Web Analytics Made Easy - Statcounter

کانون کارگردانان سینمای ایران ذکر مواردی چند را در خصوص نامه اخیر بنیاد سینمایی فارابی ضروری می‌داند.

در متن نامه‌ی کانون کارگردانان سینمای ایران که در اختیار ایسنا قرار گرفته آمده است:« 1) نامه پیشنهادی کانون به ریاست سازمان سینمایی مبنی بر تشکیل کمیته انتخاب فیلم برای اسکار خارجی در جامعه اصناف سینمای ایران، هیچ گونه داوری نسبت به عملکرد بنیاد فارابی در شیوه انتخاب فیلمهای ایرانی برای جایزه اسکار خارجی در بیش از دو دهه اخیر نداشته و تنها انتقال این مسئولیت به خانه سینما را خواستار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند بررسی و تحلیل عملکرد هر نهاد مدنی و اجتماعی که با بودجه عمومی کشور اداره می شود، خود امری است ضروری که سالها مغفول مانده است.

2) پیشنهاد کانون به روشنی در راستای سیاستهای کلان نظام و کاهش تصدی گری دولت در امور مختلف و ارجاع آن به نهادهای مردمی، صنفی و خصوصی و در اینجا جامعه اصناف سینمای ایران، خانه سینما، است.

3) حضور شماری از مدیران و مسئولان سینمایی در کمیته انتخاب اسکار خارجی شائبه های بسیاری را در نزد دست اندرکاران سینمای ایران در سالهای گذشته ایجاد کرده که پیشنهاد کانون جهت رفع این شائبه ها و همخوانی با مقررات اسکار بوده است.

4) فرهنگستان هنرها و علوم سینمایی آمریکا که مسئولیت انتخاب و برگزاری جایزه اسکار را به عهده دارد، در مقررات نود و یکمین دوره این جایزه http://www.oscars.org/sites/oscars/files/91aa_rules.pdf

و در ماده سیزده، مقررات ویژه جایزه اسکار فیلم خارجی و در بخش ارائه، بند یک، به صراحت اعلام میدارد:

"از هر کشور  دعوت می شود تا بهترین فیلم خود را به فرهنگستان معرفی کند. معرفی هر فیلم تنها توسط یک سازمان، هیات داوری و کمیته تایید شده صورت میگیرد که باید متشکل از هنرمندان و/یا دست اندرکاران صنعت سینما آن کشور باشد. فهرست اعضای این هیات انتخاب باید حداکثر تا روز جمعه 8 تیر ماه به فرهنگستان معرفی شده باشند...".

این بند علی رغم ادعای روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی نه به دلیل "القا اطلاعات غلط" که به دلیل صراحت روشن در مقررات اسکار مورد اشاره کانون کارگردانان سینمای ایران قرار گرفته است. کانون در طول سالهای گذشته و در جهت ارتقای سینمای ایران از مشورت و کسب نظرات تخصصی افراد در حوزه های مختلف بهره برده و خواهد برد، هر چند جای تاسف دارد که آن بنیاد محترم چنین نسبت ناروا و توهین آمیزی را نسبت به اعضای شورای مرکزی کانون روا میدارد که در سالهای اخیر با فیلم های خود در عرصههای جهانی حضور بسیار موفقی داشته و تجربیات بینالمللی قابل توجهی نیز کسب کردهاند.

5) لازم به ذکر است که تعریف عرفی از دو واژه Craftspeople و Artist اشاره به هنرمندان و دست اندرکاران تولید فیلم مانند، کارگردان، فیلمنامه نویس، بازیگر، تهیه کننده، مدیر فیلمبرداری، تدوینگر، سازنده موسیقی متن، طراح صدا، طراح گریم، طراح جلوههای ویژه و طراح صحنه و لباس بوده و منتقدان و مدیران سینمایی یک کشور را نمی توان در این زمره قلمداد کرد.

6) روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی اشاره به سازمانهای مسئول انتخاب و معرفی فیلم کشورهای دیگر به فرهنگستان اسکار داشته که در صورت صحت این اشارات، کانون شیوه آن سازمانهای مورد اشاره را نیز خلاف مقررات فعلی جایزه اسکار خارجی دانسته و البته چنین مسئولیتی نیز برای خود جهت اصلاح این روند غلط در آن کشورها نمیبیند.»

به گزارش ایسنا،چندی پیش کانون کارگردانان سینمای ایران خواستار واگذاری هیات انتخاب فیلم برای اسکار فیلم خارجی به خانه سینما شد و در پی آن بنیاد سینمایی فارابی جوابیه‌ای منتشر کرد.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام اسکار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۵۴۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«هفت» از امشب راهی آنتن می‌شود/ بررسی موضوع جنایی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی برنامه، سری جدید برنامه سینمایی «هفت» به تهیه‌کنندگی محمدحسین تنکابنی و با اجرای بهروز افخمی از امشب جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه نمایش ‌می‌رود.

در این برنامه، میز «پرونده ویژه» با حضور بهروز افخمی، محمدرضا نصراللهی استاد دانشگاه و مرتضی علیزاده کارگردان فیلم «بی‌بدن» به بررسی موضوع سینمای‌جنایی می‌پردازد.

همچنین میز «نقد سینمای ایران» با حضور امیر قادری و رضا صدیق به فیلم «بی‌بدن» و میز «نقد سینمای جهان» با حضور سید حمیدرضا قادری و آرش خوشخو به فیلم سینمایی «Dune ۲» خواهد پرداخت.

سری جدید برنامه «هفت» قرار بود از جمعه هفته گذشته روی آنتن شبکه نمایش برود که به دلیل مشکل فنی، پخش این برنامه سینمایی به این هفته موکول شد و از این پس جمعه شب‌ها از ساعت ۲۳ در شبکه نمایش مهمان بینندگان و مخاطبان خود خواهد بود.

کد خبر 6095537 سید امیر شایان حقیقی

دیگر خبرها

  • گریمور سینمای ایران در اردبیل تشییع شد
  • پاسخ مرتضی‌علیزاده به منتقد «هفت»: سینما بر همه‌چیز مقدم است
  • ورود باربی به دنیای ابرقهرمانانه
  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی
  • «هفت» از امشب روی آنتن می رود /موضوع سینمای‌ جنایی
  • «هفت» از امشب راهی آنتن تلویزیون می‌شود + ساعت پخش
  • «هفت» از امشب راهی آنتن می‌شود/ بررسی موضوع جنایی
  • ایساتیس پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه
  • دین سینما به امام صادق‌(ع) چه زمانی ادا می‌شود؟
  • رکورد فروش اکران برخط فیلم‌های سینمایی جابه‌جا شد