Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@17:18:35 GMT

تصوف و طریقت،دو مدخل در یک کتاب

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۶۰۹۶۷

تصوف و طریقت،دو مدخل در یک کتاب

دین و اندیشه > اندیشه - همشهری آنلاین:
ترجمه دو مدخل از دائرة‌المعارف اسلام لایدن در کتاب تصوف و طریقت؛ نگاهی تاریخی توسط نشر حکمت منتشر شده است.

کتاب تصوف و طریقت؛ نگاهی تاریخی، ترجمه دو مدخل «تصوف» و «طریقت» از دائرة‌المعارف اسلام لایدن به زبان انگلیسی است. نویسندگان این دو مدخل از مشهورترين پژوهشگران این حوزه به‌شمار می‌روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اين دو مدخل ضمن توضیح اصطلاحات تصوف و طریقت و ریشه‌های تاریخی شکل‌گیری آنها در عالم اسلام، به پراکندگی جغرافیایی طریقت‌ها و سلسله‌های صوفیانه، تحولات تاریخی آنها از ابتدا تا دوران معاصر، مشایخ و شیوه‌های سلوک و... در مناطق مختلف دنیا، از اروپا و آفریقا گرفته تا اقصی نقاط آسیا پرداخته‌ شده است . جامعیت نسبی، بی‌طرفی، پرهیز از مطالب حاشیه‌ای و غیرضروری از جمله ویژگی‌های مطالعات نویسندگان این مجموعه است.

در نحوه سامان بخشي اين اثر ناشر در ابتداي كتاب عنوان كرده‌است : کتاب پیش رو ترجمه دو مدخل بلند تصوف و طریقت از ویرایش دوم دائرة المعارف اسلام لایدن چاپ بریل است. محتوای این مقالات به اقتضای شکل دائرة المعارفی آنها سامان خاصی یافته، از جمله اینکه از تفصیل مطالب اجتناب شده و هر مقاله بخش بندی تاریخی و جغرافیایی متنوعی پیدا کرده است تا تقریبا همه ادوار اسلامی در همه کشورهای مهم اسلامی را در بر بگیرد؛ هر بخش را نویسندگان مطرح متفاوت نوشته اند؛ منابع هر بخش در انتهای همان بخش یا ضمن مطالب آمده؛ شیوه ارجاع دهی متفاوتی استفاده شده و از همه مهمتر اینکه بخشهایی از هر دو مقاله خالی مانده و به مطالب نوشته شده در مقاله دیگر ارجاع داده شده است.

دلیل انتخاب این دو مدخل و کنار هم نشاندن آنها در این کتاب نیز وابستگی متقابل این دو به یکدیگر است. طبیعتا کتاب پیش رو به اقتضای همین شکل دائرة المعارفی خالی از مقدمه و نتیجه گیری مستقل برای همه مطالب هر دو مدخل در کنار هم است؛ استقلال نسبی تک تک بخشهای هر مدخل به خواننده اجازه می دهد که در عین بهره بردن از همه مطالب در کنار هم، بتواند به آسانی مطالب مورد نظر خود درباره تصوف و طریقت را در هر دوره زمانی یا هر مکان جغرافیایی خاص جداگانه پی بگیرد.

 لویی ماسینیون ، برند راتکه، ویلیام چیتیک،فریدریک دُ یونگ، لئونارد لویزُن، تی بری زارکون،کارل ارنست، فرانسوا اوبن، جان هانویک، اریک ژوفروا، پی‌یر لوری، رکس شون اُفَهی، ناتالی کلایر ، الکساندر پوپویچ،خالق احمد نظامی و نیکو کپتین از نويسندگان بخش هاي مختلف اين كتاب هستند كه عليرضا رضايت مترجم متخصص حوزه عرفان آن را ترجمه كرده است .

اين كتاب كه  به همت انتشارات حکمت در سال جاری منتشر شده است با ويراستاري دكتر مسعود صادقي روانه پيشخوان كتابفروشي‌ها شده است
.

در همین زمینه: کتاب «دانشگاه، ارتباطات و توسعه ملی در ایران» منتشر شد | معرفی کتاب به قلم حسین پاینده معرفی کتاب: مفاهیم زیبایی‌شناسی در سینما آئین رونمایی کتاب «آغاز و انجام هستی و راهبری انسان»

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۶۰۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «سقوط اسرائیل» به چاپ ششم رسید

کتاب «سقوط اسرائیل» اثر مهدی حمد الفتلاوی و ترجمه و تحقیق محمدباقر ذوالقدر در ۱۹۰ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ ششم رسید.
آیات افساد بنی اسرائیل در سوره اسراء، بیانگر نوعی نبرد تاریخی تمدنی بین دو امتِ توحید و کفر است که در اصول، مبادی، اهداف و ارزش ها در برابر یکدیگر قرار دارند. جنگ این دو تمدن، تداوم همان جدال تاریخی دیرینه ای است که شیطان، نخستین سنگ بنای آن را در میان فرزندان آدم نهاد و اولین بذر تعارض و درگیری را میان هابیل و قابیل که یکی نماد هدایت یافتگان و صالحان و دیگری نماینده مفسدان و تبهکاران بود، کاشت. 

سوره اسراء، آخرین مراحل از جدال میان دو امت را که جنگی نهایی، جهانی و فرایگر خواهد بود به تصویر می کشد. در این جدال سرنوشت ساز، بشر شاهد پایان کار و سقوط کاخ های تمدن مفسدین و طلوع دوباره خورشید تمدن جهانی توحید بر گستره زمین خواهد بود.  کتاب حاضر با توجه به آیات افساد بنی اسرائیل، احادیث بیشتری را در تفسیر آن آیات و در خصوص قضیه فلسطین مورد توجه قرار داده و سقوط اسرائیل را بشارت داده است. 

ساختار اثر
این اثر در پنج فصل تألیف شده است؛ در فصل اول این اثر که با عنوان «امت اسلام؛ تسلیم یا پایداری» به رشته تحریر درآمده، پس از بیان مطلبی با عنوان ظهور انقلاب اسلامی در ایران، به دو موضع گیری متفاوت در برابر اسرائیل و دلایل حقانیت راه جهاد و مقاومت پرداخته شده است. 

«فرجام اسرائیل در کتاب و سنت» عنوان دومین فصل از کتاب حاضر است که در این فصل، به اخراج یهود از سرزمین های عرب اشاره شده و ضمن تأکید بر غلبه اسلام بر همه ادیان، ظهور رهبری نوین در جهان اسلام مطرح و در پایان نیز نابودی اسرائیل در احادیث غیبی تشریح و وعده داده شده است. 

سومین فصل از این اثر به «مقدمات سیاسی سقوط اسرائیل» اختصاص یافته است؛ ابتدا به قانون استبدال و رهبران سازش کار عرب پرداخته شده و در این قسمت، جایگزینی اعراب با پارسیان و مجازات حکمرانان خیانت کار تبیین شده است؛ سپس به پیدایش رهبری نوین و جریان جایگزین اشاره و در ادامه نیز مطلبی با عنوان ظهور مقاومت ضدصهیونیستی در سرزمین شام تشریح شده است. 
نویسنده در فصل بعدی به «نوید قرآن بر نابودی اسرائیل» می پردازد که ابتدا آیات نوید تبیین و آیات مربوطه تطبیق داده شده است.  در پنجمین و آخرین فصل از این اثر با عنوان «سقوط اسرائیل» به سقوط اسرائیل به رهبری ایرانیان اشاره شده است؛ سپس، به شرح نبرد افساد اول پرداخته شده که در این راستا، مبارزه با افساد اول به رهبری ایرانیان و پیشی گرفتن یهود و جنگ با زمامداران خائن و آثار فتنه سفیانی در فلسطین تبیین شده است. سپس نبرد افساد دوم تشریح شده و سقوط اسرائیل در نبرد افساد دوم تشریح و ایرانیان سفیانی را شکست می دهند، مهدی(عج) فرمانده نبرد برای سقوط اسرائیل نیز از دیگر مباحث این قسمت است. در ادامه این فصل، رویدادهای پس از آزادی قدس (اتمام حجت حضرت مهدی با یهود، شهر قدس پایتخت حکومت مهدی و بازگشت یهودیان به بیت المقدس) به رشته تحریر درآمده است. در ادامه نیز مبحثی با عنوان «قم و بین المقدس، یک شهر در دو منطقه» آمده است؛ همچنین به فرجام اسرائیل در تورات و انجیل نیز اشاره شده است.
علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir  مراجعه کنند.

منبع: خبرگزاری شبستان

دیگر خبرها

  • استقبال خوانندگان از کتاب پر فروش ترگل
  • فیلم | وحید شمسایی: از اتفاق هایی که برای من افتاد باید کتاب بنویسم!
  • ماز مارکت؛ بهترین سایت برای خرید کتاب کمک درسی
  • این کتاب‌ها می‌توانند شما را بکشند!
  • «با چرا شروع کنید» تا موفق شوید
  • افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت کتاب
  • نشر آموت با ۱۸۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • عرضه ۳ اثر از سوره مهر یزد در نمایشگاه کتاب
  • کتاب «سقوط اسرائیل» به چاپ ششم رسید
  • اخراج سفیر ایتالیا از نمایشگاه کتاب به دلیل اعتراض به جنگ غزه