Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ دفاع و اشاعه سخنان ارزشمند و اندیشه‌های به حق اهل بیت (ع) و نشر آنها یکی از مهمترین و ضروری‌ترین اقداماتی‌است که می‌تواند در شرایط روز جامعه مسیر صحیح و بی‌نقص اهل بیت را برای ما روشن کرده و به سوالات بسیاری پاسخ دهد. بر همین اساس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) در جدیدترین تولید خود اقدام به طراحی و تولید نرم‌افزار نورالولایه2 و ارائه گنجینه منابع معتبر امامت و ولایت در قالب کتابخانه دیجیتالی نور کرده است که راه را برای محققان و پژوهشگران این حوزه هموار کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این نرم‌افزار حاوی گوشه‌ای از آثار نگاشته شده در عرصه گفتگو‌های بین مذاهب است که به پاسخ گویی به شبهات و دفاع از اندیشه‌های به حق اهل بیت (ع) می‌پردازد و در مجموع نسخه اول این نرم‌افزار متن کامل ۱۲۶ جلد از منابع مهم در زمینه امامت و ولایت را در اختیار پژوهشگر قرار می‌دهد.

همچنین، در این کتابخانه رایانه‌ای، کتاب شریف «عبقات الانوار فی امامه الائمه الاطهار» برای نخستین‌بار به صورت دیجیتالی عرضه شده است و دسترسی به متن کامل کتاب‌هایی چون: نفحات الازهار فی خلاصه عبقات الانوار، احقاق الحق و ازهاق الباطل، الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ترجمه فارسی الغدیر نیز برای کاربر فراهم شده است.

ارتباط دو سویه متون فارسی و عربی به یکدیگر، امکان دسترسی به متن و ترجمه کتب برنامه، جستجوی موضوعی در بیش از ۳۰ هزار عنوان باب از طریق فهرست گزینشی، قابلیت جست‌وجو از طریق ریشه و مشتق درمتن کامل ۷ دوره لغت‌نامه عربی و فارسی، قابلیت جستجوی پیشرفته در تمام متون از طریق کلمه و عبارت، امکان نمایه زنی، حاشیه نویسی، رنگی کردن و علامت گذاری بر روی متون و... از‌جمله قابلیت‌های کار آمد و امکانات متنوع نرم‌افزار نورالولایه است که دسترسی به کتب برنامه و پژوهش در آن‌ها را برای کاربر بسیار آسان کرده است.  
نسخه دوم نرم‌افزار نورالولایه با الحاق منابع جدید و با رابط کاربری جدید و آسانتر به‌تازگی منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. در این نسخه جدید متن ۵۵۵ عنوان کتاب در ۱۱۲۲ جلد از منابع مهم در زمینه امامت و ولایت، به زبان عربی و فارسی قرار گرفته است.
در این نرم‌افزار امکان محدودکردن کتب برنامه بر اساس موضوعاتی ازجمله کلام شیعی، مبانی و ادله امامت، ادله قرآنی امامت، ادله روایی امامت، نقد و پاسخ به شبهات، فضایل و مقامات، نقد مبانی و دیدگاه‌های اهل‌سنت، مناظرات و پرسش‌وپاسخ، مبانی فقهی و کلامی امامیه، فقه و کلام تطبیقی، نهج‌البلاغه و شروح، نقد وهابیت، مستبصرین، سرگذشت‌نامه‌ها و... فراهم شده است.  
کتاب‌شناسی و گزارش اجمالی درباره محتوای منابع و شرح‌حال نویسندگان کتب و متن قرآن کریم به همراه ترجمه فارسی، اردو و انگلیسی و همچنین ارائه چند دوره لغت‌نامه از قابلیت‌های این برنامه است. قابلیت جست‌وجو در آیات قرآن کریم، استفاده از موتور جست‌وجوی جدید و پیشرفته، امکان ایجاد میز پژوهشی جهت انجام و ثبت پژوهش‌های کاربر و قابلیت جست‌وجو در لغت‌نامه و ارتباط با متن از دیگر امکانات این نرم‌افزار است.   ‌استفاده از رابط کاربری جدید با کاربری آسان، دسترسی به ابزار پژوه‌نگار جهت یادداشت‌برداری از کتب برنامه و ساماندهی آنها، امکان به‌روزرسانی برنامه از طریق اینترنت و ارسال نظر توسط کاربر و اتصال متن اصلی تعدادی کتب عربی با ترجمه فارسی آن‌ها دیگر قابلیت‌های این نرم‌افزار است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا فناوری اطلاعات نرم افزارهای قرآنی نرم افزار نرم افزار مذهبی مرکز نور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۵۱۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توانایی زبان فارسی در گرو این است كه زبان علم باقی بماند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی شیوا، عضو هیئت‌علمی گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در یک گفگوی تلفنی در مورد چگونگی افزایش توان زبان فارسی در ساحت توانمندسازی گنجینه واژگانی گفت: برنامه‌ریزی زبانی یك برنامه‌ریزی سنجیده علمی، حساب شده برای حال و آینده زبان بر اساس داشته‌های زبان است.

او افزود: برای برنامه‌ریزی زبانی باید همپای دانش‌های روز و در حد توان و یا بیشتر باید واژه‌سازی و واژه‌گزینی انجام شود و علم روز را به زبان خودمان بیاموزیم.

شیوا با بیان اینكه توانایی زبان فارسی امروز در گرو این است كه زبان فارسی زبان علم باقی بماند یا اگر كاستی‌هایی در این زمینه وجود دارد برطرف شود تصریح كرد: جلوه‌گاه این برای برنامه‌ریزی زبانی می‌تواند در نهادهایی مانند فرهنگستان زبان و ادب فارسی باشد.

عضو هیئت‌علمی گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار داشت: اگر زبان فارسی بتواند از عهده تعبیر و اصطلاح‌گزینی برای واژه‌های تخصصی در هر زمینه‌ای برآید می‌توان به ماندگاری درازمدت آن کاملاً امیدوار بود.

*** رخنه زبان بیگانه، زبان را از پویایی باز می‌دارد

وی با اشاره به اینكه امروزه در حوزه علوم جدید بسیاری از اصطلاحات و واژگان وارد زبان فارسی شده است بیان داشت: اگر دروازه‌های زبان را به حال خود رها كنیم و به روی زبان بیگانه گشوده باشد به مرور واژگان بیگانه چنان در زبان رخنه می‌كند كه زبان را از پویایی باز می‌دارد و به وابستگی عادت می‌دهد.

شیوا اذعان داشت: واژه‌سازی یكی از مهم‌ترین اركان در برنامه‌ریزی زبانی است و باعث می‌شود ‌شان زبان حفظ شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توانایی زبان فارسی در گرو این است كه زبان علم باقی بماند
  • تفکرات شهید مطهری قابلیت پاسخگویی به شبهات جامعه امروز را دارد
  • باج‌افزار‌ها چطور باج می‌گیرند؟
  • باج‌افزارها چطور باج می‌گیرند؟
  • «سرزمین شعر» ۱۵ میلیون نفر بازدید کننده داشت
  • وزیر : مودم‌ تولید داخل نمی‌تواند سرعت بالا داشته باشد
  • باج‌افزارهای جدید چطور حمله می‌کنند؟
  • گوگل پلی قابلیت دانلود هم‌زمان چند اپلیکیشن را فراهم کرد
  • کپی گوگل از روی اپل: قابلیت دانلود هم‌زمان چند اپلیکیشن در گوگل‌پلی
  • رونمایی از مزدا EZ-۶ در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۲۴