Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-24@16:33:49 GMT

‌خالی شدن ۳۳ هزار سکونتگاه‌ روستایی ازسکنه

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۵۰۰۰۵

‌خالی شدن ۳۳ هزار سکونتگاه‌ روستایی ازسکنه

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: از سال 1335 تاکنون 33 هزار سکونتگاه‌ روستایی خالی از سکنه شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، اسماعیل زیارتی نصرآبادی در آیین افتتاح سومین جشنواره سراسری اقتصاد و فرهنگ روستا با بیان اینکه از ابتدای شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران اقدامات ارزنده‌ای در راستای توسعه روستایی و توسعه زیرساخت‌ها در مناطق روستایی انجام شده است، گفت: در چهار دهه گذشته اقدامات بسیار خوبی در زمینه زیرساخت‌های روستایی همچون آب، برق، گاز و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. انجام شده اکه این اقدامات سخاوتمندانه و در کل دنیا بی‌نظیر بوده، ولی واقعیت‌های روستاهای ما چیز دیگری است‌.

وی ادامه داد: واقعیت روستاهای ما گویای این مهم است که نتایج برنامه‌های ما در حوزه توسعه روستایی، انتظارات موجود را برآورده نکرده است. بر اساس نتایج سرشماری‌های مختلف سال 1335 از 21 میلیون نفر جمعیت کشور 13 میلیون نفر در روستاها ساکن بوده اند. اگر این رقم تا به امروز می خواست ادامه پیدا کند، هم اکنون باید بین ۵۱ تا ۶۰ میلیون نفر در روستاها زندگی می‌کردند ولی در حال حاضر 20 میلیون و 700 هزار نفر معادل 25.9 درصد جمعیت کشور در روستاها ساکن هستند که این امر نشان دهنده عدم اثربخشی برنامه ها در حوزه روستایی است.

زیارتی با بیان اینکه از سال 1335 تا کنون 33 هزار سکونتگاه‌ خالی روستایی شناسایی شده است، گفت: اگر رصدی نسبت به وضعیت اشتغال در روستاها داشته باشیم از 20 سال قبل تاکنون آمار شاغلین بخش کشاورزی بین 4 میلیون تا 4 میلیون و 300 هزار نفر ثابت مانده است. این آمارها نشان‌دهنده این است که با توجه به محدودیت‌هایی که در تولید وجود دارد، بخش کشاورزی با حداکثر ظرفیت ایجاد اشتغال می‌کند.

وی ادامه داد: اگر خشکسالی توسعه یابد آمار شاغلان بخش کشاورزی کاهش پیدا خواهد کرد، پس بخش کشاورزی به تنهایی نمی‌تواند جمعیت ساکن در روستا را نگه دارد و باید در این خصوص راهکار و فکری نو صورت گیرد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه روستایی گفت: مهاجرت جمعیت روستایی در کشور ما و سایر نقاط جهان مهاجرت بی رویه نیست، اتفاقا مهاجرت کاملا با رویه است وقتی که فرد روستایی ترجیح می‌دهد در سکونتگاه‌های غیررسمی در بدترین شرایط مکانی ممکن زندگی کند، ولی از مزایای درآمد، خدمات رسانی و رفاه بیشتر برخوردار باشد، پس این مهاجرت یک مهاجرت با رویه است.

وی بیان کرد: ما نتوانستیم آن طور که انتظار می‌رود علی‌رغم ارائه خدمات، جمعیت را در روستا نگه داریم. حلقه مفقوده در توسعه روستایی بحث اقتصاد و فرهنگ روستایی است و متاسفانه به این دو مقوله بسیار مهم در توسعه روستایی کمتر توجه شده است‌.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه روستایی گفت: روستا را باید از منظر دیگر نگاه کرد، اگر قرار است اتفاقی در روستاها بیفتد، با نگاه‌های جدید باید این اتفاق صورت گیرد.

وی ادامه داد: از بدو تاسیس دهیاری از سال 82 تاکنون جمعا 15 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار بین دهیاری‌های کشور توزیع شده است، از مجموع این اعتبارات 80 درصد معادل حدود 12 هزار و 600 میلیارد تومان طی پنج سال اخیر بوده است‌.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه روستایی در پایان بیان کرد: علی‌رغم همه مسائل، مشکلات و تنگناهای دولت، این اعتبارات توسعه یافته است که این امر نشان دهنده اعتماد و باور دولت به مردم و نهادهای مردمی نسبت به واگذاری امور است‌.

انتهای پیام/4009

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۵۰۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم انداز روشن توسعه برق روستایی کردستان/ اجرای ۱۰۰ درصدی طرح «تکخوانی» کنتور برق روستاهای کردستان در سال ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزری خبرانلاین از سنندج، هیوا لهونیان با بیان اینکه طرح تکخوانی برق روستاها در راستای توسعه عدالت اجتماعی و توسعه ی پایداری برق روستاها اجرا میشود، اظهار کرد: با برنامه ریزی های مدون و راهبردی این شرکت در طول چند سال اخیر، بیش از ۸۵ درصد از روستاهای سطح استان تاپایان سال ۱۴۰۲ طرح تکخوانی اجرا و به اتمام رسیده است.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان با اشاره به اینکه کمتر از ۱۵ درصد روستاهای سطح استان مشمول این طرح باقیمانده است، گفت: در سال جاری با برنامه ریزی های منسجم و دقیق، کنتور برق ۲۳۶ روستای باقیمانده که مشمول ۱۴ هزار و ۷۸ خانوار روستایی میباشد از حالت بازفروش خارج و با احتساب آن تمام روستاهای استان، طرح تکخوانی اجرا و عملیاتی میگردد.

لهونیان با اشاره به اینکه در کل استان یکهزار و ۶۱۵ روستای دارای سکنه وجود دارد، گفت: از این تعداد روستا، تاکنون کنتور برق هزار و ۳۷۹ روستای استان تکخوانی و از حالت بازفروش خارج شده است.

لهونیان یکی از رویکردها و اهداف این شرکت در راستای توسعه عدالت اجتماعی، طرح «تکخوانی» نمودن برق روستاها را خواند و گفت: با اجرای این پروژه مشکلات مربوط به قرائت کنتورهای بازفروش و تطبیق با کنتورهای مادر از جمله اختلاف قیمت مصرفی درتعدادی محدود از روستاها، شفافیت و سهل الوصول شدن مطالبات مشترکین، حذف انشعابات غیرمجاز و ایجاد عدالت درصورتحساب های مصرفی مشترکین مرتفع خواهد شد.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان با بیان اینکه یکی از مطالبات همیشگی روستاییان تامین برق پایدار و بهره مندی از شرایط انشعاب و انرژی همچون مشترکین شهری است، افزود: در همین راستا با هدف ساماندهی قرائت و استفاده روستاییان ازخدمات غیرحضوری، طی سه سال اخیر طرح تکخوانی نمودن برق مشترکین روستایی با جدیت دردستورکار این شرکت قرار گرفته است.

شایان ذکر است با اجرای این پروژه منبعد روستاییان می توانند بخش عمده ای از خدمات خود را به صورت غیر حضوری و در بستر اینترنت یا از طریق “اپلیکیشن برق من” دریافت کنند که از جمله این خدمات می توان به دریافت و پرداخت صورتحساب، مشاهده روند مصرف، دریافت انشعاب آمپری و آزمایش لوازم اندازه‌گیری و…. اشاره کرد.

در حال حاضر بیش از ۷۵۰ هزار مشترک در بخش های مختلف خانگی، کشاورزی، صنعتی و اداری از خدمات شرکت توزیع برق کردستان بهره مند هستند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898450

دیگر خبرها

  • صنایع کوچک روستایی در استان همدان توسعه می‌یابد
  • جای خالی آموزش‌های شهروندی در تهران | ۴۰۰ مسجد در طرح فرهنگی آرمان ۱ و ۲ فعالیت کردند
  • توسعه سیستم‌های مخابراتی کردستان با سرمایه‌گذاری ۹۱ میلیارد ریالی
  • طرح هادی مهم‌ترین ابزار مدیریت توسعه روستایی است
  • لزوم توسعه خدمات کتابخانه‌ای در حاشیه شهرها و مناطق روستایی سنندج
  • چشم انداز روشن توسعه برق روستایی کردستان/ اجرای ۱۰۰ درصدی طرح «تکخوانی» کنتور برق روستاهای کردستان در سال ۱۴۰۳
  • سند نقشه راه کشاورزی در استان همدان برای نخستین بار در کشور تدوین شد
  • ۵۸۷ روستای استان ایلام از نعمت گاز برخوردارند
  • اصفهک، روستایی کویری که در مسیر جهانی شدن است
  • اصفهک؛ سفری به عمق زیبایی در دل کویر/ روستایی مطرح در سطح جهانی