Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-03-29@14:00:09 GMT

تختی به نام

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۶۴۱۵۸

تختی به نام

«فتحعلی شاه قاجار» دومین پادشاه سلسله قاجاریه بسیار به جواهرات سلطنتی علاقه‌مند بود و به همین سبب به «حاجی محمد حسین خان صدر اصفهانی» دستور داده بود با جواهرات سلطنتی تختی زرین و مرصع بسازد. الناز بایرام‌زاده پژوهشگر تاریخ

ایران آنلاین /تخت توسط استادان، زرگران، جواهرتراشان و میناکاران اصفهانی زیر نظر صدر اصفهانی ساخته و به تهران حمل شد و به جهت نصب هیکل خورشید الماس نشان و چرخانی که در داخل قاب آیینه مدوری بر بالای تکیه گاه آن بود به «تخت خورشید» معروف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  بعدها که فتحعلی شاه دل به دخترکی گرجی هشت ساله زیبا که پوستی سفید، چشمانی آبی، مویی طلایی و قامتی افراشته داشت بسته بود، دستور داد دخترک که نامش «طاووس» بود از اصفهان به تهران رفته و زیر نظر «استاد معتمدالدوله نشاط اصفهانی» تربیت یافته و برای همسری شاه آماده شود. هنگامی که «طاووس» به سن ازدواج رسید به دستور شاه، «حسنعلی میرزای شجاع السلطنه» پسر شاه و حاکم تهران مقدمات جشن عروسی را با شکوه و جلالی تمام فراهم ساخت و خوابگاه شاه را روی «تخت خورشید» گستراند و چون طاووس به‌خاطر فضل و زیبایی محبوب شاه شد، شاه و تخت خورشید را «تخت طاووس»نام نهاد و لقب «تاج الدوله» را به طاووس بخشید.

 این تخت جواهر نشان سال‌ها در«عمارت چشمه» در اندرونی کاخ گلستان که متعلق به طاووس بود، قرار داشت و پس از فوت او این تخت به عمارت خروجی و پس از آن به «تالار سلام» در «کاخ گلستان» منتقل شد و مسند پادشاهی سلاطین قاجاری قرار گرفت، تخت طاووس بقدری نفیس و گرانبها بود، هنگامی که «محمد علی» سرایدار کاخ گلستان از سر نادانی چند مثقالی از آن را با دست تراشید و ربود «ناصرالدین شاه» تنبیهی سخت برای وی مقرر گرداند و هنگام اجرای حکم بر سر در شمش العماره حاضرشده و با نوشیدن شراب بردوی فرانسوی در گیلاس تراش خورده ساخت چک، با سرخوشی تمام دستور گردن زدن متهم را داد و هنگام نوشیدن شراب به تماشای حکم مشغول شد.  اجرای این حکم چنان رعب و وحشتی در دل سرایداران نهاد که تا سال‌ها دیگر کسی فکر ربودن جواهرات سلطنتی را به مخیله خود راه نداد. جلوس بر تخت طاووس آرزوی شاهزادگان قاجاری بود و تنها یک نفر بی‌بهانه گاه و بی گاه روی تخت می نشست و آن کسی نبود بجز «غلامعلی خان عزیز السلطان ملیجک ثانی» نوکر زاده‌ای که عزیز و محبوب شاه بود و هنگام نشستن روی تخت در «تالار موزه» خطاب به شاه چنین گفته بود: «شاه جون ببین من هم مثل تو روی این تخت نشسته‌ام» ملیجک بارها با گفتن این عبارات موجب خنده و رضایت شاه و رشک و حسادت شاهزادگان قاجاری شده بود، این تخت به همراه سجاده مرصع و متکای مروارید نشان، اکنون در خزانه جواهرات بانک ملی نگهداری می‌شود.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۶۴۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) فیلمی عجیب از خورشید؛ این شی مرموز چیست؟

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی tags # خورشید سایر اخبار (تصاویر) لئوپون، پادشاهِ پادشاهان؛ حیوان عجیب و غول‌پیکری که حاصل جفت‌گیری پلنگ و شیر است! (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

دیگر خبرها

  • نصب هنردست هنرمندان اصفهانی درحرم امام حسین (ع)
  • توزیع ۳۳ هزار افطاری در اصفهان توسط خیران
  • (ویدئو) فیلمی عجیب از خورشید؛ این شی مرموز چیست؟
  • پدیده خورشید سیاه چیست؟ + فیلم
  • پیگیری مشکلات شهروندان اصفهانی در برنامه صفحه شما
  • قایقرانی اصفهانی‌ها دور سی و سه پل با آهنگ معین
  • معرفی دیوان جمال الدین عبدالرزاق اصفهانی در «کیمیای کلمات»
  • فارس و خوزستان؛ برگزارکننده جام تختی ۱۴۰۳
  • اجتماع بزرگ روزه اولی‌های اصفهانی
  • تجمع بانوان اصفهانی برای دفاع از مقاومت مردم فلسطین