Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@04:46:15 GMT

وجود ۵۰ گسل فعال زلزله در استان فارس

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۵۷۲۷۷

وجود ۵۰ گسل فعال زلزله در استان فارس

دبیر کارگروه ملی زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی گفت: بیش از 50 گسل بزرگ و فعال زلزله در استان فارس شناسایی شده است که باید نسبت به فعالیت آنها هوشیار بود.

‌به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی فارس، دکتر علی‌ بیت‌اللهی در جلسه‌ی کارگروه استانی مخاطرات زلزله در شیراز گفت: طرح تعیین حریم گسل‌های شهر شیراز توسط مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی از امروز چهارشنبه ۱۰ مرداد آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه طرح قبلا در شهرهای  تهران و تبریز و مشهد اجرا شده است، گفت: بعد از مشخص شدن حریم گسل‌های شیراز ساخت مراکز آموزشی و بیمارستانی و مراکز ستادی در حریم این گسل‌ها ممنوع خواهد شد و ساختمان‌هایی که قبلا در حریم این گسل‌ها ساخته شده باید در اولویت مقاوم سازی قرار گیرند.

بیت‌اللهی گفت: با شناسایی حریم گسل‌ها و مصوب شدن آنها این موضوع قانونی شده و ممنوعیت احداث ساختمان‌های بلند مرتبه و مراکز آموزشی و درمانی در نقاط تعیینی ممنوع اعلام خواهد شد.

وی ممنوعیت ساخت و ساز در گسل‌ها و حریم گسل‌های شناسایی شده را از مزایای اجرای این طرح دانست و گفت: قبل از این به‌دلیل شناسایی نشدن گسل‌ها و مصوب نشدن ممنوعیت ساخت و ساز، شاهد احداث بناهایی در این نقاط پرخطر بودیم.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس و دبیر کارگروه مخاطرات زلزله و لغزش لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان استان فارس نیز با اشاره به وجود گسل‌های فعال و بزرگ در این استان گفت: شناسایی دقیق این گسل‌ها و تعیین میزان، اندازه و نوع فعالیت آنها از اهمیت فراوانی برخوردار است.

فیروز تکاور گفت: باید طرح جامع و تفضیلی شهرها را بر اساس خطرات این گسل‌ها تدوین و حتی‌الامکان از ساخت و سازهای جدید در این مناطق ممانعت کرد.

وی اضافه کرد: مرکز مطالعات راه و شهرسازی مصمم است که بر اساس قراردادهایی که با مشاورین صاحب نظر منعقد می‌شود، گسل‌ها را به لحاظ خطرات زلزله و رانش و لغزش شناسایی و اطلاعات را به دستگاه‌های ذیربط اعم از شهرداری، استانداری و راه و شهرسازی ابلاغ کند.

تکاور از تشکیل دو کمیته‌های زمین‌شناسی به ریاست دکتر یوسفی رییس مرکز زمین‌شناسی فارس و سازه و تکنولوژی به ریاست دکتر بنان استاد دانشگاه شیراز خبر داد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام زلزله منطقه فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۵۷۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع ۳۴ مورد تجاوز به حریم راه‌های شهرستان بروجرد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بروجرد گفت: با توجه به تبصره یک ماده ۶ قانون ایمنی راه و راه آهن، در یک اقدام قاطع ۳۴ مستحدثات (بنا‌های نوساخته) متجاوز به حریم جاده ارتباطی بروجرد - ونایی اقدام شد.

محمد ایرانشاهی افزود: به متجاوزان و متصرفان حریم راه توصیه می‌شود، هر چه سریع‌تر نسبت به رفع آثار تجاوز اقدام نمایند.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بروجرد اضافه کرد: در غیر این صورت در روز‌های آینده این اداره نسبت به قلع و قمع مستحدثات متجاوز اقدام خواهد نمود.

گفتنی است بیش از ۶۲۷ کیلومتر راه ارتباطی بروجرد وجود دارد که ۴۷۰ کیلومتر آن راه روستایی است.

دیگر خبرها

  • مردم از تردد و توقف در حریم رودخانه‌ها خودداری کنند
  • شهروندان از تردد و توقف در حریم رودخانه ها خودداری کنند
  • اراضی رودخانه‌های استان یزد رفع تصرف شدند
  • انتشار نخستین فراخوان شناسایی سازندگان حرفه‌ای ساختمان در اصفهان
  • شناسایی فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیارد تومانی از دلال پتروشیمی در استان فارس
  • رفع ۳۴ مورد تجاوز به حریم راه‌های شهرستان بروجرد
  • کشف ۱۰۳ گرم طلا مسروقه از مخفیگاه مالخر/ برملا شدن راز قتل پیرزن با سرقت طلاجات
  • تشکل‌های دانشجویی در شناسایی مسائل و اعتباربخشی سیاست‌ها کمک کنند
  • شناسایی فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیارد تومانی از یک دلال پتروشیمی در فارس
  • راز قتل پیرزن ۸۲ ساله در فارس برملا شد