Web Analytics Made Easy - Statcounter

تمام متخصصین برق معتقدند قیمت‌های برق به صرفه نیست، اما واقعیت این است که هزینه‌ها بسیارپایین است. اگرقیمت برق اصلاح شود مشکل برق ما حل میشود و شرکت توانیر و وزارت نیرو نیز مشکل مالی در این حوزه پیدا نمی‌کنند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، نشست خبری کارگروه نیروی دولت سایه با حضور کارشناسان این حوزه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  در این نشست خبروی کارشناس حوزه برق گفت: بین سال‌های ۶۳ تا ۷۵ اوج پیک برق در سراسر کشور ۶ هزار مگابابایت و در این سی سال به بیش از ۴۰ هزار مگابایت رسیده است و این یک رشد زیاد است؛ لذا این توان وزارت نیرو است.
وی افزود: این قطعی برق بخاطر ناتوانی دولت نیست، اما ما انتظار داریم در اینده مشکل کمبود برق رفع شود.

خبروی ادامه داد: قیمت تمام شده برق برای وزارت نیرو بسیار بالاتر ازهزینه‌ای است که برای مردم تمام می‌شود و برای هر کیلو وات ساعت بیش از ۷۰ تومان برای وزارت رقم می‌خورد؛ لذا مردم اگر بدانند چه هزینه‌هایی برای برق صرف می‌شود بیشتر رعایت میکردند پس بای همت کنیم و با کاهش مصرف به دولت و جامعه کمک کنیم که با کمبود برق مواجه نشویم.

میرزا حسینی متخصص انرژی و محیط زیست نیز در این نشست گفت: وضعیت محیط زیست در کل دنیا جالب نبوده و مشکلاتی وجود دارد. تا سال ۲۰۵۰ اگر ایران نتواند خود را به رشد کشور‌های همسایه برساند با مشکل جدی روبروخواهد شد.
وی افزود: اکثر نیروگاههایمان از گاز طبیعی استفاده می‌کند، اما نگرش دنیا برای کنترل این گاز است لذا این زنگ خطری برای اینده کشور است و باید به سمت انرژی‌های باد و خورشیدی (انرژی‌های تجدیدپذیر) برویم. انرژی‌های فسیلی نیز یکی دیگر از انرژی‌های تجدیدپذیر است، اما استفاده از آن برای ایران تا ۲۰ سال آینده مناسب نخواهد بود.
حسینی ادامه داد: در المان ۸۰ درصد سهم ان‌ها از انرژی‌های تجدیدپذیر است و این نشان می‌دهد کشور‌های پیشرفته به سمت استفاده از این انرژی‌های پاک است. در کشور ما میزان بهره وری انرژی ما رشدمثبت ندارد. اگر یارانه انرژی‌های فسیلی در کشور برداشته شود مردم بیشتر در مصرف برق صرفه جویی می‌کنند. درنتیجه تعهدات ایران در معاهده پاریس هیچ ارتباطی با قطعی‌های اخیر برق ندارد.

موسوی مدیر عامل انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر در ادامه نشست با بیان مطالبی گفت: ظرفیت نیروگاه‌های کشور ما ۷۵ هزار مگابایت است که در حدود ۵۷ هزار مگاوات توان تولید داریم. تمام متخصصین برق معتقدند قیمت‌های برق به صرفه نیست، اما واقعیت این است که هزینه‌ها بسیارپایین است. اگرقیمت برق اصلاح شود مشکل برق ما حل میشود و شرکت توانیر و وزارت نیرو نیز مشکل مالی در این حوزه پیدا نمی‌کنند.
وی ادامه داد: نمایندگان مجلس ادعا می‌کنند وزارت نیرو ضعیف عمل کرده، اما این حرف اشتباه است. فلذا خاموشی‌های اخیر برق بخاطر قیمت‌های یارانه شده‌ی حوزه انرژی است و شدت و افزایش مصرف انرژی ما بوده که به ۱۰ برابر ژاپن رسیده است. 75 درصد تولید انرژی‌های بادید خورشیدی ما دراوج مصرف انرژی ما صورت گرفته و سوال اینجاست که بدلیل به صرفه نبودن هزینه مالی تولید این نوع انرژی هارا متوقف کرده است. شاید سرمایه گزاری این انرژی‌ها زیاد باشد، اما بسیار ارزان‌تر می‌تواند برق و انرژی تولید کند و در اینده بسیار ارزان‌تر و به صرفه‌تر خواهد بود لذا این نیرو در زمان پیک مصرف میتواند موثر باشد.
موسوی تصریح کرد: اگر انرژی‌های تجدیدپذیر بومی شود اشتغالزایی چند برابری را شاهد خواهیم بود. در نتیجه اگر دهه ۶۰ توسعه انرژی‌های گازی باشد دهه ۷۰ انرژی‌های برق آبی و دهه ۸۰ انرژی‌های خورشیدی و بادی توسعه یافته است. گفتنی است که تعهدات ایران در پاریس در راستای منافع ملی و جهانی بوده و هیچ ارتباطی با کاهش انرژی‌های برق ندارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: برق انرژی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۶۰۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۴ برابری معاملات برق در بورس انرژی

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از توانیر، مصطفی رجبی مشهدی در نشست آشنایی تولیدکنندگان برق با سازوکار جدید جریان مالی صنعت برق، گفت: از سال گذشته مشترکان با قدرت قراردادی بالای یک مگاوات مکلف به خرید برق از بورس انرژی شدند و در این مرحله شرکت‌های توزیع عمده برق مورد نیاز خود را از این طریق خریداری می‌کنند.

مدیرعامل توانیر با اشاره به عزم دولت و وزارت نیرو بر عدم مداخله در خرید و فروش برق بر اجرای طرح جدید تاکید کرد و گفت: خرید برق خارج از بازار عمده فروشی در سال گذشته با حدود ٣٠ درصد افزایش به ٥٣ تراوات ساعت رسید. وی افزود این میزان سهم مصرف حدود ١٥ درصد کل معاملات بازار برق بوده و ٥٩ درصد مجموع برق مصرفی صنایع بالای یک مگاوات کشور را شامل می‌شود.

وی افزود: در برنامه هفتم توسعه تکلیف شده حجم معاملات برق خارج از بازار عمده فروشی از ۱۵ درصد فعلی به ٣٠ درصد در سال اول اجرای برنامه و حداقل ٦٠ درصد در سال پایان برنامه برسد که در دستور کار سال جاری شرکت توانیر و وزارت نیرو قرار دارد و اقدامات اولیه در این خصوص انجام شده است.

رجبی مشهدی فعال سازی حساب‌های وکالتی خرید برق در بخش توزیع را از جمله اقدامات انجام شده ذکر کرد که انتظار می‌رود از اول اردیبهشت امسال، ماهانه حداقل ٢ هزار میلیارد تومان در این حساب‌ها شارژ شود تا شرکت‌های توزیع نیروی برق نسبت به تامین برق مورد نیاز خود از بورس انرژی اقدام کنند.

وی اضافه کرد: بر اساس رویه جدید مالی صنعت برق کشور، تمامی مبالغ واریزی به حساب مدیریت منابع صنعت برق به صورت منظم و یکشنبه هر هفته تسویه و به حساب ذینفعان و همچنین حساب خرید برق شرکت‌های توزیع واریز خواهد شد.

مدیرعامل توانیر استقلال مالی شرکت‌های توزیع و انجام نقدی معاملات را از مزایای سازوکار جدید روابط مالی صنعت برق عنوان کرد که در فاز دوم و با فعال شدن بازار خرده فروشی، سهم شرکت‌های توزیع برق نیز در عملیات خرید و فروش برق کاهش می‌یابد و صرفا هزینه‌های مربوط خدمات شرکت در بخش‌های بهره برداری را دریافت می‌کنند و عملیات بازرگانی برق به شرکت‌های خرده فروش برق واگذار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • علیرضابیگی: گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار است؟ /دولت اشکالات را نمی پذیرد چون توانایی اصلاح ندارد
  • لزوم رسیدگی به صنایع فعال استان گلستان
  • افزایش ۴ برابری معاملات برق در بورس انرژی
  • رشد ۴ برابری معاملات برق در بورس انرژی
  • کربن‌زدایی لندن با بهره‌گیری از انرژی‌های پاک
  • صنایع انرژی بر، ۲ درصد برق مصرفی خود را از انرژی تجدیدپذیر تامین می‌کنند
  • جداول مرتبط با حوزه انرژی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در کمیسیون انرژی اصلاح می‌شوند
  • برق نیمی‌ از خانه‌ها خورشیدی می‌شود
  • تولید انرژی تجدیدپذیر و زیباسازی با توربین‌های بادی خیابانی
  • آگاه‌سازی صنایع در خصوص اهمیت ورود به حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر