Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیماری مثل خوره به جانشان افتاده است، هستی‌شان را نیست می‌کند؛ زوال است دیگر، یعنی نیستی! یعنی هر آنچه داشته‌اند را به یغما برده؛ یعنی اینجا آخر دنیای بلوط‌هاست!

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- ملیحه محمودخواه ؛ این روز‌ها دیگر نه نشاطی برایشان مانده و نه نای این را دارند که سایه شان خستگی را برای اندکی از جانتان بکاهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این روز‌ها حال و روز بلوط‌ها روایت تابستان  و زیبایی‌های آن نیست؛ حکایت زوال است و پاییز، اینجا در اوج تابستان، خزانی به پا خاسته که گویا کمر به نیستی بلوط‌ها بسته است.

روی تنه بلوط‌ها که دست می‌کشی، صدای دردشان عمق جانت را زخم می‌زند؛ آرام بدنشان خشک و پوسته پوسته می‌شود و می‌ریزد، زنده زنده پوستشان کنده می‌شود و انگار سال هاست در سکوت این درد به خواب عمیقی رفته اند.

 این اسوه های مقاومت یک روز دستخوش خشکی، روزی دیگر زوال و ریزگرد و زغالگیری و یک روز دیگر هم مأمنش برای تبدیل به زمین زراعی طعمه حریق نامهربانان شده است.   درست نمی‌دانیم ماجرا از کی و کجا آغاز شده و چرا بلوط‌ها خواب مرگ دیده اند، می‌دانیم که همه چیز در حال تمام شدن است، می‌دانیم که «زوال» بدجور بلوطستان را قرق کرده است، می‌دانیم که میزان خسارت خشکیدگی درختان بلوط در برخی مناطق زاگرس به ۱۰۰ درصد می‌رسد، می‌دانید ۱۰۰ درصد یعنی چه؟ یعنی همه داشته‌های یک بلوطستان!

ماجرای نابودی بلوط‌های زاگرس ماجرای امروز و دیروز نیست؛ این درد سال‌هاست ذره ذره شیره جانشان را گرفته است و امروز دیگر رمقی در جانشان باقی نمانده است. سال‌ها خبر انواع بیماری‌هایی مختلفی که به جان بلوط‌ها افتاده است را از رسانه‌های مختلف می‌شنویم، اما هیچ وقت شاهد یک اقدام عملی برای حل این مساله مهم نیستیم، زیرا حفظ جنگل‌ها می‌تواند به طور مستقیم در حفظ سلامتی ما نقش داشته باشد.

نقی شعبانیان، رئیس گروه جنگلداری دانشگاه کردستان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، می‌گوید: بحث زوال جنگل‌های بلوط چند سالی است در کشور، مطرح است و آفات و بیماری‌های مختلف گلوی بلوط‌های زاگرس را می‌فشارد.

بیماری زغالی بلوط، کرم‌های چوب خوار، کرم‌های جوانه خوار از مواردی است که بلوط‌ها را به سمت نابودی می‌کشاند. به گفته شعبانیان، تنش‌های بالا در منطقه باعث شده این خطه باارزش کشور به سمت نابودی پیش برود. او عوامل بیماری زای این درختان را به دو گروه تقسیم می‌کند و می‌افزاید: برخی از بیماری‌ها بر اثرعوامل انسانی است مانند فشار بهره برداری، کشاورزی، زغال گیری از چوب و مشکل زادآوری بلوط از عواملی است که سبب شده درختان بلوط ضعیف شوند.

این استاد دانشگاه به کشاورزی کنترل نشده و غیر اصولی نیز اشاره کرده و می‌گوید: یکی ازمهمترین عوامل نابودی بلوط‌ها بحث کشاورزی است که هنوز در برخی مناطق به روش‌های سنتی انجام می‌شود که دلیل آن هم مدیریت ناصحیح از سوی مسئولانی است که باید به فکر حفظ منابع طبیعی باشند.   نقش پر رنگ عوامل طبیعی در نابودی بلوط ها اما همه این مشکل دست انسان نیست و عوامل طبیعی نیز دست به دست انسان‌ها داده تا این بلوط‌ها را به نابودی بکشانند.   شعبانیان می‌گوید: خشکسالی‌های پی در پی، عدم وجود زمستان‌های طولانی که می‌تواند برای کاهش آفات موثر باشد در افزایش بیماری بلوط‌ها موثر اند.

رئیس بخش جنگلداری دانشگاه کردستان ادامه می دهد: اما نکته مهمی که از آن غافلیم بحث ریزگردهاست. وجود ریزگرد‌ها در غرب کشور و مدیریت ضعیف کنترل آن، سبب شده درختان از نظر فیزیولوژیکی ضعیف شوند وبه طور طبیعی هر موجود زنده‌ای که از نظر فیزیولوژیکی ضعیف شود، آمادگی برای جذب آفات و بیماری‌ها را کسب می‌کند.

وی در ادامه می‌گوید: آفت جوانه خوار و برگ خوار بلوط، بیماری‌هایی مانند زغال بلوطی که نوعی بیماری قارچی است و سوسک‌های چوب خوار به درختان بلوطی که ضعیف شده اند، حمله می‌کنند و آن‌ها را از پای درمی آورند و به این ترتیب زوال بلوط رخ می‌دهد.

اما چه کنیم که از این ضعف جلوگیری کنیم؟
برخی از کارشناسان معتقدند که در این مرحله نمی‌توان هیچ کاری برای بلوط‌ها انجام داد؛ اما این استاد دانشگاه معتقد است نباید بنشینیم و منتظر نابودی بلوط‌ها باشیم.   وی ادامه می‌دهد: ما نیز به این مسئله اعتقاد داریم، زیرا بحث زوال بلوط مسئله تازه‌ای نیست و سال هاست که شیوع پیدا کرده، زیرا در شرایطی که می‌توانستیم به آن‌ها کمک کنیم، کاری صورت ندادیم؛ اما این به معنی آن نیست که دست روی دست بگذاریم و شاهد از بین رفتن منابع طبیعی در غرب کشور باشیم.

شعبانیان می‌گوید: باید مدیریت صورت گیرد. در بحث ریزگرد‌ها که عامل مهمی در ضعیف شدن بلوط هاست باید همه دست به دست هم دهند و تا حد ممکن عوامل بروز ریزگرد‌ها را از بین برد؛ زیرا نشستن آن‌ها روی درخت سبب می‌شود که فتوسنتز دچار مشکل شود.

این استاد دانشگاه می افزاید: جنگل باید بازسازی شود و راه درست این است که در زادآوری جنگل با مشارکت مردم محلی همکاری داشته باشیم. در هر صورت مردم محلی برای تامین سوخت خود از این درختان استفاده می‌کنند؛ اما وقتی این اجازه به آن‌ها داده شود و برای آن‌ها شرط قرار دهیم که به جای قطع هر درخت ۲۰ تا ۵۰ درخت یا نهال بکارند و آن را دو ساله تحویل دهند، می‌توانیم در جوان کردن جنگل قدم بزرگی برداریم.

وی ادامه می دهد: می‌توانیم درخت‌هایی که پایه‌های بیمار و مریض دارند را قطع و با این کار از گسترش آفت‌های گیاه خوار جلوگیری کنیم. سمپاشی یا قارچ پاشی شیمیایی که به صورت تزریق در تنه درخت زده می‌شود، نیز می‌تواند در این مسئله تاثیرگذار باشد.

برای حفظ جنگل نمی‌توانیم جلوی خشکسالی‌ها را بگیریم؛ اما می‌توانیم شرایطی در جنگل ایجاد کنیم که در بهار یا زمستان که آب منطقه مناسب است این آب با کانال‌ها و شیار‌هایی به سمت ریشه درختان هدایت شود، این مطلب را شعبانیان می‌گوید و ادامه می‌دهد: درختان بلوط به دلیل خشکسالی‌های این چند سال اخیر به شدت ضعیف شده اند در حالی که می‌توان از باران‌های زمستانی استفاده کنیم و با ایجاد شیار در پای درختان آب را در ریشه درخت انبار کنیم و به این صورت در تابستان و در زمان خشکسالی خود درخت از آن استفاده کند؛ حتی می‌توانیم در اطراف درخت‌هایی که آفتاب بیشتری می‌خورند، لاک برگ‌ها را جمع کنیم؛ چرا که به این ترتیب رطوبت بیشتری جذب درخت می شود. حفظ رطوبت جنگل می‌تواند عاملی برای عمر بیشتر درخت باشد.

وی ضمن گلایه از سازمان جنگل‌ها می گوید: تا به حال شاهد یک رفتار اصولی و راه حل درست و اقدام عملی برای حل مشکل درختان بلوط از سوی سازمان متولی جنگل‌ها نبودیم. در واقع شاید اقداماتی انجام شده باشد؛ اما عدم نظارت دقیق بر روی طرح‌های اجرایی سبب شده تمامی آن‌ها بی نتیجه به پایان برسد. در واقع ما شاهد فعالیت درست برای نجات جنگل نیستیم؛ در حالی که می‌توان با مدیریت صحیح آثار تخریبی بیماری‌های جنگل را کاهش دهیم.   نقش مردم در حفظ جنگل مهم است  محمد حسینی، استاد دانشگاه منابع طبیعی در کردستان نیز به خبرگزاری دانشجو می‌گوید: مشارکت مردمی یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها در مهار پدیده زوال بلوط است. در مسیر توالی جنگل‌های زاگرس این اولین باری نیست که این درختان دچار خشکسالی و زوال شده‌اند. همواره برآیند عملکرد نیرو‌های حاکم بر اکوسیستم‌های جنگلی سبب حذف گونه‌های ضعیف و بقاء و گسترش گونه‌های قوی بوده است.

وی معتقد است کارشناسان جنگل معتقدند که جنگل‌های زاگرس می‌توانند خود را احیا و بازسازی کنند؛ اما برای این بازسازی نیاز به کمک دارند و باید تا آنجایی که امکان دارد، از فشار عوامل مخرب کاست.   ۱.۵ میلیون هکتار جنگل زاگرس درگیر بیماری زغالی  رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال درباره آخرین وضعیت بیماری زغال بلوط به خبرگزاری دانشجو می‌گوید: آماری که سال ۸۷ داشتیم، بیانگر این بود که ۱۳۰ هکتار از جنگل‌های زاگرس به بیماری زغال بلوط آلوده شده‌اند؛ اما در حال حاضر این سطح بیشتر شده و آخرین آمار‌ها که مورد تایید سازمان جنگل‌ها است، حاکی از این است که حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از سطح این جنگل‌ها به بیماری زغال بلوط آلوده شده اند.

غیبی با تاکید بر اینکه احیای جنگل‌های بلوط بستگی به وضعیت بارندگی دارد، می گوید: از جمله اقداماتی که برای حفظ بلوط و زاگرس انجام داده‌ایم، این است که آبخیزداری را به داخل جنگل‌ها بردیم. در اطراف درختان حفره‌هایی را ایجاد کردیم که در آن ذخیره نزولات جوی صورت می‌گیرد و از این طریق تاب‌آوری و سازگاری درختان بیشتر می‌شود. با استفاده از این روش توانستیم بخشی از جنگل که خشک و بیمار شده بود را نجات دهیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: زوال بلوط درختان بلوط نابودی درختان بلوط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۶۱۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جرم انتشار عکس جعلی وایرال شده از ترانه علیدوستی و پدرش چیست؟

به گزارش همشهری آنلاین، ‌ چندی پیش بود که عکسی جعلی از احسان علیخانی، مجری سابق تلویزیون در در فضای مجازی منتشر شد و حکایت از تغییرات باورنکردنی او داشت. بعد از بازتاب عکس دستکاری شده او در رسانه‌ها علیخانی با انتشار یک عکس سلفی نوشت: وسط این اوضاع و احوال عکس ادیت می‌کنند و هنرمندانه پخش می‌کنند. کلی پیج و خبرگزاری هم منتشر می‌کنند و منم باید جواب کلی آدم را بدهم، که نه بابا من نیستم!

از ۱۴ دی ۱۴۰۱ که ترانه علیدوستی با قرار وثیقه آزاد شد، دیگر کمتر مثل سابق با جنجال سر زبان‌ها بود، تا اینکه این اواخر نادره حکیم الهی، مادر ترانه علیدوستی بدون اینکه نامی از بیماری دخترش ببرد، گفت که ترانه به بیماری سختی مبتلا شده، که اکنون حالش خوب است. او بدون اینکه نامی از بیماری ببرد، گفت: منشا بیماری دخترش مشخص نیست.

چند روز بعد تصاویری از ترانه علیدوستی و ملاقات پدرش و بازیگران با او در فضای مجازی منتشر شد، که مشخص شد این تصاویر متعلق به بستری شدن الناز شاکردوست است، که چند سال پیش سر صحنه فیلمبرداری دچار حادثه شده بود.

چندی پیش پرویز پرستویی در صفحه اینستاگرام خود عکسی از چهره تکیده بهرام بیضایی منتشر کرد و ضمن گلایه همیشگی‌اش نوشت: از دیروز عکس استاد بهرام بیضایی را در فضای مجازی دیدم، بسیار نگران شدم؛ دلم نمی‌خواست این عکس را منتشر کنم. ولی امروز استاد عزیز و بزرگوار آقای پرویز جاهد، منتقد و نویسنده در اینستاگرامش پستی درباره بیماری استاد بیضایی منتشر کرد و نوشت استاد بیضایی گرفتار هیولای وحشتناکی شده و با آن می‌جنگد، تا آن را شکست دهد.

در مقابل، حمید امجد هنرمند تئاتر و سینما و از دوستان نزدیک بهرام بیضایی واکنش تندی به خبرسازی‌های جعلی داد و آن را نتیجه شلوغ بازی ژورنالیستی و خبرسازی جعلی دانست و با طعنه نوشت: در حال حاضر، استاد بیضایی با آمادگی و روحیه‌ای بهتر از قبل تمرین‌های نمایش خود را از سر گرفته‌اند. به جای دست به دست کردن اخبار نادرست می‌شود منتظر تماشای اجرای نمایش تازه استاد بود.

بر اساس ماده ۱۶، قانون جرائم رایانه‌ای، هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد، یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. اگر تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، متهم به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد.

بر اساس ماده ۱۷، هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

سید رضا نقی‌نژاد اورنگ، کارشناس و منتقد سینما در واکنش به خبرسازی‌های جعلی که چند وقت یکبار یقه هنرمندان را می‌گیرد، گفت: متاسفانه بعضی از شبه هنرمندان و شبه بازیگران برای اینکه توی چشم باشند، برای خودشان شایعه درست می‌کنند، یا به افرادی پول می‌دهند تا برایشان اینکار را کند. وقتی خبر منفی درباره آنها منتشر شد، ناگهان سر زبان‌ها می‌افتند. چون آنها نمی‌توانند با هنرشان دیده شوند، دست به دامن اخبار جعلی می‌شوند.

اورنگ ادامه داد: بعضی از فعالان فضای مجازی به دنبال خوراک می‌گردنند. آنها وقتی می‌بینند خوراکی ندارند، از صدا، تصویر و فیلم افراد سوء استفاده می‌کنند. افراد باید به حریم یکدیگر احترام بگذارند. اگر بنا به کنترل فضای مجازی است، باید نظارت‌ها شدید باشد تا دیگر شاهد این سوء استفاده‌ها نباشیم. وقتی ناگهان در فضای مجازی اعلام می‌شود که فلان شخص فوت کرده یا در بیمارستان بستری است و بلافاصله تکذیب می‌شود، با جان مردم بازی می‌کند. الان فضای مجازی به گونه‌ای شده که آدم‌ها فکر می‌کنند هر کاری می‌توانند انجام دهند و دیده نمی‌شوند.

به گفته این کارشناس سینما، وقتی یک خبرنگار مطلبی را می‌نویسد، همه نهادها به سراغش می‌روند و شکایت می‌کنند. چرا برای بی‌سامانی فضای مجازی کاری نمی‌شود؟ حتماً باید سوء استفاده رخ دهد؟ ما باید به دنبال پیشگیری باشیم. از طرفی، استفاده از هوش مصنوعی در فضای مجازی قوز بالا قوز شده است.

کد خبر 848307 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان برچسب‌ها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران ترانه علیدوستی

دیگر خبرها

  • جلوگیری از شهرک‌سازی در دل جنگل‌های توسکستان
  • دادستان گلستان: شهرک‌سازی در جنگل‌های توسکستان متوقف شد
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در فلارد
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد
  • 3 پیشنهاد برای بهینه‌سازی عملیات توزیع در حوزه لجستیک و تجارت الکترونیک
  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران
  • اسامی اساتید نمونه کشوری منتشر شد / معرفی جوان‌ترین و پیرترین استاد
  • تجلیل از ۶۵ عضو هیئت علمی برگزیده/ جوان‌ترین استاد ۴۵ساله و تقدیر از ۶ استاد زن
  • جرم انتشار عکس جعلی وایرال شده از ترانه علیدوستی و پدرش چیست؟
  • اسامی اساتید نمونه کشوری منتشر شد/معرفی جوان ترین و پیرترین استاد