Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-28@01:11:41 GMT

مخالفت وزیر با طرح مالیات بر عایدی سرمایه

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۵۱۴۵۴

مخالفت وزیر با طرح مالیات بر عایدی سرمایه

از سال گذشته که بازارهای مختلف شروع به نوسان کرده اند به نوعی سود دلالی بیشتر شده است و تقریباً هر ماه پول های سرگردان به یک بازار وارد می شوند و سود کلانی را به دست می آورند و سپس به بازار دیگری وارد می شوند. از این رو طرح مالیات بر عایدی سرمایه اخیراً مطرح شده است اما هنوز این طرح به مجلس نرفته، مخالفانی را پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک اقتصادی، سال گذشته بود که نوسانات در بازارهای مختلف آغاز شد. بانک مرکزی نیز با طرح کاهش نرخ سود سپرده های بانکی به منظورکاهش نرخ سود تسهیلات بانکی و کمک به تولید، بنزینی بر روی آتش نوسانات بازارها ریخت. با کاهش نرخ سود سپرده  بانکی نه تنها نرخ سود تسهیلات بانکی کاهش نیافت بلکه موجب شد که سرمایه ها از بانک ها خارج شوند و هر روز به یک بازار ورود پیدا کنند و موجب تشدید نوسانات و بر هم ریختگی قیمت در آن بازار شوند. بانک مرکزی و مسئولین دولتی بسته ها و طرح های مختلفی را برای کنترل این نوسانات و کاهش جریان دلال بازی مطرح و اجرا کردند اما هیچ کدام آن گونه که باید جواب نداد. به تازگی طرحی مطرح شده است که به نظر می رسد از همه طرح های اجرا شده جهت کنترل نوسانات بازارها، موثرتر است.

به گفته حسین میرشجاعیان معاون وزیر اقتصاد قرار است طرح دو فوریتی اخذ مالیات بر عایدی سرمایه به زودی در مجلس پیگیری و اجرا شود. به گفته وی این طرح می تواند از حجم مشکلات اقتصاد بکاهد و با این طرح می توان جلوی بسیاری از سفته بازی ها را گرفت.

سید کامل تقوی نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی کشور نیز در مورخه 6 مرداد 1397 در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در پاسخ به پرسشی در مورد مالیات بر عایدی سرمایه گفت: مالیات بر عایدی سرمایه یکی از مالیات های مدرن در دنیا است. این مالیات یک ابزار دقیق برای کنترل سوداگری است و برای اجرای آن نیاز به زیرساخت های اطلاعاتی است که اکنون فراهم شده است.

شایان ذکر است که بر اساس این طرح اگر مثلاً کسی خانه ای را خرید و فروش کند و از این بابت درآمدی را به دست آورد و این درآمد بیش از حد معمول و نرخ تورم باشد، باید مالیات آن را پرداخت کند. البته قانون برای افراد عادی که قصد کسب درآمد از خرید و فروش خانه ندارند و می خواهند تنها خانه دار شوند معافیت در نظر گرفته است.

حالا این طرح با همه مزایای خود، هنوز به مجلس نرفته مخالفانی را پیدا کرده است. از جمله این مخالفان عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی است. وی طی مصاحبه ای در مورخه 6 مرداد 1397 اعلام کرده است: بنده کاملاً با مالیات بر عایدی سرمایه مخالفم، زیرا کشوری که نیاز به سرمایه گذاری دارد هرگونه تهدید سرمایه به شکل عمده حتما نتیجه عکس خواهد داد. نمی توانیم سیاست کمالگرای مطلق در اخذ مالیات داشته باشیم زیرا تهدید سرمایه آثار منفی زیادی دارد و جایی که ارزش افزوده ایجاد می کند نباید تهدید شود.

این مخالفت آخوندی در حالی اتفاق می افتد که گویا وی خبر ندارد در طول یک سال گذشته دلالان با ورود به بازار مسکن و خرید و فروش های سوداگرانه، چه بلایی سر قیمت مسکن آورده اند و چه سودی را به جیب زده اند بدون آنکه مالیات آن را پرداخت کنند.

باید در پایان باز هم به این نکته اشاره نمود که این طرح کاری  به پول مردم و تقاضاهای اصلی و حقیقی ندارد و این موارد از پرداخت مالیات معاف اند. همچنین سرمایه تولیدکنندگان مسکن اعم از شخصی ساز و انبوه ساز که خانه های نوساز را برای اولین بار در بازار عرضه می کنند، معاف از این مالیات می باشند. بنابراین بهتر است بیش از این عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در زمین دلالان بازی نکند و اگر کاری را در حوزه مسکن انجام نمی دهد حداقل با طرح های مفید این چنینی مخالفتی نداشته باشد.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۵۱۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش همتی به سخنان قالیباف: با علل تورم که موجب سفته بازی است مقابله کنید/ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

به گزارش جماران؛ عبدالناصر همتی رییس پیشین بانک مرکزی نوشت: رئیس مجلس گفته اند؛ مالیات بر سوداگری شامل ۰/۵ درصد جامعه میشود و نگرانی ندارد!

حتی اگر درصد اعلامی درست هم  باشد، این نوع اظهار نظر بی توجهی به کار کرد علم اقتصاد و انتقال اثرات غیر مستقیم این نوع از مالیات ها به سایر طبقات جامعه و فراهم شدن اسباب خروج سرمایه از کشور است.

در واقع بر مبنای مالیات بر عایدی سرمایه از کسانى که به حکم عقل،در مقابل تورم از خودحفاظت می کنند، مالیات گرفته و صرفِ مخارجی میکنند که  غالباً برای رشد اقتصادی زیانبار هستند . 

بهتر است به جای این اقدامات، با علل تورم که موجب سفته بازی است، مقابله کنید و این قدر هم زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید! 

 

دیگر خبرها

  • «مشوق‌های مالیاتی هدفمند سرمایه گذاری» گامی مهم درجهت رونق تولید و افزایش مشارکت مردم
  • چه کسانی با مالیات بر عایدی سرمایه مخالف هستند؟
  • قانون جدید مالیات؛ زمینه ساز کتمان معاملات
  • لایحه جدید مالیاتی دولت به نفع تولید و در جهت جذب سرمایه در بخش مولد است؟
  • ماجرایی تازه برای خریداران طلا/ مالیات جدید در راه است؟
  • کنایه سنگین همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • کنایه سنگین همتی به سخنان قالیباف/ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • واکنش همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • واکنش همتی به سخنان قالیباف: با علل تورم که موجب سفته بازی است مقابله کنید/ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • لزوم بازنگری در زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه