Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا، مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری صبح امروز ۱۰ مردادماه کارگروه ملی آلودگی هوای به ارائه گزارش این کارگروه پرداخت.   تجریشی با بیان اینکه اداره کارگروه از ۱۹ دی ماه ۱۳۹۶ از معاونت اجرایی رئیس جمهوری به سازمان محیط زیست محول شد و از همان تاریخ پنج جلسه کارگروه ملی و ۲۲ جلسه کمیته تخصصی داشتیم که تمامی مستندات آن در سایت کارگروه ملی در دسترس همه است؛ اظهار کرد: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همواره بر شفافیت تأکید دارد، بر اساس این اطلاعات می‌توان دید چه نهاد‌هایی وظیفه خود را انجام داده و چه کسانی وظایف خود را انجام نداده‌اند و رسانه‌ها می‌توانند از آن‌ها مطالبه‌گری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: مدیران همیشه پیش از هرچیزی مساله منابع مالی را مطرح می‌کنند، یک مدیر خوب عملکرد خود را هر زمانی که منابع مالی با محدودیت مواجه باشد، باید بتواند مدیریت خود را با منابع موجود می‌تواند نشان بدهد. ممکن است پول نداشته باشیم اتوبوس جدید بخریم، اما باید ببینیم روی همین اتوبوس چگونه می‌توانیم فیلتر نصب بکنیم. چگونه می‌توانیم وقتی به شرایط اضطرار می‌رسیم با توجه به اینکه همه زیرساخت‌ها را داریم عوامل بازدارنده را فعال بکنیم.
۵۰ درصد گازوئیل مصرفی کشور استاندارد است
رئیس کارگروه ملی آلودگی هوا بیان کرد: اکنون ۵۰ درصد گازوییل کشور ما استاندارد است باید ببینیم با همین ۵۰ درصد چه کار می‌توانیم بکنیم و کار‌هایی که می‌توانیم انجام بدهیم و نداده‌ایم را پیگیری کنیم.
تجریشی با بیان اینکه تولید خودرو و استفاده از آن روز به روز افزایش پیدا می‌کند، گفت: می‌توان یک سیاست حفظ وضع موجود داشت و در مقابل می‌توان تلاش کرد که در شرایط موجود سالانه ۱۰ درصد شاخص‌ها را بهتر کنیم که در این زمینه نیازمند همکاری دولت و حاکمیت هستیم.
وی با اشاره به توقف اتوبوس‌های خالی از مسافر در حالت روشن در پایانه‌ها و تأثیر آن بر آلودگی هوا و مصرف انرژی عنوان کرد: قانون تصریح دارد، اگر اتوبوس بیشتر از ۱۰ دقیقه متوقف باشد باید خودرو را خاموش کند و اگر نکند باید جریمه شود، اما شاهدیم اتوبوس‌ها نیمی از زمان خود را در ایستگاه متوقف و روشن می‌مانند در حالی که با اجرای این قانون به ازای هر خودرو دو میلیون تومان در سال مصرف سوخت کشور کمتر می‌شود. این یکی از مواردی است که می‌توان بدون منابع مالی و صرفا با اجرای قانون آن را اجرا کرد.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به تردد کامیون‌های فرسوده گفت: برخی کامیو‌نها از زمان جنگ جهانی دوم در سطح شهر تردد می‌کنند و از آنجا که در جاده‌ها ترددشان ممنوع است و در داخل شهر تردد می‌کنند در حالی که کامیون‌داران معترض هستند که بار وجود ندارد و به ازای یک سوم کامیون‌ها بار وجود ندارد به این معنی که خروج یک سوم کامیون‌ها از رده، هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.
عدم اجرای مصوبات کارگروه ملی آلودگی هوا
در ادامه این نشست وحید حسینی، دبیر کارگروه آلودگی هوا در تشریح گزارش عملکرد این کارگروه گفت: دبیرخانه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا دارای اعضای رسمی و مدعو است و برای موضوعات تخصصی‌تر از کارشناسان و سازمان‌ها و نهاد‌ها دعوت می‌کنیم. مقدار زیادی مصوبه داریم که مهم‌ترین آن قانون هوای پاک است که سال ۹۶ تصویب شد، اما چالشی که وجود دارد این است که بسیاری از مصوبات از سوی دستگاه‌ها اجرا نمی‌شوند. در این زمینه از سازمان‌ها دعوت کردیم و جلسات متعددی گذاشتیم و کمیته‌های تخصصی شکل گرفت که نهاد‌های اجرایی در آن‌ها حضور دارند.
دبیر کارگروه ملی آلودگی هوا ادامه داد: تاکنون از دی ماه سال گذشته پنج جلسه کارگروه ملی برگزار شده است و ۲۲ جلسه هم کمیته تخصصی تشکیل شده است.
حسینی یادآور شد: برای اجرای مصوبات برخی مواقع در وزارتخانه‌ها به بن‌بست می‌رسیم این نهاد‌ها زیر بار مصوبات کارگروه ملی آلودگی هوا نمی‌روند، که از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درخواست می‌کنیم به موضوع ورود کند. این اتفاق در حوزه نفت، گاز و صنعت افتاد است، در واقع اگر احساس کنیم مدیران میانی تمکین نمی‌کنند از سطح بالاتر پیگیری می‌کنیم.
وی با اشاره به مصوبه توزیع سوخت دیزل با استاندارد یورو ۴ بیان کرد: سوخت با استاندارد یور‌و ۴، در ۱۶۰ جایگاه در هشت کلانشهر کشور توزیع می‌شود. در رابطه با اجرای مصوبه مربوط به موتورسیکلت‌های برقی نیز در کمیته موتورسیکلت برقی که مسئولش وزارت صنعت بوده هیچ دستاوردی نداشتیم. موضوع اسقاط موتورسیکلت‌ها با فشاری که سازمان محیط زیست به صنایع موتورسازی وارد کرد موجب شد موتور‌های کاربوراتوری‌ها حذف شود.
۱۷ هزار تاکسی فرسوده در تهران، ۷۰ هزار در کشور/ عملیاتی نشدن فلیتر دوده خودرو‌های دیزلی
دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا گفت: در کمیته نوسازی ناوگان عمومی نیز کار پیش نمی‌رود علی رغم اینکه جلسات متعددی در این زمینه داشتیم. در حال ۱۷ هزار تاکسی فرسوده در تهران تردد می‌کند و در کل کشور این آمار ۷۰ هزار تاکسی فرسوده است.
وی در رابطه با مصوبه خودرو‌های دیزلی نیز عنوان کرد: از دستگاه‌های مرتبط خواستیم که کلیه خودرو‌های شهرداری‌ها باید مجهز به فیلتر دوده شوند، اما برای اجرای آن بهانه می‌آورند و این موضوع عملیاتی نشده است. اما طبق مصوبه سال ۱۳۹۳ هیأت وزیران کلیه خودرو‌های حمل و نقل عمومی باید به فیلتر مجهز شوند.
دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در خصوص نظارت بر مراکز معاینه فنی گفت: در موضوع معاینه فنی وارد موضوع نظارت شدیم. نمایندگان در حال گذراندن دوره‌های آموزشی در تهران هستند که چگونه باید مراکز معاینه فنی را بازرسی کنند و سازمان به طور مستقیم وارد بازرسی مراکز معاینه فنی خواهد شد.
حسینی با اشاره به بازرسی ۱۶ مرکز معاینه فنی سنگین استان‌های البرز و تهران از سوی کارشناسان سازمان محیط زیست یادآور شد: همچنان بر کاهش سن معافیت معاینه فنی به دو ساله اصرار داریم، اکنون قانون، چهار سال را برای معافیت عنوان کرده است که امیدواریم نمایندگان مجلس این موضوع را اصلاح کنند.
حسینی افزود: خودروسازان باید کاتالیست خودرو‌ها را در مدت زمان بیشتری گارانتی کند. اکنون خودرو‌ها دو سال گارانتی دارند، اما معاینه فنی چهارساله است و مالک خودرو برای اولین باری که به معاینه فنی مراجعه می‌کند اگر خودرو مردود شود هزینه را باید از جیب خودش پرداخت کند.
وی اعلام کرد: وبسایتی به منظور اطلاع‌رسانی عملکرد دبیرخانه کارگروه آلودگی هوا راه اندازی شده تحت عنوان dabir.doe.ir که در این وبسایت فهرست دستگاه‌های مسئول هم آمده است و وظایفشان به طور دقیق مشخص است.
اجرای ناقص مصوبات
دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی اظهار کرد: برخی نهاد‌ها با دستگاه مسئول همکاری نمی‌کنند. به عنوان مثال در طرح LEZ با مشکلاتی همچون نبود زیرساخت‌های لازم و اجرای طرح در کلانشهر‌ها از سوی پلیس راهور مواجه است. در واقع برخورد سلیقه‌ای با مصوبات مشکل ماست وقتی مصوبه دولت وجود دارد، اما مدیر می‌گوید من این مصوبه را دوست ندارم و با تغییر مدیران هم این سلیقه‌ها عوض می‌شود.
وی تصریح کرد: اجرای ناقص مصوبات نیز یکی از مشکلات سازمان محیط زیست است به طوری که وزارت صنعت موظف به ارائه برنامه جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی با برقی و توسعه تولید و عرضه موتور سیکلت برقی بوده است.
امسال هوا همچنان آلوده است
حسینی با تاکید بر این که امسال وضعیت آلودگی هوا خوب نیست، گفت: اولین بار است که در کشور این همه روز آلوده به دلیل آلاینده سمی ازن داشته‌ایم که دلیل مهم آن تابش نور خورشید است که امسال زیاد است. تا امروز ۲۶ روز ناسالم داشته‌ایم در صورتی که سال گذشته در مدت مشابه ۱۵ روز بوده است.
دبیر کارگروه آلودگی هوا در ادامه درباره تأثیر طرح جدید ترافیکی در کاهش آلودگی هوا پس از سه ماه از اجرا نیز بیان کرد: طرح ترافیک قبلی مبتنی بر این بود که هر کسی آرم طرح ترافیک می‌خواست به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کرد، اما در طرح ترافیک جدید آپشن معاینه فنی برتر اضافه شده است که اگر افراد این معاینه فنی را بگیرند از تخفیف برخوردار می‌شوند که با اجرای این طرح جدید، به شدت آمار مراجعه به مراکز معاینه فنی افزایش پیدا کرده است تا معاینه فنی برتر بگیرند. به طوری که ۱۷۰ هزار نفر داوطلبانه معاینه فنی برتر گرفتند.
وی افزود: البته نباید فراموش کرد که طرح‌هایی همچون طرح ترافیک، آثار خود را در بلندمدت نشان می‌دهند در همه کشور‌ها هم این چنین طرح‌هایی در یک دوره پنج تا 10 ساله اثرگذاری خود را نشان می‌دهد.
مسعود زندی، رئیس مرکز ملی هوا نیز در رابطه با اقدامات این مرکز در رابطه با کاهش آلودگی هوا به ویژه در نیروگاه‌ها بیان کرد: یکی از منابع آلاینده هوا به ویژه در کلانشهر‌ها نیروگاه‌ها هستند، مصوباتی در این زمینه داریم و سازمان محیط زیست هم اقداماتی انجام داده است.
وی افزود: متأسفانه کارایی نیروگاه‌های کشور حدود ۳۰ درصد است که باید افزایش کارایی داشته باشند، اما متأسفانه پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است؛ یک نیروگاه ۲ هزار مگاواتی چیزی حدود ۸ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کند. اگر مازوت استفاده کند ببینید میزان آلایندگی آن با گوگرد ۳ درصد چه اندازه می‌شود.
زندی ادامه داد: یکی از مسائلی که سازمان دنبال می‌کرد جایگزینی سوخت نیروگاه‌ها بود و الان در اطراف شهر تهران و کرج نیروگاهی که مازوت بسوزاند نداریم مگر اینکه در فصل سرد سال شرایط اضطراری ایجاد شود. نخستین بار در سال گذشته حتی توانستیم مشعل مازوت‌سوز چند نیروگاه را پلمب کنیم و عمدتا سوخت گاز جایگزین سوخت مازوت شده است.
زندی تأکید کرد: گفتیم از نیروگاه‌های با راندمان بالاتر برای شهرک‌های صنعتی استفاده شود که در این زمینه هم متأسفانه دستاورد چندانی نداشته‌ایم، در بحث نیروگاه‌ها و صنایع آلاینده ما باید از تجهیزات کنترلی استفاده کنیم، اما به ویژه در واحد‌های قدیمی‌تر نیروگاهی ایران هیچ گونه سیستم کنترلی وجود ندارد. روزانه ۱۶۰ میلیون لیتر سوخت برای نیروگاه‌ها استفاده می‌شود که از این میزان ۹۰ میلیون لیتر گاز بود و بقیه مازوت سوزانده می‌شد.   انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۵۷۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعرفه معاینه فنی تنها یک سوم از هزینه این خدمات را پوشش می‌دهد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید محمد مهدی میرزایی قمی سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با انتقاد از عدم افزایش سالانه تعرفه‌های معاینه فنی گفت: امسال تعرفه‌های معاینه فنی تغییری نکرده است و این در حالی است که هزینه‌های مراکز معاینه فنی با توجه به افزایش نرخ تورم و هزینه‌ها به صورت چشمگیری افزایش داشته است.

میرزایی قمی با بیان این‌که افزایش تعرفه‌ها در سال 1402 پس از سه سال تناسبی با هزینه های جاری مراکز نداشته و این خدمات را با مشکلات متعددی مواجه کرده است، اظهار کرد: عدم تغییر سالانه تعرفه معاینه فنی متناسب با رشد هزینه ها و نرخ تورم به صورت عمومی مراکز معاینه فنی کشور را با مشکلات جدی در بخش نیروی انسانی و نگهداری تجهیزات در شرایط استاندارد مواجه کرده و با توجه به اینکه در وضعیت کنونی نوع تعرفه‌ها به گونه‌ای است که هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد لذا امکان این که مراکز معاینه فنی در سطح کشور به سمت کاهش کیفیت کار و تخطی از ضوابط دستورالعمل های ابلاغی دولت در این ارتباط سوق داده شوند و از کیفیت خدمات خود بکاهند وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که شهرداری تهران با تخصیص بودجه بخشی از هزینه مراکز معاینه فنی تحت تملک خود را تامین می نماید، تصریح کرد: مراکز معاینه فنی شهر تهران توسط شهرداری تهران حمایت و بودجه دریافت می نمایند و البته مراکز معاینه فنی تهران تحت این شرایط توانسته اند به فعالیت خود بدون هیچگونه تخطی از ضوابط و دستورالعمل های ابلاغی دولت ادامه دهند.

شایان ذکر است بخش بزرگی از مراکز معاینه فنی در کشور متعلق به بخش خصوصی بوده و این مراکز با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند و عدم افزایش تعرفه‌ها می تواند موجب کاهش دقت و صحت آزمون های معاینه فنی و یا عدم تجهیز و به روز رسانی دستگاه های مربوط به آزمون های معاینه فنی گردد.

سرپرست ستاد معاینه فنی با تاکید بر این‌که به شدت پیگیر هستیم که امسال تعرفه ها متناسب با هزینه خدمات افزایش یابد، ادامه داد: براساس محاسبه ریز هزینه های مراکز معاینه فنی نرخ صدور گواهی معاینه فنی حداقل 320 هزار تومان برای مراجعه نخست خودروهای سبک ارزیابی می شود که این نرخ در حال حاضر 92 هزار تومان است و تنها حدود یک سوم از هزینه این خدمات را پوشش می دهد. امیدواریم با ابلاغ تعرفه جدید در آغاز سال شرایطی فراهم شود که مراکز معاینه فنی بتوانند به حیات خود ادامه دهند. البته این موردی است که می بایست توسط وزارت کشور به دولت پیشنهاد گردد.

وی با اشاره بدین موضوع که تعرفه معاینه فنی توسط دولت تعیین می شود ، گفت: براساس قانون هوای پاک نرخ بهای خدمات صدور گواهی معاینه فنی توسط وزارتخانه های کشور و راه و شهرسازی تعیین و در نهایت توسط هیات وزیران تصویب می گردد که این فرایند و طی مراحل قانونی آن موجب می گردد این افزایش با تاخیر انجام شود .

بدون تردید این رویه تعیین تعرفه توسط دولت که در قانون تبیین گردیده نیازمند اصلاح بوده و مورد پیشنهاد است که تصمیم سازی و تعیین آن به صورت مستقیم به وزارتخانه های مسئول در این حوزه و یا شوراهای اسلامی شهر تفویض گردد.

در همین راستا گفتنی است با توجه به تفاوت قیمت زمین در شهرها، هزینه تمام شده انجام معاینه فنی در نقاط مختلف کشور متفاوت بوده و تعیین این تعرفه لازم است به صورت محلی توسط شوراهای اسلامی شهر با توجه به ارزیابی قیمت تمام شده همان شهر تعیین و تصویب گردد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مدارس چند شهر خوزستان فردا سه‌شنبه تعطیل شد
  • غیر حضوری شدن نوبت صبح مدارس برخی شهر‌های خوزستان
  • سرلشکر باقری مصوبات کارگروه پدافند غیرعامل را ابلاغ کرد
  • تکالیف کارگروه دائمی پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی
  • تعیین تکلیف کارگروه دائمی پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی
  • کارگروه مشترک برای آسیب شناسی روند رسیدگی به پرونده‌ها تشکیل شود
  • تعرفه معاینه فنی تنها یک سوم از هزینه این خدمات را پوشش می‌دهد
  • اجرای ۹۶ درصد از مصوبات سفر رئیس‌جمهور به ایلام
  • ◄ تعیین حق توقف کامیون ها وظیفه سازمان راهداری است/ محکومیت شورای عالی هماهنگی ترابری
  • عملکرد دستگاه‌ها در اجرای اعتبارسنجی هماهنگ بانکی بررسی شد