Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@18:22:47 GMT

شما در خانه ملت چه مي کنيد

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۶۰۰۲۴

شما در خانه ملت چه مي کنيد

خبرگزاري آريا - تهران- ايرناپلاس- در روزهاي پرالتهاب گراني و تورم، مردم از نمايندگان خود در خانه ملت مي‌پرسند: «پس شما در مجلس چه مي‌کنيد؟» در واکنش به اين سؤال برخي از نمايندگان مي‌گويند: «دست و پاي مجلس را زده‌اند و قدرتش را تضعيف کرده‌اند.»

مردم منتظر اقدام عاجل مسئولان هستند و به شيوه‌هاي مختلف خواسته‌هاي خود را به آنان منتقل مي‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند روز پيش محمود صادقي، نماينده تهران در مجلس در توييتر خود تصويري از پيامکي منتشر کرد که در آن با لحن توهين‌آميزي از او پرسيده بودند که او و همکارانش در مجلس چه مي‌کنند؟ صادقي هم براي پاسخ دادن به اين سؤال از مخاطبان توييتري‌اش کمک خواست. هرچند گروهي به هواخواهي از او و مجلس يا به عبارتي ديگر، رأي خود، فهرستي از اقدامات مجلس دهم را زير اين پست توييتري رديف کردند، اما عده‌اي نيز با اشاره به موضوعاتي چون رفع حصر، برگزاري کنسرت و ورود زنان به ورزشگاه‌ها تأکيد کردند بگويند که نمايندگان مجلس دهم کلاً به بيراهه رفته‌اند. البته گروه سومي هم در اين بحث دخيل بودند؛ گروهي که با توهين و استهزا سعي در بي‌اعتبار کردن مجلس و نظام دارند.
** برخي به بهانه امتياز گرفتن از وزرا سؤال مي‌کنند
پروانه سلحشوري، نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با ايرنا درباره اين ماجرا و در پاسخ به اينکه مردم خواستار توضيح از نمايندگان هستند، مي‌گويد: ما در اين مجلس، برنامه ششم توسعه و لوايح بودجه را مصوب کرده‌ايم که هرچند کاستي‌هايي داشت، اما نقاط قوت بسياري هم داشت. لايحه هواي پاک و لايحه حمايت از حقوق معلولان در اين مجلس تصويب شد. لايحه حمايت از حقوق کودکان که از سال 91 مسکوت مانده بود نيز در اين مجلس به سرانجام رسيد و در حال تصويب است. در مجموع، طرح‌هاي بزرگي در اين مجلس داشتيم.
وي با بيان اينکه «مردم بايد بدانند نمايندگان در روزهايي که به مجلس مي‌آيند، چه مي‌کنند»، توضيح مي‌دهد: نمايندگان سه روز در هفته به صحن مي‌آيند، دو روز در جلسات کميسيون‌ها حضور دارند. شنبه‌ها و دوشنبه‌ها نيز در کميته‌هاي تخصصي خود در کميسيون‌ها شرکت مي‌کنند. نيمي از روز دوشنبه ما نيز به جلسه با وزرا و دولتي‌ها مي‌گذرد. البته ما نمايندگان تهران، طبق برنامه مدوني به مناطق مختلف حوزه انتخابيه‌مان سرکشي مي‌کنيم.
اين نماينده تهران در مجلس با اشاره به پرسشي که يکي از شهروندان از صادقي پرسيده بود، مي‌گويد: مردم بايد بدانند روزهايي که صحن علني است، بخشي از زمان ما صرف تصويب و بررسي طرح‌ها و لوايح مي‌شود. علاوه بر اين، به نمايندگان سه نوع فرصت براي صحبت و اظهارنظر داده شده است. يکي نطق ميان دستور که سالانه هفت دقيقه‌ است و ممکن است در طول سال، اين فرصت براي نماينده پيش نيايد؛ چراکه بخشي از جلسات، غيرعلني برگزار مي‌شود.
وي ادامه مي‌دهد: ديگري نطق اضطراري پنج دقيقه‌اي است که از طريق سامانه قرعه‌کشي مي‌شود و به‌طور مثال، طي دو سال اخير تنها يک نوبت اين فرصت براي من پيش آمد. ديگري تذکر شفاهي است و به نمايندگان فرصت داده مي‌شود طي دو دقيقه به دستگاه‌هاي اجرايي تذکر دهند. علاوه‌بر اين، ما فرصت تذکر کتبي هم داريم که آن‌ها نيز توسط هيأت رئيسه خوانده مي‌شود.
سلحشوري با بيان اينکه «برخي از جلسات علني مجلس به سؤال از وزرا يا استيضاح آنها مي‌گذرد»، تصريح مي‌کند: در اغلب موارد اين دستور بيش از يک ساعت و نيم زمان مي‌برد. يعني چهار ساعت زمان صحن علني، به ترتيب به طرح‌ها و لوايح، نطق‌ها و سؤال از دولت تخصيص داده مي‌شود.
عضو فراکسيون اميد در پاسخ به اينکه «نمايندگان تا چه حد در وظيفه‌اي که به آن‌ها سپرده شده است، موفق و متعهدند»، مي‌گويد: نمايندگان مرتباً طرح سؤال از وزير را مطرح و پيگيري مي‌کنند. اما متأسفانه برخي به بهانه طرح سؤال از وزرا آن‌ها را به مجلس مي‌کشانند و امتياز مي‌گيرند و بعد از سؤال چشم‌پوشي مي‌کنند.
** مردم مطالبه فردي دارند
سلحشوري با اشاره به اينکه «ابزارهاي نمايندگي دستخوش تغييراتي شده و قدرت خود را از دست داده است»، تأکيد مي‌کند: دولتي‌ها راهي را پيدا مي‌کنند تا کارکرد اين ابزار را از بين ببرند. از سوي ديگر، برخي نمايندگان نيز سؤالات جدي و اساسي را مطرح نمي‌کنند. به‌طور مثال، اگر نماينده‌ها بخواهند مسئولي تغيير کند، از اين طريق وارد مي‌شوند.
وي با اشاره به اينکه «عموماً نمايندگان تهران بيشتر به موضوعات ملي توجه دارند، اما نمايندگان شهرهاي ديگر، عمده توجه‌شان معطوف به موضوعات منطقه‌اي است»، مي‌گويد: اين‌ها مطالبات مردمي است و بايد به آن‌ها پرداخت.
سلحشوري با بيان اينکه «مردم ما در برخي موارد خواسته‌ها و مطالبات فردي دارند»، در پاسخ به منتقدان خود و همکارانش مي‌گويد: ما روزانه تعداد زيادي درخواست ملاقات خصوصي دريافت مي‌کنيم که با توجه به فرصت محدود نمايندگان، مي‌تواند در سطح کلان به کار آن‌ها آسيب بزند.
** گاهي مجلس قدرت مداخله ندارد
رئيس فراکسيون زنان مجلس در همين راستا مي‌افزايد: اگر ملاقات‌ها در راستاي منافع ملي و عمومي باشد، خوب است. اما در مواردي که پاي مطالبات فردي و البته به حقِ مردم درميان است، فرصت نمايندگان پر مي‌شود. علاوه بر اين، نمايندگان به جلسات و همايش‌هاي مختلف دعوت مي‌شوند که در آن‌ها نيز حضور مي‌يابند.
وي با بيان اينکه «معتقدم نمايندگي شغل فردي نيست و اثرگذاري يک نماينده بسته به همراهي همکارانش است»، مي‌افزايد: کار نمايندگي يک شغل جمعي است و نفع همگاني دارد. علاوه بر اين، در برخي موارد مجلس قدرت مداخله ندارد، مثلاً درباره قوه قضائيه ما نمي‌توانيم کار چنداني انجام دهيم، چرا که آن‌ها خود را يک قوه مستقل مي‌دانند.
** مرگ بر افکاري که براي مردم گرفتاري ايجاد مي‌کند
اين تحليل و نقد به جايگاه نماينده در حالي است که روز گذشته جهانبخش محبي‌نيا، نماينده مياندوآب در مجلس شوراي اسلامي در اعتراض به عملکرد مجلس در موضوع تفکيک وزارتخانه تعاون، رفاه، کار و امور اجتماعي گفت: «اگر براي مجلس جايگاهي باقي گذاشته بودند، امروز به مجلس گفته نمي‌شد که دخالت نکنيد. مگر ما در ايران مجلس داريم؟ مگر مجلس قدرت بيان واقعيت‌هاي جامعه را دارد؟ اگر دست و پاي مجلس را نزده بودند، امروز مجلسي در شأن انقلاب و پيامبر داشتيم.»
محبي‌نيا ادامه داد: «درد مردم را بشنويد. به خداي دو عالم قسم مردم به‌ستوه آمده‌اند و توقع دارند دردهاي‌شان شنيده شود. کساني که تا دو نفر انتقاد مي‌کنند جوش مي‌آورند، اگر راست مي‌گويند در بين مردم اين حرف‌ها را بزنند. اينجا براي نهادهاي نظارتي پرونده خودتان را پاک نکنيد. درود بر مجلسي که از هيچ چيز جز خدا و قرآن نمي‌ترسد و مرگ بر افکاري که براي مردم و زندگي آنها گرفتاري ايجاد مي‌کند.»
** نطق ميان دستور در نقد نمايندگان
پيش از اين نيز، نمايندگان در انتقاد از تضعيف جايگاه مجلس، زبان گشوده بودند. سال گذشته، محمود صادقي در نطق ميان دستور خود گفت «آيا مجلس عصاره فضائل ملت است؟ ما عصاره فضائل شوراي نگهبان هستيم.» هرچند در آن لحظه برخي از نمايندگان به اين سخنان او حمله کردند، اما بعد نيز شنيده شد که ديگر بهارستاني‌ها نيز با صادقي موافق‌اند.
حال، اين روزها مردم بيش از گذشته، چشم به عملکرد مسئولان نظام در قواي مختلف دوخته‌اند تا ببينند براي آنچه پيش‌تر وعده‌اش را داده‌اند، آماده‌اند يا نه؟
گزارش از شيما شعاعي
*اداره کل اخبار چندرسانه‌اي**ايرناپلاس*
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۶۰۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات اجرایی پل خورگو آغاز شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری هرمزگان، مهدی دوستی استاندار هرمزگان صبح امروز با همراهی احمد مرادی محمد آشوری تازیانی و فاطمه جراره نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با حضور در روستای خورگو از توابع بخش مرکزی بندرعباس، عملیات اجرایی پروژه احداث پل این روستا را کلنگ زنی کرد.

استاندار هرمزگان ارائه خدمات مناسب و توسعه متوازن تمام مناطق کشور را برنامه مهم دولت برشمرد و گفت: یکی از سیاست‌های اصلی ما در حوزه محورهای مواصلاتی کاهش نقاط حادثه خیز و رفع این معضل اساسی است که برنامه ریزی برای اصلاح آن‌ها انجام گرفته و این مسیر نیز جز برنامه‌ی اصلاحی می‌باشد.

دوستی بالندگی کشور را برکت خون شهدا دانست و افزود: مردم شهید پرور منطقه خورگو بالغ بر ۳۰ شهید تقدیم نظام و انقلاب کرده‌اند و ایمن شدن تردد مردم و تأمین آرامش خاطرشان وظیفه دولت است که امروز با آغاز احداث این پل و تأمین مالی که به صورت مداوم انجام می‌شود گامی در مسیر تحقق خواسته عمومی مردم برداشته شد.

وی تصریح کرد: در خصوص سایر مطالبات مردم از جمله بهسازی مسیر ۲۶ کیلومتری، پس از برآورد بودجه توسط اداره کل راهداری برنامه ریزی لازم را خواهیم داشت.

نماینده عالی دولت در هرمزگان با قدردانی از تلاش‌های نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تعامل و همکاری خوب میان مسئولان استانی و نمایندگان استان در مجلس فرصت مغتنمی برای پیگیری و تحقق اولویت‌های استان در راستای توسعه است.

گفتنی است این پروژه بناست با اعتباری بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان در مدت زمان ۱۸ ماه احداث و به مردم تقدیم شود.

کد خبر 6089122

دیگر خبرها

  • هشدار نمایندگان استان تهران به وزیر کشور
  • نمایندگان مجلس دوازدهم «یقه‌گیری» نخواهند کرد
  • شاهد «یقه‌گیری» نمایندگان مجلس دوازدهم نخواهیم بود
  • حمید رسایی: هیات رییسه مجلس باید امکانات ابتدایی مانند خانه و خودرو برای نمایندگان فراهم کند
  • نماینده مجلس : موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • پل خورگو وارد مرحله اجرا شد
  • پل خورگو وارد فاز اجرا شد
  • عملیات اجرایی پل خورگو آغاز شد
  • موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم
  • حسینی: دولت به موضوع انتخاب رئیس مجلس دوازدهم ورود نمی‌کند