Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، تاریخ اجتماعی استان بوشهر به ویژه شهرستان دیر، نشانگر اصالت و نجابت ساکنین آن بوده و چارچوب‌های خاص زندگی و باورهای بومی آن، ظرفیت‌های گسترده‌ای را در راستای صیانت از هنجارها، باید و نبایدهای فرهنگی ایفا می کند و به طور قطع هویت فرهنگی و مذهبی شهرستان دیر، در توسعه پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی کمک کننده برنامه های عملیاتی دستگاه قضا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا، ریاست دادگستری شهرستان دیر به منظور مشارکت و بهره‌گیری از ظرفیت معتمدان، شناسایی معضلات و آسیب های اجتماعی و ارتقای امنیت اجتماعی، با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای متولی شهرستان دیر قصد دارد با احیای جایگاه حکمیت و نقش معتمدان و ریش سفیدان، فرهنگ صلح و سازش را در شهرستان دیر تقویت کند.

به همین منظور برای اولین بار در استان بوشهر، به همت دادگستری شهرستان دیر، همایش بزرگ ریش سفیدان و معتمدین محلی، با حضور معتمدان شهرستان و مسئولان در دیر، برگزار شد و رئیس دادگستری شهرستان دیر، معتقد است که برای احیای این سنت حسنه، همه باید به کمک دستگاه قضا بیایند و در این مسیر گام بردارند تا هرگونه اختلاف و خصومت خانوادگی ابتدا به ساکن وارد دستگاه قضایی نشود و سعی شود با استفاده از ظرفیت‌های اثرگذار دیگر ختم به خیر شود.

تشکیل شورای پیشگیری از جرائم

رئیس دادگستری شهرستان دیر صبح چهارشنبه در این همایش که در سالن شهید حکیمی دیر برگزار شد، گفت: به زودی شورای پیشگیری از جرائم با حضور ریش سفیدان و معتمدان در شهرستان دیر تشکیل خواهد شد.

عیسی نوشاد با بیان اینکه معتمدان محلی یکی از عوامل حل اختلافات محلی و عامل برقراری امنیت درجامعه هستند، اظهار داشت: قرار گرفتن در مسیر صلح و سازش و ارتقای فرهنگ داوری در جامعه توسط معتمدین و ریش سفیدان در جلوگیری از کج روی‌ها و ناملایمات می‌توانند نقشی تاثیر گذار داشته باشند.

نوشاد، هدف از برگزاری این همایش را استفاده از ظرفیت بالای ریش سفیدان و معتمدان در مناطق مختلف شهرستان عنوان کرد و افزود: ریش سفیدان، معتمدین و متنفذین قومی و مذهبی نقش موثری در حرکت مردم به سوی کاهش آسیب‌های اجتماعی و درگیری‌های قومی و مباحث امنیتی دارند.

رئیس دادگستری شهرستان دیر از تشکیل شورای پیشگیری از جرائم در شهرستان دیر خبر داد و گفت: این شورا به زودی با حضور ریش سفیدان، معتمدان و متنفذین در شهرستان دیر تشکیل خواهد شد و پرونده های خانوادگی ابتدا در این شورا تشکیل و توسط اعضای این شورا حل و فصل خواهد شد.

نوشاد با تاکید بر تکریم ارباب رجوع توسط مسئولان و همکاران قضایی خود، اظهار داشت: امروز در دستگاه قضایی شهرستان دیر این فضا ایجاد شده است که شهروندان عزیز بدون هیچ دغدغه و نگرانی و بدون هیچ وقت قبلی در اتاق همکاران و قضات شهرستان حاضر می شوند و مشکلات خود را مطرح می نمایند و دستگاه قضایی شهرستان این آمادگی را نیز دارد که برای از بین بردن اختلافات خانوادگی به محله و خانه های مردم بیاید و مشکلات را با حضور معتمدین حل و فصل نماید.

