Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

 

به گزارش جماران، نطق میان دستور محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در جلسه علنی  امروز مجلس به شرح زیر است: 

 

«بسم الله الرحمن الرحیم»

 

 

به ملت شریف ایران، به مردم سختکوش استان یزد و به زنان و مردان افتخار آفرین اردکانی، صمیمانه درود می فرستم و از خداوند بزرگ گشایش در همه امور کلان و خرد جامعه و نظام و کشور را مسئلت دارم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به حسب وظیفه نمایندگی توجه افزون تر مسئولان محترم کشوری و استانی را به مسائل استان یزد و شهرستان اردکان که سهم و نقشی بزرگ در پایه گذاری و گسترش تمدن ایرانی و اسلامی و تعمیق فرهنگ گفت و گو، مدارا و کار و قناعت داشته اند و دارند، طلب می کنم.

تأمین آب، به هم خوردن ساختار زیست محیطی و جمعیتی منطقه، مهاجرت های بی رویه، رشد آسیب های اجتماعی، دشواری های معیشتی و چالش های جدید اقتصادی، مخاطرات اخلاقی و فرهنگی و به طور خلاصه زوال منابع معنوی  و مادی توسعه را در این منطقه باید هم به عنوان مسائل منطقه ای و سرزمینی و هم به عنوان مسائل ملی جدی گرفت و در صدد چاره برای آنها بود.

از اقدام سنجیده مجمع تشخیص مصلحت نظام و فراهم آوردن امکان بازگشت هم شهری زرتشتی سپنتا نیکنام به شورای اسلامی شهر یزد که نشانه ای معنا دار از به ثمر نشستن تلاشهای مؤثر شخصیت ها و نهادهای مدنی و اهتمام نظام به تثبیت حقوق شهروندی و ترمیم سرمایه اجتماعی است، صمیمانه تشکر می کنم. از این پس نیز یزد سرزمین دوستی و همسبتگی میان مذاهب و اقوام و گروهها و طبقات مختلف اجتماعی خواهد بود.

می توان با تأمل در همین مسأله و توجه به قدرت «وحدت و انسجام ملی» در خلق پیروزیهای تاریخی و عبور از بحرانهای بزرگ برای امروز کشور هم به درستی درس گرفت.

اجازه می خواهم در این باب به چند سخن کوتاه اشاره کنم:

1-   مگر آنچه ملت ایران را در برابر نظام تا بن دندان مسلح شاه و قدرت جهانی حامی او و در برابر نظام متجاوز بعثی و حامیان منطقه ای و بین المللیش پیروز کرد «وحدت کلمه»، اتکای به رهبری ممتاز امام، اراده و ایثار ملی و اعتماد به سلامت و درستکاری مسئولان نبود، امروز هم برای عبور از چالش ها و بحران های پیش رو به همان «سرمایه اجتماعی» و قدرت مردم باز گردیم.

2-   مردم با مسائل جدی و واقعی رو به رو هستند، دشمنان ایران و اسلام برای دامن زدن به این مشکلات، سیاست ها و برنامه های شوم دارند، جنگ را ابتدا به جای میدانهای نظامی به درون افکار عمومی و روان جامعه آورده اند، می خواهند «ایران را بی آینده» و جامعه ایرانی را مأیوس و بی اعتماد به تصویر درآورند تا  در پرتو آن قدرت مردم سالاری، قدرت همبستگی ملی و قدرت توسعه و پیشرفت کشور را به مخاطره بیاندازد.

3-   رمزگذار موفق از این شرایط خطیر و پیچیده در درجه اول تفاهم و توافق ملی بر سر مسائل پیش رو و راه حل های آنهاست. کشور نیازمند گفتگوی ملی است. حکومت، نخبگان و مردم باید به سوی هم بیایند، با هم گفتگو کنند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب دست به «اعتماد ملی» بزنند.

باور مردم به فهم به موقع و واقعی مسئولان از مشکلات آنان، باور مردم به عقلانیت و درایت و کارآمدی و سلامت دست اندرکاران، باور مردم به انعطاف و اصلاح پذیری نظام و باور مردم به داشتن ‌آینده ای روشن برای خود و فرزندانشان آنان را مصمم و فعال در برابر رؤیاهای خام ترامپ و هم پیمانان منطقه ای اش می کند.

4-   به درستی غالب دلسوزان انقلاب و نظام و ایران به این نتیجه رسیده اند که نقطه آغاز برای حل مسائل مزمن و جدید اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور در میدان سیاست است تا رویکردهای سیاسی اصلاح نشود، تا اعتماد سیاسی ترمیم و تقویت نشود، تا نخبگان و جامعه در فرآیند مقابله با مسائل عدیده و پیچیده مشارکت فعال نداشته باشند هیچ مسأله ریز و درشتی به درستی حل نمی شود، برای این کار باید جامعه و نخبگان احساس کنند که در این شرایط جدید نگاه و اراده ای جدید از سوی دستگاهها و نظام های مسئول بوجود آمده است.

این معنا را در سه سطح سیاست خارجی، سیاست داخلی و سیاست اقتصادی به اختصار می توان چنین طبقه بندی کرد:

الف- در سیاست خارجی

·        محوریت وزارت امور خارجه به عنوان سکاندار سیاست خارجی و پرهیز از موازی کاری و اقدامات و بیان اظهارات تنش آفرین

·        پیگیری استیفای حقوق ملت برای جلوگیری از فروش نفت ایران از سوی آمریکا که نقض مقررات بین المللی است، نزد دیوان بین المللی دادگستری

·        تدوین استراتژی برای مذاکره احتمالی با آمریکا در چارچوب اصول عزت، حکمت و مصلحت

·        تداوم گفتگو و تعامل با کشورهای اروپایی، چین و روسیه برای حل مسائل منطقه ای و مقابله با افراطی گری های آمریکا و برای دور کردن سایه جنگ و تروریزم از منطقه، همچنین تأمین نیاز های مالی، بانکی و تکنولوژیکی ایران

ب- در سیاست داخلی

 

توجه به خواسته های قشرهای مختلف اجتماعی به خصوصی زنان و جوانان و اقوام و مذاهب و کم کردن محدودیت ها و مداخله های نابه جا در زندگی خصوصی و حقوق شهروندی آنان

 توجه عملی به نظرها و دیدگاههای نخبگان، فعالان مدنی، احزاب و تشکل های سیاسی و صنفی و به رسمیت شناختن نقدها و اعتراضات و فعالیت های آنان

 رفع محدودیت های سیاسی در برابر شخصیت های ملی و دلسوز کشور، حل مسأله حصر و تضییقات حضور مؤثر جناب آقای خاتمی در جامعه

 کمک به بازگشت ایرانیان خارج از کشور و حل مسائل قضائی و حقوقی حضور آنان، حل و فصل محکومیت های دانشجویی، فعالان مدنی و رسانه ای و فعالان حوزه محیط زیست

 اصلاح فضای رسانه ای کشور به خصوص در رسانه ملی و قدرت بخشیدن به رسانه های مستقل و ملی

ج- در سیاست های اقتصادی

 مقابله جدی و اساسی با مسأله فساد، قاچاق و رانت خواری و تأکید بر شفافیت هر چه بیشتر اقدامات رسمی و فعالیت های غیر رسمی اقتصادی

 اولویت دادن به تخصیص منابع محدود ارزی و اقتصادی براساس اولویت های اجتماعی و به ویژه صیانت از طبقات محروم

اعتماد بخشی به نظام بانکی و سیاست های پولی

تقویت سیاست های نفتی و مقابله عملی با سیاست های ترامپ در مقابله با فروش نفت

 اقدام عملی در قبال تهدیدهای معیشتی مردم

به هر حال باید همه با هم بکوشیم که فرصت ها را از دست ندهیم و به موقع در برابر بحرانها و طوفانها بایستیم تا همه تهدیدها به فرصت هایی برای ایران عزیز و مردم شریف تبدیل شود./ت

قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند

بس خجالت که از این حاصل اوقات بریم

 

والسلام

 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت مجلس تابش خاتمی نطق رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۵۲۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاب و چالش خلاقیت در حکمرانی

واقعیت این است که نظام حکمرانی ما هنوز به اندازه رشد مردم غنا نیافته است. نظام حکمرانی ما هنوز تصور می‌کند مردم یعنی صندوق رأی و خلاص.

به گزارش مشرق، محسن مهدیان؛ مدیرمسئول روزنامه همشهری طی یادداشتی نوشت:

ماجرای حکمرانی در این روزگار با گذشته یک تفاوت اساسی کرده است. مهم‌ترین رکن متفاوت آن حکمرانی در فضای شیشه‌ای است؛ جایی در معرض چشم مردم. اساسا در نزدیک‌ترین حالت ممکن به متن مردم هستیم.

همه تصمیمات مسئولان در مقابل چشم مردم قرار دارد و نتیجه اقدامات آنها توسط مخاطب دیده و ارزیابی می‌شود. اجمالا اگر این حکمرانی شیشه‌ای منجر به مردم‌سالاری و رشد آگاهی مردم شود، باید بدان بالید، و اما اگر ثمره‌اش پوپولیسم باشد باید نگران بود. پدیده‌هایی شبیه پروژه‌بگیری در فضای مجازی ثمره همین آسیب است. بماند. در این رابطه باید بیشتر نوشت. اما غرض این متن توجه‌دادن به مسئله دیگری ازجمله قصه دامنه‌دار حجاب است.

هر میزان که حاکمیت مردمی‌تر شود، باید به هنر نزدیک‌تر شود. مخلص کلام همین یک جمله است. هر میزان مردم سهم‌شان در حاکمیت فربه‌تر شود، چالش هنر و به‌طور اخص خلاقیت بیشتر خود را نشان می‌دهد.

واقعیت این است که نظام حکمرانی ما هنوز به اندازه رشد مردم غنا نیافته است. نظام حکمرانی ما هنوز تصور می‌کند مردم یعنی صندوق رأی و خلاص. فضای مجازی با همه آسیب‌هایش باعث شده است مردم به شکل ناخواسته قدر و منزلت پیدا کنند. جبر روزگار کم‌کاری ما را جبران و به تحقق مردم‌سالاری به‌مثابه آرمان انقلاب اسلامی کمک کرده است. اینجاست که باید قدر دانست، اما باید متناسب با این تحول خودمان را مهیا ‌سازیم. یکی از مهم‌ترین مقدمات نیز همین ساحت هنر در سیاست است.

هر میزان تصمیم حاکمیتی مردمی‌تر شود، باید هنری‌تر جلوه کند. هر میزان به متن حقیقی مردم نزدیک‌تر شویم، باید هنرمندانه‌تر رفتار کنیم؛ چون ساحت وجودی انسان ساحتی هنری است. هنر زبان فطرت است. گرایش فطرت، جمال‌پرستی است. به همین دلیل است که شهید مطهری هنر را زیبایی‌آفرینی می‌نامد و آیت‌الله جوادی‌آملی هنر را در اعلی‌درجه‌اش حرکت به سمت جمال وجودی می‌دانند. با این مقدمه مختصر وقتی قرار است حکمرانی مردمی شود و به زبان فطرت اجتماعی باشد و مردم را همراه سازد، باید هنرمندانه باشد و خلاقیت ابزار گفت‌وگو با مردم است.

اینکه در مواردی گویی بین حاکمیت و مردم یک زبان بیگانه حاکم است، به همین دلیل است؛ چون سهمی برای خلاقیت در سیاست‌ورزی‌مان قائل نیستیم. اساسا زبان هنر و خلاقیت را بلد نیستیم. هر تصمیمی که بدون خلاقیت باشد محکوم به شکست است. خلاقیت تبدیل یک ایده کارشناسی در سطح حاکمیت به ادراک اجتماعی است؛ یعنی به‌قاعده سیاست هنرمندانه. تصمیمات در بالاترین سطح کارشناسی اگر ابعاد هنری نداشته باشد، نمی‌تواند به زبان مردم ترجمه شود و لذا همراهی مردم را نخواهد داشت. با این توضیح ماجرای حجاب را نگاه کنید. مردم ما واقعا دیندارند؛ اما ما چقدر توانسته‌ایم با خلق زیبایی و زبان فطری مردم از دین بگوییم؟ چقدر با زبان هنر از حجاب گفته‌ایم؟ فقط هم وجه تبلیغی و فرهنگی حجاب نیست که هنر لازم دارد؛ حتی قهریه ما نیز برای اقدام سلبی باید به رنگ هنر و خلاقیت شود؛ وگرنه بهترین تصمیمات شکست می‌خورد. اینجاست که در اجرای مقدس‌ترین سیاست‌ها دچار لکنت می‌شویم.

چه باید کرد؟ واقعیت این است که هنوز مسئولان ما فکر می‌کنند رسانه یعنی همان روابط‌عمومی سنتی گذشته. سال‌ها گفته می‌شد تصمیمات حاکمیتی باید همراه با پیوست رسانه‌ای باشد؛ اما واقعیت این است که هنوز به این مرحله نرسیده، باید از آن عبور کنیم. در دوره‌ای قرار داریم که این‌بار سیاست‌ها و تصمیمات حاکمیتی باید پیوست هنر و رسانه شود؛ چون ابتدا جان مخاطب هدف است و بعد محیط و کالبد او. برای ساخت ذهن و قلب و ادراک اوست که توسعه و پیشرفت را در واقعیت رقم می‌زنیم. اساسا انقلاب اسلامی یعنی همین. باید بیشتر گفت.

دیگر خبرها

  • مناسبات دوجانبه و مهمی میان ایران و پاکستان وجود دارد
  • استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور
  • تأکید استاندار لرستان بر همدلی بین نخبگان و مردم
  • نیازمند تشکیل مجلس قدرتمند و کارآمد هستیم
  • تحریف بازدارندگی، سناریوی جدید علیه عملیات وعده صادق/ عبدالحمید می‌خواهد در چارچوب نظام فعالیت کند!
  • «عملیات وعده صادق» از نگاه شخصیت‌های سیاسی ترکیه
  • نقد تند محمدرضا مقدسیان به «ویلای ساحلی»/ عیاری عاریه ای!؟
  • حجاب و چالش خلاقیت در حکمرانی
  • ارتقای سیاست تجاری ایران و پاکستان چگونه ممکن است؟
  • تأکید مقام‌های عالی ایران و پاکستان بر توسعه روابط دوجانبه/ انرژی از محورهای مهم مذاکرات تهران و اسلام‌آباد خواهد بود