Web Analytics Made Easy - Statcounter

دین و اندیشه > دین - همشهری آنلاین:
عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه اصولاً یکسان‌سازی اندیشه‌ها و گرایش‌های انسان‌ها ناممکن است، تصریح کرد: با وجود اینکه تفاوت و اختلاف میان افراد بشر امری طبیعی و همیشگی است، در قرآن و نهج‌البلاغه بر اتحاد و همدلی اصرار شده است بنابراین اتحاد و وجود تفاوت‌ها قابل جمع هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش همشهري آنلاين، دكتر محسن اسماعيلي در يكصد و بيست و هفتمين جلسه شرح و تفسير نهج‌البلاغه در مجموعه فرهنگي سرچشمه، افزود: دستور قرآن و پیشوایان دین به اتحاد و انسجام مسلمانان نه تنها به معنای لزوم یکسان‌سازی همه عقاید و سلایق نیست، بلکه نشانه به رسمیت شناختن تفاوت‌های بشری است.

وي تفاوت افکار و عقاید میان انسان‌ها را امري طبیعی و موجب تنوع و زیبایی زندگی و مایه رشد و بالندگی دانست و گفت: اگر همه یک جور فکر می‌کردند، نه زندگی جذابیتی داشت و نه بحث و گفت‌وگویی پیش می‌آمد تا درست از نادرست و سره از ناسره شناخته شود. بنابراين تناقضی میان به رسمیت شناختن تفاوت‌ها و دعوت به اتحاد و انسجام نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبري خاطرنشان كرد: تفاوت و اختلاف تا جایی که منجر به تنازع نشود نه تنها عیبی ندارد که یک حُسن برای جامعه به شمار می‌رود. معنای دعوت به اجتماع و الفت هم آن است که با وجود تفاوت‌ها باید متحد و منسجم باشیم. دعوت به اتحاد جایی معنا پیدا می‌کند که اختلافی وجود داشته باشد.

محسن اسماعيلي با اشاره به تاكيدهاي قرآني مانند «وَلَا تَنَازَعُوا» و «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْل ِاللَّـهِ جَمِيعًا وَ لَاتَفَرَّقُوا)، درباره راه حل اختلاف‌ها اظهار داشت: از مجموع تعالیم دینی به نظر می‌رسد که نخستین گام آن است که تلاش کنیم تا اندازه ممکن از تفاوت‌ها بکاهیم و مواضع اهل ایمان را به هم نزدیک کنیم؛ اما با روش مناسب، اعم از برهان علمی حکیمانه یا موعظه نیکوی دلسوزانه یا بحث و جدال، آن هم به بهترین شکل.

وي ادامه داد: اگر واقعاً فکر می‌کنیم کسی در راهی است که خدا نمی‌پسندد و می‌خواهیم او را به مسیری دعوت کنیم که مورد رضای الهی است، چاره‌ای جز اتخاذ رفتار مناسب با این هدف ارزشمند نداریم و چگونگی این رفتار مناسب را نیز در قرآن تبیین شده است.

عضو حقوقدان شوراي نگهبان در ادامه، آيه «اُدْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ » که خطاب به پیامبر و همه پیروان او است را شیوه‌نامه رفتار با دگراندیشان در جامعه اسلامی برشمرد و گفت: علامه طباطبائی می‌فرماید: هر سه شیوه فوق همگی مربوط به طرز سخن گفتن با آنان است؛ یعنی دعوت به حق و راه خدا باید به یکی از این سه شیوه باشد؛ سه شیوه‌ای که باید متناسب با هر مورد انتخاب شود؛ نه آنکه لازم باشد در هر موردی از هر سه شیوه استفاده شود.

اين استاد دانشگاه در شرح و تفسير اين آيه گفت: در این آیه شریفه، خداى تعالى موعظه را به قيد حسنه مقيد ساخته و جدال را هم به قيد بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ، و اين خود دلالت دارد بر اينكه بعضى از موعظه‏ها حسنه نيستند؛ چنانکه بعضى از جدال‌ها حَسَن (نيكو) هستند و بعضى ديگر اَحسن (نيكوتر) و بعضى ديگر هم اصلاً حُسن ندارند؛ و گرنه خداوند موعظه را مقيد به حُسن و جدال را مقيد به اَحسن نمى‏كرد.

وي با بيان اينكه حُسن موعظه در اين است كه در قلب شنونده مورد قبول بيفتد، تصريح كرد: حُسن جدال نیز در این است که از هر سخنى كه خصم را بر ردّ دعوت تهييج مى‏كند و او را به عناد و لجبازى واداشته و عصبانی می‌کند، بپرهيزیم و مقدمات كاذب را؛ هر چند كه خصم راستش بپندارد بكار نبریم؛ مگر جنبه نقضی داشته باشد، و نيز بايد از بى‌عفتى در كلام و از سوءتعبير اجتناب كنیم و به خصم خود و مقدسات او توهين نكرده و فحش و ناسزا نگويیم.