وی با بیان اینکه سالانه دو هزار پرونده ملکی و خانوادگی در شعبه اول حقوقی دیر به ثبت می رسد تصریح کرد:متاسفانه امروز اختلافات خانوادگی و ملکی درون خانوادگی در شهرستان دیر بسیار بالاست و این نشانگر این موضوع است که ریش سفیدان و معتمدان محلی نقش خود را به درستی ایفا نکرده اند.

رئیس دادگستری شهرستان دیر با اشاره به افزایش میزان طلاق در سطح استان به ویژه شهرستان دیر، تأکید کرد: خانواده های فرهنگی و متدین شهرستان در راستای افزایش سنت حسنه داوری و استفاده از ریش سفیدی و بکار گیری صبر و شکیبایی در هنگام بروز اختلافات خانوادگی، تلاش کنند.

احیای سنت ریش سفیدی

امام جمعه دیر نیز در این همایش گفت: احیای سنت ریش سفیدی و حضور افراد موجه برای حل و فصل اختلافات خانوادگی،باعث کاهش جرایم و آسیب های اجتماعی در جامعه خواهد شد.

حجت‌الاسلام سید علی حسینی اظهار داشت: تعامل و همدلی و سیاستگذاری مناسب بین دستگاه های اجرایی و فرهنگی برای استفاده از ظرفیت های مردمی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی امری ضروری است.

حسینی گفت: اگر در جامعه اسلامی اختلافی وجود داشته باشد مسائل دینی کم رنگ و مساجد نیز کم رونق خواهد شد.

امام جمعه دیر با بیان اینکه عزت جامعه اسلامی، در گرو وحدت و همدلی است، افزود: امروز در این موقعیت حساس که دشمن به دنبال ایجاد اختلاف بین مردم و مسئولان است و به شیوه‌های مختلف به ویژه از طریق فضای مجازی قصد دارد دستاوردهای نظام اسلامی را ناکارآمد نشان دهد می‌بایست با وحدت و همدلی نسبت به همه توطئه‌های دشمن هوشیار باشیم.

حسینی، ضمن تجلیل از ریاست دادگستری شهرستان دیر، برگزاری همایش معتمدین و ریش سفیدان و تشکیل شورای پیشگیری از جرائم در شهرستان دیر را در راستای کاهش جرایم و آسیب‌های اجتماعی برشمرد و گفت: سازش، زمینه‌ساز امنیت، محبت و از بین رفتن کینه و کدورت‌ها خواهد شد و خداوند به کسانی که میان اختلافات زن و شوهر، سازش برقرار کند پاداش هزار شهید در راه خدا عطا خواهد کرد.

ارتقای امنیت اجتماعی

فرمانده انتظامی شهرستان دیر نیز در این همایش گفت: ارتقای امنیت اجتماعی از جمله رویکردهای جدی مسئولان انتظامی است و برای تحقق این مهم از هیچ کوششی دریغ نمی شود.

فرهاد آراوند، با بیان اینکه، نیروی انتظامی به عنوان یک سازمان خدمت‌گذار در خدمت مردم است، اظهار داشت: وظیفه نیروی انتظامی حفظ امنیتی است که توسط همه افراد جامعه به دست آمده است.

فرمانده انتظامی شهرستان دیر گفت: با توجه به نقش موثر مردم در پیشگیری از جرائم، نیروی انتظامی با اجرای برنامه‌های مختلف سعی در بهره گیری بهینه از این ظرفیت به ویژه ریش سفیدان و معتمدان دارد.

فرهاد آراوند اظهار داشت: جرائم کوچک موجب بر هم زدن نظم و امنیت عمومی در شهر خواهد شد و نقش معتمدان و ریش سفیدان در کم کردن جرائم کوچک بسیار پر رنگ و حساس است.

حمایت از حل اختلافات اجتماعی

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری شهرستان دیر در حاشیه این همایش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: در هر جامعه‌ای معتمدین محلی، افراد متعهد و اثرگذار نقش بی‌بدیلی در کاهش جرایم و آسیب های اجتماعی دارند.

