد هدفمند ماهي ها و عرضه ماهي با کيفيت به بازار را از مزيت هاي صيد رشته قلاب بر شمرد.
وي با بيان اين که صيد تون ماهيان با رشته قلاب نيز در دستور کار اين سازمان قرار گرفته است، اظهارداشت: صيد تون ماهيان در حوزه آب هاي سرزميني جمهوري اسلامي ايران و يا حوزه منطقه انحصاري و اقتصادي کشور که زير 200 مايل از ساحل هستند، انجام خواهد شد.
صالحي پيش بيني کرد که فيله ماهي هاي صيد شده به روش رشته قلاب به علت کيفيت بالا و تازگي مورد استقبال کشور آسياي جنوب شرقي و آسياي دور قرار گيرد.
وي خاطرنشان کرد: روش صيد با رشته قلاب بيشتر توسط صيادان ژاپني، کره اي و تايواني به علت نوع تغذيه و مصرف گوشت خام ماهي صورت مي گيرد.


M-ch2531


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: توليد انواع آبزيان سال جاري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۴۹۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزش ۲ هزار و ۲۱۰ میلیاردی پرورش ماهی در قفس قشم

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به رشد قابل ملاحظه فعالیت‌های شیلاتی در این منطقه در سال گذشته، گفت: تولیدات صنعت پرورش ماهی در قفس در قشم بیش از دو هزار و ۲۱۰ میلیارد ریال ارزش داشته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قشم، مریم نوری بالانجی امروز در نشستی در همین رابطه با اشاره به حمایت‌های سازمان منطقه آزاد قشم از فعالیت‌های شیلاتی به ویژه پرورش ماهی در قفس و پرورش میگو، خاطرنشان کرد: در سال 1401 ارزش تولیدات واقعی پرورش ماهی در قفس قشم رقمی بالغ بر 840 میلیارد یال بوده است.

وی افزود: ارزش تولیدات واقعی پرورش ماهی در قفس قشم پارسال با رشد 163 درصدی نسبت به سال قبل‌تر، به دو هزار و 210 میلیارد ریال رسید که در نتیجه اجرای طرح‌های خوب شیلاتی و حمایت از فعالان این عرصه است.

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه حوزه پرورش ماهی در قفس قشم مورد توجه ویژه سرمایه‌گذاران در این منطقه است، افزود: میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این حوزه در سال گذشته در همسنجی با سال قبلتر 118 درصد افزایش داشته است.

نوری بالانجی حوزه پرورش میگو را نیز از دیگر حوزه‌های مورد توجه سرمایه‌گذاران در قشم عنوان کرد و گفت: ارزش سرمایه‌گذاری پرورش میگو در منطقه آزاد قشم در سال گذشته 208 درصد نسبت به سال قبل‌تر رشد داشته است.

وی بیان کرد: حجم تولیدات واقعی این محصول غذایی از یک هزار و 500 تن سال 1401 به دو هزار و 180 تن در سال گذشته رسید که نشان از رشد 45 درصدی داشته است.

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم، خاطرنشان کرد: در مجموع سال گذشته ارزش سرمایه‌گذاری‌ حوزه شیلات و آبزی‌پروری قشم در مقایسه با سال 1401 با رشد 131 درصدی همراه بوده است.

نوری بالانجی تعداد شرکت‌های فعال در قشم را 36 شرکت با 600 نفر نیرو اعلام کرد و گفت: پارسال شمار شرکت‌ها و نیروهای شاغل در این حوزه به ترتیب 63 و 79 درصد افزایش داشته است.

واگذاری 300 هکتار زمین به سرمایه‌گذاران پرورش میگو در قشم

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر رعایت ضوابط استاندارد اجرا و استفاده از شیوه‌های نوین در حوزه پرورش میگو، افزود: طبق تصمیمات اتخاذ شده حدود 300 هکتار زمین به صورت تفکیک شده برای واگذاری به سرمایه‌گذارانی که از سال‌ها قبل در نوبت انتظار بودند و نیز سرمایه‌گذاران جدید حوزه پرورش میگو با به‌کارگیری روش‌های نوین در نظر گرفته شده است.

نوری بالانجی بیان کرد: با هدف افزایش تولید در واحد سطح توسط تولیدکنندگان جزیره قشم و تبدیل جزیره به قطب تولید میگو کشور، سرمایه‌گذاران حوزه پرورش میگو از این پس ملزم به استفاده از شیوه‌های نوین، مکانیزه و دانش‌بنیان و همچنین رعایت ضوابط استاندارد اجرا این حوزه هستند.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌های لازم جهت تکمیل زنجیره ارزش برای حوزه‌های تامین خوراک و لارو برای تولید میگو در جزیره قشم نیز صورت گرفته است.

انتهای پیام/7558/

دیگر خبرها

  • اعلام آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات پزشکی به آفریقا
  • آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی به آفریقا
  • آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات پزشکی به آفریقا
  • رشد ۲۸ درصدی مبادلات تجاری از گمرکات کردستان در فروردین سال جاری
  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشور‌ها
  • اکسپو وعده صادق ۲ بود/ لزوم اصلاح رفع تعهد ارزی از ۳ کشور همسایه
  • لرستان؛ فرصت تولید و تجارتِ صنعت شیلات
  • ارزش ۲ هزار و ۲۱۰ میلیاردی پرورش ماهی در قفس قشم
  • ۲ هزار قطعه ماهی زینتی از مرز مهران به عراق صادر شد
  • استفاده از پایاب های کشاورزی در حوزه آبزی پروری