Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@11:39:12 GMT

فیلم‌دیدن، بهترین راهنمای فیلم ساختن

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۵۱۲۵۷

فیلم‌دیدن، بهترین راهنمای فیلم ساختن

فتح قله «مرو" با طی بی‌رحمانه‌ترین مسیر ممکن، موضوع مستندی است که «جیمی چین» و «الیزابت چای ورسارهلای» آن را کارگردانی کرده‌اند و خانه مستند اصفهان به اکران و نقد آن پرداخت.

به گزارش ایمنا، محمود عرفانی تحلیل گر مستند «مرو» در نشست نقد این مستند که عصر روز سه‌شنبه _نهم مردادماه_ در نگارستان امام خمینی(ره) برگزار شد، گریزی به دیگر مستندهای اکران شده در فصل ورزشی سینمای مستند خانه مستند اصفهان زد و اظهار کرد: پایه و اساس مستند «ایکاروس» بر مبنای گزارش با حالت توصیفی بود و مستند «سنا»، مشخصات مستندهای آرشیوی را داشت اما پایه و اساس مستند «مرو» بر مصاحبه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال‌ها پیش اتفاقی رخ‌داده و مستندساز، سراغ گفتگو باکسانی رفته که در آن حادثه حضورداشته‌اند، سپس با استفاده از فلش بک، داستان خود را روایت کرده است.

وی خاطر نشان کرد: هیچ مستندی کاملاً بی‌طرف نیست چون به‌هرحال از چشم یک فیلم‌ساز با شواهد او روایت‌شده و تعریف مستند در حوزه نشانه‌شناسی نیز «بازنمایی هنرمندانه واقعیت» است. افراد، حقایق را به شکل متفاوتی درک می‌کنند و به شکل معنی‌داری نیز منتقل می‌کنند.

عرفانی با اشاره به اینکه بازنمایی به دو شکل مستقیم و غیرمستقیم رخ می‌دهد گفت: یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های مستند این است که باید حدود بازسازی آن مشخص باشد. اگر بین بازسازی و تصویر اصلی تفاوتی وجود نداشته باشد نوعی بدجنسی به شمار می‌رود و کار را وارد مقوله مستندهای جعلی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بیش از سی ژانر در سینمای داستانی وجود دارد ادامه داد: صدها و هزاران فیلم بر اساس این ژانرها ساخته‌شده اما هیچ‌یک از آن‌ها تکراری نیست، به این سبب که هر فیلم‌ساز ایده و شکل روایت منحصربه‌فرد خود را دارد.

از دید عرفانی مهم‌ترین چالش مستند «مرو»، رسیدن به یکی از قله‌های کوه هیمالیا از طریق مسیری به نام «بال کوسه» بود که هیچ‌کس تاکنون موفق به طی آن نشده است. این تحلیل‌گر همچنین اظهار کرد: در این فیلم، به‌موازات داستان فتح قله، داستان‌های دیگری هم روایت می‌شود که جذابیت مستند را دوچندان می‌کند.

وی با تأکید بر اهمیت تدوین فیلم در مراحل ابتدایی خلق آن ادامه داد: در مستند «مرو» با استفاده از مصاحبه‌ها به‌جای نریشن، اطلاعاتی به شکل تدریجی و پله‌ای به مخاطب داده می‌شود که مشخصاً می‌توان دریافت هنگام تدوین حاصل نشده و از مرحله نوشتن فیلم‌نامه شکل‌گرفته است.

عرفانی فیلم دیدن را بهترین راه برای فیلم ساختن دانست و گفت: به‌اندازه هر انسان برای فیلم‌سازی راه وجود دارد و فراگیری شیوه‌ها تنها مسیر فیلم‌سازی را هموارتر می‌کند.