مسعود تنگستانی با بیان اینکه بزرگان و مصلحان سرمایه‌های اصلی جامعه هستند، اظهار داشت: ارتقا و گسترش فرهنگ صلح و سازش و حمایت از حل اختلافات اجتماعی از طریق غیرقضایی با بهره‌گیری از ائمه جماعات، ریش‌سفیدان، معتمدین می بایست بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری دیر با تاکید بر نقش رسانه‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی، گفت: رسانه‌ها جایگاه بسیار بالایی در جامعه دارند به طوری که جامعه سیاسی موفق است که در آن نقش رسانه فعال تر و پویاتر باشد.

گسترش برنامه‌های فرهنگی

بخشدار آبدان، نیز در حاشیه این همایش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی یک ضرورت است، گفت: معتمدان و ریش سفیدان جامعه بازوی توانمند نظام در تمام عرصه‌های مختلف اجتماعی و علی‌الخصوص صلح و سازش هستند.

ابوالحسن گنخکی با بیان اینکه درحل و فصل تمام آسیب‌های اجتماعی نقش بزرگان و معتمدان پررنگ است، اظهار داشت: آگاه‌سازی، گسترش برنامه‌های فرهنگی و استفاده از ظرفیت مردمی راهکارهای کاهش آسیب اجتماعی است.

بخشدار آبدان گفت: همدلی، همزبانی و همکاری معتمدین و بزرگان با دولتمردان در اجرای هرچه بهتر برنامه های اجرایی فرهنگی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی بسیار موثر خواهد بود.

در این همایش تعدادی از معتمدان و ریش سفیدان شهرستان دیر با اشاره به نقش موثر علما، ریش سفیدان، معتمدین و متنفذین قومی و مذهبی در حرکت مردم به سوی کاهش آسیب های اجتماعی و اختلافات خانوادگی و مباحث امنیتی، تاکید داشتند که بهترین راه برای کاهش ورودی پرونده‌ها اهتمام به بحث صلح و سازش و تبیین جایگاه صلح و به تبع آن اکرام مصلحین و ریش سفیدان توسط دستگاه قضایی شهرستان خواهد بود.

کد خبر 4362831

منبع: مهر

کلیدواژه: بوشهر حجت الاسلام سید علی حسینی دادگستری استان بوشهر شهرستان دیر بوشهر کرمانشاه خبرگزاری مهر گرگان مشهد خرم آباد یاسوج شهرکرد شیراز خطبه های نماز جمعه بیرجند دهه کرامت زلزله سانحه تصادف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۴۹۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش پیاده‌روی خانوادگی با جوایز ارزنده در یاسوج

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، به مناسبت هفته سلامت همایش پیاده‌روی خانوادگی در یاسوج برگزار می شود.
این همایش به همت دانشگاه علوم‌پزشکی یاسوج و با اهداء جوایز ارزنده برگزار می شود.
این همایش فردا جمعه ۷ اردیبهشت از ساعت ۷:۳۰ از بقعه مبترکه امامزاده عبدالله یاسوج آغاز می شود.

 

دیگر خبرها

  • برپایی بازارچه کسب‌وکار به همت دانش‌آموزان بندرانزلی
  • اجرای آیین دو هزار ساله بیل‌گردانی
  • برگزاری همایش پیاده روی خانودگی در بهبهان +فیلم
  • دومین جشنواره بازی‌های بومی محلی میناب در روستای گورزانگ برگزار شد
  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان
  • همایش دوچرخه سواری عمومی شهر غلامان
  • همایش کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در هفشجان
  • برگزاری جشنواره پخت نان محلی در شهرستان اهر
  • همایش پیاده‌روی خانوادگی با جوایز ارزنده در یاسوج
  • سلماس مهیای میزبانی جشنواره بین المللی شعر رضوی می شود