دكتر اسماعيلي در بخش ديگر سخنانش تاكيد كرد: آنچه وظیفه ما است، دعوت به راه خدا است نه اجبار و تحکم، و لذا حتی پیامبر هم حق اجبار نداشت و کسی را مجبور نمی‌کرد: «إِنَّمَا أَنتَ مُذَكِّرٌ ، لَّسْتَ عَلَيْهِم بِمُصَيْطِرٍ». نکته دیگر آنکه، دعوت باید «إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ» باشد، نه «إِلَى سَبِيلِ نَفسكَ»! برخی هستند که همه را دعوت می‌کنند، اما به سوی خود و منافع گروه خود؛ نه به سوی خدا و منافع اسلام! دعوت به اتحاد و انسجام، یعنی «همه با هم» بودن نه «همه با من» بودن!

دكتر اسماعيلي همچنين در تشريح شیوه دعوت به دین از نظر امام رضا علیه‌السلام، اظهار داشت: امام رضا علیه‌السلام هم راه و رسم دعوت زبانی به حق را ترسیم فرموده است و هم شیوه تبلیغ عملی دین را نشان داده است از لحاظ چگونگی تبلیغ لسانی یا همان تعلیم معارف دینی، عبدالسلام بن صالح هروی در حدیث مهمی نقل کرده است که از امام رضا عليه‌السلام شنيدم كه مى‌فرمود: رحمت خدا بر آن بنده‌اى كه امرِ ما را زنده كند. عرض كردم: چگونه امرِ شما را زنده كند؟ فرمود: «علوم ما را بياموزد و آنها را به مردم بياموزاند؛ زيرا اگر مردم زيبايى‌هاى سخنان ما را بدانند، بي گمان از ما پيروى مى‌كنند».

وي افزود: برای دعوت به دین و اتحاد بر محور اهل بیت نیازی به درشتی و زورگویی نیست. کافی است که احکام زیبای دین و رهنمودهای دلنشین و منطقی اهل بیت را درست یاد بگیریم و همان طور که هست ارائه دهیم. یعنی دو شرط بیشتر لازم نیست؛ نخست آنکه خود علوم اهل بیت را فراگرفته باشیم و مدرسه نرفته مدرس نشویم. دیگر آنکه همان علوم را بی کم و کاست منتشر سازیم نه اینکه به خیال خود آن را پیرایش و آرایش و ویرایش کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه مردم تشنه معارف حقیقی هستند، تصريح كرد: عیب از ما است که می‌خواهیم آب گِل آلود را به زور به خورد آنها بدهیم. اگر معارف حقیقی دین را همان‌گونه که زلال و شیرین است از سرچشمه علوم اهل بیت بگیریم و ارائه دهیم، بی‌شک فطرت‌های پاک و دل‌های مشتاق بدون درنگ و زحمت جذب خواهند شد. از لحاظ چگونگی تبلیغ عملی که اتفاقاً بهترین و موثرترین شیوه تبلیغ نیز هست، کافی است که ما به وظایف خود عمل کنیم. آنگاه خواهیم دید که مردم چگونه استقبال خواهند کرد. این وظایف را هم امام هشتم سلام الله علیه تبیین فرموده است؛ وظایفی که عمدتاً به اصلاح خویش و اتحاد و همدلی با دیگر مسلمانان باز می‌گردد.

در همین زمینه: محسن اسماعیلی: اتحاد و الفت دستوری ممکن نیست

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۶۰۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبریک تولد بهرام رادان به سبک محسن کیایی!

آفتاب‌‌نیوز :

محسن کیایی با انتشار یک عکس در اینستاگرام تولد بهرام رادان را تبریک گفت.

کیایی نوشت: بهرام جون٬ برادر٬ رفیق تولدت مبارکمون!

محسن کیایی (زاده ۶ شهریور ۱۳۶۰ - تهران) بازیگر و نویسنده اهل ایران است. وی برادر مصطفی کیایی کارگردان سینما است. از کار‌های او می‌توان به دینامیت، لونه زنبور، بی گناه، مطرب، هتل و هم گناه اشاره کرد.

منبع: سایت برترینها

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها تصویب شد
  • تبریک تولد بهرام رادان به سبک محسن کیایی!
  • ویدیوی محسن افشانی برای توماج صالحی: اعدام خواهد شد!
  • در جلسه حسن یزدانی با علیرضا دبیر و محسن کاوه چه گذشت؟
  • امام رضا، محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • ببینید | آرای انضباطی در جلسه ویژه رسیدگی به کتک کاری داور در تهران
  • امام رضا (ع) محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • آرای انضباطی در جلسه ویژه رسیدگی به کتک کاری داور در تهران
  • سید حسین حسینی و دانیال اسماعیلی فر بخشیده می‌شوند؟
  • دادرس: استقلال بابت حکم کمیته انضباطی نمی‌تواند اعتراض کند/محرومیت حسینی و اسماعیلی فر قطعی است