وی یادآور شد: جشنواره‌ها نباید هدف فیلم‌ساز باشند اما نباید آن‌ها را نیز به‌کلی فراموش کرد. به یاد داشته باشیم کسانی که اولویت اولشان فیلم‌سازی است و نه کسب شهرت و مقام، موفقیت را زودتر از دیگران تجربه می‌کنند.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سینما سینمای مستند اصفهان شهردار اصفهان ریاست جمهوری ورزشگاه نقش جهان فناوری های نوین مدیریت شهری اصفهان فردا زاینده رود کشاورزی حمل و نقل عمومي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۵۱۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا همه خون‌ها قرمز هستند؟

خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ مریم ملی؛ شاید دیدن خون آبی‌رنگ همان قدر عجیب باشد که یک روز آسمان را کاملاً قرمز ببینیم، با این تفاوت که دیدن یک آسمانِ کاملا قرمزِ یک دست در سیاره ما محال است ولی دیدن خون آبی این قدرها هم دور از ذهن نیست!

خون ما از دو بخش تشکیل شده، بخش سلولی که شامل همان گلبول‎های قرمز و بخش مایع که همان پلاسما است اما همه موجودات زنده چنین ترکیبی در خونشان ندارند و دقیقا به همین خاطر خون همه جانداران قرمز نیست. گلبول‎های قرمزی که در خون ما انسان‎ها و کلی جاندار دیگر وجود دارد یک پروتئین به نام «هموگلبین» دارند که مسئول حمل اکسیژن در پلاسمای خون است. این پروتئین در ساختارش آهن دارد برای همین هم هست که می‏گویند وقتی آهن خون کم بشود شما کم خون می‎شوید و باید قرص آهن بخورید.

هموگلبین باعث می‏شود خون‎مان به رنگ قرمز در بیاید حالا اگر جانداری این ماده را در خونش نداشته باشد مایعی که درون بدنش در حال حرکت است چه رنگی می‎شود؟ عنکبوت‎ها، ماهی‎مرکب، اختاپوس و سخت پوستان مثل خرچنگ نعل اسبی خون‎شان آبی است.

خیلی عجیب و غریب به نظر می‎رسد ولی علت این ماجرا خیلی ساده است، خون این جانداران آن پروتئین معروف که نامش هموگلبین بود را ندارد به جایش پروتیینی دارد که مس در آن حل شده و مسئول انتقال اکسیژن به قسمت‎های بدن است! خون آبی خیلی غیر منتظره و شگفت انگیز به نظر می‎رسد ولی از این عجیب‎تر هم داریم، خون زرد! خیار دریایی و بعضی از سوسک‎ها خون‎شان زرد است، توی خون این جانداران رنگ‌دانه‌های زردی به نام «وانابین» وجود دارد که باعث زردی خون می‌شود و این ماده مسئول انتقال اکسیژن به بقیه بدنشان نیست. محقق‌ها هنوز دارند آزمایش می‌کنند تا بفهمند وانابین در خون زرد این جانداران دقیقا چه کاربردی دارد.

 بالاخره می‌رسیم به خون سبز که نتیجه وجود «کلروکرئورین» در خون بعضی از جانداران است. زالو و کرم‎ها تا وقتی اکسیژن خوبی به آن برسد خون سبز دارند ولی وقتی خون‎شان غلیظ شود و اکسیژن کمتری داشته باشد آرام آرام به قرمز روشن در می‎آید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد
  • اوزونیدیس: رتبه پنجم و هفتم تفاوت ندارد، مهم ساختن تیم است
  • ببینید | «ابو جهاد» به روایت مستند
  • نقد فیلم مست عشق / شکستی مفتضحانه برای حسن فتحی
  • فیلم تعجب و بهت عرب‌ها از دیدن نیسان طلایی سایپا!
  • معرفی بهترین مستندهای جهان
  • مستند «ابوجهاد» از شبکه مستند پخش می‌شود
  • آیا همه خون‌ها قرمز هستند؟
  • رئیسی: تعلیم‌وتربیت اساسی برای ارتقا یک نسل است (فیلم)
  • آموزش و پرورش برای ما «مساله اول کشور» است