Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه جهادی دانشجویی جهادگر بسیجی مرحوم عباس دبیقی دانشگاه پیام نور یاسوج در کاری خداپسندانه و نوع دوستانه به مدت ۱۲ روز در روستای گنجگان از توابع شهرستان بویراحمد مستقر شدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گروه جهادی دانشجویی جهادگر بسیجی مرحوم عباس دبیقی دانشگاه پیام نور یاسوج در کاری خداپسندانه و نوع دوستانه به مدت 12 روز در روستای گنجگان از توابع شهرستان بویراحمد مستقر شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این گروه جهت تکمیل خانه یک خانم بی سرپرست به همراه 3 فرزند یتیمش وارد این روستا شدند. تکمیل کارهایی از این خانه از قبیل: دیوار کشی حیاط، ساخت سرویس بهداشتی، سفید کاری،کاشی کاری و سرامیک کاری خانه، برق کاری و لوله کشی به عهده این گروه بود.

 

ورود این گروه به روستا و مراسم افتتاحییه همراه شد با ورود گروه خادمین امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) به استان و پیچش نسیم جهاد همراه با نسیم پرچم مطهر رضوی در این روستا که با استقبال چشمگیر اهالی روستا همراه شد.

 

همچنین در کنار کار عمرانی فعالیت های آموزشی، فرهنگی- مذهبی، اجتماعی و اشتغال زایی هم داشتند.برگزاری کلاس آموزشی زبان و ادبیات فارسی، ریاضی، زبان انگلیسی، کلاس های قرآن و احکام و اخلاق خردسالان و بزرگسالان، آموزش شعر و بازی به کودکان، تشکیل گروه های سرود دختران و پسران، تشکیل گروه تئاتر پسران.

 

فعالیت‌های فرهنگی‌–‌مذهبی گروه جهادی عباس دبیقی در روستای گنجگان عبارت بودند از قرائت زیارت عاشورا در گلزار شهدای روستا، برگزاری نماز جماعت در مسجد ورستا با اهالی روستا، برگزار جشن میلاد امام رضا (علیه السلام)، برگزاری مراسم شبی با شهدا.

 

برگزاری برنامه ی زیبای جشن یکمین سالگرد ازدواج زوج جوان این گروه همراه با میلاد امام رضا(ع) توسط اعضای گروه جهادی بدون اطلاع خود زوجین و بریدن کیک و دادن هدیه یادگاری به زوج بسیجی جهادگر از دیگر اقدامات جالب اعضای این گروه جهادی بود.

 

در بحث اشتغال زایی بانوان گروه جهادی به زنان و دختران این روستا بافت کلاه، شال و رومیزی، نمد دوزی، کریستال سازی، چرم دوزی، عروسک سازی را آموزش دادند.

 

از جمله فعالیت های اجتماعی گروه جهادی بسیجی دانشگاه پیام نور یاسوج پخش فیلم «نفس» با موضوع اجتماعی برای اهالی روستا که با استقبال خوب مردم همراه بود. همچنین می توان به برنامه های ذیل اشاره کرد:

-هماهنگی و حضور مشاوران اجتماعی و خانواده در روستا و برگزاری جلسات مشاوره عمومی و خصوصی برای اهالی روستا.

-حضور نیروی متخصص هلال احمر در اردو و آموزش امداد و نجات و کمک های اولیه به روستائیان.

-طرح جمع آوری زباله های روستا و پاک سازی محیط با هدف فرهنگ سازی بین اهالی.

-بازدید و سرکشی از خانه های اهالی روستا و خصوصاً خانواده های کم بضاعت و تهیه و توزیع مواد غذایی برای این خانواده ها توسط خیرین و جمعیت هلال احمر.

 

هماهنگی گروه جهادی مرحوم عباس دبیقی با سازمان بسیج کشاورزی و حضور کارشناسان کشاورزی در روستا و بررسی مشکلات باغی این روستا و مشاوره به باغداران به عقد تفاهم نامه جهت همکاری مستمر توسط مهندسین اداره کشاورزی و کشاورزان انجامید.

 

یکی از مهمترین اقدامات گروه جهادی عباس دبیقی پیگیری و رایزنی جهادگران با مسئولان استانی است که باعث حضور هیئتی از استانداری و مدیران ادارت استان در روستای گنجگان و مشاهده مشکلات و معضلات این روستا از نزدیک توسط این مدیران و بیان مشکلات روستا توسط گروه جهادی در حضور مسئولین، تصویب مطالبات مردم در جلسه و قول پیگیری و انجام مصوبات جلسه توسط مدیران مربوطه  شد.

 

در نهایت گروه جهادی جهادگر بسیجی مرحوم عباس دبیقی دانشگاه پیام نور مرکز یاسوج در روز هفتم مردادماه مراسم اختتامیه حضور خود را در روستای گنجگان بویراحمد برگزار کردند. از جمله برنامه های اختتامیه می توان به جشن تکلیف دختران همراه با دادن هدیه به این دختران آسمانی، برگزاری جشنواره و مسابقه غذاهای سنتی زنان روستا و انتخاب چهار غذا بر اساس امتیاز دهی داوران و اهدای جوایز نقدی و غیر نقدی به این برندگان، برگزاری نمایشگاه اشتغال از دستاوردهای زنان روستا که در این مدت آموزش دیده بودند، برپایی نمایشگاه نقاشی کودکان و دعوت از خانواده ها به جهت بازدید از نقاشی های فرزندانشان، اهدای جایزه به اعضای گروه های سرود دختران و پسران، گروه تئاتر پسران، نفرات برتر کلاس ها، بهترین نقاشی، بهترین نامه به امام زمان (عج) اشاره کرد.

 

اهالی و بزرگان روستا در پایان با تشکر از حضور دانشجویان در روستای خود این حرکت جهادی دانشجویان را یادآور فضای انقلاب سال 57  و فعالیت ها و مدیران دهه 60 دانستند و اذعان داشتند: ما خیال می کردیم دیگر چنین روحیه ای وجود ندارد؛ اما می بینیم که هنوز این جوانان انقلابی و مخلص در ایران اسلامی هستند.

 

این  جملات روستائیان دانشجویان را به یاد سخنان رهبر معظم انقلاب در 20 فروردین 97 که در دیدار با جمعی از مدیران کشوری داشتند، انداخت که با اشاره به روحیه انقلابی در دهه شصت فرمودند: «آیا آن احساسات و رفتارهای تحسین برانگیز را به یاد دارید؟ آیا آن بی اعتنایی به مال دنیا و اهتمام به خدمت رابه یاد دارید؟ اشکال کار این است که گاهی آن ارزش ها فراموش می شود.» و از کوتاهی که در حق مستضعفان کشور شده است ابراز ناراحتی کردند.

 

تشکر یکی از اهالی روستا از گروه جهادی و در پایان گریه پسران و دختران و اهالی روستا در زمان خداحافظی گروه جهادی از روستایشان و اصرار کودکان و زنان روستا برای ماندن بیشتر جهادگران در روستا فضایی محبت آمیز و صمیمانه را ایجاد کرد که خود دانشجویان را نیز به گریه واداشت.

 

به امید آنکه همه مدیران و آحاد مردم روحیه جهادی را در خود زنده کنند و ایران اسلامی را بسازند و همه در راستای اهداف امام (ره) و انقلاب حرکت کنند تا پیاده سازی تمدن نوین اسلامی و ظهور حضرت صاحب الزمان(عج) شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: گروه جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور یاسوج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۶۷۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستند می‌تواند در گسترش فرزندآوری تاثیرگذار باشد/کنجکاوی اهالی روستا برای ساخت یک فیلم

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، «زهرا جی‌داد» یکی از دو خواهر دوقلوی سوژه مستند «همیشه با هم» که در قالب مجموعه «پا به ماه» از آنتن تلویزیون پخش شده است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا  درباره واکنش‌ها به پخش این مستند گفت: بازخورد‌هایی که از پخش این مستند داشتیم، واقعا عالی بود. خیلی از اطرافیان ما که مستند را دیده بودند، تماس می‌گرفتند و از آن تعریف می‌کردند. برخی هم پیگیر دلیل این تجربه بودند. خودمان واقعا این تجربه را دست داشتیم. به‌ویژه که کیفیت این مستند هم بسیار خوب بود.

وی درباره آشنایی گروه تولید با خودش و خواهر دوقلویش توضیح داد: ابتدا از طرف شبکه بهداشت شهرستان داراب، با ما تماس گرفتند و گفتند که قرار است مستندی درباره بارداری همزمان دو نفر از اعضای یک خانواده، تولید شود. از آنجایی که ما هم دو خواهر دوقلو بودیم که همزمان دوره بارداری را سپری می‌کردیم، پیشنهاد دادند این مستند از زندگی ما ساخته شود و ما هم استقبال کردیم. برای همراهی با این کار فرهنگی، تردیدی هم نداشتیم.

جی‌داد ادامه داد: خانم محور به‌عنوان تهیه‌کننده مجموعه «پا به ماه» بعد از پیشنهاد شبکه بهداشت، با ما تماس گرفتند و توضیحاتی درباره این کار دادند. تأکید داشتند که رویکرد فرهنگی این مستند، مدنظرشان است و وقتی این موضوع را با همسرم مطرح کردم، او هم مخالفتی نداشت. مدتی بعد مطلع شدیم که پیش‌تر قرار بوده این مستند با حضور دو خواهر دیگر تولید شود و با انصراف آنها، با من و خواهرم تماس گرفتند. اولین مواجهه‌ام با گروه تولید این مستند هم در منزل خواهرم بود.

وی مطرح کرد: ابتدا برای حضور در مقابل دوربین استرس داشتیم، اما آنقدر رفتار و تعامل گروه تولید این مستند، عادی و ساده بود که به راحتی با آنها ارتباط گرفتیم و استرس‌ها هم برطرف شد. تجربه بسیار خوبی برای ما بود. اطرافیان‌مان وقتی مطلع می‌شدند، از این اتفاق تعجب می‌کردند و حتی برخی فکر می‌کردند که ما به‌دنبال فیملسازی درباره فرآیند بارداری خود هستیم. حضور گروه مستندسازی در روستا، طبیعتا توجه‌برانگیز بود و برای خیلی از افراد سوال پیش آمده بود که ماجرا چیست؟

ملاک من برای حضور در مستند رضایت همسرم بود

سوژه روایت مستند «همیشه با هم» درباره واکنش خانواده‌ها به این تصمیم هم گفت: ابتدا برای آنها هم توضیح می‌دادیم و وقتی آقای اسیوند به‌عنوان کارگردان به روستای ما آمدند، نکاتی را گفتند که خانواده‌ها مجاب شدند در انتظار نتیجه کار بمانند. شکر خدا نتیجه کار هم برای همه ما عالی بود.

وی افزود: البته برخی از اقوام هم بودند که خرده می‌گرفتند که چرا تن به این اتفاق داده‌اید که از دوره بارداری‌تان، مستندسازی شود! برای بعضی از نزدیکان، این تصمیم محل سوال بود، اما ما توضیح می‌دادیم که مستند «پا به ماه» را قبل‌تر دیده‌ایم و می‌دانیم این شرایط فقط برای ما نیست. زوج‌های دیگری هم پیش از ما سوژه این مستند بوده‌اند. از طرف دیکر مهمترین نکته  برای شخص من، رضایت همسرم از این اتفاق بود.

چالش گرمای هوا

جی‌داد در ادامه درباره میزان آشنایی‌اش با سینمای مستند و تماشای قسمت‌های قبلی مستند «پا به ماه» توضیح داد: یکی از قسمت‌های این مستند را به‌صورت اتفاقی نه از تلویزیون که در اینترنت دیدم. برایم خیلی مستند جالبی بود و زمانی که پیشنهاد ساخت این مستند درباره ما مطرح شد، نمی‌دانستم قرار است دنباله‌ای برای همان مجموعه باشد. در روز‌های ابتدایی بارداری، وقتی درباره این تجربه در اینترنت جستجو می‌کردم، یکی از قسمت‌های این مجموعه را دیدم که مربوط به یک خانواده در شمال بود.

وی افزود: آنقدر برایم جذاب بود، که دو قسمت از فصل اول این مجموعه مستند را پشت‌سر هم تماشا کردم. به نظرم یک تجربه خوب در زمینه فرهنگ‌سازی برای فرزندآوری بود. برای ما مهم بود که مستند می‌تواند روی فرهنگ فرزندآوری تأثیرگذار باشد و مردم را به این سمت ترغیب کند. کمااینکه مواجهه با قسمت‌های قبلی این مجموعه، برای خود من تجربه تأثیرگذاری بود. زمانی تصور خودم این بود که دو بچه کافی است، اما امروز دیگر چنین نگاهی ندارم.

سوژه روایت مستند «همیشه با هم» درباره دشواری‌های همراهی یک گروه مستندساز با خود هم گفت: مهمترین چالش ما گرمای هوا بود. خاطرم هست در اوج گرما برای جلوگیری از نویز، مجبور بودیم کولر‌ها را هم خاموش کنیم و این موضوع شرایط را برای ما سخت‌تر می‌کرد. در مجموع، اما این تجربه برای همه ما بسیار جذاب و ارزشمند بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل/خسارت سیل به ۹ منزل مسکونی
  • ساخت خانه بهداشت در روستای «کاشک» با کمک خیرین و گروه‌های جهادی
  • ساخت مسجد در روستای دره بید در بخش ممبی توسط گروه جهادی
  • برگزاری نخستین اردوی جهادی مدیران دستگاه‌های اجرایی در شهرستان کیار
  • پیگیری ،مشکلات تردد اهالی روستای رباط قره بیل
  • نبود تیر برق در محله ای از روستای اوغلی تبریز
  • مستند می‌تواند در گسترش فرزندآوری تاثیرگذار باشد/کنجکاوی اهالی روستا برای ساخت یک فیلم
  • گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت
  • تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی
  • مستند ستاره دنباله دار؛ روایت حضور جهادگران اصفهانی در بزنوید لرستان +فیلم