Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@17:13:05 GMT

کاهش 32 درصدی مصارف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۵۵۰۸۰

کاهش 32 درصدی مصارف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی از کاهش 32 درصدی مصارف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبرداد.

کیومرث دانشجو در گفت و گو با خبرنگار ایسنا تصریح کرد: در جهت کاهش 40 درصدی مصرف آب، با توجه به اقدامات مهم شرکت آب منطقه ای و نیز جهاد کشاورزی استان در راستای اجرای سیستمهای تحت فشار تاکنون 32 درصد مصارف کاهش یافته که میزان آب صرفه جویی شده و جزو ذخایر آبی قرار گرفته و همین امر موجب امکان رهاسازی آب به سوی دریاچه ارومیه و تاثیرات مطلوب بر وضعیت دریاچه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص توقف سد سازی در استانهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: با توجه به مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه در جهت کاهش 40 درصدی مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و تاکید برعدم سد سازی در این حوضه  و توقف ساخت سدهای نیمه تمام تا رسیدن دریاچه به وضعیت تثبیت شده، ساخت سدهای سیمینه ، باراندوز و نازلو در استان متوقف شده است.

دانشجو افزود: عدم مدیریت مناسب بر روی سدها موجب توسعه بهره برداری از منابع آبی شده است و این در حالی است که سد یک سازه مدیریتی است که با احداث آن مدیریت منابع آبی انجام و مازاد آب ذخیره میشود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ضمن اشاره به تصرفات غیرقانونی حریم رودخانه ها گفت: آزاد سازی حریم رودخانه ها به صورت جدی در دستور کار شرکت آب منطقه ای قرار گرفته و در این راستا اولویت با بستر رودخانه شهرچای بوده و پاکسازی آن از پایین دست رودخانه آغاز شده است.

دانشجو همچنین در خصوص لایروبی و سردهنه سازی انهار و رودخانه ها جهت انتقال آب به دریاچه ارومیه گفت: متناسب با اعتبارات تخصیص یافته برای سردهنه سازی ها این امر انجام شده و عملیات سردهنه سازی در رودخانه باراندوز چای به اتمام رسیده و برنامه بعدی شرکت اجرای این امر بر روی رودخانه نازلو چای است.

وی افزود: درخصوص لایروبی فعالیتهای بسیار خوبی انجام شده که میتوان به لایروبی 60 کیلومتر از رودخانه های استان و بیش از 300 کیلومتر از انهارمنتهی به رودخانه ها اشاره نمود که این امر در جهت بهبود انتقال آب به دریاچه ارومیه فعالیت ارزشمندی بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با بیان اینکه در  استان 34000 چاه مجاز و 60000 چاه غیر مجاز شناسایی شده  که در این میان بخش عمده مصارف چاههای مجاز در حوزه کشاورزی و ده درصد آن در حوزه شرب و صنعت مورد مصرف قرار گرفته  یادآورشد: نیمی از چاههای غیر مجاز نیز مشمول فرم شماره 1 بوده و در حال طی مراحل قانونی جهت دریافت پروانه هستند.

دانشجو در خصوص اقدامات شرکت آب منطقه ای در خصوص نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاههای یاد شده گفت: این طرح در قالب طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیر زمینی مورد اجرا قرار گرفته و در این راستا حدود4000 دستگاه کنتور هوشمند آب و برق خریداری و نصب گردیده است و ادامه روند اجرای این طرح با تغییراتی که در مراحل اجرا و سیستم کنتورها ایجاد شده در دست تامین و نصب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی عوامل اصلی و مهم افزایش حفر چاههای غیرمجاز در سطح استان را  تفکیک شدن اراضی و از بین رفتن یکپارچگی زمینهای کشاورزی ، تغییر اراضی از دیمی به آبی و تصرف نهرهای عمومی دانست و گفت: هر ساله سهمیه ای برای استانها جهت انسداد چاهها اعلام میشود که بر اساس آن امسال لزوم انسداد 1800 حلقه چاه برای کل استان آذربایجان غربی و500 حلقه چاه برای ارومیه ابلاغ گردیده است.

وی افزود: انسداد چاههای غیرمجاز پس از مصوبات ستاد احیا صورت جدی تری به خود گرفته و عملکرد شرکت در این خصوص برجسته  شده و اولویت بندی شده است بطوریکه اولویت اول با چاههایی است که از سوی مراجع قضایی حکم قطعی انسداد آنها گرفته شده، دراولویت دوم چاههایی هستند که با توافق مالکین اقدام به انسداد شده و اولویت سوم نیز با چاههایی است که در بستر رودخانه ها حفر شده اند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام منطقه آذربایجان غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۵۵۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲۳ درصدی منابع ۶۰۰ هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی

در تبصره هدفمندی یارانه‌ها حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان مصارف حمایتی لحاظ شده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سیاست‌های حمایتی به‌عنوان نزدیک‌ترین لبه مقابله با فقر در بودجه عمومی نسبت به سال گذشته رشد اسمی پیدا کرده‌اند. اما محدودیت‌های بودجه‌ای و ادامه روند تورمی در کشور باعث شده که به‌مرور یارانه نقدی و مستمری نهاد‌های حمایتی با کاهش کفایت رو به‌رو شوند به این معنی که این مبالغ حمایتی تکافوی تأمین نیاز‌های اولیه زندگی فقرا را ندارند. یکی از دلایل عدم کارایی سیاست‌های حمایتی، وسعت جمعیت گروه‌های هدف حمایت است که به نظر می‌رسد سخاوتمندانه انتخاب‌شده‌اند. این در حالی است که این آرایش از سیاست‌های حمایتی با اقتضائات بودجه‌ریزی و اقتصادی کشور همخوانی ندارد.

از سوی دیگر سقف منابع هدفمندی یارانه‌ها در تبصره مربوطه ۷۵۸.۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که ۷۹ درصد از کل مصارف یعنی ۵۹۹.۶ هزار میلیارد تومان برای اهداف حمایتی در نظر گرفته شده‌است.

این رقم در مقایسه با اعتبار ۴۸۵ هزار میلیارد تومانی مصارف حمایتی قانون سال ۱۴۰۲ حدود ۲۳ درصد رشد داشته است. اعتبارات یارانه نان، پرداخت مستمری خانوار‌های تحت پوشش سازمان بهزیستی و پرداخت مستمری خانوار‌های تحت پوشش کمیته‌امداد امام‌خمینی (ره) به‌ترتیب بیشترین رشد اعتبارات را در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته داشته‌اند.

دیگر خبرها

  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر بالاتر رفت
  • وضعیت دریاچه ارومیه برخلاف خوش‌بینی‌ها بحرانی است!
  • کاهش ۲۹ درصدی مصرف نفت سفید در کردستان
  • دمیده شدن دوباره امید در کالبد دریاچه ارومیه/ حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • کمک تصاویر ماهواره‌ای به تدقین بیلان حوضه آبریز کارون بزرگ
  • آغاز مرحله دوم رها سازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر 
  • آب چه رودخانه‌هایی از کردستان به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود؟
  • رشد ۲۳ درصدی منابع ۶۰۰ هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی