ورود نیروگاه جدید سرمایه گذاری غدیر به شبکه سراسری برق
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۶۰۵۴۹
مهدی متولیان نایب رییس هیات مدیره هلدینگ برق و انرژی، به پروژه های در دست اجرای سرمایه گذاری غدیر در حوزه برق اشاره کرد و گفت: این هلدینگ علاوه بر نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی قشم و نیروگاه سیکل ترکیبی ۲۳۵ مگاواتی هرمز دو نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی دیگر را با شریک اروپایی در دستور کار خود دارد. که یکی از این نیروگاهها که در قم اجرا شده تا پایان تابستان به بهره برداری میرسد و دیگری در فهرج یزد است که تا پایان امسال وارد مدار خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او در پاسخ به این پرسش که آیا تولید برق از سوی نیروگاههای خورشیدی را میتوان به جای فروش به وزارت نیرو مستقیما به واحدهای صنعتی فروخت اظهار داشت: این امر را توصیه نمی کنیم زیرا هزینه برق نیروگاه خورشیدی گران تر از قیمتی است که واحدهای صنعتی از وزارت نیرو خریداری می کنند.
هلدینگ برق وانرژی سرمایه گذاری غدیر که بامشارکت یک سرمایه گذار اروپایی در اوایل سال گذشته موفق به اجرای اولین نیروگاه ده مگاواتی خورشیدی ترکر دار( single axes ) کشور در استان اصفهان شده بود , در هفته گذشته دومین نیروگاه خورشیدی خود را وارد مدار نمود. یکی از ویژگیهای منحصر به فرد نیروگاههای خورشیدی غدیر این است که صفحات خورشیدی آن به تکنولوژی سیستم ترکر مجهز است , وجود چنین سیستمی باعث می شود که صفحات خورشیدی دارای حرکت بوده به گونه ای که همواره خورشید به صورت عمود بر آنها بتابد . تولید انرژی در این نیروگاه از نیروگاههای مشابه که در آنها صفحات خورشیدی ثابت است بیشتر است.
در همین راستا متولیان نایب رییس هیات مدیره هلدینگ برق و انرژی غدیر با اشاره به این مطلب که ما با نگاهی ملی و بنگاهی وارد سرمایه گذاری دراین عرصه شده ایم در خصوص پروژه یادشده تصریح کرد : نیروگاه خورشیدی مهریز پنجشنبه هفته گذشته با حضور وزیر محترم نیرو به بهره برداری رسید رسماً وارد شبکه سراسری شد .
او درباره ویژگی های این نیروگاه گفت : ظرفیت این نیروگاه ۱۰ مگاوات است ؛ دراین نیروگاه ۳۷۰۴۸ پنل خورشیدی به کار رفته که ظرفیت هریک از این پنلها ۲۷۰ وات است, دراین نیروگاه از ۲۱۴ عدد اینورتر ۳۶ کیلوواتی و ۵۲ عدد موتور یک کیلوواتی نیز استفاده شده است .
این مدیر باسابقه درگروه سرمایه گذاری غدیر ضمن اشاره به تلاش های این شرکت درراستای توسعه وبهره وری از تکنولوژیهای جدید درپروژه های غدیر گفت : هزینه نگهداری نیروگاههای خورشیدی در مقایسه با نیروگاه های حرارتی بسیار ناچیز است وی در مقایسه نیروگاه خورشیدی با حرارتی گفت : هزینه اجرای این نیروگاهها دو برابر نیروگاههای حرارتی با ظرفیت مشابه است اما برای کشور مزایای زیادی دارد از آن جمله عدم استفاده از سوخت که به تبع آن از آلوده شدن محیط زیست جلوگیری می شود وعدم استفاده از آب که در کشور کم آبی مثل ایران که بحران آب وجود دارد ایجاد چنین نیروگاههایی به شدت توصیه می شود ؛ این نیروگاه باعث صرفه جویی ۹/۶ میلیون متر مکعب گاز و۴/۵ میلیون لیتر آب وجلوگیری از ۷/۱۵ هزار تن گازهای گلخانه ای شده است .
او در پاسخ به این سؤالی مبنی بر اینکه اکنون که دولت مشتری نیروگاههای خورشیدی به شمار می رود آیا مطالبات مربوط به فروش برق را دریافت کرده اید ؟ تصریح کرد در خصوص نیروگاههای حرارتی می توان گفت که مطالبات شرکتها به تعویق افتاده اما تا کنون وزارت نیرو در پرداخت پول برق نیروگاههای تجدید پذیر موفق عمل کرده زیرا در قانون ردیف بودجه ای خاص برای این منظور تعریف شده که مابه التفاوت تعرفه نیروگاههای تجدید پذیر توسط مشترکین تامین ودر حسابی جداگانه در خزانه مدیریت می شود .
او گفت : نرخ فروش برق این نیروگاه براساس یک قرار داد PPA با وزارت نیرو به میزان ۴۹۰۰ ریال به ازای هر کیلووات است .
او با اشاره به اینکه استراتژی شرکت سرمایه گذاری غدیر تولید ده درصد از برق کشور در یک برنامه میان مدت بوده , در خصوص محاسبه نرخ برق در کشور توضیح داد که قیمت برقی که وزارت نیرو از بخش خصوصی خریداری می نماید هرساله باتوجه به نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی ونرخ رسمی تسعیر ارز تعدیل می شود بنابراین سرمایه گذاری در این صنعت در کشور ایران در بلند مدت ریسک زیادی نخواهد داشت .
او گفت : نرخ ارز درنظر گرفته شده درفعالیتهای غدیر همان نرخ رسمی بانک مرکزی است .
متولیان در خصوص بازگشت سرمایه گذاری در این نیروگاهها گفت : با توجه به زمان کوتاه اجرای نیروگاههای خورشیدی ( حدود ۶ ماه ) درمقایسه با اجرای نیروگاههای حرارتی که بیش از ۳ سال طول می کشد سرمایه گذاری سریع تر بازگشت داده می شود ؛ به همین دلیل شرکت سرمایه گذاری غدیر دربرنامه راهبردی خود این قبیل پروژه هارا که منافع مطلوبی برای سهامداران به همراه دارد جای داده است .
متولیان درواکنش به دیگر پرسش خبرنگار ما مبنی بر امکان بومی سازی کردن تجهیزات نیروگاه خورشیدی خاطر نشان کرد : این امکان در کشور وجود دارد وشرکتهایی نیز اقدام به این کار کرده اند وما با آنها در ارتباط هستیم . در نیروگاههایی که تاکنون ساخته شده بخشهای قابل توجهی از تولیدات داخلی استفاده شده ودر صورتیکه تجهیزات اصلی نیروگاه مثل صفحات خورشیدی واینورتورها یی که توسط شرکتهای داخلی تولید خواهد شد بتواند استانداردهای مورد نظر وزارت نیرو را داشته باشد در پروژه های آتی حتما از آنها استفاده خواهد شد .
منبع: ساتین
کلیدواژه: اخبار بورس برق نیوز بورس نیوز درآمد نیروگاه خورشیدی سرمایه گذاری در برق نیروگاه خورشیدی قم نیروگاه خورشیدی یزد نیروگاه های خورشیدی ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت saten.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساتین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۶۰۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تبلیغات گل درشت در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی به مرز فاجعه رسیده است/ تلویزیون شفافسازی کند
حسین قره: آقایان در تلویزیون که خیال خودشان را راحت کردهاند، انگار وقت و زمان و گوش و چشم سایر حواس و قوای فاهمه و... که مخاطبان دارند، مِلک حضرتشان است و تصمیم و کنترلش با خودشان نیست، اخیراً هم که دیگر تبلیغ نمیسازند، در واقع خود آگهیها به سریال وسط فوتبال و سریال و... تبدیل شده است، شاید مخاطب یادش برود که داشت چه میدید و البته دیده شده بعضی از مواقع خود پخش هم یادش رفته و رفتهاند برنامه بعدی.
تلویزیون شفافسازی کنداگر مخاطب تلویزیون باشید گاهی آن قدر تبلیغات طولانی است که نسبت به زمان پخش و قیمت ثانیه و دقیقه تبلیغات در تلویزیون این شائبه برایتان پیش میآید که صداوسیما در شکل کلی سهامدار آن کالا و خدمات است؛ چون واقعاً خارج توجیه است، مثلاً فرض بفرمایید یک نوعی از چرخگوشت (تعمداً اسم و اصل برند و کالا را نمیگویم) هست که شما هر وقت تلویزیون را روشن کنید اول تبلیغکنندگان آن را میبینید. اگر یک برند برنامه بلندمدتی داشته باشد که هر خانواده ایرانی (حدود ۲۵ میلیون خانوار) یکی از این وسیله را داشته باشند، حتی اگر ۸۰ درصد سود حاصل از هر دستگاه را صرفه تبلیغات تلویزیونی کند باز هم باتوجهبه ساعات پخش در میانبرنامهها یا بین نیمههای فوتبال و... توجیه اقتصادی ندارد، آخر تبلیغات حاصل عدد و رقم است، یک برند این میزان از سود را هزینه میکند تا این میزان از بازار هدف محصولاتش را بخرند، آخر تکمحصولی که بازار جهانی هم ندارد، این همه تبلیغ را با چه توجیه اقتصادی انجام میدهد. مگر اینکه مثلاً در آغاز سال با بخش آگهی تلویزیون یک قرارداد کلی بسته شده باشد که مثلاً N هزار ساعت بخش در سال به قیمت N میلیارد تومان و گرفتن دو نوع تخفیف، یکی از بابت این که کالا موردبحث تولید ایرانی است و حمایت از بازار داخلی است و دیگر اینکه چون قرارداد موردی نیست و کلی و سالانه است.
همینجا چند سرفصل وجود دارد که میشود درباره آن صحبت کرد. یک اینکه تقریباً قریب بهاتفاق تبلیغات این چنینی را چند بازیگر و احتمالاً یک شرکت تبلیغاتی میسازند، پرسش اول این است، آیا محدودیتی و رانتی خاص برای سازندگان تبلیغات وجود دارد یا نه تصادفاً این اتفاقات رقم خورده است.
دوم اینکه اگر محدودیتی نیست آیا چنین شرایطی برای همه تولیدکنندگان ایرانی وجود دارد. اگر چنین است آیا تلویزیون فراخوانی عموماً داده است که شرایط برای همه کالاها و همه بازارها و خدمات وجود دارد و میتوانند از این بستر استفاده کنند. اگر این فراخوان داده شده و اگر شرایط برای همه یکسان است، در بازار تولید داخلی هیچ برند دیگری تمایل به این همه ساعت پخش ندارد؟ که این خود چند سرفصل دیگر را باز میکند که آیا برندها و تولیدکنندگان به این نتیجه رسیدهاند که همین میزان هم هزینه کردن در تلویزیون گران است و بازگشت سرمایه ندارد چرا که سرمایه گرانبهای اجتماعی تلویزیون ریزش داشته است.
فقط یک نکته دیگر میماند که در شرایط اجتماعی امروز و مسئله زنان به کار با مداقه نیاز دارد، آقایان ابتدا و میان و انتهای بعضی از برنامههای گفتوگومحور درباره زنان، تبلیغاتی را نشان میدهند که دغدغه زنان خانهدار این سرزمین خلاصه میشود در پوره سیبزمینی، این هم سطح سلیقه و دغدغه و بلندنظری، واقعاً خود حماسه است. (تأکید میکنم که آن تبلیغات میتواند در برنامههای آشپزی و یا سرگرمی محور پخش شود؛ ولی بعد از هر برنامههای منظور است.)
دوباره و بلکه شاید دوباره باید تأکید کنم که صداوسیما به دلیل اختصاص بودجه ملی - که امسال ۲۴ هزار میلیارد تومان به آن اضافه شده است - باید نسبت به تمام کنشها و واکنشها، برنامهسازیها، تولیدات و... پاسخگو به ملت باشد. اگر تلویزیون خصوصی بود یا همچون شبکه نمایش خانگی منبع مالش از بخش خصوصی تأمین میشد، این همه تأکید لازم نداشت و آقایان جبلی و جلیلی که بر مسند و صندلی یگانه رسانه ملی نشسته تکیه زدهاند باید برای تکتک اقدامات پاسخگو باشند.
هنرمندان و فاجعه تبلیغات در شبکه نمایش خانگی و سینماهمانطور که همه میدانیم، بسیاری از هنرمندان و نویسندگان و... حوزه سینما چشم و دل از تلویزیون بریدهاند و به سینما و شبکه نمایش خانگی پناه بردهاند و ناگفته نماند که هنرمندان ترازی هم چشم و دل از همه چیز شستهاند و در سکوت نشستهاند. شاید توجیه بسیاری این است که «به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل». بههرتقدیر کار ما قضاوت نیست و هر که هر چه خود میخواهد همان میکند؛ اما نکته کجاست، در شبکه نمایش خانگی و سینما که بخش خصوصی دستی در تولید آن دارد برای تأمین هزینه یا نیاز به سرمایهگذاری دارد که نیتش سود کم و حضور در خلق هنر است و یا نه سرمایهگذاری که مثل هر تجارت و بازار و صنعتی به دنبال سود مکفی و بهاندازه سرمایه است. بماند که هر کدام باشد مهم نیست مهم ارائه هنرمندانه تبلیغات در آثار است. این مسئله و پدیده هم مختص ما نیست، همه جهان گرفتار این نوع تولید تبلیغات هستند. این چرخه که باید کالای تولیدشده به دست مصرفکننده برسد و آن را مصرف کند که چرخه تولید دوباره بچرخد، هر چه هست فعلاً سرنوشت این عصر است؛ اما نوع ارائه آن بسیار مهم است.
تبلیغات گل درست حتی گرفتاری بزرگترین هنرمندان تاریخ معاصر بوده و هست. بهخاطر دارم در یک نشست کارگردان فقید و بزرگ تئاتر جهان، پیتر بروک در زمان بخش یکی از جسورانهترین آثارش (مهابهاراتا) در تلویزیون همین مشکل را داشته که هر ۱۵ دقیقه آن فیلم تئاتر قطع و برنامه به بخش آگهی میرفته است. این قطع حس و حال و هوا برای یک فیلم تئاتر و مخاطب و تولیدکنندگان آن عذابآور بوده و پیتر بروک صحبت میکند و از سرمایهگذاران و گروههای تبلیغاتی میخواهد که اطلاعاتشان را در آخر و حتی تیتراژ بیاورند؛ ولی حس تماشاچی را در میانه اثر قطع نکنند. (نقل به مضمون عرض کردم؛ چون سالها پیش این ویدئو را دیدیم.)
قاعده سریال ها و پخشهای جهانی و تلویزیونها خصوصی این است که هر ۲۰ دقیقه فرصتی یک تا دودقیقهای به آگهی داده شود؛ اما اینکه در سریالی که هنرمندان برجسته در آن هستند به درودیوار آن تبلیغات چسبیده باشد و حتی در یک سریال مثلاً ساختمان مرکزی شرکت تبلیغکننده دیده شود... (باز هم تأکید میکنم که از ارائه مصداقی واقعی پرهیز دارم) دیگر فاجعه گل درشتی است و از خارج از عرف تمام درسهای تبلیغات است و قطعاً به ضدتبلیغ تبدیل میشود.
تبلیغات در عصر جدید با هنر گرافیک که هنری بصری است گره میخورد، مختصر و موجز و متناسب و با احترام به شعور مخاطب. اینکه در همه جای یک سریال نمای نزدیک بازیگر و سرش باشد و پشت سرش فلان شامپو که واقعاً ضدتبلیغ است. یکی از شروط استمرار یک هنر احترام به مخاطب است و هنرمندان آفرینشگر نباید اجازه دهند که تبلیغات غیرهوشمندانه و گل درشت به اعتبار آنان ضربه بزند.
توجه به تولید ملی و بهرهمندی تولیدکنندگان که سالانه میلیونها نفر از خدماتشان استفاده میکنند کار بسیار خوبی است، تبلیغات چنین پدیدهای است، اما استفاده در حد فوق ابزار و بیاحترامی به مخاطب را باید خود هنرمندان فکری برایش بکنند. هنرمندانی که کار تبلیغات میکنند باید سرمایهگذاران را توجیه کنند که چه چیزی برای آنان مناسب است. تندادن تمام به خواسته سرمایهگذار که احتمالاً خواستهای داشته و اصرار دارد که در چنین شرایط اقتصادی پر ماجرایی سرمایهگذاریاش حداکثر سود را داشته باشد باید با قواعد هنر هم بخواند، برای اعتبار برندی که ساخته است حداقل بپذیرد که ارائه هنرمندانه کالا و خدمات برندش برای شرکت و تجارتش سودی بلندمدت خواهد داشت.
تبلیغات محیطی که در اختیار سینما و شبکه نمایش خانگی است هم یکی از سرفصلهایی است که میتوان درباره آن نوشت که در این کوتاه نوشته نمیگنجد.
۵۷۵۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902705