Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرستان گرم وخشک رودبارجنوب در کنار تهدیدهایی که دارد پتانسیلهایی از جمله پرورش شتر به عنوان یک صنعت پرسود را نیز به همراه دارد که این سرمایه بومی مورد توجه قرار نگرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، پرورش شتر طی سالهای اخیر به عنوان یکی از پر سودترین بخشهای دامداری در کشور مورد توجه بیشتر قرار گرفته است این حیوان به دلیل شرایط خاص فیزیکی برای زندگی در شرایط سخت است و به گفته برخی کارشناسان میتوان از شتر تعبیر خرما را در بخش کشاورزی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این حیوان با کمترین هزینه ممکن برای نگهداری به دلیل دستگاه خاص گوارشی منحصر به فرد، بی ارزشترین گیاهان را از لحاظ تغذیه ای تبدیل به سلولز و انرژی می کند و این درحالی است که در شرایط کم آبی نیز این حیوان تا مدتها هیچ نیازی به آب ندارد.

این خصوصیات شتر را به سرمایه ای سرگردان در کویر تبدیل کرده است که در استان کرمان کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

شهرستان رودبارجنوب با دارا بودن بالغ بر ۸ هزار و ۵۰۰ نفر شتر بزرگترین مرکز پرورش شتر استان کرمان است و از قطب‌های پرورش شتر محسوب می‌شود، اما این قطب کاملا سنتی و برپایه عادت مردم در پرورش این دام شکل گرفته است و برنامه منسجم و دقیقی برای توسعه این صنعت در این شهرستان‌ وجود نداشته است.

شتر به علوفه بسیار کم، آب محدود، عرصه وسیع بیابانی نیاز دارد و در مقابل بیماری‌های و همچنین اختلاف دما بسیار مقاوم است و از تمام اعضای این حیوان نیز می‌توان بهره اقتصادی برد.

در شرایطی که خشکسالی و کم آبی بسیاری از دامهای استان را تلف کرده و هر سال از جمعیت گاو و گوسفندهای دامداران کم می شود چرا تاکنون طرح پرورش شتر که در این شرایط به خوبی رشد و نمو می کند و درآمدزایی بالایی نیز برای صاحبانش دارد مورد توجه قرار نگرفته است.

در شرایط بحرانی خشکسالی در کرمان و در حالی که همچنان در استان بارانی نمی بارد و چشمه ها و چاهها هر سال با کاهش سطح آب روبرو هستند مدیریت مصرف آب و اقتصاد تنها تغییر الگوی کشت در کشاورزی و یا صرفه جویی در مصرف آب و اجرای طرحهای مکانیزه آب نیست بلکه با یک مدیریت برنامه محور می توان از چنین شرایطی نیز استفاده کرد و در نهایت موجب تقویت اقتصاد روستاها به عنوان پایه اقتصاد جامعه شد

علی ای حال، در شرایطی که محدودیت آب و علوفه به مشکل اصلی دامداران این منطقه  تبدیل شده است و قاچاق دام و واردات بی رویه و گسترش برخی بیمار‌ها نیز هر روز از ارزش اقتصادی پرورش دام می‌کاهد. هرچند با انجام تمهیداتی نظیرهویت گذاری دام وتشدید مبارزه با قاچاق، واکسیناسیون و… تا حدی زیادی از این مشکلات کاسته شده است، اما با محدودیت علوفه که به دلیل کاهش نزولات جوی است دراستان کرمان می‌توان با تغییر دیدگاه در کنار پرورش دام‌های سبک و سنگین پرورش شتر را نیز با جدیت بیشتر دنبال کرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۵۰۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش و پرورش محوری‌ترین دستگاه در شکل‌گیری هویت نسلی است

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: آموزش و پرورش محوری‌ترین دستگاه در شکل‌گیری هویت نسلی است و هر کس باید نسبت به شکل‌گیری هویت نسلی آینده کشور نقش خود را به خوبی ایفا کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، رضا رضایی صبح امروز در مراسم غبارروبی مرقد مطهر شهدا در گلزار شهدای کرمان با بیان اینکه بیانات مقام معظم رهبری در جمع معلمان شور آفرین و انگیزه بخش بود، اظهار داشت: دیدار رهبر انقلاب با معلمان به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم، دریایی از شعف، انگیزه و امید را در فرهنگیان برای اتفاقات خوب آینده ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری عالمانه و با اشراف کامل مسائل و برنامه‌های آموزش و پرورش را در دیدار با معلمان تبیین کردند، افزود: یک نکته قابل تامل این است که بیانات حضرت آقا تکلیفی را برای همه روشن می‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه هر کس باید نسبت به شکل‌گیری هویت نسلی آینده کشور نقش خود را هم خوب ایفا کند، گفت: با توجه فرمایشات حضرت آقا، در شکل‌گیری هویت نسلی آینده محوری‌ترین دستگاه آموزش و پرورش است و همه باید کمک کنند تا مجموعه دستگاه‌ها در زمینه حمایت وظیفه خود را به خوبی ایفا کند.

وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین مبنای تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزش و پرورش استان کرمان است، ادامه داد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تهیه نقشه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین در سال 1402 آموزش و پرورش استان در این زمینه در سطح کشور پیشگام بوده است.

رضایی بیان کرد: مقام معظم رهبری ضمن تاکید بر نقش موثر فرهنگیان در کشور، رسالت خطیر معلمان و آموزش و پرورش را به جامعه فرهنگی، مردم و مسئولان یادآوری کرد و شور نشاط و پویایی را به آموزش و پرورش تزریق کرد.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب نسبت به اقدامات معاونت پرورشی هم تاکید داشتند، گفت: معاونت پرورشی استان هم باید به صورت جدی نسبت به موضوع دانش آموز با نگاه راهبردی بر اساس ویژگی بومی و منطقه‌ای وارد شود.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • آموزش و پرورش محوری‌ترین دستگاه در شکل‌گیری هویت نسلی است
  • واکنش امید نورافکن به عکس جنجالی؛ به این حیوان علاقه دارم!
  • بی‌هویتی اراضی به یک ابرچالش تبدیل شده است
  • بازار سرمایه یکی از مصادیق دقیق مشارکت مردم در اقتصاد است
  • تهدیدها را در توزیع برق به فرصت تبدیل کرده ایم
  • لرستان؛ فرصت تولید و تجارتِ صنعت شیلات
  • نمایش زجر به قیمت لایک!
  • فرصت عوامل آموزشی و تربیتی مدارس برای ثبت تجربیات خلاقانه و نوآورانه تا ۲۰ اردیبهشت
  • افتتاح نمایشگاه فرصت‌های متنوع یادگیری در هفته گرامیداشت مقام معلم
  • صفحه نخست روزنامه‌های امروز استان کرمان ـ سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه